Jump to content

Båthavn tillater ikke bruk av sjakler på brygge/utligger


FredT

Recommended Posts

Jeg har båtplass hos Peder Grimsøen i Grimsøykilen Marina (Sarpsborg Østfold), og er godt fornøyd med det.

Jeg har mine 4 fire faste fortøyninger med gummidempere sjaklet til brygga med rustfrie sjakler og kauser, og der ligger de også

når jeg er på tur. Ligger på enden av en utstikker - har bare fortøyninger til en side.

 

Ser at "vegg-i-vegg" marinaen har en noe snodig bestemmelse:

 

 

"Grimsøy Service : Grimsøy Marine

 

Nye brygger

NYE BRYGGER ER PÅ PLASS

Ta kontakt med oss for å bli tilkoblet strøm på bryggene. Husk at det ikke er tillatt og

benytte sjakler som innfestning mot bryggen eller uteligger.

(19.02.2013)"

 

Ikke tillatt å benytte sjakler ?? - det skjønner jeg ikke.

Må brukere der altså bare bruke tau rett gjennom metallringer på brygge/utliggere tro.

Det vil klart gi mye slitasje på fortøyningene, men på den andre siden - ringene vil nok holde i "evig" tid.

 

For meg en uforståelig og unødvendig bestemmelse. Har jeg misforstått noe tro.

 

Hører gjerne andres synspunkter ....

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Slik er det nok noen steder, selv om jeg ikke kan se behovet for det. Jeg har brukt galvaniserte sjakler i de samme ringene i over 25 år uten at jeg kan se noen slitasje på ringene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I havna der jeg ligger må vi fortøye rett i bøylene på utriggerne. Enten med fortøyningstauet direkte eller bruke stropper som går gjennom bøylen til å fortøye i. Forrige eier av plassen min brukte rustfrie sjakler. Ser ikke ut i måneskinn. Utriggerne er av hvitlakkert galvanisert stål, det samme er fortøyningsbøylene. Sjaklene til forrige eier av plassen har slitt seg gjennom både lakk og galvanisering. Så for å slippe for mye utskiftninger og reparasjoner ble det vedtatt av grunneier at sjakler ikke lengre er tillatt. Nå er det nok en del mer værhardt der jeg ligger enn mange andre steder, så derfor vil slik "sjakkelslitasje" ha litt å si gjennom årenes løp. Med tau eller stropper er slitasjen minimal på bryggeanlegget.

Link to post
Share on other sites

Fortøyningsbøyler av hvitlakkert galvanisert stål!! - skjønner jo at lakken ikke tåler sjakler uten å slites bort.

Hva med å lage noe som tåler vanlig bruk....

Som Lars H. skriver litt oppe. Han har fortøyd med sjakler i 25 år - og ser ingen merkbar slitasje.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Vi fikk samme regler i havna her i Holmestrand etter at bryggeanlegget ble skiftet ut for et par år siden. Det er nå ikke lenger tillatt med sjakler.

 

Hensikten er vel å forebygge slitasje på bøyler/festepunkter, men vet ikke om dette har vært et reelt problem tidligere.

For min del går det greit å feste fortøyningstauene rett i bøylene på utriggerne uten bruk av kause og sjakler, men plassen min er ikke spesielt værutsatt, og båten er jo ikke så stor. (Har laget til faste, lengdetilpassede fortøyninger med øyespleis i begge ender).  

Link to post
Share on other sites

Fortøyningsbøyler av hvitlakkert galvanisert stål!! - skjønner jo at lakken ikke tåler sjakler uten å slites bort.

Hva med å lage noe som tåler vanlig bruk....

Som Lars H. skriver litt oppe. Han har fortøyd med sjakler i 25 år - og ser ingen merkbar slitasje.

 

Kan gjerne ha litt med båtens vekt og vind- og bølgeforhold i havna å gjøre? Synes utriggerne egentlig er ganske greie, lette å holde rene, solide og holdbare så lenge man ikke bruker sjakler. Når kulingen står på som verst og dønningene får båtene til å stampe så utstyret ombord skifter plass blir det en del belastning på fortøyningsbøylene. Båtene veier mellom 8-15 tonn og havna har ikke molo mot bølgene (kun bølge"demper"), så blir naturlig nok mer belastning på fortøyningene enn for mindre båter. Der det er brukt tau eller stropper holder bøylene seg fine år etter år. Ser fordelen med å kunne bruke sjakler, men så lenge fortøyningene skal være faste er det vel ikke det store problemet å feste tauene rett i bøylen eller ei stropp i stedet for en sjakkel? Hos meg skjer i alle fall slitasjen på tauet ikke ved fortøyningsbøylen, men rundt halegattene på båten og rundt rykkdempere.

bilde

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skal bruke sjakkel og kause kan du bruke denne knuten (dreggstikk eller fiskerstikk) rett i feste på utrigger/brygge. Da trenger du ikke å bekymre deg for slitasje på pulverlakk og galvanisering. Dersom knopen er strammet skikkelig blir det heller ikke slitasje på tauet.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, sjakler har øye i bolten man kan sikre den med men en sjakkel som er dratt noen lunde til løsner aldri.

 

det kan aldri skje at en sjakkel skader er øye som er til fortøyning men pulverlakkerte flater ... puhhh.... kan bli stygge i lakken....

 

Akkademmikra rider tydeligvis igjen....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slitasje?...neppe. Kan det være regler pga støy? Der jeg ligger er det en hel masse "klikking" i slakler ved lite til moderat vær uten særlig drag i fortøyningene uten at det irriterer meg på noe vis. Ligger selv med sjakler i alle tamper, men ser ikke noe problem i å måtte sette tauet direkte. To tørn gjennom festet/øyet og tauet varer lengre. Gjerne strømpe på faste tau , og så slipper en jo utgifter på dyre sjakler også.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se en eneste grunn til å bruke sjakkeler til dette formål. Disse 20mm nylon fortøyningnene hadde jeg på forrige båtplass også så de er jo

nå en 6-7 år gamle. Har fått litt slitasje ombord så kanskje skifte om ett år eller tre? Har 4 stk. slike fortøyninger på kvar side, og jeg ser Stad fra båtplassen min så jeg vet hva vind er. Fortøyningen i bakgrunnen er baugførtøyning som jeg ligg med på vinteren.

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har båtplass hos Peder Grimsøen i Grimsøykilen Marina (Sarpsborg Østfold), og er godt fornøyd med det.

Jeg har mine 4 fire faste fortøyninger med gummidempere sjaklet til brygga med rustfrie sjakler og kauser, og der ligger de også

når jeg er på tur. Ligger på enden av en utstikker - har bare fortøyninger til en side.

 

Ser at "vegg-i-vegg" marinaen har en noe snodig bestemmelse:

 

 

"Grimsøy Service : Grimsøy Marine

 

 

Ta kontakt med oss for å bli tilkoblet strøm på bryggene. Husk at det ikke er tillatt og

benytte sjakler som innfestning mot bryggen eller uteligger.

 

Ikke tillatt å benytte sjakler ?? - det skjønner jeg ikke.

Må brukere der altså bare bruke tau rett gjennom metallringer på brygge/utliggere tro.

Det vil klart gi mye slitasje på fortøyningene, men på den andre siden - ringene vil nok holde i "evig" tid.

 

For meg en uforståelig og unødvendig bestemmelse. Har jeg misforstått noe tro.

 

Hører gjerne andres synspunkter ....

Har studert planen til Norske Bryggeprodusenters Forening og sakset mye derfra. Fortøy båten slik at den med stramme foreøyninger (strekkavlastere ikke belastet) ligger ca 40cm fra bryggen og 15-20cm mellom bommene og båten på begge sider. På værutsatte steder skal det være min. 25cm. Mellom bommen og båten på begge sider. Bruk altid spring og strekkavlastere for å oppnå en fleksibel fortøyning. Valgfritt spring i fra ytterenden på bommen til fortøyningsfeste midt på båten, eller fra baugen på båten og til fortøyningsfeste midt på bommen, eller en kombinasjon av begge varianter. FORTØY FOR STORM… for den kommer. SJEKK ALTID BÅTENS FORTØYNINGER FØR VARSLET UVÆR, UNDER UVÆRET OG ETTER AT UVÆRET ER OVER. BRUK ALLTID GUMMI STREKKAVLASTERE PÅ ALLE TAU! IKKE STÅLFJÆRER.. Bruk tilstrekklig antall fendere på hver side av båten. Enten løse fendere hengende i fra båten eller faste fendere montert på utliggerene. Luftventilen skal være vendt nedover. Den kan “skytes” løs når fenderen presses mellom båt og utligger. Det anbefales ikke å benytte sjakler i enden av fortøyningstauet for innfestingen i utliggerene. Sjaklene skader overflatebehandlingen på stålet og fører til rustdannelser over tid.

 

Slik er det nok noen steder, selv om jeg ikke kan se behovet for det. Jeg har brukt galvaniserte sjakler i de samme ringene i over 25 år uten at jeg kan se noen slitasje på ringene.

For 25 år siden lå jernet i badet natten over, i dag blir det dyppet. Ser rustdannelser etter få år på nyere brygger.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På Vallø utenfor Tønsberg er det ikke tillat med sjakler pga slitasjen på bryggene.  Pulverlakken og galvaniseringen kan/vil ta skade over tid og da er det lettere å kun tillate tau, enn å reparere bryggene i etterkant.

 

Hvorfor er det så veldig viktig å bruke sjakler?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det vil klart gi mye slitasje på fortøyningene, men på den andre siden - ringene vil nok holde i "evig" tid.

For meg en uforståelig og unødvendig bestemmelse. Har jeg misforstått noe tro.

Tau er lett å bytte og koster bittelitt.   Brygger er grisedyre å skifte/reparere, ringene også. 

Enkelt valg :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...