Jump to content

Mye dårlig kunnskaper hos forhandlere!


Tranen2

Recommended Posts

I oktober 2014 ble det levert en ny båt til en fersking mht båtlivet. Å si at han ble lurt er vel ikke å ta i...

Kjøpte denne båten i juli i år og ante uråd....

 

Jeg har nå gjennomgått en lang vandring for å rette på ting, men er enda ikke kommet i mål.

Følgende har vært problemer så langt:

- Motor var for lavt montert, faktisk så lavt at den kastet vann opp i motorbrønnen. Kavitasjonsplata var ikke mulig å se under fart og neste "kavitasjonsplate" var godt under vannspeilet den også.

- Motor jaget veldig på turtall, vibrerte, og stoppet når jeg slakket opp. Dette var en kjent "recall" fra motorprodusent, men ukjent av leverandør. Et hyggelig serviceverksted i nærheten som var godkjent på denne motoren fikset dette.

- Eberspacher varmeapparat var montert feil på to måter; 1. den hentet friskluft fra samme sted som forbrenningsluft til og med i et rom uten tilstrekkelig ventilasjon/luftinntak. Katastrofe! Høye CO verdier holdt på å slå oss ut på en tur..... 2. Den var koblet slik at den ikke var mulig å slå helt av uten å måtte koble fra batteriklemmene. Dette tappet batteriet slik at om båten lå noen uker så kollapset elektronikken ved oppstart pga for lav spenning i startøyeblikket.

- For tung propell. Servicemekaniker som kom og tok 100t service ble alvorlig i pannen og anbefalte straks å gå 2 tommer ned på Pitch

- Sprukne lanterner, ikke selve glassene men monteringsplata hvor lyspæra sitter.

- Feil koblet NMEA2000 slik at motorinstrument og kartmaskin ikke snakker sammen og lever sine liv uten å vite om hverandre. Spurte nettopp om skjema fra den som koblet opp dette for å om mulig finne feilen. Nei, det har vi ikke - var det enkle svaret. Ingen videre ønske om å hjelpe på en leveranse som er under ett år...!?!

- Feil i motorstyring som skal detektere vann i bensinen. Ingen ønske eller vilje fra leverandør til å finne ut av dette. Servicemekanikeren fra det lokale firma opplyste om at dette var fikset i den nye motorstyringen.

- Motorinstrumentet resetter seg selv jevnlig ved oppstart og jeg må initiere det på nytt og sette opp med de tilpasningene jeg bruker på nytt.

- Har måttet bytte batteri da dette tydeligvis har tatt skade av å bli tappet ned av varmeapparat og motorinstrument/NMEA2000 Interface.

- NMEA2000 Interface koblet direkte FØR hovedbryter, altså stått med spenning på og tappet batteri hele tiden.

 

Alt dette er nå fikset med unntak av at motorinstrument og kartmaskin ikke ser hverandre, NMEA2000 problematikk.

Men jeg tror jeg har funnet det ut; 2 sett av backbone er ikke koblet sammen med extension cable.

 

Jaja - slik må man finne ut av selv om dagen. Hvem leverandøren er? Trenger noen vite så send meg en PM :-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Varmeapparatet skal normalt kobles direkte på batteri, slik at det kan kjøre seg ned på egen hånd selv om hovedbryter slås av.

Forøvrig høres det ut som Suzuki motor, det hadde jeg nok gjettet selv om jeg ikke hadde visst det ut i fra tidligere tråder.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok drøyt å trekke det dithen at det er mye dårlig kunnskap hos forhandlere sånn generellt.  Jeg misliker slike generaliseringer :-)

Men at du har vært uheldig med din forhandler, det høres sånn ut, ja.  Men jeg håper og tror det er god kunnskap hos de aller fleste. Men som alt annet finnes det et og annet unntak.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg generaliserer ikke, men jeg synes å merke en nedgang i solid kunnskap og ønske om god kundebehandling. Synes jeg hører om flere og flere som strever med ny-båt kjøp. Jeg personlig kunne aldri falt meg inn å kjøpe noe som helst fra denne forhandleren. Et salg er aldri godt før kunden kommer tilbake, het det tidligere. Gjelder visst ikke lengre......

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fortsatt at emnestarter har vært uheldig med sin forhandler og at det ikke gjelder hele bransjen.

Det er mange i denne bransjen som vet godt hva de driver med og som er gode, men det er nok en del kunder som kun tenker på kjøpesummen og ikke tiden etterpå.  Over tid overlever de gode, de ikke-fullt-så-gode blir borte.   men å trekke det dithen at det er mye dårlig kunnskap som hevdet i emnetittel, det tror jeg ikke er korrekt.

 

http://e24.no/livsstil/solgte-flere-baater-paa-to-uker-i-august-enn-i-hele-fjor/23288438

http://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/har-solgt-bater-for-nar-200-millioner/s/2-2.310-1.8605919

http://www.dagbladet.no/2015/03/11/nyheter/okonomi/hegnarno/innenriks/38159079/

 

Disse 3 enkle eksemplene som har solgt båter for over 110 millioner og ca 460 båter.  Det hadde ikke skjedd hvis det Tranen2 påstår hadde vært korrekt. Jeg bestrider ikke casen hans, men jeg bestrider generaliseringen som brukes her ved å bruke begreper som "fler og fler" (hvor mange av disse 460 nybåt kjøpene kjenner trådstarter)  og mange mener.

 

Jeg vil heller påstå kunnskapen stiger.  Bla motorteknologi blir vanskjeligere og vanskeligere pga elektronikk og sensorer overalt, mer og mer elektronikk inn i båtene. De er jaggu flinke alle de som får alt dette til å virke :-)  Jeg husker vår første båt i min familie. 1 lampe i salongen, 1 lampe på badet og en sliten walkie-talkie.

 

Jeg håper det ordner seg for trådstarter, det er rimelig kjedelig å bruke masse penger på noe som ikke fungerer.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En Eberspächer skal kobles direkte til batteriet for å unngå at stømmen kuttes med hovedbryter når den går. Vifta skal også gå å kjøle ned varmeren ei stund etter den har stoppet så her hadde de som installerte varmeren fulgt produsentens instruksjoner og gjort det på riktig måte.

 

Vet ikke hvordan motoren din var montert, men pga stegkjølen må motoren monteres svært lavt på disse båtene (tok meg vel ca 10s å finne hvilken båt og forhandler dette gjelder)

 

Feil propell er desverre noe som går igjen på de aller fleste med den båt-motorkombbinasjonen du har, her vil jeg skylde på importør og ikke forhandler.

 

Sprukne lanterner må vel skyldes produsent og ikke forhandler.

 

 

Å ha skjema for NMEA 2000 er nok ikke vanlig, disse nettverkene er svært enkle å koble. Når du kobler i sammen de to nettverkene dine (fjerne en terminator i hvert nettverk og koble inn en NMEA 2000 kabel mellom disse to T-koblingene) må du fjerne den ene strømforsyningen. 

 

Forøvrig er jeg enig med deg i at det er mange aktører med svært begrenset kompetanse i båtbransjen. 

Link to post
Share on other sites

Båtene blir mere og mere kompliserte. Det gjelder ikke minst klargjøring og kvalitetskontroll hos produsent og forhandler.

Kravene til effektivitet øker, samt at produksjonen er satt bort til div. land med litt andre kulturer enn vi kanskje er vant til...

Kompleksiteten stiger samtidig som kvalitetskontrollen synker.

Da får man slike resultater, hvis det svikter i flere ledd og ikke minst hos norske forhandlere som har ansvaret for å levere et feilfritt kvalitetprodukt....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Slik har det blitt over hele fjøla - dessverre.

Det skal koste minst mulig å drive en forretning og som de fleste vet er det lønnskostnadene som gjør det aller dypeste innhogg i forretningskassen.

Da er det enklest (og billigst) for en innehaver å ansette unge- ufaglærte - fremfor de som virkelig har peiling. Kvalitet koster - og slik er det også med ansatte. Ufaglærte - unge - får mindre i lønn, enn skolerte, kunnskapsrike og erfarne ansatte.

 

Gå til en trelastforretning. Hvor mange finner du der som vet forskjellen på c24 og c30 konstruksjonsvirke. Der finner du ofte unge - ufaglærte, som ikke har den minste anelse om de ulike konstruksjonstyper når det gjelder trelast. Ikke har de anelse om anbefalt strekklengde på en 4" eller en 6". Dra rundt og se på ulike terrasser rundt omkring - Der finner man utallige som er underdimensjonerte - takket være at selvbyggere ikke får den nødvendige informasjon og hvilke materialdimensjoner de bør bruke når de kjøper materialer.

 

Eller - dra til en bensinstasjon og spør etter hovedlyktpære, korrekt vinduspusser til akkurat din bil, eller sikringer til bilen din.

De unge - ufaglærte - bak disken - står da der som levende spørsmålstegn og skjønner overhodet ikke hva du snakker om - men spør dem om stekt løk, rå løk eller rekesalat på pølsa - Da kan de svare for seg og er virkelig på hjemmebane.

 

Slik har det dessverre blitt - kunnskap og erfaring taper til fordel av lavest mulig lønnsbudsjett.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mange som ser at det er nødvendig å holde liv i nærforretningene våre? Være rett og slett litt proteksjonistisk og bruke penger i egen by.  Kjøpe en støtdemper hos butikken som drives av Ole Olesen istendefor å kjøpe av bildeler.no (bare et eksempel), kjøpe presenning av han borti gata istendefor Maritim.no. Nå ble det plutselig politikk og det skal vi vel ikke ha her :-)

Håper trådstarter får båten i årnings og kan frese rundt på fjorden etterhvert :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

NMEA 2000 har standardisert både protokoll og fysisk grensesnitt, enten Micro-C eller Mini-C kontakter, impedans, kapasitans, resistans og crossfeed for kabler er også spesifisert. Maks lengder og max antall noder er også spesifisert. NMEA 2000 bruker et subsett av kablingen brukt av DeviceNet som er en industriell feltbuss, NMEA 2000 protokollen bygger også på DeviceNet. Kontaktene som er standardisert er Brad Mini og Micro fra Molex, desverre så følger ikke Raymarine kqblingsstandarden, mens Simrad er på vei fra sin egen SimNet til standard kabling.

 

Hva RS232 vs 485 har med resten av tråden her å gjøre vet jeg ikke, men det er RS422 og ikke RS485 som brukes for differensiell NMEA 183.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan motoren din var montert, men pga stegkjølen må motoren monteres svært lavt på disse båtene

 

Jeg kjøper ikke umiddelbart den der. Jeg ser ingen grunn til å montere motoren dypere enn normalt. En for dypt montert motor koster mye krefter. Hvis så er tilfelle ville jeg spandert en brakett slik at motoren kommer lenger bakover og høyere.  

Link to post
Share on other sites

Hei.

Her er to uttalelser fra et verksted her i Bergen.

 

``Det virker som styrbord motor får for lite luft, og at babord motor får nokk``

Det er da umulig siden begge står i samme motorrom uten skille mellom seg.

 

``Tidligere faktura på ventil justering 2 timer x timepris``

spørsmål til samme verksted nå om å justere ventiler en gan til på samme tid ( 2t )

får nå til svar`` nei vi må ha 3 timer nå for den mekanikeren som utførte jobben sist var eksepsjonell rask, men er dessverre sluttet``

Så siden verkstedet nå bare har dårlige mekanikere skal det koste meg 50% mer

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper ikke umiddelbart den der. Jeg ser ingen grunn til å montere motoren dypere enn normalt. En for dypt montert motor koster mye krefter. Hvis så er tilfelle ville jeg spandert en brakett slik at motoren kommer lenger bakover og høyere.

 

På Antares med stegkjøl har propellen veldig lett for å begynne å spinne, dette kan skje i moderate svinger og også rett fram hvis en trimmer ut motoren. Med original aluminiumspropell løfter knapt nok baugen seg før propellen får kraftig slipp. Jeg har hørt om at bakre 30cm av stegkjølen har blitt kuttet av og at dette løste problemet. Jeg har blitt fortalt av en forhandler jeg stoler på at å løfte motoren gjør det verre. Jeg har byttet til Suzuki stålpropell og det har nærmest vært som å få ny båt for meg, jeg kan nå trimme opp baugen og ta krappe svinger uten at propellen spinner. Jeg har Antares 650, den gjør 27 knop med gamle DF90,30 med DF115 og 32 knop med DF140, så dette er båter som har et skrog som går tungt i vannet ved disse hastigheten og større motor eller løfting av motor gir begrenset effekt, løfting vil sannsynligvis ha negativ effekt.

 

På den andre båten min er også motoren montert svært lavt, den var også festet på en måte som gjorde at det var bare et hull den kunne løftes. Ble derfor enig med forhandler om en svært bra pris på motortlift. Kavitasjonsplata var langt under vann da jeg var i plan så jeg håpet på betraktelig høyre toppfart med lift. Da jeg løftet motoren til den høyden jeg trodde var optimalt så ble båten svært ustabil og toppfarten sank. Testet derfor et stort antall høyder og ble svært overrasket da det var absolutt i bunn, lavere enn orginal montering som fungerte best. Så liften har endt opp med å bli en dyr heis for å løfte motoren når båten ligger ved brygga. Så generelle regler for hvordan en motor bør monteres fungerer ikke alltid, monteringen må testes ut på hver enkelt båt.

Link to post
Share on other sites

Antares 650 og 580 har to helt forskjelllige skråg og kan ikke sammenlignes.

Kjølen på 580 er kappet bort den siste meteren og skroget ellers er bredt og lettplanende.

650 er en "traktor" i forhold!

 

Motoren i mitt tilfelle VAR for lavt montert noe som importør bekreftet og leverandør innrømmet - og tok regninga på heving av motor.

Båten er blitt en helt annen å kjøre!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Da jeg løftet motoren til den høyden jeg trodde var optimalt så ble båten svært ustabil og toppfarten sank. Testet derfor et stort antall høyder og ble svært overrasket da det var absolutt i bunn, lavere enn orginal montering som fungerte best.

Det kan kanskje forklares med at du har et digert ror nedi vannet som stabliserer båten. Men da tyder det jo på at båten er veldig ustabil i utgangspunktet. Jeg har motoren slik at antikav plata er fri av vannet når båten er i plan. Den går stødig som toget opp til 45 knop. Etter det blir det mindre og mindre skrog nedi vannet som gir dynamisk stabilitet. På 60 knop chinewalker den helt vilt og må kjøres aktivt. Slitsomt.

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje forklares med at du har et digert ror nedi vannet som stabliserer båten. Men da tyder det jo på at båten er veldig ustabil i utgangspunktet. Jeg har motoren slik at antikav plata er fri av vannet når båten er i plan. Den går stødig som toget opp til 45 knop. Etter det blir det mindre og mindre skrog nedi vannet som gir dynamisk stabilitet. På 60 knop chinewalker den helt vilt og må kjøres aktivt. Slitsomt.

 

Min 18-foter begynner å chinewalke allerede ved 40 knop (topper ca 43 knop), særlig når jeg er alene i båten. Men 38-39 knop funker jo fint over lengre distanser.

Motor er plassert helt nederst på akterspeilet, men akterspeilet er høyt så den havner allikevel relativt høyt i vannet.

Kan ikke trimme noe særlig ut, til tross for 4-blads stålpropell.

Skulle egentlig ha hatt 22" stamme. Mercurys 20" stamme er ca 1" kortere enn f.eks. Honda og Suzukis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Antares 650 og 580 har to helt forskjelllige skråg og kan ikke sammenlignes.

Kjølen på 580 er kappet bort den siste meteren og skroget ellers er bredt og lettplanende.

650 er en "traktor" i forhold!

Motoren i mitt tilfelle VAR for lavt montert noe som importør bekreftet og leverandør innrømmet - og tok regninga på heving av motor.

Båten er blitt en helt annen å kjøre!

Hva skjedde med toppfarten da du hevet motoren?

 

Har en kamerat med 580, han har akkurat samme problemer med propell som slipper som jeg hadde før propellbyttet. Desverre klarer vi ikke å finne en stålpropell med samme utforming som den jeg har men som har størrelse og stigning som egner seg til 580 med DF90A. Det er mange i trollingmiljøet med denne kombinasjonen, men har ikke hørt at noen har funnet optimal propell.

Link to post
Share on other sites

Toppfarten gikk litt opp, forbruket litt ned. Den hopper ikke lengre nå, før måtte jeg trimme baugen ned for å hindre denne hoppingen - på flat sjø!

 

Jeg bruker standard Suzuki propell 3 x 14 x 19 og fikk 5400rpm / 31,5 knop, men med 4 om bord så var det så vidt jeg fikk den opp i plan.

Fikk nærmest beskjed av servicetekniker om å gå ned 2 tommer til 17 slik at WOT blir nærmere 6000rpm.

For meg er ikke toppfart viktig, men at motoren løfter båten opp i plan på en lett måte med 4 personer om bord er viktigere.

Har ikke mottatt propellen enda så jeg vet ikke hva jeg får.

 

Etter heving av motoren så ligger nå kavitasjonsplata ca 3cm under bunnen målt når kavitasjonsplata og skrogbunnen er på linje (ca tilt = 25% på DF100A (avhengig av vinkel på akterspeilet selvfølgelig)). Tidligere så lå den 6cm under.....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Omsider kom ny propell på.... Endringer:

1. Får nå 6050rpm alene med halv tank og 29,5 knop.

2. Mistet 2 knop på toppfart. Det plager meg lite...

3. Vibrasjoner er færre og lavere i lydstyrke

4. Båten mye lettere å få i plan.

5. Motoren virker mye kvikkere

6. Kan gå i flere fartsområder uten at motoren anstrenger seg.

7. Temperatur dønn stabil uansett. Tidligere varierte den veldig avhengig av hvordan båten ble kjørt.

8. Kan tilte mere før propellen suger luft

 

Alt i alt en ny båt når jeg legger sammen heving av motor og korrekt propell - fra trasig kjøreopplevelse til bare fryd!

 

Og jeg kan ikke fatte at leverandøren leverer denne båten med feil propell. Amatører!

 

Takk til mitt lokale serviceverksted Edøen Mekaniske som tok meg på alvor og ordnet ut! :thumbsup:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...