Jump to content

Hjullager havari, på båthenger-(Avonride understell)


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

God kveld, godtfolk!

 

Som emnetittelen sier så har jeg fått hjullager havari. Jeg tipper forrige eier badet den i saltvann, noe jeg har fått svi for.

 

Jeg har aldri byttet lager på en henger før, men satser på at jeg lærer mens jeg holder på.

 

Hva som har blitt gjort så langt:

  1. Har klart å skru av dekket, samt delt navet hvor hjullageret er defekt.(Hjullageret kom ut i deler)
  2. For å finne dimensjon på lageret samt, se hva annet som evt var ødelagt/mangler, så prøvde jeg demontere på et av de andre dekkene.

Så spørsmålet er hvordan får jeg delt navet uten å ha et defekt hjullager? :wink:

 

 

Legger ved noen bilder i håp om at noen andre har vært i samme "båt".

 

bilde

 

Bilde av hjul med defekthjulager - Demontert

 

 

bilde

 

Bilde av understelltype.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bytte hele akslingen var et drastisk tiltak synes jeg, det er ikke noe problem å bytte lager uten å ødelegge akselen. Du trenger heller ikke å demontere det andre for å finne ut hva slags lager du skal ha. Hvis merkeskiltet på akselen er intakt kan du spore opp lagerdimensjon fra leverandør. Et annet alternativ er å måle diameter på aksel og boss samt bredden på lageret. For meg ser det ut som om det har sittet et toradet vinkelkontaktkulelager der, samme type som er vanlig på framaksel på forhjulsdrevne biler, stemmer det? I tilfelle sitter det en relativt stor mutter på enden som skal trekkes til med et ganske høyt moment. Du skriver at lageret kom ut i deler. Sitter innerringen igjen på akselen? I tilfelle trekker du den av, eventuelt klyver den, og presser ut ytterringen fra bosset. På en av ringene kan du muligens lese av lagerbetegnelsen til tross for at det er rustent. Forsøk å børste rent med stålbørste eller pusse med litt smergel når du har fått ut bitene.

 

En annen ting er at dersom forrige eier har druknet akselen ved sjøsetting kan du like godt skifte på andre siden også, det har jo ikke levd noe bedre liv enn det som har tatt kvelden nå.

Link to post
Share on other sites

Komodo, det kanskje ikke så lett å se ut i fra bildet, men hele lageret er vekk.

 

Tanken var å skifte på det andre hjulet også, men får det som sagt ikke ha, det virker som det henger fast i akslingen. Navkoppen og den storemutteren er løsnet:)

 

Som sagt så kom lageret ut i flere deler, kunne ikke se noe tall/merke.

 

Merkeskiltet er avbildet her, har prøvd å benytte vår felles gode venn, Google. Men uten hell.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo, det kanskje ikke så lett å se ut i fra bildet, men hele lageret er vekk.

 

Er du sikker på det? For meg ut som om innerringen sitter igjen.

 

Har du funnet ut hva slags lager det er ut fra delene du fikk ut? Når det er koniske rullelagre (veldig vanlig) får man med ytterringen med bosset (trommelen i dette tilfellet), men innerringen sitter da igjen på et sylindrisk parti på akselen. Men det er ikke slik hos deg. Det ser ut som om innerringen fra lagerert sitter igjen på akseltappen, og da er både tappen og lageret sylindrisk. på et vinkelkontaktkulelager som jeg refererte til over er ytterringen hel og innerringen delt. Det kan også se slik ut på det som sitter igjen på akseltappen din. Du ser også at du har to krager som kulene skal ligge i, en innover og en utover. Det ser til og med ut som om nummeret på lageret er lesbart ytterst på innerringen.

Link to post
Share on other sites

Dessverre så har delene havnet i søppla, men får ta en titt etter de i morgen. Skal dobbel sjekke at det ikke sitter igjen noe i trommelen, men det tviler jeg på.

 

Når jeg prøvde å ta av den andre trommelen, så virker det som hele trommelen sitter fast i akseltappen- Dvs i kragen som som du ser på bildet under.  Jeg klarer å rikke trommelen litt frem og tilbake, men ikke mye.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dessverre så har delene havnet i søppla, men får ta en titt etter de i morgen. Skal dobbel sjekke at det ikke sitter igjen noe i trommelen, men det tviler jeg på.

Kardinalsynd! Kast aldri noen deler før alt er montert og fungerer :wink:  Hva var det som ramlet ut når du demonterte? Hvis det er et slikt lager jeg beskriver tenker jeg det var kuler og kuleholder som ramlet ut. I tilfelle sitter ytterringen igjen i bosset i trommelen, og innerringen på akselen.

 

 

 

Når jeg prøvde å ta av den andre trommelen, så virker det som hele trommelen sitter fast i akseltappen- Dvs i kragen som som du ser på bildet under. Jeg klarer å rikke trommelen litt frem og tilbake, men ikke mye.

Ikke så rart det. Kragen som syns på bildet gir en støtte for lageret for aksialkrefter, som du får når du svinger. At du kan lee` litt hver vei er ikke så rart siden innerringen er delt. Det er stramminen fra mutteren som gir forspenningen i lageret. For å få av trommelen må du bruke en avtrekker og trekke mot akseltappen. Lageret vil da løsne enten på innerringen (aksel) eller ytterringen (trommelen). Det er bare totalt havarerte lagre som kommer ut i deler som det du viser. At trommelen sitter hardt er ikke så rart, siden det er et visst press både på inner- og ytterringen. I tillegg kan det ha rustet litt fast, men det er bare å bruke mer kraft.

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet med at når det var et såpass anerkjent merker, så skulle det være null problem og finne:)

 

Det stemmer nok at kulene kom ut ja :yesnod:   

 

 

Skal ta en kikk om jeg finner dem, ellers så blir alternativet å dra av den andre. Regner med at jeg må bytte på denne også.

 

Dette er forøvrig en boggie henger, så begge hjullagerene bak skal jeg da bytte:)

 

Da blir det en tur innom biltema i morgen og hente avtrekker da:) Men hvordan blir det da å få den på igjen da?

Link to post
Share on other sites

Her er et forstørret utsnitt av akseltappen

 

bilde

 

  1. Den gule ringen viser godset i selve akselen.
  2. Den svarte pila viser overgangen mellom lagerringen og aksel.
  3. Den røde pila viser delingen av lagerringene. Dette er et strambart lager hvor ytterringen er hel og innerringen er delt.
  4. Den gule pila viser overgangen mellom lagerring og aksel på utsiden.
  5. Den blå ringen viser inskripsjoenen i lageret hvor du kan finne typen. På bildet klarer jeg ikke lese særlig mer enn "Japan", men det kan kanskje du hvis du gjør rent?
  6. Den grønne pila viser lagerbanen hvor kulene truster innover. Tilsvarende radie er det utover.

Den enkleste måten å få av innerringen er å varme den med en skjærebrenner. Da kan du antagelig pirke den av med en skrutrekker. Bruker du propan eller en annen varmekilde med mindre intensiv varme tar det så lang tid at akselen blir varm også, da får du ikke like god effekt.

 

Problemet med å trekke av disse lagerringene med avtrekker er at det ikke er noe å ta tak i. Det kan du løse ved å slipe et skarpt spor med en vinkelsliper. En tredje metode er å kappe et spor i lagerringen og klyve den med en meisel. Ulempen med den metoden er at det er fort gjort å skade akselen, men noen merker tåler den. I tillegg er det to ringer som skal av siden den er delt.

 

For å få ut ytterringen fra bosset kan du enten bruke en lagerpresse, eller dore den ut med hammer og en stor dor.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Sier dette deg noe?

 

 

Takk for en fin oversikt!:)

 

Har ikke skjærebrenner tilgjengelig, men som du nevner har jeg en kraftig propanbrenner. Får prøve med det i første omgang:)

 

EDIT, fant noen deler i søppla, de er nok neppe noe til hjelp!:)

 

 

bilde

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var dette jeg måtte gjøre med den gamle Forden. det husker jeg nå. Kappet inneringen med vinkelsliper - ble et dypt spor i akseltappen, men det betyr egentlig ikke noenting. For det er riktig som du skriver, det er ikke noe å tak i for lageravdrageren. Og at lageret er todelt, er også rimelig, men det forutsetter på en måte at det er glidepasninger på innerringene i et slikt lager, og ikke presspasninger, som på drivakslene på en Cortina '69 . Så da forsvinner fryse/koke-problematikken også. Dette kan være enklere for TrikkerN Lønning enn jeg først forestilte meg.

Edit: Missforstod deg:)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et dobbeltsporet radialt kulelager. Sikkert standardvare hos enhver maskinforretning -

Det tviler jeg på, men en fag/skf forhandler kan muligens bestille.  Det er ikke et vanlig toradet radialkulelager, det er et vinkelkontaktlager. Problemet med noen av disse er at utstyrsprodusentene som bestiller lager fra lagerprodusentene ofte bestiller egne serier med små avvik fra standardlagre, det kan f.eks. være at innerringen har en nedtrapping på diameter. Men det er bare å prøve :yesnod:

 

Trikkern: Det ser ut som om det står AUD 701 på lageret. Nummeret sier meg ingenting, men hvis du gjør som Fjordgrynt sier og tar med nummeret til en maskinforreting kan de undersøke for deg. Hvis ikke kjøper du det gjennom leverandøren av aksel eller henger.

 

En fjerde måte (kom jeg på nå) for å få av innerringen er å lunke litt på den og trekke den av med en skiveavtrekker. Det er nok det enkleste så lenge du ikke har tilgang til skjærebrenner. Tror BT har skiveavtrekkere også. Trommel får du av med den du linket til.

 

Montering; gjør rent for rust og grader, ta på litt olje, trekk sammen med pipe og latmannsarm. Obs, avslutt med korrekt moment, det er riktig for å få det rette forspennet.

Link to post
Share on other sites

Et dobbeltsporet radialt kulelager. Sikkert standardvare hos enhver maskinforretning -

Eller rettere sagt et toradet vinkelkontaktkulelager. Neppe lagervare hos en maskinforretning. Problemet med slike lagre er ofte også at produsenten av akselen spesifiserer små forskjeller fra standardlagrene, f.eks. at det er en nedtrapping av diameter på innerringen. Men for all del, det er bare å stikke innom en maskinforretning og høre, de har lister. Nummeret du viser sier meg ingen ting, men det er viktig når du skal bestille nytt.

 

Avtrekkeren du linker til bør duge for å få av trommelen. For å få av innerringen som sitter igjen kan du bruke en skiveavtrekker (en fjerde variant altså :smiley:) Tror de har slike på BT, men fant i hvertfall et bilde her https://www.google.no/search?q=skiveavtrekker&biw=1280&bih=551&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIvcHeqamTyAIVhd4sCh3cjwbk&dpr=1#tbm=isch&q=skive+avtrekker&imgrc=3UX3jnO0pIz88M%3A

 

Hmm, pussig. Forrige innelgg ble borte for meg, så jeg skrev på nytt. Derav surret med dobbel forklaring...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet flere slike lagere i årenes løp.
Det klart enkleste er å bruke en vinkelsliper til å dele lagret med.
Selv om man er forsiktig er det fort gjort at det blir et merke i akselen etter kutteskiven.
Det spiller ingen rolle fordi innrringen på  hjullagret ikke spinner rundt på akselen.
Det kan være nødvenfig å file og pusse litt på gradene på merket i akselen så man får tredd på det nye lagret.

Kunsten er å kutte et spor i inneringen på lagret som ikke går helt inn til akselen.
Så gir man inneringen et rapp med en hammer.
Da utvider lagret seg hvis sporet du har kuttet er dypt nok og da er det bare å dra det av med fingrene.

Når det gjelder nye deler til prosjektet ditt så ville jeg sjekket ut hvem som er forhandler av Valeryd der du bor.
Noen av forhandlerene har deler på lager mens andre må bestille.
Dette er kurant så lenge du har typeskiltet på hengeren intakt.

http://valeryd.no/search_butik.asp

Lykke til

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at de fleste båteiere "Drukner" hengeren når båten skal settes ut, eller tas inn. Legg merke til bildene i henger brosjyrene, Hjulene er omtrent ikke i vann. Leser man instruksjonsboken står det klart og tydelig at hengeren kan kjøres til vannet treffer felgen.

 

Det sitter en simmring bak lageret som skal hindre vann å trenge inn, I tillegg skal navkoppen i front også hindre vanninntrenging. Finnes også navkopper som skal være "Vanntette" De har en ekstra o-ring som tettning.

 

Har det først kommet vann tar det ikke så lang tid før lageret er ødelagt. Det mange glemmer ved lager og bremsebytte er anleggsflaten til simmringen, bak lageret. Her det som oftest rust. (Den svarte pila på bildet i innlegg 11) Da hjelper det lite å montere ny simmring og lager. Simmringen vil raskt slites og deretter slippe inn vann. Det er derfor viktig å slipe og polere anleggsflaten der simmringen ligger. Tviler på at noe verksted gidder å drive med sånt. Er det for ille må hele tappen byttes.

 

For øvrig er det utrolig mye fin informasjon på nettsiden til Valeryd: http://valeryd.no/(Som også er nevnt i innlegg 22)

 

Brenderup skriver at de har vanntette lager, (Jeg har selv Brenderup båthenger, lagerene er de samme som på en Gaupen varehenger jeg har: Vannavisende.) Gaupen og Tysse har ikke skrevet noe om hjullager i sine brosjyrer

 

 

Bilder fra katalogene til Brenderup, Gaupen og Tysse:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var noen fine bilder men hvordan man fikk sjøsatt båten i ankel høyt vann var det ingen bilder av.
Det du skriver er jo rett men i praksis så må man ofte kjøre litt lenger ut i sjøen.

Min egen henger har jeg satt i lukkede lager og bremsene har jeg lagt i kommoden i garasjen.
Kjører bare 2 km to ganger i året i 30 sone og litt i en 40 sone så bremsene i kommoden er ikke savnet.

Link to post
Share on other sites

Det er jo greit pipe, men der er jo behovene litt ulike. Jeg hadde en 20 fot rib på henger som jeg trakk fra Kristiansand i syd til Bodø i nord. Flere ganger til vestlandet og trønderlag. Man kan ikke legge bremsebåndene i komoden da. Jeg har alltid praktisert å rygge ut til felgen er i vannskorpa. Om båten ikke flyter blir det å ta en "dugnad" på å trekke den ut. Litt planlegging hjelper alltid :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette viser bare at hengerene vi bruker ikke er beregnet for bruk i vann. Jeg har også "Lukkede lager" De er av typen 2RS, men de er slett ikke vanntette. De tåler en liten sprut med vann, men tåler ikke å senkes i vann. Har grublet på dette i flere år. Utette lager/konstruksjoner skaper et ettermarked for hjullager, tettninger osv. Sånt er bra for de som produserer hengere.

 

Jeg har boggihenger fra Brenderup. Bakre aksel må jeg plassere med vann til midt på felgen for å klare å sette ut/ta opp båten. Greit nok. Men oppserverer at mange senker hengeren uten å tenke på hjullager og bremser, selv med bitte små båter.

 

Har også vurdert å legge bremsedeler i kommoden. Jeg opererer i ferskvann, Sliter med at bremsebåndene løsner fra bremseskoen. I sommer prøvde jeg å legge på epoxyprimer som ekstra beskyttelse mot dette, aner ikke om det hjelper, men det er verdt å prøve.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

God formiddag,

 

 

Her hadde det skjedd ting siden sist. Jeg ble sittende strømløs fra 10-19 i går så har ikke fått kommet meg inn her. :)

 

Jeg har vært innom Per Hagen, for å få tak i kullager. Han slet litt med å finne korrekt ut i fra nummeret jeg gav han.

 

Men han tok et søk på google, da fant han dimmensjonen på lageret: Innvendig diameter: 34mm Utvendig diameter:64mm og dimensjonen(bredden) 37mm.

 

 

Selv er jeg litt skeptisk til at dette passer:

 

bilde

 

 

Får ikke tid til å sjekke i dag, må få det til ila uka:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...