Jump to content

Vinterkonservering av båt som ligger på vannet i vinter.


Bisse

Recommended Posts

Båten min skal ligge på vannet i vinter. Der den ligger kan det bli is om det blir en hard vinter. Har planer om å bruke båten så lenge det er isfritt. Jeg har frostvakt i motorrommet. Bør jeg da ha på frostveske i kjølekretsene? Trenger jeg "varme" i alle rom/skott der det er skroggjenomføring? Tetting av luftinntaket til motor? Hva gjør dere andre som har båten på vannet om vinteren?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Båten min skal ligge på vannet i vinter. Der den ligger kan det bli is om det blir en hard vinter. Har planer om å bruke båten så lenge det er isfritt. Jeg har frostvakt i motorrommet. Bør jeg da ha på frostveske i kjølekretsene? Trenger jeg "varme" i alle rom/skott der det er skroggjenomføring? Tetting av luftinntaket til motor? Hva gjør dere andre som har båten på vannet om vinteren?

 

Du må nok ha frostvæske i kjølekretsene ... kanskje, det kommer jo an på frostvakten og temperaturen. Det at båten ligger på vannet vil jo hjelpe en del på temp, men jeg ville ikke tatt sjansen. Dessuten er det en fordel om det slipper å stå med saltvann vel? 

 

Så må du drenere ferskvannet og varmtvannsbereder. Enten tømme og blåse tomt med trykkluft, eller ha på gifitfri frostvæske (næringsmiddelglykol) - som er egnet for formålet. Jeg gjør sistnevnte, men benytter da heller ikke ferskvannet som drikkevann før jeg er godt uti sesongen. Grunnen er at jeg ikke føler meg sikker på at jeg får ut alt vannet ved drenering, og at jeg kobler det hele sammen på en tett måte på første forsøk på våren. Har bommet noen ganger her, og selv om konsekvensene er harmløse er det meget kjedelig å øse båtens indre hulrom, kriker og kroker med teskje og sugerør... 

 

Septik sørger jeg for at er tom, da kan jeg fylle på med frostvæske. Til slutt slipper jeg ut litt, slik at det blir stående frostvæske i gjennomføringen. På inntakt til toa får jeg ikke gjort dette, men jeg bruker en frostvakt i tillegg uansett. Samme prosedyre på kjølevannsinntak. Fyller på og kjører gjennom med frostvæske og slipper ut en dæsj gjennom inntaktsventilene til slutt så de blir stående med frostvæske i. Samt frostvakt i motorrommet hvor de befinner seg.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har ligget ute hver vinter siden 2008 og det er ingen problemer med det.

 

Her kan man ta noen valg. Man kan fyre i alle rom slik at ingenting fryser, eller konservere.

 

Jeg kjører igjennom ferskvann en halv time først på begge motorer og aggregatet. deretter kjører jeg frostvæske inn i sjøvannsfilteret på alle tre slik at det står frostvæske i disse om vinteren. Like mye for å ivareta rust som frost.

 

Tapper ut alt ferskvann selv om dette muligens ikke er nødvendig.

 

Alle kraner ut er stengt hele tiden. har lagt varmekabel rundt kranene til toalett, men ikke til motorer, Har en 500W panelovn i motorrom og et varmerør i rommet til aggregatet. Gått bra i alle år.

 

Jeg ser at noen stenger ingen lufting til motorrom, men det gjør ikke jeg. dette er en del av luftingen ellers i båten.

Link to post
Share on other sites

Båten vår har ligget ute hele året de siste fem årene. Er kun oppe en uke på våren for årlig stell under vannlinjen. Jeg tapper og blåser ferskvannsystemet tomt, inklusiv varmtvannstank. Gjelder å huske å trekke ut støpsel på varmtvannstank slik at det ikke brenner seg om landstrøm skal plugges i. Toalettet konserverer jeg med å stenge inntak bunnventil, koble av slangen og pumpe noen liter frostvæske gjennom slangen via toalettet til septiktanken. På med slangen igjen etterpå. Har to stk frostvakter i motorrommet stillt på fem grader og varmekabel rundt bunnventiler, disse holder jeg stengt. Har ligget fast i 15cm is to ganger på disse årene og ikke annen skade en litt slitasje på bunnstoff.

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten vår har ligget ute hele året de siste fem årene. Er kun oppe en uke på våren for årlig stell under vannlinjen. Jeg tapper og blåser ferskvannsystemet tomt, inklusiv varmtvannstank. Gjelder å huske å trekke ut støpsel på varmtvannstank slik at det ikke brenner seg om landstrøm skal plugges i. Toalettet konserverer jeg med å stenge inntak bunnventil, koble av slangen og pumpe noen liter frostvæske gjennom slangen via toalettet til septiktanken. På med slangen igjen etterpå. Har to stk frostvakter i motorrommet stillt på fem grader og varmekabel rundt bunnventiler, disse holder jeg stengt. Har ligget fast i 15cm is to ganger på disse årene og ikke annen skade en litt slitasje på bunnstoff.

Hva slags varmekabler bruker du?, og hvor er de kjøpt?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Varmekabelen jeg bruker er den typen med ferdig terminert støpsel. Slik man bruker rundt/ i rør for frostsikring. Fåes i forskjellige lengder. Mener jeg kjøpte på Clas Ohlson for mange år siden, tror også de har dem på Megaflis/Jula osv.

Må jo være sikker på at strømmen ikke forsvinner for lengre perioder for å gjøre det på denne måten, om det er tvil om strømtilførsel så er det vel frostvæske i ventilene som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Hulda har ligget ute i ca. 13 vintre i opp til 40 cm is. Vi har landstrøm og varmen er en 250 W panelovn og en vifteovn på 1200 W. Begge er stilt ned til min. på termostatene. Vi trekker en plastsekk over utvendig styring, en plastpresenning over nedgangsluken og en plast over forluken, samt dekker til ankerwinchen på fordekket. Videre en plastpose over skjøtewinchene. Det er hele konserveringen. Vannet er intakt, toalettet er intakt, motoren er intakt, alt funker og er bare til å  kjøre i gang. Samme for aggregatet, bare å trykke på knotten. Båten ligger i Strömstad, tidligere i Son om vinteren.

 

Har aldri skjønt dette peset med omfattende konservering når båten ligger i sjøen. Tidligere hadde vi seiler med drev. Samme prosedyre den gangen. Lå slik ni vintre på rad. Vi har aldri ligget i boble- eller annen isfri havn.

 

Da er vi på til sammen 22 vintre uten uhell. Nå skal det legges til at båten må være nogenlunde fornuftig konstruert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...