Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Det er jo ingen dum løsning ivar. Jeg fant imidlertid ingen papprør som passet i farten, og da måtte jeg improvisere. Veien ble litt til mens jeg gikk... Jeg hadde vært inne på tanken å støpe fast rørstusser av 75mm PVC rør, men slo det fra meg, hadde ikke tenkt å gjøre så mye ut av det. Det viste seg jo til slutt at jeg skulle holdt på den tanken, for det ble jo mye mer jobb til slutt :sweat:

 

I går fikk jeg demontert arbeidsbordet og sjekket om plata passet. Litt sliping på til, så er den klar for å limes inn :thumbsup:

 

Her er kanten rundt luka framme slipt og rundet av for videre støping, likeså kragene rundt gjennomføringene. Årsaken til at jeg valgte å legge litt ekstra jobb i disse var at jeg ser at det blir mye knot når matte skal støpes over hele dørken. Da har jeg ikke tid til å drive å knote rundt alle disse hullene. Nå har jeg en slags mansjett rundt hvert hull som vil underlette støpingen av dørken. 

DSC_5191.JPG.5af23f3ff21e6e09fba25f16ca83f5f7.JPG

 

Plata klar til prøving...

DSC_5192.JPG.bd9f21502c58a8a40d24a8cb48ac1112.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

I går fikk jeg sjekket at plata passet, så da var det klart for å lime den inn i dag. Måtte bare slipe vekk et par forhøyninger og litt topcoat. En stor takk til @Skate som stilte opp med en hjelpende hånd i nøden. Det hadde ikke vært lett å få til dette alene. Men så lenge polyesterlukta er luftet ut, stiller Skate velvillig opp med en hjelpende hånd :thumbsup:

 

Her er plata limt inn og presset på plass. Med god hjelp fra Skate ble det kappet opp planker og lagt over alle stringere for å fordele presset jevnt. Brukte belegningsstein for å få riktig press.

5aa990b4abf2a_14_03_1804.jpg.f7fa2360f9d3227f395f85b0c123eac9.jpg

 

5aa990cc238bd_14_03_1809.jpg.28019965ff02c69982ae31b4b7c0ca80.jpg

 

Sjekket også at det tøt ut lim der det var mulig å se, og det så veldig bra ut. Ser ut som vi har truffet med riktig mengde lim.

5aa990d010fac_14_03_1810.jpg.208948b25e138235af5c004e0542a09d.jpg

 

Det gikk med litt lim...

5aa990c6be228_14_03_1808.jpg.2aaabaaf8613f9d631decc859500671f.jpg

 

Trekkrørene passet perfekt i gjennomføringene

5aa990b91955b_14_03_1805.jpg.54f08dde7ce20629ee8a6ec8b7275d0f.jpg

 

Ser også at det tyter ut lim fra stringeren som går like ved

5aa992290bc9e_14_03_186.jpg.de96bb698dc3c032d03f6f44dafc5bc1.jpg

 

Jeg presset inn noen trefliser for å sentrere rørene, så var det bare å fuge rundt. Men nå sluttet plutselig enter-tasten å virke, så da får det være nok for i kveld :confused:

5aa990c0b5062_14_03_1807.jpg.aff2fca93b2783228f1220430041b804.jpg

14.03.18 06.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

hehe, ser for meg at etter en runde i litt godt ruskevær i denne kompakte saken så kan det muligens bli litt nedtur å komme ombord i noe nyere masseproduserte, mer lealause greier :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

total fiasko tviler jeg sterkt på at det blir , men noen småjusteringer kan det nok fort bli før du er helt i mål 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Litt av en milepæl! Gratulerer så langt! Selv om dette har er kroningen av arbeidet til nå,  og så kan en bare ane alle stegene som enda gjenstår før du er på sjøen med ferdig båt. Gleder meg til å fortsette å følge deg, og å lære mer!

 

 

Link to post
Framtia skrev for 3 timer siden:

 

Hørte noen rykter om at Komodo vurderer å satse helproft i bransjen :-)

Høres ut som ett underskuddsforetagende. Alt for perfekisjonist. Ingen er villig til å betale for en båt bygd uten massive snarveier.

 

imponert over prosjektet.

Link to post

Takker igjen så mye for hyggelige kommentarer karer :thumbsup:

 

Framtia skrev for 4 timer siden:

Hørte noen rykter om at Komodo vurderer å satse helproft i bransjen :-)

Ja, dette er bare forskning og læring, snart blir det produksjon for alvor :giggle: Hvis jeg rasjonaliserer produksjonen og legger meg på femti øre timen burde det jo være mulig :lol: 

 

Prøver å få til litt hver dag, men det er ikke alt som blir synlig. Blir jo også mye tilrigging og rydding. Har vært ute nå og sparklet litt osv, men det er jo en kamp mot elementene å holde på i denne tempereaturen. Må dekke til og ha på vifteovner for etterherding osv. Fugemassen bruker vel antagelig flere dager på å herde nå med den temperaturen som er. Men nå melder de litt mildere fra tirsdag neste uke, så da håper jeg på å få støpt oversiden. Innen det må jeg få sparklet litt og lagt remser rundt kanten mot skroget. 

 

Bitteliten skrev for 8 timer siden:

Når man følger prosjektet her får man jo forståelse for at det koster å kjøpe båt.

Ja, det er noe i det. Som vi snakket om for en tid tilbake, det er en grunn til at verftene kjiper inn på alle de detaljer de kan. Hver arbeidsoperasjon krever tid, og er dermed fordyrende. Som du nevnte, hvis de kan skru sammen to plater med skrue og mutter, så dropper de å bore og gjenge. 

 

Eksempel på fordyrende detalj. Helt framme i baugen, framfor der dørkeplata er avsluttet, kommer det opp et trekkerør. Røret går gjennom en mini-bjelke/stringer. Hvis det kommer vann inn i hulrommet foran (her blir det en benk), vil det kunne komme vann inn under dørken. Valgte derfor å blande en sparkelmasse av polyester for å fylle opp.

DSC_5193.JPG.b2b3021c83d6e22ca035646bbcd53aff.JPG

 

Ferdig oppfylt. La til slutt over en bit byggeplast og en finerplatebit. Siden blir det støpt over med glassfiber.

DSC_5194.JPG.32c432d5108d249f888de2caa0d8f4f4.JPG

 

Tilsvarende ble det også bak i motorkassa. Der hadde jeg boret hull til rør for lavt på babord side, så om det hadde blitt stående en vannskvett der ville det konstant stått mot slangen. Ikke det at hver av disse tingene tar så mye tid, men til sammen blir det mye. Men mest tid går nok til tenking og planlegging :smiley:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Men mest tid går nok til tenking og planlegging

Tror denne hummerraceren må være.den mest gjennomtenkte båt som finnes..

Det begynner å klapre i hummerklør på Sørlandet igjen...? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Det er helt utrolig hva du får til Komodo! Arbeidet du legger ned i dette er uten sidestykke, og uten sammenligning forøvrig, får det meg til å minnes Dick Proenneke og hans perfekte håndtverk:

 

Skulle linket til en kald øl også, men det går ikke :)


Gratulerer med strøken dørk på plass!

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
20 hours ago, Framtia said:

 

Hørte noen rykter om at Komodo vurderer å satse helproft i bransjen :-)

 

Heh, @Komodo Har du gjort noen beregninger på material- og timebruk og la oss si du skal ha en grei timepris for lønn og sos (1000 kr. timen?)  og litt avanse -  hva en slik Komodo-Draco vil koste?  

Link to post

He he, enkelte ting er det nok best å lukke øynene for ?  Det hadde antagelig blitt billigere å meisle en båt ut av en massiv diamant ?  Ingen tvil om at det ble en stjernesmell med denne båten som skulle være et lett og raskt prosjekt... Det hadde vært raskere å støpe et nytt skrog enn å reparere dette, sånn skulle det jo ikke være. 

 

I dag blir det pizzakveld med gutta, så i dag blir det ingen framdrift. Får se om jeg rekker noe i helgen. 

 

Har forøvrig begynt å tenke litt på benken. Noen forslag til hvordan jeg raskest lager skott og benk framme?  Bak har jeg en plan. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

He he, enkelte ting er det nok best å lukke øynene for ?  Det hadde antagelig blitt billigere å meisle en båt ut av en massiv diamant ? 

 

Har forøvrig begynt å tenke litt på benken. Noen forslag til hvordan jeg raskest lager skott og benk framme?  Bak har jeg en plan. 

 

Tror ikke "Komodo måten" og raskeste måten er forenlig på noe som helst vis dessverre ? du får snart et tilbud fra en båtbygger i Moss eller Fredrikstad som kvalitets ansvarlig så nøye og bra som denne blir..

 

Suverent utført som alltid, gleder meg til fortsettelsen..

Link to post

er nå greit også da, når man først skal gjøre noe slikt, at man i ettertid slipper å tenke på alle snarveiene man tok og alt man burde gjort annerledes. .   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Denne 2.5 år gamle og 51 sider lange tråden vil nok bli husket som en av de mest grundig dokumenterte og utførte prosjektjobbene på baatplassen i nyere tid. Til inspirasjon og nytte for kommende generasjoner :wink: Bare noen husker å ta backup da....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker igjen så mye for meget hyggelige kommentarer! Det gjør det jo litt ekstra gøy å skrive når man vet at noen leser :flag_bp: Jeg regner vel egentlig med at de fleste rister på hodet av dette evighetsprosjektet som har kommet så totalt ut av kontroll når det gjelder fornuftig tidsbruk, men for min det har det snudd litt fra et raskt og enkelt prosjekt, til et lærerikt prosjekt hvor det er moro å studere detaljene med et kritisk blikk mens man holder på :smiley:

 

Det har ikke blitt den helt store framdriften i helgen, men noe har blitt gjort. 

 

Ny rull med 600g CSM har kommet på plass i garasjen :thumbsup: Denne har jeg ikke kjøpt, så jeg skal levere tilbake det jeg ikke bruker. Jeg trenger jo ikke en hel rull til nå (forhåpentligvis) :giggle: Rullen kommer godt med når jeg skal støpe oversiden av dørken, noe jeg håper å få gjort til uka. Da melder de litt mildere vær.

5aaeb9d6d6e6d_18_03_1805.jpg.c8ecf87f578023eaae4f510151bb4f04.jpg

 

Ellers har jeg gått litt mot de rådene jeg fikk og sparklet rundt hele dørkeplata mot skroget. Glemte dessverre å ta noen bilder av det, så det får komme i morgen. Men enkelte plasser var det litt for stor klaring, så der ville jeg ha sparkel mellom for å slippe å risikere flexing i dørken. Får jeg først flexing i dørken når man tråkker et sted er det tidsspørsmål før det blir brudd/delaminering også. I tillegg var det et parti ca midt på båten hvor det ville blitt en vannansamling hvis jeg ikke sparklet opp. Men som sagt, legger ut bilde av det i morgen.

 

Sparkel blandet jeg av polyester og tørr sagflis. Etter eksperimentene tidligere i prosjektet har jeg gode erfaringer med det.

5aaeb9d9b5a20_18_03_1806.jpg.b74ed925bc4e370b3714d11891bbc4e1.jpg

 

5aaeb9dc8ce3b_18_03_1807.jpg.e0e36bd72f734aafb2436ed46d0de9ec.jpg

 

Jeg har også laminert tre lag matte på undersiden av dørken mot stringerne der jeg kom til. Det var i luka framme samt bak mot bensintanken.

 

Her fra luka. Til slike jobber bruker jeg tipset fra Knude og Fortego om å fukte strimler på ei papplate og klaske dem rett på underlaget. Da slipper man å søle så mye med polyester på utilgjengelige plasser. Fukter da alle tre lagene oppå hverandre og legger dem på samtidig. Det var allikevel en utfordring å få på plass remsene under luka. De lengste var 670mm, og det blir rett og slett litt for langt når de er så smale. Kortere og breiere er lettere. Også en fordel med 600g matte kontra 450g, da blir den litt stivere og lettere å få på plass.

5aaeb9f8168bd_18_03_1814.jpg.f40c9733d82a949463794721fd2b3314.jpg

 

5aaeb9fb8ea1c_18_03_1815.jpg.ed9fd8073c2e66df7266b41a61cb8e2d.jpg

 

Litt ekstra knot der dette trekkrøret kommer, men det gikk det og :smiley:

5aaeb9ff88272_18_03_1816.jpg.a378dd50ea8685d89be291c226123057.jpg

 

Tar forresten vare på noen tomme sparkelbokser, de er perfekt til å røre ut mindre mengder polyester :thumbsup:5aaeb9e01c221_18_03_1808.jpg.1a084586c4daab898b5371a5b6d78872.jpg

 

Så var det å lage slangemenneske av seg å få på litt duk under dørken der jockeysetet kommer.

5aaeb9e4b54f8_18_03_1809.jpg.345e4a034a6f9793aaea9146fb583699.jpg

 

5aaeb9e8565fb_18_03_1810.jpg.d04f3dedeab498cc4a7eecf656494190.jpg5aaeb9ec2dd04_18_03_1811.jpg.521db31a822b36f912de7ce6a4638057.jpg

 

5aaeb9f05ed72_18_03_1812.jpg.69040660a3fb5a9056f53b1bba2d9814.jpg

 

5aaeb9f455214_18_03_1813.jpg.1bd2a77bf7ccec60413da07f5fb31281.jpg

 

Sikkert en helt unødvendig jobb (vil vel de fleste si), men når jeg først hadde muligheten å komme til tenkte jeg at det vil være en ekstra sikkerhet for innfestningen av dørken :smiley:

 

Det neste blir å støpe oversiden av dørken, så er det klart for å begynne med benker :thumbsup::sailing:

Link to post

Ikke noe negativt om Maxibond, men jeg bifaller litt ekstra styrke fra duk. Kan jo slumpe til å bli noen oppoverkilo fra styreposisjonen i litt sjø og fart.

 

Har du kommet på noe lurt i forhold til benk fremme?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Komodo skrev for 13 timer siden:

 

Sparkel blandet jeg av polyester og tørr sagflis. Etter eksperimentene tidligere i prosjektet har jeg gode erfaringer med det.

5aaeb9d9b5a20_18_03_1806.jpg.b74ed925bc4e370b3714d11891bbc4e1.jpg

 

5aaeb9dc8ce3b_18_03_1807.jpg.e0e36bd72f734aafb2436ed46d0de9ec.jpg

 

 

 

Vi brukte mye sagflis og polyester, da jeg bygget båter på 70-tallet

men var litt forsiktig med tykke blandinger, mye herder og varme lokaler, jeg har vart med om da det tok fyr i bøtta !! :giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...