Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev for 8 timer siden:

Moro at du følger med oberst1 :thumbsup: 

 

Ja, det er en hobby, og for meg er en del av hobbyen å gjøre noen "gjør det selv" prosjekter, selv om det kan virke ganske meningsløst for enkelte innimellom :giggle: 

Eksempler på fraser som hagler inn:

"Får du båten ferdig snart eller"

"Mye igjen?"

"Kunne du ikke kjøpte en som flyter? 

 

Det var jo overhode ikke intensjonen å sette i gang med et så omfattende prosjekt, men etterhvert har det jo blitt litt moro å se at det går an å finne løsninger på de utfordringene som dukker opp etterhvert :yesnod: Nå begynner det omsider det gjenstående å se overkommelig ut.

Hvis du spør en som samler på frimerker om han ikke er ferdig snart så får du vel et merkelig svar om at det er bare noen få igjenn tenker jeg, men det er gøy og inntresant og se på det du gjør så stå på videre med din flotte og kreative hobby den bærer sikkert frukter en dag når skuta får saltvann under kjølen. ?

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Utrolig stykke arbeid, detaljfokuset er overveldende. Fremdriften også imponerende tatt i betraktning elskoven for detaljer, finish, konservative betraktninger rundt løsninger, samt det andre familiære som må håndteres parallelt ref input i tråden:-)

 

 Driver selv noen prosjekter samstundes med familie og full jobb mm, og vet hva som må til for å komme i mål! Rett og slett imponerende det du får til:-) Stå på videre, ser fram til oppdateringer i tråden:-) 

Link to post
Share on other sites

Igjen, mange takk for hyggelige tilbakemeldinger karer, det blir jo mye triveligere å oppdatere da :yesnod: Heller ikke fritt for at det blir en ekstra drivkraft at man føler ansvaret for å oppdatere her inne :giggle: Det har vært noen perioder som har vært mindre lystbetont, men nå føler jeg endelig at jeg begynner å se lys i tunellen :saint:

 

oberst1 skrev for 10 timer siden:

Tror det er mange av oss som kan drømme om en garasje/hall å stå i hvor alt er på stell...for å drive hobbyen med båt.

Nå har jeg både garasjer og telt hvor jeg kan holde på, og de er velfylte med alskens verktøy og maskiner. Men det har jo ikke kommet av seg selv. Det er jo utstyr jeg har prioritert å anskaffe opp gjennom årene. Det er mange som rister på hodet av en garasje fylt til randen av skrot, dreiebenk, sveisapparater osv, men det er også en del som synes det er kjekt å komme innom å få litt hjelp :giggle:

 

Vrod skrev for 4 timer siden:

Hvis du spør en som samler på frimerker om han ikke er ferdig snart ...

Glimrende sammenligning, den skal jeg begynne å bruke :thumbsup:

 

da Cali skrev for 1 time siden:

Utrolig stykke arbeid, detaljfokuset er overveldende. Fremdriften også imponerende tatt i betraktning elskoven for detaljer, finish, konservative betraktninger rundt løsninger, ...

 

Stå på videre, ser fram til oppdateringer i tråden:-) 

Takker så mye for det da Cali, hyggelig at du henger med :thumbsup:

 

Det var ikke min tur til å kjøre på turn i dag, så det har blitt ei lita økt i dag også. Men det er ikke alt som blir like synlig, så vi får vente litt til med oppdatering :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå som våren har slått til for alvor har det begynt å bli litt koseligere å rusle litt med båtgreier. Lengre lyst, og litt varme gjør at det er litt lettere å finne motivasjon til å holde på. Det hjelper jo også at de største løftene er unnagjort :yesnod:

 

Ikke de helt store tingene som har skjedd siden sist, men noen småting er det da. Skottet framme har blitt plastet fast. La på to lag csm i remser. Før jeg støpte klemte jeg inn fugemasse i åpningene mot skroget slik at jeg fikk full kontakt, og ingen lomme hvor det kan legge seg vann.

5ad124ef8729e_13_04_1805.jpg.99c423944f37a8855ee2085fbf7d9f0e.jpg

 

Innsiden var mildt sagt knotete å komme til :sweat:

5ad124f376f01_13_04_1806.jpg.0998b0102b7db996e8985396da9d4fab.jpg

 

5ad124f87cbb7_13_04_1807.jpg.a4062bc29a6074013352237890ce584b.jpg

 

Dette skal bli skottet til benken framme. Jeg limer sammen rester av divinycellen for å utnytte kappet.

5ad124de877f0_13_04_1801.jpg.96221e83759e18920a38878ec4b0e419.jpg

 

Glassplata får et strøk med formvoks. Snart på tide å kaste noen tomme polyesterspann? :giggle:

5ad124e385120_13_04_1802.jpg.1bd61fae3bf5618253643f5de1207850.jpg

 

Så la jeg to lag 600g csm, og vektet ned divinycellplata. 

5ad12503ca3bd_13_04_1808.jpg.2565a84d74a014848196b5a69848e5cb.jpg

 

Rugger litt på vektene og plata slik at det tyter ut polyester langs kantene.

5ad1250b1bcd2_13_04_1809.jpg.cb2c06c605a0f3cc4003b8084708d350.jpg

 

Støpte så på oversiden før jeg avformet. Siden hele jolla skal coates innvendig til slutt bruker jeg ikke gelcoat når jeg støper disse delene.

5ad1252174eac_13_04_1812.jpg.21b529c103d2fce5680673c19f3cf136.jpg

 

Etter at plata var renskjært og slipt i riktig vinkel slik at den passet inn i skroget kappet jeg ned kanten på hver side av der luka kommer. Så rundet jeg toppen og støpte over kanten. Midtpartiet skal få seg to lag til med duk før den blir montert.

5ad125369d69a_13_04_1814.jpg.d7d557c4f5478f38ff94609e64c0b02d.jpg

 

 

5ad1253df24f5_13_04_1815.jpg.3413443ca1da33cc2bd210a47c996e33.jpg

 

De tre siste kryssholdtfestene ble forsterket med x-antall lag fiber

5ad124e6ef476_13_04_1803.jpg.28297650f1aac5660958c37ce77b3a31.jpg

 

5ad124ea50c78_13_04_1804.jpg.368cbff3638613c944633068047ef8ae.jpg

 

Kanten bak fikk seg en remse med csm for å få en radius i overgangen. Det viste seg at det ikke var så lett å få til en jevn flens. Når csm-matta blir fuktet, har fibrene en tendens til å bli fra hverandre. Resultatet var at kanten buklet seg.

5ad12511cd7df_13_04_1810.jpg.dbe9e9db16c45d026ae1b5c72f00b43a.jpg

 

Neste plan var å støpe kanten ned før jeg gikk til angrep på benken. Her har jeg støpt ei plate av ett lag 600g csm til formålet.

5ad1252da57d6_13_04_1813.jpg.c96d7f50f2375e2804e62c4208b01322.jpg

 

Og laget en mal for plate

5ad12518bfd4f_13_04_1811.jpg.f35878f3e2762fcf34ce82335614aefe.jpg

 

Men så slo det meg at det antagelig er lurere å lage benken først, slik at topplata blir støpt inn mot skroget istedenfor mot denne tynne skjørtekanten. Skjørtekantene blir derfor lagt litt på is.

 

Det var stort sett det jeg har fått til siden sist, så da får vi se om det blir anledning til et lite røsk i helgen. Vårpussen på moderskipet står jo også for tur, så da blir det et lite opphold her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes du har gjort uforskammet mye jeg :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Tja. Det er jo noen timer, men det var vel ikke så mye synlig da...

 

I helgen har det blant annet blitt en liten båttur, men jeg har da fått gjort litt til på Dracojolla også :smiley:

 

En ting jeg skulle ha gjort for lenge siden er dette

5ad3b0bb4ef6e_15_04_1801.jpg.f00b32f423ac4f833a9155d58c332e28.jpg

 

Støving er en stor utfordring når man holder på med glassfiberjobber. Det drar også med seg mye ekstrajobb å feie og støvsuge over alt etter all slipingen. Sett i ettertid burde jeg nok helt fra starten lagt mer jobb i å bruke avsug på alle slipemaskiner. Her har jeg dreiet meg en adapter slik at jeg kan sette støvsugerslangen rett på båndsliperen. Den originale støvposen til å ha på fanger så og si ikke opp noe støv, men med en støvsuger koblet til blir det nesten ikke støving :thumbsup:

 

Et nærbilde av adapteren. Dreiet den av en bit POM. Lagde pasningen så hard at jeg bare presser den på, så henger den der uten videre låsing.5ad3b0c7a0b5e_15_04_1802.jpg.ee4d371206a7e6d65911d4f15d847e8c.jpg

 

Som nevnt i forrige innlegg skulle skottplata til benken framme ha et par lag til med CSM over kanten der luka kommer. Her var det unnagjort.

5ad3b0cc83cdd_15_04_1803.jpg.d9933fa19ae19489b3bb40efa958d362.jpg

 

Pirket litt ekstra nøye med dette. Siden det blir ei luke som skal ligge mot denne kanten ønsker jeg ikke at det skal være ujevnheter eller luftblærer her. Det er litt utfordring å støpe 180 rundt en slik kant uten å få luft, så det er greit å gjøre litt forarbeid med radiene. Generelt ønsker jeg å holde glassprosenten så høy som mulig når jeg støper, men akkurat på slike småting synes jeg det er greit å bruke litt ekstra polyester for å få full kontakt.

5ad3b0d09a9ea_15_04_1804.jpg.273665af3f1662107c25813215b557f8.jpg

 

Ferdig støpt veide plata 3,7 kg. I tillegg kom det 300g CSM i strimler og 600g polyester for innstøping. Alt drar jo med seg litt vekt, men jeg har tro på at dette er den sterkeste og letteste måten å bygge benkene på. Alternativet hadde vært å bygge benkene av kryssfiner og støpe på hver side, evt. støpe enkeltlaminat som er stivt nok i seg selv.

5ad3b0d409a7f_15_04_1805.jpg.e0a58a4cf51fae523e742ad7e6fcd2a6.jpg

 

Når jeg monterte benken la jeg en fet streng med fugemasse som jeg plasserte den i. På den måten sikrer jeg full kontakt med skottet og skroget, og det blir mindre belastning på innstøpingen.

5ad3b0d9b4d4c_15_04_1806.jpg.737457a8d2f7368211d0423f6d389966.jpg

 

Ferdig innstøpt. Brukte to lag 600g CSM på utsiden, og et lag på innsiden av skottet. Satser på at det holder :pray: Neste skritt her blir å lage mal for benkeplata.

5ad3b0de88c86_15_04_1807.jpg.34a7dfb3812bf4c4455c8b7ebb81a46b.jpg

 

Her er en annen liten jobb som har vært utsatt lenge. Trekkrørene som går til konsollen er stive som bukkehorn. For å få dem på plass måtte jeg sette på en 2kW varmovn og varme med varmepistol. 

5ad3b0e2c0bbc_15_04_1808.jpg.6e82a2ecf481d1ada3418a8be4956358.jpg

 

Her har jeg fått lurt dem på plass 

5ad3b0e705ba8_15_04_1809.jpg.00de98d0015ece3c64f5a0c9231c61a0.jpg

 

Det neste som skal på plass er stagene i motorkassa. Her er det nesting av ører. Siden det vil bli behov for å tilpasse vinkelen på ørene etter stagets retning ønsker jeg å ha en avstand i fugen mellom braketten og øret. Trikset jeg bruker da er å bøye en sveisetråd som en krampe og legge under øret. 

5ad3b0ecce7d6_15_04_1810.jpg.56d08bcba898be3b32ddafa6eee6cd95.jpg

 

Nestet og klart for videre tilpassing.

5ad3b0f205fd9_15_04_1811.jpg.fdd12ad95efa4cda08d40878918a9154.jpg

 

Det siste jeg fikk gjort var å bore hull til alle brakettene. Siden de kommer inn i radiene fra støpen har jeg lagt en klase med sparkelmasse under for å rette opp. Jeg vil at brakettene skal stå omtrent parallellt med skottet de er skrudd i. Siden brakettene skal av igjen for helsveising har jeg tapet på baksiden slik at sparkelmassen ikke skal bite.

5ad3b0f6ac85c_15_04_1812.jpg.6f1997dd0d7daf8bd4aae2bc4e21ba5f.jpg

 

Fortsettelse følger en annen dag :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I dag ble det litt grubling igjen. Det neste gjøremålet på programmet var stag i motorkassa og inspeksjonsluke. 

 

Jeg begynte med å kappe til ei 10mm plexiglassplate jeg hadde liggende. Plata er kapp fra da jeg byttet plate i hardtoppen på Viksunden (jada, kaster aldri noe :giggle: )

 

Her har jeg sveiset to rammer av 3mm platestrimmler. Planen er å sveise fast skruer i den ene ramma, og lime den i skottet. Den andre ramma skal limes på plexiplata for å fordele kreftene fra skruene.

5ad513a3a51c2_16_04_1801.jpg.5cb3d971a607e5cbe29ae2e997146f52.jpg

 

Da vil den komme omtrent her, for øyeblikket midlertidig stablet opp på en trekloss. Men jeg vet ikke om jeg ble helt fornøyd med dette. Tanken er jo blant annet at jeg skal kunne holde imot med pipe på innsiden når motoren skal skrus, men det blir jo rimelig langt, først ned i benken, så gjennom dette hullet, og videre hele kassas lengde på 85cm bakover for å nå boltene :worry:

5ad513a7de6b1_16_04_1803.jpg.0ab2ffff1bbbb8ad61e5db00d8d8a791.jpg

 

Den kunne vært noe større, men ikke mye.

5ad513ac21114_16_04_1804.jpg.e4ca035471d6ffbc201cd8b4936a8f1f.jpg

 

 

Et alternativ er jo selvsagt å lage en luke i plata på toppen av kassa, men jeg er ikke så sugen på det heller. Ser for meg at det er bedre å ha en luke inne i båten for adkomst. Tenker også at det er en fordel med gjennomsiktig plate bakover slik at jeg har mulighet til visuell kontroll innimellom.

 

Noen tanker rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Ok, her må det tydeligvis oppklares litt.

 

Her er to gamle bilder som viser motorkassa på litt avstand.

03_07_17.JPG.917882eaeade9beb7cfc283af0cd273b.JPG

 

Inspeksjonsluka hadde jeg altså tenkt å plassere der drevet har vært i det opprinnelige akterspeilet. Det vil altså ikke stå vann mot denne luka. Men jeg tenker sikkerhet og worst case scenario. Dersom jeg slår hull i båten eller i motorkassa, vil jeg at det skal være flere separate oppdriftskammer i båten. Jeg vil derfor at luka skal være solid nok til å motstå vanntrykk fra begge sider ved et eventuelt havari. Det kan bidra til å holde båten flytende. Jeg har den samme filosofien med rommene framover i båten. Det er årsaken til at jeg har lagt ekstra jobb i å tette mellom stringerne og gjennomføringene for kabeltrekking, samt der bensinpåfylling og lufting passerer en stringer. Det er også derfor jeg har limt inn rustfrie rørstusser for drenering og tilpasset gummiplugger til alle dreneringene jeg får adkomst til. 

5ad5dce982a6d_07_07_173.JPG.02ed63833258f17d95def644e79e3652.JPG

 

Og her er to bilder fra byggingen av ramma til kassa som viser profilen i forhold til akterspeilet.

5ad5de6e8faa8_Motorkasse39.JPG.b14ce4a89d6a9dd6171b11f7bd2f5638.JPG

 

5ad5de68218ff_Motorkasse38.JPG.fe7a20deaddabb132575aedae2e6c3b5.JPG

 

 

Vrod skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke luke på toppen i alle tre rommene og lensepumpe i hvert blitt fine fiskekummer de på sidene? Bare et innspill.

Over siderommene hadde jeg tenkt å ha luker. Men i midten blir det trekking av kabler osv, så det rommet hadde jeg ikke tenkt å utnytte.  Jeg har også lurt på å plassere bensinfilteret der, men mulig det blir for tungvindt adkomst. Jeg har derfor sett for meg at det sikreste i forhold til lekkasjer og vanninntrengning over tid vil være å ikke ha inspeksjonsluke i midten fra oversiden, men ha den inn fra innsiden av benken i båten. Plexiglasset er for å ha visuell kontroll på at det er tørt der.

 

Jeg har sett at Nordkapp har to forskjellige løsninger på dette. Her er et bilde av en 600, der må man inn i benken for å holde imot når motoren skal skrus. På andre modeller (husker ikke hvilke) har de luke i motorbrønnen.

DSC_0732.JPG.8a8bccb67157bd4eea4f4bd90a14faf0.JPG

 

Andre modeller har også adkomstluke bak i motorbrønnen. Slik som denne Anytecèn.

DSC_5187.JPG.f23142a8330c5e328309846cb2836bf5.JPG

 

Eller som her, i båten til @Teerex

rigge.jpg.db4a8c3cad99c1bb3cd0ba20cf389006.jpg

 

 

Vrod skrev for 2 timer siden:

Synes du er flink jeg stå på. :thumbsup:

Takk, men jeg er ikke så flink. Jeg gir meg bare ikke :giggle:

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Jeg er skeptisk til luke der det vil være vanntrykk fra utsiden.

Tror muligens du har misforstått noe.  Som forklart over skal det normalt være tørt på begge sider av luka.

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Hadde heller laget inspeksjonsluker fra toppen - eller bunnen av motorkonsollen - om den er over vann

Litt usikker på hva du mener med bunn av motorkonsollen. Tenker du på det jeg kaller for "motorbrønnen"?

Link to post
Share on other sites

Ja, motorkonsoll er motorbrønn - dvs den svære støpte kassa på utsiden av det originale akterspeilet.

 

Om bunnen på denne kassa er over vann kan du montere luker på undersiden her - samme type som på Teerex sin.

På NordWesten var det 3 slike under badeplatformen - for å kunne få mothold utstyr montert over. Men her var nok avstanden fra vann til bunnen av platformen større enn det du vil få kanskje.

Link to post
Share on other sites

Ok, skjønner. Ja, det er XL stamme på motoren (25"), så det partiet kommer til å være over vannlinja (motorbrønnen altså). 

 

Her er et bilde fra sjøsettingstesten som ble gjort for å finne vannlinja. Den røde streken jeg har tegnet på er omtrent dit det gamle bunnstoffet gikk da jeg begynte. Vi la i 600kg vekt før sjøsetting for å simulere motor, resten av innredning, og bensin.

5ad5ed2f57a83_Inked06_01.1816-Copy_LI.jpg.da1bb6ccc0cda4bf34fef9607d1b1a29.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå skal du ikke tenke og gruble mer bare fortsette som du har tenkt, med plexiglass og det hele, det blir solid. Skulle du mot formodning få problemer med plexiglassplata kan du jo skifte den med glassfiber,

Ellers et fantastisk prosjekt og en båt som er sterk som et fjell.

 

God tur videre.

Link to post
Share on other sites

He he, ja det er vel noe med det :giggle: Har lett for å bli litt grubling når man ikke har annen oppskrift å følge enn den som er inni hodet. Syntes bare at det plutselig virket litt drastisk å ta ut et så stort hull i det gamle speilet... Men det har jo vært planen hele tiden, så det er vel like greit å gjøre det slik. Nå er jo uansett luka nesten ferdig. Blir det for dårlig adkomst kan jeg jo alltids sette inn adkomstluke i motorbrønnen i tillegg :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mulig proporsjonene på bildene lyver. For meg ser det ut som du må være slangemenneske med lange armer for å komme til boltene til motoren innenfra og gjennom hullet etter det gamle drevet. Klart, dette er ikke noe du skal gjøre hver dag så mulig utfordringen ikke er stor. Jeg ville valgt en løsning som på bildet av båten til @Teerex. Krever at det blir vanntett og at valgte materialer står i mot sollyset.

 

PS! Gruer meg til du blir ferdig. :giggle: Det er moro og lærerikt å følge arbeidet ditt! :thumbsup:

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Neida, ferdig grublet for lenge siden, men det har vært litt andre gjøremål. Jobber med å få moderskipet klart til sesongen, og har brukt litt tid på å hjelpe @VegJoh med Marexen hans denne uka. Se egen tråd om lekkasje ved stevnbeslag. 

 

Det blir luke som planlagt, den er nesten ferdig. Har også støpt litt mer til benken framme, men der var jeg uheldig og fikk litt dårlig binding mot divinycellen på den ene siden, så der må det repareres litt. Kommer snart med litt bilder og oppgraderinger. 

 

Nå har jeg vært så heldig å få hjelp av @Skate til bunnstoffing, så nå får jeg prøve å få på litt voks ?

 

DSC_5312.JPG.6ba7be64090d39ddf6f6093453c490dd.JPG

Link to post
Share on other sites

Abstinensen biter....

Ja, du har sagt at du holder på med en annen båt også, ja vi vet at du er familiemann og at det krever sitt.

Men - nå har vi gjennom hele vinteren fulgt med på hvordan du tross kulde og snø har snekra, grubla, plastra, reflektert og kommentert på vei til å lage en båt som setter nye standarder for de fleste av oss -

og så blir du taus.

Taus.

Komodo, kom an!

Link to post
Share on other sites

give him a break :cool:  -  har det ikke vært knallvarmt der idag?   Ikke det mest behagelige å drive med sliping og plastarbeid da :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...