Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Svart (redigert)

Først og fremst; takker så mye for alle komplimenter, det er alltid hyggelig :flag_bp:

 

Sitat

i windows 8 og 10 , klikk på søkeknappen og skriv inn skj så kommer det op.   Går sikkert på win7 også 

Det fikk jeg ikke til. Fikk bare treff på filer som hadde skj i navnet...

 

WithVital skrev On 16.5.2018 at 18.39:

Jeg tror jeg har noen skjæregener i slekta for jeg kjenner jeg blir fryktelig imponert av alle de blinkende syrefaste detaljene. Utrolig fint stykke jobb Komodo!

 

Hva slags PC har du? Hvilket Operativsystem og hvilken nettleser? Kanskje jeg kan hjelpe med tastaturmysteriet?

Du må få deg en poleringsskive, gammelt rustfritt blir som nytt :thumbsup: Skjæra kommer til å nappe det ut av hendene dine mens du jobber :giggle: 

 

Ellers så har jeg en HP Omen laptop med windows 10 som er ny av fjoråret. Jeg pleier å fri til @VegJoh når det kommer til EDB utfordringer, men jeg har ikke plaget ham med denne vesle detaljen ennå.... Og tro det eller ei, men der sluttet entertasten å virke igjen :cryin:

 

Krimart skrev On 18.5.2018 at 3.57:

Jeg ser at min frykt for at denne tråden snart tar slutt var ubegrunnet.

Så så, ikke bli for kjekkas, plutselig ligger den å dupper i brygga :lol: :cool:

 

godthaab- skrev On 18.5.2018 at 11.17:

Har lest tråden din i stillhet siden dag en, men nå greide jeg ikke mer, for en utrolig jobb du gjør! Her er det mange tips og triks å ta med seg. 

Veldig hyggelig at du tar deg tid til å kommentere godthaab :yesnod: Til orientering så har jeg også sniklest i tråden din om ditt fantastiske skøyteprosjekt :giggle: Det blir noe annet enn ombygging av ei jolle ...

 

Ellers så er neste oppgave å lage benk bak. Oppdaterer med noen bilder straks det er noe å melde :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det fikk jeg ikke til. Fikk bare treff på filer som hadde skj i navnet...

 

norsk windows? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror det er en driverfeil som tuller til tastaturet så tilfeldig. Frem til jeg eller andre kommer seilende på besøk og kan hjelpe deg å avinstallere og reinstallere for å teste tror jeg Ivar sin rute er lurest. Du kan åpne On Screen Keyboard nårsomhelst ved å Hold nede Windows-tasten (hvis den fungerer) og trykk "R" for å få opp "Kjør" dialogen. I tekstfeltet skriver du "osk" (uten gåseøyne), og klikker "ok".

 

type-osk-and-click-ok.png.c017127bb542c64ffa757aeb75b1755d.png

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg får forske litt i det når jeg får ånden over meg :pray: 

 

Dagens oppgave var å få på plass skott for benken bak. Benken blir fremstilt på samme måte som benken framme, altså i enkeltbiter av sandwich som blir laminert inn i skroget. 

 

Her er jeg i gang med å lage mal. Jeg satte to stumper av 2x4" mot stringerene for å ha noe å fiksere malen mot. 

1431685697_19_05_1801.jpg.9d48338ba130e5d6e7cadb2982b4eff5.jpg

 

Sniker inn et lite maltips. Dette kjekke målebåndet fra Hultafors har et lite utstikk bak, slik at det bygger 100mm totalt. Veldig nyttig når man skal måle mellom to punkter. Målebåndet har også to skalaer. Mange målebånd av billigtypen har også et visst byggemål, f.eks. 50 eller 60mm som man kan legge til hvis man måler innvendig.

2120386224_19_05_1802.jpg.5da366d160fdcaaefa1b3956963bd713.jpg

 

Maltips nr. 2: Når man skal tilpasse finerplater til mal er det greit å tegne en strek langs skottet for å skjære etter. Dersom skottet er har litt kronglete fasong kan det være lurt å legge en kloss under blyanten eller tusjen slik at den bygger litt ut. her har jeg boret et hull i en bit av et rundthold som jeg har tredd utenpå tusjen. 

1295020927_19_05_1803.jpg.4e6a8e5a5a35db41ad4e920689879d08.jpg

 

Boret hullet i dreiebenken slik at det ble helt sentrert, men det er jo ikke helt nødvendig. På disse tusjene passer det perfekt å bore med 11mm bor, da går treklossen passe tråkt i hullet uten å ramle av :thumbsup:

915770413_19_05_1804.jpg.7d101dbd3aa804bc06e12213eb5a988e.jpg

 

627999530_19_05_1805.jpg.b9731eadae55240795d81db20b65dfb8.jpg

 

Etter å ha grovskjært kanten legger man plata inntil skottet og merker opp en gang til med en tusj eller blyant uten kloss. Er det nøye kan man bruke blyant slik at man får litt tynnere strek å kappe etter.

567570120_19_05_1806.jpg.5905dee41d8fee40c0a802c6427dec69.jpg

 

Ferdig mal :clap:

1105698385_19_05_1808.jpg.c07e212dc908405e9f10d861df845e0b.jpg

 

Denne plata ble litt for lang til å passe på støpebordet, så den støpte jeg rett på arbeidsbenken. Divinycellplata var så å si snorrett, hvis ikke hadde nok ikke det gått så bra. Da måtte jeg i tilfelle lagt plast over og vektet den ned mens den herdet. La på to lag, og snudde og støpte på andre siden innen den var helt herdet slik at plata ikke skulle slå seg av krympekreftene.

149252726_19_05_1809.jpg.0f4249dde99fbbd0aac2a8a94aedee35.jpg

 

Jeg prøvemonterte plata og tusjet en strek langs kanten der den traff

1686039980_19_05_1810.jpg.ff9058a61459c50bde969370f4442c39.jpg

 

så la jeg på en streng fugemasse før jeg satte den tilbake.

1194598434_19_05_1811.jpg.4e87ee3e9c8da79f3427805c1b0fc8d7.jpg

 

Deretter strimlet jeg langs kanten med to-tre lag csm. Satser på å støpe litt på innsiden også, så da tror jeg det burde holde med kun to-tre lag. En ting er at jeg vil holde vekta mest mulig nede, en annen ting er at jeg ikke vil ha veldig klumpete innstøping av alle detaljene.

1587921890_19_05_1812.jpg.78a7b5b6532869db62294dcf7d460bf2.jpg

 

1676870321_19_05_1813.jpg.5d7cec08a5daa3482a186288839afcdb.jpg

 

Litt knot og pirk i hjørnene siden det er forsenking til selvlensing der også, men det gikk på et vis. Stappet duken på plass med en pensel. Jeg la meg med vilje litt lavt med herder (ca 0,9%) slik at jeg skulle ha litt tid på meg med dette pirket. Kjedelig hvis det begynner å gelle innen man får rullet ut lufta :worry: 

343271624_19_05_1814.jpg.d5703698353d2ccf289a5c92924e3c87.jpg

 

Tror jeg legger ei remse langs kanten på innsiden også. Det er jo veldig greit å komme til nå.

841417442_19_05_1815.jpg.f1dbcdb0254c52266e42f817d9e9f9aa.jpg

 

Har sett for meg denne løsningen før jeg støpte dørken, så den er skarp i øvre hjørne, og avrundet med stor radius i underkant. Dermed kan jeg klaske på noen strimler som forsterkning innvendig i underkant også.

1935783810_19_05_1816.jpg.61091f63dc625d854561912e9f4d6cbb.jpg

 

Da gjenstår deg bare å ønske god lørdagskveld til alle baatplassen-medlemmer :flag_bp:

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske i farta: Lar du lensehullene gå ut i akterspeilet? Skal du ha noen form for tilbakeslagsventil / scuppers?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
WithVital skrev for 1 time siden:

Kan ikke huske i farta: Lar du lensehullene gå ut i akterspeilet? Skal du ha noen form for tilbakeslagsventil / scuppers?

Hvis du blar noen sider tilbake vil du se at det er tatt ut hull for selvlensing i akterspeilet. Hullet er under kassa, og litt av ideen er at lenseslangene også skal sørge for å få luft inn under kassa når jeg skal opp i plan. Tilbakeslagsventil vil jeg ikke ha. Det blir kun en vanlig avstengningsventil på innsiden.

 

TomErik1972 skrev 1 time siden:

Fantastisk arbeid. Denne tråden skal følges!

:thumbsup:

 

Ellers så har jeg fått brent av noen timer til på benkeprosjektet. Hva er vel vitsen med å kose seg ute i det fine pinseværet, når det er 30 grader i Dracoteltet :sweat: Med denne temperaturen, litt slipestøv, og litt glassfiber så har man oppskriften...

 

1089653153_21_05_1801.jpg.58d43961a475940345bffa73a8df1c5d.jpg

 

Først ut var å forsterke skottet til benken på innsiden. Jeg la to lag på alle plasser unntatt på midten, der ble det tre lag pluss en stor lapp på midten. 

2055805519_21_05_1802.jpg.a00a5c70214db15670fa95719139fcc0.jpg

 

1203803748_21_05_1803.jpg.9b38db93bb344aedfc4998f2422d1523.jpg

 

Det var umulig å få sett på undersiden når jeg støpte, så det ble å ta noen kontrollbilder etterpå for å se på resultatet. Her er på skrå under på styrbord side.

485225530_21_05_1804.jpg.83fc258cde7e713d5e9e17f0dc1d51bc.jpg

 

Og midten. Har forresten fått testet luka også. Gikk ned i benken, krøp gjennom luka, og krabbet opp av motorkassa. Så vet jeg at det går også :thumbsup:

628958927_21_05_1805.jpg.b3c9af3e8da2e12fece86450c4eea06b.jpg

 

1601021603_21_05_1806.jpg.2ac25714a00ec8ef8d1e47011b084b8d.jpg

 

Og der var det jammen antydning til luft helt ute i kanten. Det får jeg leve med.2058775024_21_05_1807.jpg.377d45069a69c37dc444f00da94991fc.jpg

 

Neste ut var å lage mal til overdelen av benken. Jeg vil ha en stor luke som dekker så å si hele benken, så det blir litt feil å kalle det topp-plate. Det blir mer som en krage rundt hele kanten som luka skal ligge på. Her har jeg hentet litt inspirasjon fra Nordkappbåtene. Mal klar, må bare renskjære innvendig.

1794415967_21_05_1808.jpg.0cd7f422d7c2d1e4ceeb789c4e0cdf01.jpg

 

Så limte jeg sammen flere små deler av divinycellkapp. Her klart for utskjæring.

1167444512_21_05_1809.jpg.05f9f552c01c0211d5042d4fd108f93d.jpg

 

Etter utskjæring må biten prøvemonteres, slipes og tilpasses for å skli på plass. Som flaks var så passet det akkurat med å legge denne biten ned på bjelken i akterspeilet :saint:  Hadde egentlig tenkt å bruke 40mm H80 kvalitet til dette, men det ble for tykt. Med noen lag duk blir det uansett hel ved.

2059341463_21_05_1810.jpg.09779e3a9b0a37b3a069d9f8fdddc489.jpg

 

Oppå kanten skal det være en forhøyning slik at jeg får drenering. Også her måtte jeg lime sammen flere biter for å få så stor størrelse. Her bruker jeg en improvisert kantstreker for å streke opp 25mm bredde langs hele kurven.

1451708840_21_05_1811.jpg.672ba396d9fc05b6780c9f4e02b47068.jpg

 

Biter skjært til og limt. Etter inspirasjon fra @Knude bruker jeg opptil 4% herder på slike småjobber hvor styrken ikke betyr noe, men man må lime/laminere flere ganger for å komme i mål. 

101747301_21_05_1812.jpg.a8a5f453e4c27d58eff614b687e82a0f.jpg

 

Ny prøvemontering...

10473146_21_05_1813.jpg.05b4d2e8c061d90da3830f525c9a0d67.jpg

 

Jeg har pønsket ut en plan om at luka skal helle svakt bakover, men dreneringskanalen for vann skal helle svakt framover. Jeg har derfor hakket ut et 40mm dypt spor på skottet i framkant, og lagt to lag divinycellremser på sidene.

212855391_21_05_1814.jpg.d49bf31a082a98b2792ccad2e9f8f871.jpg

 

Den øverste remsa blir skråskjært. Fintilpassing blir etter innstøping.

587101750_21_05_1815.jpg.48ca6514b0f948805e74a9a3a6340009.jpg

 

Så ble alle kanter godt avrundet før det ble lagt på et par lag glassfiber fra undersiden.

1382784636_21_05_1816.jpg.120d00dda20ba8490143f23982c3d36a.jpg

 

Jeg la på et lag 600g csm, og et lag 600g roving. Til dette blandet jeg opp 1,2 kg polyester, men fikk såpass mye til overs at jeg la på litt ekstra forsterkninger i hjørner og ender.

1689788738_21_05_1817.jpg.ec526435445d5c5d77f5b5d85823a51a.jpg

 

En liten kuriositet. Dette er en liten testbit som jeg la på to lag når jeg støpte skottet. Når jeg rev av laminatet revnet det delvis midt i matta, og delvis ble divinycellen revet opp. Denne biten var så liten at jeg ikke fikk rullet ut lufta skikkelig. Tipper det var årsaken til at CSM-laget ble revet opp. Det kan se ut som om CSMèn ikke hadde trekt til seg polyesteren skikkelig.

1875187497_21_05_1818.jpg.05d2ccb2363fa762c2589e59cf6684f1.jpg

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

He he, joda. Men målet er jo at det skal bli en funksjonell båt, og da er det om å gjøre å få vekk irriterende detaljer f.eks vann som ikke blir drenert vekk ?

 

Kunne ikke vært mer enig. Har mange ganger hatt lyst til å ta en telefon til båtprodusentene for å gi dem svaret på hva de tenkte da de lagde drenering, nemlig "dere tenkte ikke".
På min båt er det også laget et "søkk" i dekket som blir det laveste punktet. Fornuftig. Men når røret er horisontalt og nedre rørkant ligger 1,5 cm over bunnen i "søkket", så blir det stående vann nedi "søkket". Av en eller annen merkelig grunn virker tyngdekraften nedover der også. Men si meg... Du bør vel ha en rist/sil over dreneringshullene?  

For øvrig: Imponerende jobb!!!!!

Link to post
Share on other sites

Coldman skrev 1 time siden:

Har mange ganger hatt lyst til å ta en telefon til båtprodusentene for å gi dem svaret på hva de tenkte da de lagde drenering, nemlig "dere tenkte ikke".

 

enten det, eller "det skulle vi nok gjort men det hadde vi ikke tid til" ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Coldman skrev for 1 time siden:

På min båt er det også laget et "søkk" i dekket som blir det laveste punktet. Fornuftig. Men når røret er horisontalt og nedre rørkant ligger 1,5 cm over bunnen i "søkket", så blir det stående vann nedi "søkket".

Jeg ser at både Sting og Øyen-jollene har den løsningen, så det ønsket jeg ikke. Men i denne omgang var det snakk om drenering av kanten rundt benken akter. Jeg ønsker jo at vannet skal renne fram og ned, ikke at det blir stående en dam bak luka.

 

Disse bildene tror jeg er fra en Sting 535. Her har de valgt å montere en standard skroggjennomføring til selvlens horisontalt.

DSC_0674.JPG.dfaf7aeb13d3e9dc269bf282a934d148.JPG

 

Bilde inne i benken.

DSC_0675.JPG.dd2da7bdf9b6a55c1d5ebae1b42ca30e.JPG

 

Og utløp i akterspeilet.

DSC_0676.JPG.59450d5857903688593c2e5526f542d6.JPG

 

Coldman skrev for 1 time siden:

Men si meg... Du bør vel ha en rist/sil over dreneringshullene?  

Nei, hadde ikke tenkt det. Det følger med mye rusk og rask når man trekker teiner, alt fra gjørme og sand til små steiner, tang, småkrabber, eremittkreps osv. Det letteste er da å kunne spyle dette rett ut. 

 

Coldman skrev for 1 time siden:

For øvrig: Imponerende jobb!!!!!

Takker og bukker :thumbsup:

 

ivar skrev 34 minutter siden:

enten det, eller "det skulle vi nok gjort men det hadde vi ikke tid til" ? 

Ja, det er nok det som er svaret. Alle slike finurligheter tar jo tid, og skal de klare å tjene penger må tidsforbruket ned. Kapper man ei slik jolle i to og tar en titt inn under dørken øker nok forståelsen av det. På båter med støpt innerliner derimot blir det annerledes. Når først formene er utviklet blir produksjonstiden allikevel lav. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Hvis du blar noen sider tilbake vil du se at det er tatt ut hull for selvlensing i akterspeilet. Hullet er under kassa, og litt av ideen er at lenseslangene også skal sørge for å få luft inn under kassa når jeg skal opp i plan. Tilbakeslagsventil vil jeg ikke ha. Det blir kun en vanlig avstengningsventil på innsiden.

Aha.. -ja luftsmøring er tingen ;)

 

Du er så effektiv at det er fare for at du blir ferdig i god tid før hummersesongen :thumbsup:

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 3.7.2016 at 2.30:

32kg måtte til før den knakk. Arealet var altså 120 x 50mm.

bilde

 

 

Med 700 kvalitet har jeg en god følelse for at det blir en sterk konstruksjon. Som et pluss er dette billige plater som kommer i 50mm tykkelse. For de som kan litt mekanikk vet man at styrken på en sandwichkonstruksjon vil øke med kjernens tykkelse, det blir litt som en H-bjelke eller et fagverk om man vil. Med divinycell er prisen såpass høy at man gjerne går for så tynn kjerne som mulig. F.eks. er 10 og 20mm mye brukt. Mange båtprodusenter har jo brukt balsa også, tviler på at det er noe bedre.

 

Vel, det var noen tanker rundt dette med kjernemateriale, liming og binding. God natt til alle :sleep:

 

Hei Komodo! Jeg har noen spørsmål angående XPS og liming jeg håper du har tid til å se på. Har saumfart tråden din og fant testene dine av direkte liming av XPS til XPS (over). I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS. Jeg driver selv å prøver ut heft på min Sundolitt 300SL, og sliter med å finne et lim som fester så godt at kjernematerialet (XPS) ryker før limfugen. Det siste bildet ditt over ser ut som om en 5-10% av bruddet er i kjernen.

 

1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?

 

2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?

 

3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).

 

4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?

 

Har styra en del med testing på Sundolitt, og selvsagt filmet litt. Er ikke ferdig med filmen / redigering, og vet ikke om den egentlig har livets rett iom at det ikke er store forskjellen på glassfiberarmert PU (GRPU?) og epoxyarmert glass som lim på XPS...

Jeg har uansett rendret den ut (uten korrekturlesing og uten ferdigklipping, grafikk og finish) for at du kan ta en titt i tilfelle du har tid til å se hva jeg har erfart med min Sundolitt. Kanskje du ser åpenbare forskjeller i egenskaper kontra Jackon-platene dine?

 

Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst. Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)

 

Halvferdig test av epoxy, PU med og uten armering som lim for XPS (ikke "fyllstoffvideoen"):

https://www.youtube.com/watch?v=ecDhfZ6qXC0

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev On 22.5.2018 at 12.03:

Aha.. -ja luftsmøring er tingen ;)

 

Du er så effektiv at det er fare for at du blir ferdig i god tid før hummersesongen :thumbsup:

 

Nei, det blir ikke luftsmøring. Det er kun snakk om å få luft under kassa for å unngå dragsug når den skal opp i plan. Når den ligger i plan vil det kun være vannkontakt med klossene på kassa (er meningen...). Ellers, effektiv vil jeg ikke si, men jeg rusler nå litt jevnt og trutt der ute, så da blir den vel ferdig til slutt :smiley:

 

Dette ble litt mange spørsmål, men jeg skal gjøre et forsøk fritt etter hukommelsen.

WithVital skrev for 14 timer siden:

I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS.

Nei, kan ikke huske at jeg har gjort de erfaringene. Det eneste jeg husker i farta var at jeg limte noen biter med 700 kvalitet sammen med epoxy og fugemasse. Konkluderte da at fugemasse var greit, men epoxy vesentlig bedre. Så vidt jeg husker knakk disse bitene like gjerne ved siden av limfugen, men det på du ta med en klype salt. Jeg har ikke gått så vitenskapelig og metodisk til verks som du, kun testet litt for å se hva som duger.

 

WithVital skrev for 14 timer siden:

1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?

300 kvaliteten jeg har brukt er ikke fra Jacon! Den er fra Byggmax https://www.byggmax.no/isolasjon/skumplast/xps300-p16474 Hvor mye av bruddet som var i grunnmaterialet på den testen husker jeg ikke nå.

 

WithVital skrev for 14 timer siden:

2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?

Nei, kan ikke huske at jeg filosoferte over det. 

 

WithVital skrev for 14 timer siden:

3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).

Nei, ikke fra Jacon. Og ja, den er hard og tørr. Prøver er på vei til deg i posten.

 

WithVital skrev for 14 timer siden:

4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?

Bostik Maxibond. Tror jeg brukte standard, men har også brukt mye xtreme https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/fuge--og-tetningsmiddel---sparkel/fuge--og-tetningsmiddel/58005597/ 

 

WithVital skrev for 14 timer siden:

Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst.

Tror ikke du skal være redd for delaminering. Husk at med tykt kjernemateriale synker skjærkreftene også. Prøv forresten å vask overflaten lett med aceton, det gjorde jeg. XPSen løser seg opp hvis du søler for mye, men hvis du bare drar lett over kjenner du at den blir litt seig i overflaten.

 

WithVital skrev for 14 timer siden:

Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)

Jo takk, kjenner meg igjen :giggle:

 

---------------

 

Ellers har jeg kommet litt videre med benken. Det er rett og slett i varmeste laget å støpe nå. Selv med gjennomtrekk i teltet målte jeg 36 grader i jolla, og 45 grader oppunder taket :sweat: 

1342984863_26_05_1801.jpg.68dd4cd4d53eac8eb8d28b5b0759a97c.jpg

 

Men her har jeg endelig fått på plass toppen av benken. Bjelken under var ikke helt i vater i forhold til dørken, så jeg måtte bygge opp med små divinycellklosser under i ulik tykkelse som jeg limte på for underlag. I tillegg blandet jeg en god posjon sparkelmasse av polyester som jeg la "spoileren" oppi. Her har den fått seg to lag med 450g matte, samt en strimmel med 600g matte langs skroget. Når skjørtekantene rundt rekka/skroget er på plass blir det et lag eller to til over kanten og ned. I tillegg blir den støpt fast fra undersiden. Kun sidene har fått et par lag matte på undersiden foreløpig. Det blir mange runder med knot og pirk på dette her.

1620664722_26_05_1802.jpg.6cc2adc0c2ee0cef461f9a8c684c726d.jpg

 

I bakkant valgte jeg å følge profilen til det gamle akterspeilet. Det blir nok "hjemmemekk-stuk" som det er, så det er jo greit å prøve å få til noen linjer som ikke bare ser ut som et resultat av vinkel og linjal.

1815420900_26_05_1803.jpg.1bcf44d00055f08f0b196a9afea1ff9f.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Komodo! Selv om jeg ikke trengte å først forsere en smal bergsti for deretter å passere under Apollons "Kjenn deg selv" og ofre og slikt håper jeg du vet jeg setter veldig pris på at du tar deg tid. Det er veldig motiverende. Jeg fikk tilbake troen på at jeg kan få det til med XPS :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

I vinter klaget jeg på at det var vanskelig å få noe særlig framdrift fordi det var kaldt. Det gikk mye tid til å dekke til og sette på varmeovner for å få herdetemperatur osv. Men nå om dagen er det søren meg enda verre. Med de temperaturene som er nå så siler svetten straks man prøver å gjøre noe, og slipestøv klistrer seg til kroppen. I dag var det mellom 36 og 44 grader i teltet, og det var med gjennomtrekk :sweat: Men jeg har allikevel kommet litt videre med skjørtekanter på innsiden, skal prøve å få lagt inn noen bilder etterpå.

 

Men så har @With Vital vært så utrolig elskverdig å på eget initiativ tegne opp Dracojolla :clap: Så nå blir det å få tatt noen mål og få korrigert opp diverse plasseringer og størrelser :thumbsup:

maalskisse1.jpg

maalskisse2.jpg

Link to post
Share on other sites

Sakset fra "WithVital tråden":

 

screenshot.jpg.67950cf8dda019576fac8673118123d2.jpg

 

Kreativ utforming av logo :thumbsup: Skal se om jeg finner fram et favorittbilde av en Komodo Dragon. Ellers så har jeg vært inne på tanken å kalle den "Draco 22 Komodo", men ingenting er bestemt. 22 fordi den blir ca 22  fot etter forlengelsen. Som tidligere nevnt er jo skroget på disse Draco 20 kun 19 fot (584 cm), så med forlengelsen av kassa blir den ca 22. Som båtnavnt vil den bli oppkalt etter guttungen, har lovet ham det :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Du har akkurat samme fremgangsmåten som båtbyggeriet jeg i unge år begynte i. Først bygge...... så tegne. Blir jo fint dette.

Været og temperaturen .....tja.. det man aldring helt fornøyd med når man jobber med kompositter i friluft.  Jeg driver med noe småstøp på toppen av skanse kledningen. Måtte ty til et Thayland trix . Polyester boksen i vannbad for å bremse prosessen. Samme med topcoat , så voksen rekker å trekke ut til overflaten før den gel er.

Lykke til videre i sommervarmen.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke misfornøyd med være, ikke forstå meg på den måten! Men når det blir så varmt så plutselig som i år så får man jo fort en følelse av at det ikke har vært vår. Det gikk litt plutselig fra vinter til sommer...

 

Neste ut var å lage en skjørtekant med en pen radius fra toppen av ripa og ned til skroget på innsiden. Der hadde jeg jo kappet av overbygget og dollbordet med vinkelsliper, så noe måtte gjøres. Den er også litt lealøs i skrogsidene midt på. 

 

Jeg har jo på et tidligere tidspunkt eksperimentert litt med å støpe en liten radius ved å henge en våt glassfiberstrimmel over kanten. Det høres kanskje i utgangspunktet veldig enkelt ut, men glassfiberduken har en tendens til å strekke seg og bukle seg når den blir våt. Jeg fant derfor ut at det var en fordel å kappe strimlene opp i kortere biter. Her har jeg laget en kant rundt hele båten.

437412881_31_05_1801.jpg.458ae45701b4ad02f5d9d55cb4b61c56.jpg

 

Og her har jeg tilpasset noen glassfiberplater som siden skal støpes fast. Disse platene er ett lag 600g csm støpt på glassbordet.

2073764578_31_05_1802.jpg.775f0f54b580184bedc002fb64c1f3e7.jpg

 

 

1004681789_31_05_1803.jpg.a35a1e981431dce11642aaccfb5c11ba.jpg

 

I underkanten kommer jeg til å sette platene fast med glassfibersparkel før støping. Her har jeg fiksert den ene biten av plata med sveisetråder.

1381101482_31_05_1804.jpg.2bf0e4b5eaa10bd38c4080e3c73f8315.jpg

 

Det var det for i dag. I morgen ettermiddag blir det båttur, så da rekker jeg nok ikke noe. Det er jo så fint vær om dagen, så det er jo greit å være litt på sjøen også :thumbsup:  Har dessuten kjøpt ei ny slepejolle til moderskipet (Pioner 12), og den skal få seg en spesialtilpasset henger, så da går det jo litt ut over fremdriften her.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er regnet på vei! Kanskje det blir greiere støpetemperaturer fremover? Hva har du planlagt mht luke / sete på benken akter?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

He he, ja, nå melder de endelig litt kjøligere vær :giggle: Nå har det blitt båtturer og hengermekking (til den nye slepejolla) i det siste, så det har nærmest stått stille i Dracoteltet. Det eneste jeg har fått gjort er å lime på plater til resten av skjørtekanten. Får prøve å komme litt videre til uka :smiley: 

 

Luka til benken akter har jeg tenkt å lage på samme måte som luka i dørken. Altså glassfiber og divinycellkjerne. Det gjelder også luka til benken framme. De tre siste små lukene (foran på dekket, og to bak på kassa) tror jeg at jeg vil ha i dørkealu. Sett i ettertid burde jeg kanskje fått knekt luke i dørkeplate til det store rommet i dørken også. Det er jo førsteklasses antiskli. Godt mulig den hadde blitt lettere også. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...