Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

.. akkurat her var visst ikke varme lokaler det største problemet :smiley:

 

Og mistenker også at Komodo etterhver begynner å få bra kontroll på hvor mye herder som skal blandes i... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Vi brukte mye sagflis og polyester, da jeg bygget båter på 70-tallet

men var litt forsiktig med tykke blandinger, mye herder og varme lokaler, jeg har vart med om da det tok fyr i bøtta !! :giggle:

Det med bøtta som tok fyr har du nevnt en gang før, så det eksempelet har jeg varmt i bakhodet :yesnod: Men jeg visste ikke at du hadde jobbet som båtbygger! Hva slags båter har du jobbet med? Er også interessert i hvor dere sparklet med sagspon-sparkel, og hva erfaringene deres var med det :smiley:

 

ivar skrev for 1 time siden:

.. akkurat her var visst ikke varme lokaler det største problemet :smiley:

 

Og mistenker også at Komodo etterhver begynner å få bra kontroll på hvor mye herder som skal blandes i... 

Nei, det var vel heller i kjøligste laget. Men for at det skal herde må jeg jo ha på noen vifteovner, så da må man jo være forsiktig. Hvis jeg skal sparkle litt tykt legger jeg meg på ca  0.8 - 0.9% herder. Jeg brukte samme metoden når jeg sparklet opp kjerner for motorfeste i akterspeilet (bilder av dette tidligere i tråden), og der bygde jeg jo opp 40mm i en smell. Gikk fint det. Det ble ikke varmere i herdeprosessen enn at det var en god lunk når man la handa på.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Det med bøtta som tok fyr har du nevnt en gang før, så det eksempelet har jeg varmt i bakhodet :yesnod: Men jeg visste ikke at du hadde jobbet som båtbygger! Hva slags båter har du jobbet med? Er også interessert i hvor dere sparklet med sagspon-sparkel, og hva erfaringene deres var med det :smiley:

 

 

Joda......jeg var vel ca 15-20 år da altså 40 år siden, gikk på VG...helger da det var mye o gjøre i fabrikken og hele ferier gikk til båtbygging.

 

vi bygget 4 ulike båter, den minste var en dinge, som vi sier på västkusten (kommer fra dinghy) var vel 2-2,5 lang for rodd eller en liten påhengs.

 

vi sprøyte det meste gelcoat eller polyestern/glassfibern, glasfibertråden låg i esker, gikk til ett munstykke som hakket den i flis og blandet med polyestern...låg en rød tråd med, da kunne man på fargen avgjøre tykkelsen på laminatet.

 

den miste dingen, der bygget vi opp tofter med, tro det eller ikke, med wellpapp, som vi sen sprøytet med glassfiber, funke som bare den, men det blev jo helt innkapslet....

 

den båt vi bygget mest av var Optimistjoller, gelcoat+ glassfiber.....sen la vi i en skive divinycell direkte innen det herdet, divinycellen hadde 2 ursparinger der vi la i ett par plywood-biter, den ene til mastfoten den andre bak senterbordet, + mittspantet i plywood...så ny sprøyting av glassfiber + topcoat....parallellt støpte vi sargen, eller avbærerlisten med toften med masthullet....så limtes disse sammen, tror vi brukte sparkel til dette....ivartfall noe fortykkelse i polyestern.

 

den tredje båten, var en kombi-jolle, motsv en Askeladd, som man kunde ro, seile eller påhengs.

 

den største vi bygget var en liten hardtop, med ett par køyeplasser ca 6-7m og påhengs

 

det var båtproduksjonen, det vi gjorde veldi mye av stundtalls var oljetanker, septiktanker, 3-kammerbrunner etc.

sandkasser gjordte vi også flere hundre av til kommuner for strøsand.

 

vedr sparkel så brukte vi sagspon til grovsparkel, lett å slipe o korrigere etterpå, oftest som hullkil, og ett par lager glasfibermatta over.

 

skulle vi ha ett finsparkel så brukte vi talk, det var ogå lett å slipe, og betydlig billigere enn microballonger, o alt vad båtshappene prøver å lure på oss idag.......

 

så litt har jeg jobbet med dette, var jo yngst der, og da får man mange ggr gjøre det kjedelige, så vokse former og rulle laminat det kan jeg :giggle:

men man lærte mye.

 

tykker du gjør en fin jobb med Draco’n...den kommer bli bra

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Trivelig historie Gunga Din :smiley:

 

De siste par dagene har det vært fin temperatur i teltet, så da er det om å gjøre å få litt progresjon.

5ab2d0d74a0f3_21_03_1804.jpg.43181b86a3d3f9b3ddc58481d651b8ee.jpg

 

Som nevnt tidligere valgte jeg tross anbefalinger å sparkle langs kanten av dørken. Jeg bygget ikke opp radie, kun for å fylle opp klaringen. I tillegg var det en plass langt fremme som plata ikke lå an mot skroget. Der måtte noe gjøres slik at det ikke kan sprekke opp ved belastning på dørken siden.

5ab2d0cc41b58_21_03_1801.jpg.e20b10edc298fe9e5b9c24d0a5c0b1a2.jpg

 

Her var det litt stor glipe, og et lite område plata ikke lå mot skroget. Med en raus mengde sparkel ble det hel ved :thumbsup:

5ab2d0d36183c_21_03_1803.jpg.e678393f978b674b0d84743c2499264e.jpg

 

Akkurat i overgangen der skroget smalner inn ble det et søkk. Siden jeg bruker så tykk divinycell ble det så mye at jeg valgte å bygge opp med sparkelmasse. 

5ab2d0d0a098d_21_03_1802.jpg.c3ec0a473be566df54a1ad684d148758.jpg

 

Plassering av gjennomføringer for selvlensing. Nøye utmåling for å unngå kollisjon med skottet på undersiden som går framover. I det firkantede arealet fjernet jeg divinycellen slik at jeg får en forsenkning til dreneringen. Håper at det skal gjøre at jeg slipper en vannskvett som alltid blir liggende.

5ab2d0e2515b3_21_03_1807.jpg.294e6ab6d5ccfe156c8825898a1162f7.jpg

Sjekker at den ikke tar i skottet framover

5ab2d0dbca83d_21_03_1805.jpg.7191b06a51377d18a3eda09cd6581971.jpg

 

Eller skroget

5ab2d0de47b61_21_03_1806.jpg.978d0a94e70731089818838381176608.jpg

 

Det neste var oppmåling for tilpassing av glassfibermatter. Det skal legges tre lag 600g på oversiden. Bare tilpassing av matte er jo en jobb som tar flere timer. Skulle hatt en håndtlanger gitt :giggle:

5ab2d0e69e72c_21_03_1808.jpg.49087c8d613c342e98dabdb45d7498a5.jpg

 

Så var det å strimle langs kantene. Jeg la et lag 600g csm, og et lag 600g sydd biaxial rowing. Det fine med å legge et lag rowing over csm-matta er at den suger opp den overflødige polyesteren, slik at det er mye lettere å oppnå en høy glassprosent. Man merker stor forskjell på hvor mye resin som skal til for å bløte opp csm kontra rowing!

5ab2d0eace5ad_21_03_1809.jpg.8b6187dc42f471a89753cf697b60f8f5.jpg

 

Forsenkingen til selvlensingen fikk tre lag ekstra med glass. 

5ab2d0eec7cb3_21_03_1810.jpg.d958cb647c92b6d09b3003077ac7840e.jpg

 

Og ved overgangen som ble sparklet opp ble det lagt ei breiere matte enn ellers. 

5ab2d0f2cfeaf_21_03_1811.jpg.abd54e38c92f0540bba670cb248376e7.jpg

 

Så var det kapping av duk. Det er ikke få kilo tilsammen, tror bare csmèn veier 9 kilo, og antagelig ca 4,5 kg med rowing. Jeg sitter med en viss følelse av at jeg bruker litt for mye materialer på dette :worry: Tre lag på hver side av plata... Litt av hensikten med å bruke divinycell i dørken var at båten skulle bli lett...

5ab2d1118fc2a_21_03_1818.jpg.546cd7577d917e898687e0dfd776e066.jpg

 

Så til dagens lille tips. Acetonflaskene fra BT er litt tungvindte å bruke hvis man stadig skal ha en liten skvett. Zaloflaske ser ut til å tåle aceton bra :thumbsup:  Den blå flasta til venstre med herder er har inneholdt glansmiddel til oppvaskmaskinen. Den ser også ut til å tåle herder, og har en kjekk liten tut som er fin å dosere fra.

5ab2d0f750633_21_03_1812.jpg.cb3d7b68c27c9ac0ed65d2f3109db7d1.jpg

 

Et lite tips til. Denne "slipeklossen" fra BT er veldig grei til mindre operasjoner hvor man enten trenger å få det helt plant, eller trenger litt mer kontroll enn det man får med maskin. Til papir har jeg funnet ut at det fungerer veldig bra med slipebånd til båndsliper, også dette fra BT. De er ikke dyre, og de holder utrolig bra! Kan overhode ikke sammenlignes med sandpapir. Det er som en ekstra kraftig utgave av smergellerret. Bredden er også perfekt :thumbsup: Til finere sliping er de papirene som hører til orginalt greie, men da bruker jeg som regel maskin.

5ab2d0fc96768_21_03_1813.jpg.4517c12a0ce1111d160feee29615b55e.jpg

 

Vel, det var dagens rapport fra evighetsprosjektet i Draco-teltet. Det neste blir støping av dørk, men først tror jeg at jeg må få kloa i et spann til med polyester :smiley:

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev for 4 timer siden:

Blir fenomenalt dette.:thumbsup:

Takker så mye :smiley:

 

Åge Grevlingen skrev for 4 timer siden:

Ser dere har lang og god erfaring med, og anbefaler sagflis som sparkelmasse, men er det ingen risk for at det drar vann, råtner og sprekker opp over tid?

Jeg vet jo ikke hvordan det er over tid, det var derfor jeg var nysgjerrig på Gunga sin erfaring. Min erfaring er kun bruk. Men jeg kan ikke forstå at det skal være så stor risiko for at det trekker vann. Når man rører godt i denne grøten vil hvert spon suge til seg polyester, og hvert enkelt spon blir innkapslet. Det blir jo noe ganske annet med en 2x4" eller finerplate som blir støpt inn. Hvis den først får tilgang på vann vil den bare suge helt til den er mettet, så vil den råtne.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Når man rører godt i denne grøten vil hvert spon suge til seg polyester, og hvert enkelt spon blir innkapslet. Det blir jo noe ganske annet med en 2x4" eller finerplate som blir støpt inn. Hvis den først får tilgang på vann vil den bare suge helt til den er mettet, så vil den råtne.

 

jeg tenker det samme.    Kryssfiner endeflater spesielt - det er jo bare som en stor veke..! 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Zaloflaske var genialt! Kopieres :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev On 22.3.2018 at 16.14:

Igjen: imponerende. Gruer meg til du er ferdig ...  

 

Hadde ikke du et helt 200kg fat? Brukt opp alt allerede?? 

Takker så mye for det Krimart, tolker det slik at du setter pris på å følge med på prosjektet :smiley: Polyester, joda, jeg fikk et fat, men det var ikke fullt. Kanskje 140 kg. Har også tømt 5 20kg spann, er på det sjette nå :sweat:  Men nå skal det også sies at det gikk med ganske mange kilo til badeplattformprosjektet på Viksunden i fjor. Støpte ei tjukk massiv plate uten kjerne. Hadde også et uhell hvor det rant x antall liter ut i grusen :blush: Hvor mye er egentlig ikke godt å si.

 

Ellers har det blitt lagt ned noen flere timer i prosjektet siden sist. Skulle egentlig få hjelp av en proff til å støpe dørken på tirsdag, men så gikk han hen og pådro seg en blindtarmbetennelse, så da utgikk det.

 

Holdt imidlertid på å glemme at jeg skulle ha forsterkninger til montasjen av jockeysetet. Den orginale boringen i flensen på setet ville jeg ikke bruke, så jeg boret nye hull. Hadde jo uansett støpt på flere lag på innsiden. Målte nøye ut slik at det ble symmetrisk og lik avstand mellom hullene. Etterpå knabbet jeg hullbildet til malen.

5ab8281a48f4d_25_03_1807.jpg.64e7e63cf4a69fed8624b3a117c215c2.jpg

 

Hullbildet ble så overført til dørken.

5ab8281ed3033_25_03_1808.jpg.2ac00629b935eac5a02c98a4e93f446e.jpg

 

Tok ut 50mm hull i divinycellen og fjernet senteret.

5ab82822b3e8b_25_03_1809.jpg.224f88c6b9de2d27e84d479b633cbcd4.jpg

 

Så var det å sparkle opp.

5ab82827a0717_25_03_1810.jpg.ccacf8280278e55b36cf633759e32c9b.jpg

 

Neste arbeidsoppgave var støping av dørk. Her tilpasses det glassfiber. Siden jeg må rulle rundt alle stusser, luker, forsenkninger osv. var det om å gjøre å forberede alt så mye som mulig. Det tar tid å påføre polyester, rulle ut matte, mette mattene med polyester, og til slutt rulle ut luft. Særlig når man skal gjøre det alene, det hadde egentlig vært en fordel å vært fire til denne jobben. 

5ab8280a42a83_25_03_1803.jpg.f2289e487050eefc21e42c4385a86fb1.jpg

 

Tok også fram batteriet som skal stå i jolla og kontrollerte det. Det har ikke vært ladet siden i fjor en eller annen gang, tror det var på våren. Men det har tydeligvis holdt bra på spenningen. Satte på "brødristeren" fra BT og grillet det noen sekunder, og det virket helt topp! Etter grillingen stabiliserte spenningen seg på 12,85V. Dette er et brukt batteri som jeg kjøpte av @Framtia  Egentlig hadde jeg tenkt å sette inn ett eller to Haze 110 gel, men det havnet i Viksunden alle sammen (kjøpte 6 på tilbud). 

5ab8282ca11ff_25_03_1811.jpg.3dc892c6d2eb01cffe02b614855546aa.jpg

 

Det har vært en utfordring å få til støping med de temperaturene vi har hatt i vinter og vår, men i dag så det endelig ut til at det skulle bli en mulighet. Det var meldt knallsol hele dagen, og lite vind, så da blir det fin temperatur inne i teltet. Knallet derfor til med støping av topplaminatet på dørken i dag. Begynte tidlig på formiddagen med å mette divinycellen med polyester.

5ab828314674f_25_03_1812.jpg.c36a8596d946f7f0773b1d7110bd86a3.jpg

 

Det skulle legges tre lag duk. Et lag 600g CSM, et lag 600g sydd roving, og et lag 600g CSM på topp. All duk var klippet og forberedt så god som mulig for at arbeidet skulle flyte effektivt. Av erfaring merket jeg opp en senterlinje i midten av dørken. Merket også senteret av mattene, så på den måten hadde jeg et utgangspunkt for å legge matta rett. Jeg merket også opp hvor alle matter skulle starte og stoppe på de tre forskjellige lagene. Jeg brukte litt tid på alle forberedelser, men når man står der og skal rulle ut alt alene så er det ikke tid til å knote. Stusser og luke kompliserer leggingen, men jeg har bygget opp et repo på hver side av båten, så jeg rakk bort til stussene for å klippe til rovingen når jeg la den. Rovingen er den som er vanskeligst å legge på så store flater. Blir den først skjev er den nesten håpløs å rette. Forsøker man å dra i den skrukker den seg, og det blir en utfordring å få den rett etterpå . Rovingen består jo av tråder som er like lang som matta, så det går heller ikke an å dra i den for å strekke den slik som CSM når den er fuktet. 

 

Her støpes det. På dette tidspunktet hadde jeg kommet meg forbi det mest kritiske. Jeg hadde fått lagt tre lag helt fram til bakkant av luka og rullet ut lufta uten at det hadde begynt å gelle. Resten måtte jeg rulle ut mens jeg stod i luka. Litt knot å sitte på huk nedi luka og rulle langs kantene, så det ble litt klin og kliss. Kom imidlertid i mål med skinnet i behold, så da var det greit :smiley:  Men jeg må vel si at dette er den jobben jeg aller helst skulle hatt en håndtlanger/medhjelper så langt i prosjektet. Det var for eksempel ikke så lett å komme seg ut av luka uten å ha noe å trå på når jeg skulle blande mer polyester :sweat:  Det er også et stressmoment at man gjerne skulle vært flere steder samtidig og rullet ut luft...

5ab82835c1620_25_03_1813.jpg.5c28930d0d7c7fd1f7bb0db2a2167959.jpg

   

Men så var det ferdig støpt da. Litt stress, men etter råd fra @Knude og @Åge Grevlingen ville jeg forsøke så langt jeg klarte å legge alle lagene vått i vått. Det blir nok som de sier det beste, og det er jo også lettere å oppnå høyere glassprosent når man legger flere lag vått i vått.

5ab82839cf5f1_25_03_1814.jpg.16a86cd1e03463bb3f164085c3f1286c.jpg

 

Litt merkelig farge på den siste polyesteren jeg fikk. Mørkegrønn som går over til blåaktig der det er tykkest.

5ab8284243afc_25_03_1816.jpg.2569461949784e7e10324e5a081cddc5.jpg

 

Flens til inspeksjonsluke over tankmåler fikk seg tre ekstra lag med duk.

5ab8283e32eee_25_03_1815.jpg.23a4659a68a2a446abd9c3a279eff45b.jpg

 

Så var det å dekke til. Lot det være en åpning på plasten de første timene før jeg lukket. Det er meldt 3 kuldegrader i natt, så jeg dro over to lag plast og teipet igjen. Fikk imidlertid litt dårlig følelse med å ha det så tett, så etter en stund gikk jeg ut igjen og åpnet opp litt lufting. Har nevnt det før, men hvor smart er det egentlig å ha en elektrisk vifteovn stående i styrendamp i et sånt telt? Tenker brann og eksplosjonsfare :ghost:

5ab8284dd4902_25_03_1819.jpg.bf48a9be8dfcbbbbc4c452eb32ba7cf0.jpg

 

Så var det dagens lille tips. Jeg bruker mye av de svarte engangs gummihanskene fra Biltema, men av og til bruker jeg slike tykke røde. De er lettere å ta av og på, og tåler aceton bedre. Hvis man bruker slike hansker bør de henges opp til lufting/tørk etter bruk. Da er det greit med slike klyper med magnet, også de fra BT, som er beregnet på malepensler på spann :thumbsup:

 

5ab82848ea639_25_03_1818.jpg.677a93bc4cbaa63ebc2cc2e1de16084f.jpg

 

Oppsummert ble regnskapet slik for topplaminatet på dørken:

 

2 lag 600g CSM:        9kg

1 lag 600g Roving:   4,5kg

Polyester:                 21,7kg (inkludert polyester til priming av divinycell)

Totalt:                        35,2kg 

 

Obs, lagt til: Et par kilo matte til strimling langs kant samt polyester til dette tilkommer!

 

Men nå sluttet enter-tasten å virke igjen :confused: Hva er det for no det der da Ingar ?? Det er bare her på BP den ikke virker...(kanskje det er et hint om å ikke skrive så lange innlegg :giggle:)

 

25.03.18 17.jpg

 

-------------------

 

Lagt til: Fikk entertasten til å virke ved redigering...

 

Oppdaget også en aldri så liten tabbe (igjen...) Det er en eller to ting jeg har glemt å ta høyde for når jeg plasserte trekkrørene som skal opp i konsollen, så der ble det en liten "nesten-kollisjon".

25.03.18 04.jpg

 

Sånn kan det jo ikke være. Så jeg måtte dra konsollen 2cm bakover, og da valgte jeg å gjøre det med setet også. Det får heller så sin prøve at det blir litt mindre fotplass.

25.03.18 05.jpg

 

Her er sirklene tegnet inn slik jeg hadde tenkt. Det som ikke var tatt høyde for var at jeg tok ut større hull enn forutsatt for trekkrørene, samt at jeg ikke hadde tenkt at jeg ville ha skottet for akterbenken oppå dørken. Den veggen skal lages med divinycellkjerne, så den vil bli ca 25mm tykk. 

25.03.18 06.jpg

 

Redigert av Komodo
Bilder legger seg dobbelt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Komodo said:

Takker så mye for det Krimart, tolker det slik at du setter pris på å følge med på prosjektet :smiley:

 

Ja, morsomt og lærerikt. Bra med så mange bilder!   M.h.t montering av sete og konsoll hvordan fester du dem? kommer du til for å montere backingplate så du monterer med mutter og skrue?  Hvordan tenker du finnish; sprøyte topcoat? Jeg har spurt en gang tidligere om planer for antiskli, men tror ikke du svarte. Jeg anbefaler som sagt Treadmaster, ingen over og ingen ved siden m.h.t. friksjon i alle fall, men vet ikke hvordan den håndterer diverse mekanisk påkjenning fra hummerteiner mm.  Men på den annen side  kan det limes rett på polyesterne om nødvendig, sparer mye arbeid med sparkling og sliping av gelcoat...  I mitt eget prosjekt har jeg limt på Treadmaster i cockpit og på hyttetaket, men prøvde slike perler man får kjøpt og blandet i 2K polyuretanmaling på dekk.  Bare en ting å si om det: glatt.... 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Fint arbeid . Det er spesielt på store flater man får prøvd seg, og kanskje kjenner litt på manglende rutine. Ser slett og fint ut også og mye presisjonsarbeid rundt gjennomføringer. 

Takker så mye for det skussmålet Knude :thumbsup: Skulle ha gitt mye for å ha deg her i går! Ser for meg at en sindig sørlending med riktig kunnskap og erfaring kunne fått ned adrenalinet i teltet litt :giggle:

 

Nå er det jo litt for sent, men jeg spør allikevel: Har du noen konkrete tips når det gjelder å jobbe effektivt på store flater? Jeg la ut tre bredder med csm i slengen i går. Før jeg la på mattene fuktet jeg godt med polyester, slik at den får sugd fra undersiden. Mettet først den ene med polyester, så den neste osv. Når alle var mettet sørget jeg for at det ikke var noen luftlommer før jeg la på roving. Rullet altså ikke ferdig med metallrulla, men sørget for at det ikke var noen hvite partier. Etter min erfaring er den sydde rovingmatta så tett at det er vanskelig å få polyester gjennom den og inn i csm-laget. Så mettet jeg rovingen før jeg begynte med det siste laget csm. Det jeg savnet mest var å hatt en person til som kunne begynt å rulle ut luft med det samme, mens en påførte polyester. Likedan en håndtlanger som kunne blandet. Hele jobben tok mange timer, og det enste jeg kan se umiddelbart som hadde gjort at jeg kunne jobbet fortere er å bruke mer polyester. Sløser man litt mer med polyesteren bløyter man jo mattene fortere og lettere. Men da blir det jo også fort litt dårligere glassprosent.

 

 

Krimart skrev 1 time siden:

Ja, morsomt og lærerikt. Bra med så mange bilder!   M.h.t montering av sete og konsoll hvordan fester du dem? kommer du til for å montere backingplate så du monterer med mutter og skrue?  Hvordan tenker du finnish; sprøyte topcoat? Jeg har spurt en gang tidligere om planer for antiskli, men tror ikke du svarte. Jeg anbefaler som sagt Treadmaster, ingen over og ingen ved siden m.h.t. friksjon i alle fall, men vet ikke hvordan den håndterer diverse mekanisk påkjenning fra hummerteiner mm.  Men på den annen side  kan det limes rett på polyesterne om nødvendig, sparer mye arbeid med sparkling og sliping av gelcoat...  I mitt eget prosjekt har jeg limt på Treadmaster i cockpit og på hyttetaket, men prøvde slike perler man får kjøpt og blandet i 2K polyuretanmaling på dekk.  Bare en ting å si om det: glatt.... 

Fint at du setter pris på å følge tråden Krimart :thumbsup: Jeg vet jo selv at det fort blir mindre fengende å følge prosjektråder med lite bilder, så jeg prøver å ikke spre på dem :smiley:

Polyurethanmaling er superglatt ja, ingen tvil om det. Men man får en blank og fin overflate der man trenger det da. Ser vel for meg at den er glatt selv med slike perler i. 

Jeg takker for tipset om Treadmaster. Har ikke hørt om det før, så jeg tok en titt på nettsiden deres nå. Det ser ut som et veldig bra produkt, men jeg har allerede landet på antiskli. Jeg kommer til å gjøre det samme som jeg gjorde på badeplattformen på Viksunden i fjor, det ble jeg veldig fornøyd med (link til den tråden ligger i signaturen min). Der rullet jeg ut et raust lag gelcoat og drysset over sukker. Tror det var @Ingar som kom med det tipset i en annen tråd. Resultatet ble en utrolig god antiskli :yesnod:

 

Du spør om sete og konsoll. Konsollen har jeg kun tenkt å lime, ikke skru. Den har så stort areal mot dørken, så der tror jeg fugemasse vil holde lenge. Setet kommer jeg til å skru. Har en plan på å montere brikker på undersiden med gjenger. Bilder kommer etterhvert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

det med sukker hadde jeg ikke hørt før, hvordan ser resultatet ut ? 

 

Hadde vart kul å vite vad dom har på redningsskøyter / losbåter på dekk, ett riktig grovt antiskli.... se ut som 2/4, strøsand eller noe ?

men Tredmaster er jo ett godt alternativ, om man ønsker litt 'finish'

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på bildene på det nederste innlegget på side 5 i denne tråden så ser du hvordan det ble

 

Et poeng er også at dette skal være lett å holde rent. Det blir mye søl med teiner og garn, tang, tare, fiskeblod, leire og sand. 

Link to post
Share on other sites

Bruker å maskere mønster i dekket,rundt skrog og luker konsoll mm.Ruller så 1 strøk med toppcoat har på riklig med sandblåsing sand.Når dette er tørt er det å støvsuge vekk overskuddet av sand.Så er det å rulle eitt tynt strøk kun over der det er sand,fjerne tapen umiddelbart.Når dette er tørt er det enkelt å coate resten uten å få sand der det skal vere glatt.Ser fint ut med avrunda hjørner rundt luker dreneringer mm

Fantastisk arbeid du har utført,detalj rikt også der det ikkje synes .

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for det Jakob T :thumbsup:   Litt av poenget mitt er jo å gjøre grundig jobb med de detaljene som ikke er mulig å komme til senere, så da blir det en del pirk med ting som ikke vil synes etterpå.

 

Ellers så skrider evighetsprosjektet sakte men sikkert videre :smiley:

 

I går ble det en skikkelig omgang med kapping og sliping igjen. Her er dørken mattet ned og klar for topcoat. Det blir ikke å coate enda, men like greit å mattslipe først som sist. Vil bli ferdig med det verste av støvingen.

5abc19f7c15ef_29_03_1805.jpg.7cebd3b6b2ad4bf5eab23166644cdc29.jpg

 

Bakkanten av plata ble renskjært slik at det er klart for å sette inn skottet til benken akter.

5abc19fcbc9ce_29_03_1806.jpg.580f0b15b4ec369187501a3c8fe06bb6.jpg

 

Renskjærte også samt slipte rundt lukekanten.

5abc1a0139ee6_29_03_1807.jpg.1ac328395a86dd2158b936f8b1814c21.jpg

 

Inspeksjonsluke til tankmåler kappes ut. Her har jeg jo som tidligere beskrevet fjernet distansematerialet og trappet ned til enkeltlaminat fra undersiden. Med ekstra påstøp rundt kanten ble flensen allikevel 10mm tykk.

5abc1a0adbea9_29_03_1809.jpg.390f7b9c0bc8b50b6735b3e861c88260.jpg

 

Skal, skal ikke, tenke tenke... Jo, jeg tar 5 cm til av dekket :giggle:

5abc19e08f064_29_03_1801.jpg.e029310bbb5a17e6dcb9f4bc9ec42b04.jpg

 

Helt framme vil jeg ha en luke slik at jeg kan ha en dregg og litt tauverk osv. Radius for luka er maiskorn :giggle:

5abc19e5f139b_29_03_1802.jpg.1f9e7a32c147914fba024e2fd271db5f.jpg

 

Luke utskjært

5abc19f1a302b_29_03_1804.jpg.f97f6e24e9e997e19197845a3ee05a51.jpg

 

Måtte også kappe vekk to avstivninger som kom i veien for luka. Det var en satans jobb, for der var det ikke lett å komme til! Det er brukt papprør som er klyvd og støpt over som avstivning. Helt framme var det støpt inn ei lita finerplate som kom til syne, så der får jeg legge på litt duk.

5abc19ea716d0_29_03_1803.jpg.571510c886b091e9cdb348c868823e84.jpg

 

Har også begynt å gruble litt på plassering av kryssholdt og teinehaler. Jeg vil støpe en solid brakett som jeg kan skru teinehaleren i på samme måte som det er gjort i Øyen-jollene. Jeg skal ha fire kryssholdt, to framme og to bak. Det framme vil jeg ha slik at det er gunstig å legge båten longside, derfor ikke så langt fram. Dekket framme vil jeg ha helt rent og fritt for ting som tau og garn kan henge seg opp i. På bildet under er det markert med tusj hvor langt bak benken kommer, og hvor jeg tenker å plassere haler og kryssholdt.

5abc1a065aecf_29_03_1808.jpg.e2a323b1ed48c4f219c568d364de19d4.jpg

 

Når båten ble snudd knakk overdelen (over fenderlista) på tre plasser, så der må det støpes og forsterkes litt. En sprekk i siden,

5abc1a1e86d79_29_03_1813.jpg.5e70cec76f43044954a1e61534d50f17.jpg

 

og en liten i hvert hjørne bak.

5abc1a24338a9_29_03_1814.jpg.0344ac04c56a6c77c925ce266421aa0c.jpg

 

Her var det også støpt inn kryssfiner, så der renslipte jeg ganske mye fra undersiden også. Vil ikke ha råtne pinner inne i båten :giggle:

5abc1a2909a1d_29_03_1815.jpg.394bfc8c1af8d145bec1f56df9492e87.jpg

 

Mellom skrog og overdel er det originalt brukt en slags butylmasse. Siden jeg har hørt/lest at det er vanlig med lekkasje bak fenderlist velger jeg å flikke litt på det. Massen som tøt ut fjernet jeg med ei trekantskrape. Da ble det sånn:

5abc1a2d823bd_29_03_1816.jpg.2d38a6e0912b5768c762b45e1dcc8199.jpg

 

Fugen blir så sparklet og støpt over med et lag 600g csm.

5abc1a182d534_29_03_1812.jpg.4a556611b11eaa59784f8bb5bf4d83bc.jpg

 

Så var det luke i dørken. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å prioritere det enda, men siden det er et stort hull der er det jo greit å ha noe å gå på. Grublet litt på hvordan jeg skulle gjøre det enklest. @Knude har en beskrivelse av dette i tråden sin, så jeg valgte å plukke noen ideer derfra :flag_bp:  Siden jeg må sette av tykkelse til lukas laminat med gelcoat på begge sider samt litt klaring, valgte jeg å kappe til 8 små biter av ei 10mm list. Disse klossene la jeg som distanse mellom forhøyningen i dekket og planker som jeg satte sammen til ei enkel form. Begynte med de to 2x2" i hver ende. For å spenne dette sammen la jeg to klosser av 2x4" med dobbeltsidig tape og et lodd på. Så brukte jeg trekiler og spente 2x2" -ene mot lukekarmen.Da fikk jeg tatt mål og kunne kappe til 2x4" til sidene. Dette ble behørig skrudd sammen med 100mm treskruer samt ei lekt på skrå for å ikke miste fasongen innnen det havner på støpebordet. 

5abc1a3455a12_29_03_1818.jpg.fb0fcfba74c95ac247135f86e2fecd3c.jpg

 

5abc1a306f843_29_03_1817.jpg.d506fb983a2b5f392eb31a8b61fff4a6.jpg

 

Her om dagen kjøpte jeg en rull med pakketape på Biltema. Når jeg støpte badeplattformplata til Viksunden brukte jeg pakketape og støpte mot. Det jeg erfarte da var at ikke alle typer tape tåler styren, så jeg valgte å gjøre en liten test med BT-tapen. Den bestod testen (for de som måtte lure). Fant også ut at jeg skulle gjøre en liten test med å blande litt topcoat. Jeg har litt lyst på en eller annen gråfarge innvendig i båten. Helt hvitt tror jeg fort kan bli litt  ubehagelig blendende på høylyse dager, samt at lys blir veldig reflektert på nattestid. I testen under har jeg blandet inn noen dråper med svart pigment fra ei lita flaske jeg kjøpte på Biltema. Det står på flaska at den er for innblanding i epoxygrunning, men det burde vel fungere like bra i gelcoat? Jeg synes fargen ble grei. Men så kom jeg på at jeg har en skvett svart gelcoat stående, så da kan jeg jo bruke den isteden. Utfordringen med å blande inn litt svart i det hvite blir jo å treffe samme farge hvis jeg må blande flere ganger når jeg skal coate innvendig... Men det går kanskje hvis man er nøye og veier opp forholdet?

5abc1a38c7d85_29_03_1819.jpg.2d6cc81f3b86176750f2ff9340a8753b.jpg

 

 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utsøkt detaljarbeid Komodo!   Jeg var ikke i nærheten på mitt prosjekt :)

 

Ang. antiskli så brukte jeg blåsesand fra Biltema, rullet ut topcoat drysset sand over og rullet over igjen. Har brukt båten aktivt nå siden september 2015 og det er ikke antydning til slitasje ennå.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; ja, vekt er noe jeg har blitt mer og mer bekymret for, så jeg planlegger å kjipe litt på tykkelsene på det som gjenstår av innredning. Når det gjelder dørken så er det jo kjedelig å få skader i den. Det var myye jobb å lage den plata med alle prosedyrer fra begge sider, så jeg liker å ha følelsen av at den er solid, selv om jeg også sitter med en følelse av at jeg kunne brukt noe mindre materialer der. Den ble i alle fall helt stiv og stum å gå på til slutt. Når det gjelder luka som du nevner så er det som Sjøvind skriver kun en forskaling/form for videre støp. Det blir ikke treverk i denne båten :wink: I god gjerrigknarkånd skal jeg bruke utkappet fra hullet til luke :smiley:

 

Sjøvind; takker så mye for et veldig hyggelig kompliment :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...