Bitteliten Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Blir bra dette du vet jo om den Yamahaen vi har om det blir for tungt... ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Fishermidas skrev On 29.3.2018 at 8.52: Utsøkt detaljarbeid Komodo! Jeg var ikke i nærheten på mitt prosjekt :) Heisann, overså visst denne kommentaren sist jeg svarte. Jeg takker for komplimentet Fishermidas, det er vel litt resultat av måten jeg er skrudd sammen på, noe som også gjenspeiler seg i en del andre prosjekter i heimen. De fleste rister jo bare på hodet da men Sjøvind skrev On 29.3.2018 at 11.01: Luka; er vel støpeformen du har begynt på antar jeg.. Vurdert å bruke dørkeplate i aluminium i stedet? Joda, dørkeplate ble vurdert. Men siden jeg hadde utkappet fra hullet ville jeg bruke det. Skulle jeg laget det i alu dørkeplater måtte jeg gått til et verksted og bladd opp en del kroner. Slike ting tar tid det også; ringe rundt, kjøre rund, tegne, forklare osv. osv. Bitteliten skrev for 23 timer siden: du vet jo om den Yamahaen vi har om det blir for tungt... ? Har dere den ennå? Hvis mercen blir for liten tror jeg imidlertid at jeg går for en 150 hester. Vil ikke ha for stor motor heller, da blir den dyr i bruk hvis det blir mye blangsing og dorging. Slik sett er jo den 1,7 literen jeg har ideell. Den nye 150 hesteren til Mercury er på 3 liter, og har nok et ganske annet bunndrag enn 100 hesteren, men den er neppe like økonomisk å gå på lav fart over lengre tid med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Den står på en RIB. Du kan jo kjøpe motoren og få med RIBen ? hvorfor selskaper eier RIBen som før var eid av en av eierene av selskapet er uvisst. .... Men RIBen er Zodiac ca 7m lang. Mener det er 250hk eller 200hk Yamaha. 2010ish modell hele greia står på henger. På Helgeland..... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Arbeidet med luka fortsetter Jeg vil ha dørken grå, så jeg eksperimenterte litt mer med blanding av farger. Fant ut at en 50/50 % blanding av svart og hvit gelcoat gir en grei gråfarge. Forma ble sparklet opp i hjørnene til en jevn radius og teipet, så fikk den et strøk med grå gelcoat. Ramma hadde slått seg vindskjev når jeg skrudde den, så jeg måtte vekte ned hjørnene litt. og der var første lag med csm lagt Litt senere på dagen hadde første laget herdet, så da var det å matte ned og legge på to lag til med duk. La et lag 600g csm og et lag 600g roving. Rovingduken kan være litt lei å plassere på store arealer. En teknikk jeg har funnet ut at fungerer brukbart er å markere senterlinjer og brette duken ut fra det. Hvis den først mister fasongen er den nesten umulig å rette. En av de store fordelene er imidlertid intrikate fasonger, særlig innvendige hjørner. Legger man csm i slike hjørner må man klippe eller rive opp hjørnet og brette siden fibrene ligger på kryss og tvers, og hver fiber lar seg ikke brette. Her er duken fuktet og i ferd med å skli på plass. Så var det divinycellkjernen. utkappet fra dørken ble tilpasset og avrundet i kantene. og plassert i våt polyester. La på vekter og rugget litt på den til det tøt ut polyester i kantene. Til slutt la jeg to remser langs kantene og et lag over hele flaten. Da gjenstår det å avforme, renskjære kanten, og coate innvendig. Utvendig skal den få et lag antiskli. Det blir nok også noen småreparasjoner, for det var ikke helt fritt for at tapen buklet seg litt enkelte steder. Fikk også jobbet litt videre med montasjen av jockeysetet, men det får bli i morgen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Den rowingen du bruker er jo ikke lett å forme, jeg bruker heller enklere 2-veis vev i 300 g på vanskelige plasser. Den er lettere å forme til, men sevsagt ikke som csm. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 @Krimart , det jeg opplever med den sydde rowingen er at den er veldig myk og lett å legge over radier og skarpe kanter. Men på utvendige hjørner kan det bli en utfordring, siden fibrene er like lange som matta er brei, og ikke lar seg strekke. på innvendige hjørner derimot lar den seg pakke sammen på en annen måte enn csm. Csm mattene er jo også mye lettere å legge på større flater siden de er stive før de blir fuktet, og mister ikke fasongen mens man jobber med dem. Og så var det jockeysetet da, nevnte jo at jeg skulle komme tilbake til det. Det siste jeg nevnte var at jeg boret ut og sparklet opp massive sirkler i dørken der setet skal skrus. Setet skal skrus med 8 skruer, og de to bakerste kom jeg til å bore opp fra undersiden etter at dørken var ferdig støpt. Da kunne jeg legge over malen og bore opp de siste hullene. Jeg kappet så til to remser av ei 6-7 mm tykk glassfiberplate jeg hadde liggende og boret dem opp med hullbildet fra malen. Så laget jeg 8 brikker av 10mm syrefast plate. Disse brikkene ble boret og gjenget med M8 og limt til glassfiberplatene med Bostik. Når limet hadde herdet ble brikkene i tillegg skrudd med karosseriskruer i glassfiberplatene. Her er skruene kappet jevnt med plata fra andre siden. Så ble platene limt på undersiden av dørken med Bostik samtidig som de ble skrudd opp mot dørken og fiksert med malen. Grublet litt før jeg kom fram til denne løsningen, og tanken bak er at når setet blir skrudd blir dørken klemt mellom setet og festene, slik at dørken ikke skal kunne rives i filler. Det er også fylt opp med massiv sparkel der det blir skrudd, slik at divinycellen ikke kan bli komprimert, og at laminatet ikke blir punktert på noen punkter. Litt ekstra jobb, men så sover man godt Dersom jeg ønsker å ta vekk setet kan jeg bare sette inn blindskruer i hullene. En annen ting jeg hadde grublet litt på var hvordan jeg skulle få montert pullerter. Har kjøpt inn fire stykk, og skal ha to bak og to framme. Men kanten på overdelen der de skal stå er skrå, så der måtte jeg finne på noe. Det ble til at jeg tok en bit av ei lekt og tapet den. Så la jeg på et raust lag glassfibersparkel på den. Denne lekta (likt på styrbord og bb side selvsagt) ble så klasket oppunder kanten av ripa. Det neste blir å rette opp med sparkel fra oversiden og legge på et par lag med glass. Trenger også å støpe ut kanten ca 10mm i bredden. Siste øvelse før vi tok ferga over Asmaløysundet for å spise lammelår hos @Skate var å ovforme luka. Der blir det å sparkle opp noen sår fra tape som har skrukket seg, renskjære kanten, og coate. Skal også montere lukelåser i denne luka. Ble forøvrig ganske fornøyd med fargen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Wally-style den fargen der ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Morsomt å følge. Fant forøvrig et halvferdig seilbåtprosjekt på Finn.no jeg tenkte måtte passe deg perfekt når du er ferdig med Dracoen ? Hva er tankene dine om avslutning av kanten på toppen av skroget? (Den kanten inn mot båten ser du nå har limt fast klosser til pullerter) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 @Framtia, Wally-style??? Bitteliten skrev for 3 timer siden: Morsomt å følge. Morsomt at dere henger på Bitteliten skrev for 3 timer siden: Fant forøvrig et halvferdig seilbåtprosjekt på Finn.no jeg tenkte måtte passe deg perfekt når du er ferdig med Dracoen ? Det utgår til gangs! Men legg gjerne inn en link for moro skyld Bitteliten skrev for 3 timer siden: Hva er tankene dine om avslutning av kanten på toppen av skroget? (Den kanten inn mot båten ser du nå har limt fast klosser til pullerter) Ja, det har jeg også grublet på, og tror omsider jeg har pønsket ut en løsning som vil fungere. Planen har hele tiden vært å støpe ei plate som går fra kanten og ned til skroget. Dette vil også bidra til å stive opp skrogsidene. Tynne plater av enkeltlaminat blir støpt på støpebordet og skjært til før de støpes fast. Det jeg har grublet på er hvordan jeg skal få til en pen radius på kanten. Der tror jeg løsningen blir å fukte ei smal remse med glassfiber som jeg legger over kanten slik at den blir hengende ned av egen vekt. Det er begrenset hvor skarpe radier man får med csm, så da vil det danne seg en naturlig radius. Da har jeg også en liten flens å lime plata mot før jeg støper over. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Komodo skrev 10 minutter siden: Planen har hele tiden vært å støpe ei plate som går fra kanten og ned til skroget. Dette vil også bidra til å stive opp skrogsidene. Tynne plater av enkeltlaminat blir støpt på støpebordet og skjært til før de støpes fast. bare vær obs på at slike tynne plater med litt størrelse på også gir god grobunn for resonansstøy. Kan kanskje legge på sånn noisekiller maling på baksida før de støpes fast..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Framtia Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) Wally har mye lekkert i grått, denne f.eks : https://www.wally.com/wally-power/58-wally-power.html Redigert 2.April.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 2.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Hmm, enda mer jobb... må tenke litt på det men takk for tipset Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 2.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Da skjønner jeg Framtia Trodde kanskje du fikk assosiasjoner tilbake til tiden i grå båt, det var tider det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Jeg deler taken om å ha en «fylling» fra kanten og ned til skroget. Hva med å lime divinycell her og plaste inn? Det kan øke formstabiliteten. Her er neste prosjekt https://www.finn.no/116809173 Sitér dette innlegget Link to post
Ø'en Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Det kan ikke bli annet en godt, Er du redd for lyd i mellomrommet så kan du jo sprøyte inn skum Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 (redigert) Jeg tror egentlig ikke problemet kommer til å bli så stort. Den kanten blir ikke mer en ca 20cm høy bak, og ca 7-8cm høy framme. Å lage den med divinycell hadde selvsagt vært det beste, da blir det stivt og fint, men også mer jobb. @Ø'en , skumming har jeg også tenkt på, men byggskum kan suge vann, så det er uaktuelt. Og skum med tette celler som ikke suger vann er visst ikke så lett å få tak i ettersom jeg forstår. Dessuten kan det jo hende at det er kjekt å kunne komme til i hulrommet senere, f.eks. for kabeltrekking. Skal jo også skru rekka her. Edit: Oppklarer også en ørliten misforståelse. Bitteliten skrev On 2.4.2018 at 8.43: Hva er tankene dine om avslutning av kanten på toppen av skroget? (Den kanten inn mot båten ser du nå har limt fast klosser til pullerter) Klossen er ikke limt fast for montering av pullert, kun mothold for sparkel. Ikke noe innstøpt treverk her i gården Redigert 3.April.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Komodo skrev for 17 timer siden: skumming har jeg også tenkt på, men byggskum kan suge vann, så det er uaktuelt. Og skum med tette celler som ikke suger vann er visst ikke så lett å få tak i ettersom jeg forstår. Miljø og Teknikk selger skum med lukkede celler. http://mogtek.no Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
lectron Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 33 minutes ago, Fortego said: Miljø og Teknikk selger skum med lukkede celler. http://mogtek.no Nice! Lurking pays off ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Da har With Vital sjekket litt mer rundt skum med lukkede celler, så da ble vi litt klokere der også Limer inn link til tråden hvor han skriver om dette. Han har også sjekket pris. https://baatplassen.no/i/topic/137644-tråd-med-info-om-komposittplater-som-coosa-board-thermo-lite-litt-seacast-pu-skum-epoxy/?tab=comments#comment-2008731 Bitteliten skrev On 2.4.2018 at 19.58: Her er neste prosjekt https://www.finn.no/116809173 Takk for tipse, men det der er jo ikke bare pinnebåt, det er trebåt også (Ps: Har ikke turt å vise annonsen til kona ennå, hun er utdannet trebåtbygger, så det kan hende hun tenner på ideen ) Ellers har det blitt litt mer pusling med småting som ikke er så synlig, men noe har skjedd. For eksempel så har jeg sparklet langs kanten bak fenderlista og støpt et lag med csm der. Fikk samtidig lappet igjen diverse hull, f.eks. fra gamle fenderfester. Kanten på luka renskjært Og på plass i jolla Her blir det montert et skott i fremre rom der det skal være plass til dregg osv. Plata monterte jeg litt skrått, slik at vann som samles i dette rommet blir drenert ut. Boret til slutt et hull helt nederst i framkant. Jeg fant ut at dekket ble litt mykt i midten ved luka siden jeg hadde fjernet to "dragere" på undersiden. Jeg valgte derfor å stive opp ved å laminere fast to platebiter av 6mm tykke glassfiberplater på undersiden. Jeg klippet til to lag med 600g roving, og baket det hele inn i epoxy for max heft. Et par tvinger må til Det neste var mal til skott. Skottet støpes i sandwich på støpebordet. To lag på hver side. Etter tilskjæring ble toppen rundet på en side slik at jeg fikk lagt på et par remser med csm. Før jeg monterte skottet benyttet jeg anledningen til å forsterke partiet i baugen der det er montert en bøyle. La på fem lag duk. Kappet også til en stålplate som blir limt inn som forsterkning. Så var det å lime på plass skottet. Klart for støping. Gjorde også et par tester med å støpe fast remser langs kanten. Dette er som tidligere beskrevet (etter spørsmål fra @Bitteliten) om hva jeg gjør med rekka. Skjærte til tre remser, en på 50, en på 60, og en på 70mm. Denne var på 70, og jeg synes den var lettest å forme til en grei radius. Litt mer prefabrikasjon av stålbiter har det også blitt. Platebiten til høyre er den som skal i baugen bak bøylen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 I helgen var vi invitert i 50-års lag, så det har ikke vært mye framdrift her. Noe har det imidlertid blitt gjort. Forsøker å få til litt hver dag. De tre siste plasseringene for pullerter har blitt sparklet opp for å øke bredden noe. På babord side ses framgangsmåten. På styrbord side hadde jeg også lagt på noen lag duk. Her har jeg renskjært og slipt til. Og framme. Her ble jeg ikke helt fornøyd, det kunne vært noen millimeter breiere. Sparklet også opp kanten og hullene fra "bjelkene" i dekket. Her er kanten avrundet til en grei radius for videre støp. Den siste arbeidsoppgaven var å lage mal til benken. Litt knot å få malen til å følge alle ujevnheter i skroget. Det er sikkert ikke nødvendig å gjøre dette fullt så nøye, men men, nå er det gjort, så da er det klart for å støpe litt igjen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Jeg elsker pirkingen din! Millimetre og slikt er viktig, og dette blir ekte brukskunst :) (Sier han som i sin tid ble kalt Pixelnazi av de andre designerne...) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Takk i lige så @WithVital Har vel pådratt meg noen kallenavn og rykter opp gjennom årene jeg også med den pirkingen jeg holder på med Har forøvrig en lei tendens til å overdimensjonere alt jeg lager... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oberst1 Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Som andre har sagt til gagns; båt er hobby Morsomt å følge tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Moro at du følger med oberst1 Ja, det er en hobby, og for meg er en del av hobbyen å gjøre noen "gjør det selv" prosjekter, selv om det kan virke ganske meningsløst for enkelte innimellom Eksempler på fraser som hagler inn: "Får du båten ferdig snart eller" "Mye igjen?" "Kunne du ikke kjøpte en som flyter? Det var jo overhode ikke intensjonen å sette i gang med et så omfattende prosjekt, men etterhvert har det jo blitt litt moro å se at det går an å finne løsninger på de utfordringene som dukker opp etterhvert Nå begynner det omsider det gjenstående å se overkommelig ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oberst1 Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Tror det er mange av oss som kan drømme om en garasje/hall å stå i hvor alt er på stell...for å drive hobbyen med båt. Å ja, det er en grunn til at jeg ikke kommenterer med slike "masete" kommentarer, du har kanskje ikke full telling på antall timer som faktisk går med? Blir med tanken for mange, men veldig moro når vi får følge med slike prosjekter, vi blir litt med på det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.