Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Takker så mye for gode oppmuntringer karer,  det er jo det som gjør at man holder ut litt til :smiley:

 

Lady E skrev On 20.2.2018 at 7.19:

Angående gjenbruk av koster og ruller så er fryseboksen et godt alternativ, kulden stopper herdeprosessen og utstyret kan brukes videre. gjelder også slanter med stoff.

Jeg har gjort det når jeg har brukt epoxy. Men på polyester fungerer ikke det trikset. 

 

Av nysgjerrighet testet jeg ut det her om dagen. Etter å ha støpt en liten test på ei plate var det en skvett igjen i en kopp som jeg satt ut i kuldegrader. Dagen etter var den gjennomherdet.

IMG_3939.JPG.2bdbb0955c50661bd58f47405ec6f91f.JPG

 

 

Testen jeg gjorde var denne. Jeg skal støpe en flens for inspeksjonsluke over tankmåleren i dørken. Tenkte at den enkleste måten var å støpe mot ei plexi plate. Men så slo det meg at om man ikke drar av folien på ei ny plate, så trenger man kanskje ikke å vokse. For å ikke gå på en smell gjorde jeg en liten test. 

 

Klipte til noen mattebiter og blandet en svett polyester

5a927829d657e_24_02_1812.jpg.042fb15a5e459a86c2b102270da4d5ad.jpg

 

Her er tre lag lagt, mettet kun med pensel for anledningen (ikke rullet altså)

5a9278208734e_24_02_1814.jpg.b31f0c71d8976a4431fc79eb1845002e.jpg

 

Og dagen etter; prøvestøpet slapp lett som bare det. Tipper den tynne folien er PE, og det biter jo ikke polyester på. Det jeg var litt spent på var om den ville slå seg slik at det ble buklete, men det gikk fint.

5a9278240a294_24_02_1815.jpg.8270088b79cb35dadea4a14d31a748d9.jpg

 

Det interessante var også å se litt nærmere på dette prøvestøpet som ikke var rullet ut med alu-rulle. Det ser tilsynelatende helt greit ut, men man kan se at det ligger små luftblærer jevnt over i støpen. Det var to lag 450g CSM, og ett lag 600g roving, og tykkelsen til slutt ble ca 3mm. Det stemmer for så vidt med hva mange sier om at ett lag bygger ca 1mm, men jeg har tidligere erfart at om man ruller godt ut bygger hvert lag vesentlig mindre. Dersom hvert lag bygger 1mm tyder det altså på dårlig utrulling og lav glassprosent.

 

--------------------

 

Har også kommet litt videre med dørken.

 

Her er laminatet på undersiden ferdig støpt.

5a927ab39a309_24_02_1811.jpg.ebe412fbed9e71d4c6c08293a8f3cb49.jpg

 

Det var litt knot rundt alle hull for kabelrør og påfylling osv., så der la jeg på noen ekstra remser.

5a927aadb8ae6_24_02_1809.jpg.6fc2dc4f25e5f19920720a50cf4d61c1.jpg

 

Så var det å skjære ut åpninger til inspeksjonsluke samt luke for adkomst under dørken. For å lette utrullingen fant jeg ut at det var lurest å laminere først og skjære ut etterpå.

5a927a844abf0_24_02_1801.jpg.983259a18c8d13ac0f056bb1134b95ae.jpg

 

Så var det å pusse bort glassfiberfliser og matte ned hele plata. Kanter rundt hullene ble rundet for videre støping. Tenkte jeg skulle droppe topcoat på undersiden av dørken. Ser ikke det helt store poenget i å coate der? 

5a927ab901110_24_02_1819.jpg.94396428e17c338b090fd78eb9dd50c0.jpg

 

Deretter ble plata snudd. Her har jeg satt på en plexiglass plate for å støpe en flens til inspeksjonsluka.

5a927aa01aea7_24_02_1806.jpg.b372ad628dfcc51fc52a11102075e213.jpg

 

Dette er altså oversiden av dørken. Her skal jeg lage en lukekarm som luka skal ligge over.

5a927a8b433cc_24_02_1802.jpg.7506fc268135bb069139ef94ee8820c4.jpg

 

Karmen laget jeg av kapp av 20mm divinycell som i dørken.

5a927a9039ce5_24_02_1803.jpg.4966dbe51c24c32e8403d2412ab3b773.jpg

 

Alle biter som skal limes inn coates for maks heft. 

5a927a950c7fd_24_02_1804.jpg.aea66ea350c7cd30d1a82d1bf5122c5a.jpg

 

Og limt på plass. Satt på et par tvinger ...

5a927a9b973be_24_02_1805.jpg.9dfd46ea04c7f0c68db21265955735b0.jpg

 

Litt styr med plast og varmeovner osv., men dagen etter kunne jeg ta av tvingene og runde alle kanter med pussepapir. 

5a927aa749197_24_02_1807.jpg.6ece7969db6d3da5d3b6d475d67a49c5.jpg

 

Så ble jeg stående og gruble på om jeg skal legge på en remse med tynn duk rundt kanten før jeg snur plata og fortsetter. Det skal fremdeles støpes litt mer før plata er klar for å limes inn. Hmmm, gruble gruble...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Så ble jeg stående og gruble på om jeg skal legge på en remse med tynn duk rundt kanten før jeg snur plata og fortsetter. Hmmm, gruble gruble...

Det er belastingen som avgjør dimensjoneringen.

Og siden dette blir yrkesbåt, må det dimensjoneres i forhold til det.

Ta høyde for største mulig fremtidig belastningen, sikkerhetsfaktor på 3x, storm og levetid.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte ikke på dimensjonering i forhold til last Åge G., kun at plata skal tåle å bli håndtert uten å knekke før den er limt inn.

 

Jeg har akkurat vært ute og primet et strøk med polyester rundt kanten nå. Det jeg er litt redd for ved å laminere en remse over hele kanten er at plata blir for stiv slik at jeg ikke får klemt den ned mot stringerene når jeg skal lime den. Jeg ser allerede nå at plata har en svak bue. Men det er kanskje ikke noe problem hvis jeg bare legger på noen vekter og klemmer den flat mens disse strimlene herder. Det må jo være grenenser for hvor stivt det blir av en strimmel med 450 grams matte?

 

En annen ting jeg har begynt å gruble litt på er om laminatet på undersiden er tilstrekkelig. Der har jeg altså lagt et lag 450g CSM og et lag 600g sydd roving. Utrullet og herdet bygger dette kun ca 1,5-1,7mm. Jeg hadde egentlig forventet at plata skulle bli litt stivere med dette laminatet, til tross for at det kun er på en side, men det er kanskje normalt at den er relativt fleksibel ennå? Den eneste erfaringen jeg har med divinycell er da jeg støpte panelene til motorkassa. De er jo mye mindre, og de fleste var med 40mm kjerne. Jeg vet temaet har vært drøftet flere ganger tidligere, men jeg vil nødig gå på en smell på undersiden av dørken... 

Link to post
Share on other sites

Når du sier det så blir det sånn :thumbsup:  Hadde egentlig landet på to lag glassfiber etter forrige diskusjon, men når jeg kjenner på "flexen" nå så er jeg enig i det du sier. Det får bli et lag til.

 

Trengte en halvtimes tenkepause på det med lukekarmen, så ble det en strimmel med 450 grams der også. Det er vel egentlig litt kaldt til å drive å støpe nå om dagen, men nå er det godt pakket inn i plast, og temperaturen ligger på vel 27 grader :smiley: 

 

5a931262d9599_25_02_1801.jpg.692adc4fd8e02d69c6c032195f3a2958.jpg

 

Men nå melder de enda kaldere, så det spørs om ikke det siste laget med matte på undersiden får bero til det blir et par plussgrader...

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig melding, det er sånne små drypp som gjør at man holder motet oppe :thumbsup:

 

@Skate her på forumet var nettopp innom og hjalp meg med å snu plata, så når det blir litt varmere får jeg fortsette støpingen. I mellomtiden får jeg forsøke å plukke litt på det mekaniske og litt småting som også skal gjøres. 

Link to post
Share on other sites

Det er en kamp mot elementene å støpe polyester og glassfiber med de temperaturene vi har hatt i det siste. Men i dag ble det plutselig litt mildere, så da var det bare å hive seg rundt og få støpt det siste laget med glassfiber på undersiden av dørken. Med minus 1 og flau vind blir det lettere å få opp temperaturen i teltet. I det siste har det vært 8-12 kuldegrader, og opp til kuling. Da er det ikke fullt så greit.

 

Etter "befaling" fra Knude blir det altså et lag til med 600g csm på undersiden. I tillegg skal det forsterkes litt. Klipping av matte og andre forberedelser ble gjort i går. Det tar tid det også.

 

Her er matte til siste lag skjært.

5a9c54ba0ee6a_04_03_1804.jpg.1d6b255ab27f881945506cc8ce2b77da.jpg

 

Litt stress å få rullet ut hele arealet og få dekket til for å få i gang herdingen :sweat:  I dag hadde det gjort seg med en håndtlanger gitt, en som ikke er så redd for litt polyesterlukt (eller hva sier du @Skate :giggle:)

5a9c54c3d58a2_04_03_1806.jpg.761cb3ec12e81c0664f2941b92d4a3c7.jpg

 

Det fine med csm er at når fibrene blir godt fuktet løser bindemiddelet seg opp, og matta kan formes perfekt til kompleks geometri. Her er gjennomføringene til to av trekkerørene. 

5a9c54ccbc827_04_03_1808.jpg.e58433b14e26f19c8e1b8936bda2f2ac.jpg

 

Rundt luka la jeg på to lag ekstra med strimler rundt hele. Et lag 450g csm og et lag 600g biaksial. I tillegg til 600g matta som dekket hele dørken altså. Når dørken støpes inn blir det også lagt strimler over lukekarmen fra oversiden som overlapper, så da bør det bli solid.

5a9c54d15d91b_04_03_1809.jpg.26fbd964986d1204cd20cd599d518b0e.jpg

 

Flensen til inspeksjonluka i styrekonsollen fikk seg også x-antall lag med matte. Tror det ble 5 lag tilsammen.

5a9c54c81b300_04_03_1807.jpg.1348a422b2e74c45c0911dd0c2a31784.jpg

 

Til slutt la jeg på 4 lag med ekstra forsterkninger bak i hjørnene. Her kommer jeg til å fjerne distansematerialet fra oversiden senere slik at jeg får en forsenkning der gjennomføringene til selvlensingen skal monteres. Ønsket derfor litt ekstra tykt laminat i det området.

5a9c54d73082e_04_03_1810.jpg.ca8eace8b74aceda145aeaf1d77f0b7e.jpg

 

Oi, slutt på 600g csm!!! Ikke fritt for at det ble litt ekstra forbruk av materiell med det ekstra laget på undersiden :pray:  Tror jeg brukte ca 5kg glassfiber, og 9 kg polyester...

5a9c54bec0946_04_03_1805.jpg.9510fa49ff72870a8294fc3f6fc15eb1.jpg

 

Og så skjedde det jammen en nestenulykke også gitt! En av spilene i "stillasen" min knakk mens jeg holdt god fart forover med et spann polyester. Tråkket gjennom med høyrefoten og ramlet til høyre, så det var egentlig bare griseflaks at jeg ikke knakk beinet! Ble litt gul og blå, men det tåler vi. Jeg får heller klage litt til han jeg fikk engangspallene av :giggle:

5a9c54dab89d4_04_03_1811.jpg.6ef43885566fcaea6d54d31e983791a5.jpg

 

Jockeysetet må også få seg en omgang TLC. Luka var poppet fast, men ikke fuget, så den måtte av. 

5a9c54ae5a878_04_03_1801.jpg.07f38f0febc8b827c7cd84d84bbffc86.jpg

 

 

Det var også en lamineringsfeil i et av hjørnene. Der har det blitt en stor boble i laminatet, så den slipte jeg bort. Jeg synes også flensen i bunn er litt tynn for å skru i, så den skal få seg 4-5 ekstra lag med glassfiber. Men det får bli en annen dag. Fortsettelse følger :smiley:

5a9c54b5499ac_04_03_1803.jpg.453ce5942e1ce888196074f2146a8dc4.jpg

 

04.03.18 02.jpg

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på prosjektet fra mitt midlertidige opphold i Thailand. Imponerende innsats, spesielt vinterkulda tatt i betraktning, og god innføring i laminringsarbeider. Dette blir bra!

 

Selv har jeg vært feig nok til å forlate kulda og båtprosjektene mine i vinter, men er tilbake medbringende en stor pakke gammel teak. Så nå blir det finsnekring fremover . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev On 12.10.2015 at 20.43:

Gøyalt prosjekt dette Komodo.  Dersom du skal lage dørken i divinycell, ville jeg støpt en plate ferdig ute av båten.

Like mange lag på hver side av kjernematerialet, får å få skikkelig styrke i sandwichen.

Ville nok også støpt inn enden/kanten og malt med topcoat på undersiden, før plata støpes fast oppi båten.

 

God morgen godtfolk ?

 

Løfter dette gamle innlegget fra SoBo. 

 

Hva mener dere, bør jeg coate undersiden av plata før jeg limer den inn i skroget?  Hadde håpet på å få gjort en liten innsats i ettermiddag. 

Link to post
Share on other sites

litt usikker  - jeg tenker jo at det blir best vedheft uten coat , og at det er viktigere en den beskyttelsen topcoaten gir

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Hva mener dere, bør jeg coate undersiden av plata før jeg limer den inn i skroget?  Hadde håpet på å få gjort en liten innsats i ettermiddag. 

 

Lim inn en person under dørken, så kan han/hun coate fra undersiden etter liming. Easy peasy! Tenk så befriende å vite at alt ser pent ut under der... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg hadde vel i utgangspunktet sånn halvveis bestemt meg for at det er unødvendig å cotate undersiden av dørkeplata. Argumentet for å coate må vel være at glassfiberen ikke skal absorbere fuktighet dersom det skulle bli noe av det under der. I prinsippet skal det være så tett at det ikke skal komme vann eller fuktighet dit men... nå er det jo også tre lag glassfiber som er godt mettet med polyester, så at dette skal kunne trekke nevneverdig med vann har jeg uansett lite tro på. 

 

Jeg har ved noen anledninger fått et innblikk i hvordan det ser ut under dørken på andre båter som tøffer rundt ute i skjærgården, og jeg vil si at de fabrikkproduserte løsningene jeg har sett stort sett har vært vesentlig mer slurvete med detaljene enn det jeg har lagt opp til så langt. Eksempler er kryssfiner i dørk hvor kryssfineren delvis er åpen for eksponering av vann/fukt. Det går også på avslutning av ender og hjørner. Detaljer som selvsagt er tidkrevende å støpe tett.

 

Så hvis det ikke kommer noen grove protester blir det ikke coat på undersiden. Men jeg bør vel allikevel slipe lett over med sandpapir? Hvis ikke risikerer jeg vel at polyesteren har skilt ut litt voks som ødelegger for binding når jeg skal lime inn plata.

 

----------------

Lagt til:

Dette bildet viser en skade i siden på en båt av anerkjent merke. Det interessante er å se hvordan dørken ser ut fra undersiden, samt oppbygging av laminat og tykkelse i skrog. Dørkeplata er av kryssfiner, og den er ikke laminert på undersiden. Det var litt dårlig lys, men når jeg kjente etter kjentes det ut som om den var malt med et strøk polyester (ikke duk).

DSC_5185.JPG.c9aa5cdd76e1711ace8388b5c3d9664e.JPG

 

Ivar: Ja, det med beste heft var noe jeg tenkte på også. Uten coat blir limforbindelsen rett mot fibrene.

 

Fortego: Det er notert :yesnod:

 

Popeye70: Det visuelle har nok mindre betynding ja- det er jo snakk om teknisk funksjon i så tilfelle :smiley:

 

SoBo: Årsak til at du ville foretrukket å coate?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker litt på at om du ikke coater så kan det vel trekke litt vann pga kondensering inne i dørken pga varm/kald luft ??

 

er jo ikke store jobben og rulle på 1 strøk?

 

Gleder meg til tempen kommer seg så jeg kan sette inn vannjeten i båten ? 

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Komodo said:

Jeg hadde vel i utgangspunktet sånn halvveis bestemt meg for at det er unødvendig å cotate undersiden av dørkeplata. Argumentet for å coate må vel være at glassfiberen ikke skal absorbere fuktighet dersom det skulle bli noe av det under der. I prinsippet skal det være så tett at det ikke skal komme vann eller fuktighet dit men... nå er det jo også tre lag glassfiber som er godt mettet med polyester, så at dette skal kunne trekke nevneverdig med vann har jeg uansett lite tro på. 

 

Jeg har ved noen anledninger fått et innblikk i hvordan det ser ut under dørken på andre båter som tøffer rundt ute i skjærgården, og jeg vil si at de fabrikkproduserte løsningene jeg har sett stort sett har vært vesentlig mer slurvete med detaljene enn det jeg har lagt opp til så langt.

 

Gøyalt prosjekt!

Når dette skal festes bør det helt klart ikke være coating der du skal lime, og tidligere tips om sandpapir er fornuftig, med tanke på best mulig heft. Når det er sagt, gjelder dette jo kun flatene der det skal limes, og påvirker ikke frittstående flater, så der kan du jo gjøre som du vil. Jeg hadde aldri tatt meg bryet med å coate de frittstående flatene på undersiden. Vanlige "produksjons"båter har vel ytterst sjeldent coating i dobbeltbunnen selv om det kan komme vann og fukt der. 

 

Tilleggsinfo om fiberarmerte polymerer (sikter hovedsakelig til polyester og epoxy), hvis det ikke allerede er kjent:
Det at fiberne er mettet og dekket av polyester vil ikke hindre vanninntrengning. Disse polymerene har en kjemisk oppbygging som gjør at selve plasten "suger opp" vannmolekyler, og det er dette coating hindrer. Vannopptak vil påvirke både stivhet, styrke, utmattingsstyrke og vekt i negativ retning, men for fritidsbåter hvor ytelsene er heller små i forhold til kapasiteten til materialet har det liten praktisk betydning. 

 

Draco 1800 Suntop 5.7L Mercruiser V8 230hk

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for det @sigrm :thumbsup:

 

I dag ble det tur i slalombakken med barna istedenfor båtbygging... Får se om det blir tid til noen timer i løp av helgen :pray: Har i hvert fall fått slipt og støpt litt på jockeysetet, så noe er gjort. Bilder kommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som  nevnt ble altså jockeysetet forsterket med noen lag glassfiber.

5aa5a44c7e967_11_03_1802.jpg.ba9057ee9b18344c52c7066d636521be.jpg

 

Det ble fem lag med remser, pluss litt småbiter i hjørnene. Når jeg renskjærte så jeg at det hadde blitt over 20mm tykt i enkelte av hjørnene, så nå burde det være solid :thumbsup:

5aa5a454c0b49_11_03_1803.jpg.f553f4b233e956df3412f584b9839b53.jpg

 

Her er støpen renskjært og gradet, og den har fått seg et lag gelcoat innvendig i hele kassa.

5aa5a45aa9802_11_03_1827.jpg.1d0265bbc381b1f44bf60d64d9e1a118.jpg

 

Så litt mer dieselvarmertrøbbel :worry: Siden det gamle presisjonsmanometeret mitt hadde kommet ut av stilling bestillte jeg et nytt fra ebay.5aa5a52657f6b_11_03_1804.jpg.4949852b501ecde536122ef3ac5619ea.jpg

 

Dette skal få lov til å stå permanent på. Det er kronglete å få i gang varmeren, men når den først går, går den nå lenge uten å stoppe. For å få den i gang har jeg justert litt opp og ned på trykkbegrensningsventilen, det virker som om den er veldig kilen på ejektortrykket.

5aa5a52c4eafd_11_03_1805.jpg.5eff2c89106392959f511f5ebdcc5d74.jpg

 

Men nå kom det noe mat på bordet her, så da blir det matpause og en film. Fortsettelse følger...

 

Link to post
Share on other sites

En nabo kom innom og hjalp meg med å snu dørkeplata tilbake igjen

5aa5beede56ff_11_03_1809.jpg.55cec7d40bf8b3ca91bbaa4e5e65e739.jpg

 

Kanter renskjæres

5aa5bee9bb557_11_03_1808.jpg.96005b2ea83f61e3470546b2ddec7c68.jpg

 

Litt puss rundt luka må også til. "Etter-bilde" glemte jeg å ta...

5aa5bef60c636_11_03_1811.jpg.4484c31edbe7186404115024257079b9.jpg

 

Så en liten tabbe. Jeg hadde testet å støpe på ei plexiplate med folien på, og det gikk veldig fint. Men den plata jeg testet på var ikke stor nok, så jeg måtte bruke en annen når jeg skulle forskale for inspeksjonsluka som kommer inni styrekonsollen. Og folien som var på den plata tålte ikke styren... :worry:

5aa5bef1ad1d5_11_03_1810.jpg.cd4f7c4619bd399c25ed7b416b2029d1.jpg

 

5aa5befa9d500_11_03_1812.jpg.1a0154079aec6e7bd6c7d82117ace57f.jpg

 

Sparklet over, så går det greit til dette bruket :smiley:5aa5bf34b0c60_11_03_1825.jpg.70d14cac68f0ede278d01e87f1d8dce9.jpg

 

Gjorde også en tabbe til. Rundt alle gjennomføringshull for trekkerør og påfylling vil det bli en utfordring når det skal støpes over hele dørken. Jeg ville derfor støpe opp en liten krage rundt hvert rør som en slags mansjett som går litt ut over dørken. Så for meg å gjøre det i full fart, og skjærte opp noen strimler med matte til formålet. Det viste seg imidlertid lettere sagt enn gjort, så hele greia ble ganske mislykket. Forsøkte så godt jeg kunne med en forskaling på innsiden av en plastremse fra en oppskjært spylervæskekanne, men det gikk heller dårlig.

5aa5bf0b9c3b6_11_03_1816.jpg.a4d94314978fafdd08e05ef831df659b.jpg

 

Dette var i går. I dag fant jeg ut at jeg ville prøve en gang til, og klekket ut en ide`. Erfaringen fra dagen før var at jeg måtte ha en bedre forskaling. Jeg klipte derfor opp en brusflaske som hadde helt slett og sylindrisk form. Så fant frua fram noen skumgummibiter som jeg klipte opp remser av og rullet sammen og puttet inni. Skumgummien fungerte som en fjær, og presset forskalingen ut mot kantene. Dette fungerte faktisk utmerket, og da var det gjort på noen minutter å bygge opp en krage rundt hullet :thumbsup:

5aa5bf079cea3_11_03_1815.jpg.5e2c04aa408225d0390a03658a4fd604.jpg


Etter erfaringen fra i går fant jeg ut at det var lurt å klippe/rive opp mattene i små biter som jeg la opp mot forskalingen og presset på plass med en radiatorpensel. Sist hadde jeg klippet opp lange remser, men det ble håpløst å håndtere.

5aa5bf1adc87a_11_03_1819.jpg.511a785bc790dbc886fd51cf5657b4f4.jpg

 

Etter tips fra Knude og Fortego ble mattebitene godt dynket med polyester på en papplate før de ble dandert på plass. Mariestad har gode produkter til det formålet  :drink:

5aa5bf161da23_11_03_1818.jpg.2d5a5b4de33d18e0b327b043e1d768d7.jpg

 

Her ferdig støpt og herdet.

5aa5bf10c6daa_11_03_1817.jpg.651b0905fbbde2f20a4e670d2f90da45.jpg

 

Og forskalingen kan fjernes

5aa5bf2c0c3a2_11_03_1823.jpg.f801b18fc931371eec055d1c86cc788b.jpg

 

Jeg slipte like godt vekk den mislykkede støpen på andre siden av plata og støpte på nytt der.

5aa5bf304a492_11_03_1824.jpg.12e1a3ab3a7b9cc01d5cb39eaede177d.jpg

 

Det er ikke over alt det er like greit å komme til med vinkelsliper, så jeg har blitt veldig glad i dette verktøyet til å sette på rettsliperen. Holderen er egentlig fra en poleringsskive, så har jeg dreid en styreskive som passer til vanlige kappeskiver til vinkelsliper. Det finnes slike sett å få kjøpt, men de er dyre, og skivene er små og veldig dyre.

5aa5bf27c4d6c_11_03_1822.jpg.7b9dfced8c806f25baf1b13485c6435e.jpg

 

Men for mye BT-produkter er ikke bra. Da blir det fort slik :giggle:

5aa5bf038f443_11_03_1814.jpg.b18ca4f8d00cc51f66d85bfb03656acd.jpg

 

Det ble mye jobb ut av å pirke med disse gjennomføringene, men jeg ønsker litt finnish på slike detaljer. Dersom det kommer vann inn i styrekonsollen vil jeg ha denne forhøyningen opp for å sikre mot vanninntrengning i dørken. Jeg brukte også litt tid på å dokumentere og forklare dette tilfelle noen skulle få bruk for dette til lignende problemer :smiley:

 

-------

 

Så var det litt tid til overs, og da fikk felgene fra den gamle varehengeren litt TLC.

 

Først en runde i dreiebenken og slipe vekk rust.

5aa5bf3976021_11_03_1801.jpg.99a1352c83a4e61bc3830fa48978e3a9.jpg

 

Så avfetting, så la jeg på to strøk med epoxyprimer, og ett strøk hvit PU-maling.

5aa5bf3dc8c42_11_03_1826.jpg.917ffd497a553faf58a52993201fde9c.jpg

 

Så får jeg kjøpe nye dekk til uka. Det neste nå blir å  prøve om plata passer, det blir jo spennende! God natt alle sammen :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig kommentar Øen!  

 

Jeg har lagt ned noen timer i ettermiddag også, men ingenting å legge ut bilder av. Det blir mye pirk som ikke synes. Håper på å få prøvd om plata passer på plass i morgen. Må også demontere det midlertidige arbeidsbordet. 

Link to post
Share on other sites

for sent nå men neste gang det skal støpes stusser...:     hva med å først støpe rundt feks et papprør med plast rundt.    Så kappe opp i passende lengder og støpe fast slik at de blir sin egen forskaling?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...