Jump to content

Volt-tap oppover i masta. Hva kan det skyldes ?


Erik

Recommended Posts

Fikk byttet lanternepærene i masta på seilbåten i dag.

Satte inn LED.

 

Men motorlanterna lyste bare måtelig, og ankerlanternen lyste ikke i det hele tatt.

 

Motorlanternen måler 8V

Topplanternen måler 4V

 

Virker mao som om det forsvinner ca 1V pr meter mast oppover  :giggle:

 

Begge måler 12V på bryteren sin nede i panelet.

 

Hva kan dette skyldes tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg så egentlig for meg at det var to separate 2-ledere som gikk til hver sin lanterne, og at det kun er under dekk de har felles minus/jord.

Men teorien er den mest sannsynlige, men da bør feilen ligge under dekk da.

Kan bli en utfordring å finne akurat de to minusledningene i spagettien da...

 

BØstrøm : Anbefaler du å bare kappe masta da, så er problemet løst (bortsett fra seilegenskapene som vel vil bli vesentlig redusert?)?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nei, en mast på 0 meter er jo ikke noe som vekker oppsikt. Beste løsningen er vel å sjekke vilt med multimeteret i spaghettien, alternativt seriekople batteriene, da vil det være ca 12 volt på 12 meter med nevnte problem. Jeg er av typen som forstår det meste om strøm når alt virker....

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikkje alle råd og påstandar du bør leggja like mykje vekt på I denne verden... :nonod:

 

Du kan starta med å sjekka tilstanden I alle koplingspunkt på vegen ( kabelskøytar og dekkskontaktar )

Ofte finn du årsaken til slike spenningsfall I oksyderte kontaktpunkt. -Puss reint og spray med multispray.

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorlanternen måler 8V

Topplanternen måler 4V

 

Åpner med å være surmaga.

 

Antar at motorlanterne (det er det ikkeno' som heter) skal leses som topplanterne.

Antar at topplanterne skal leses som ankerlanterne.

 

Da er det nærliggende å tro at et eller annet i toppen av masta trekker noe j----- med strøm. Og samtidig blir ganske varmt.

LED trekker så lite strøm i seg selv at de ikke forårsaker noe nevneverdig spenningsfall.

Jeg tester LED lanternene mine med et 9 V batteri før masta går opp.

 

En annen ting.

Du kan ikke uten videre byttet ut pæra i topplanterna med LED. Sektorene blir feil.

Link to post
Share on other sites

Antar at motorlanterne (det er det ikkeno' som heter) skal leses som topplanterne.

Antar at topplanterne skal leses som ankerlanterne.

 

Du kan ikke uten videre byttet ut pæra i topplanterna med LED. Sektorene blir feil.

Upresist av meg, tar selvkritikk  :blush:

Med motorlanterne mener jeg den hvite lanternen som er montert foran på mast halvveis opp i masta, og som indikerer at jeg går for motor og ikke seiler.

Med topplanternen mener jeg den rundtlysnede hvite i toppen av masta, altså ankerlanternen ja.

 

Led-pærene er aller oftest avhengig av rett polaritet for å gi lys, er de snudd kan strømtrekket øke endel og dra ned spenningen.

Det var første tanke når det ikke lyste, men volten er målt rett i sokkelen etter at pærer var tatt ut igjen.

 

 

Da er det nærliggende å tro at et eller annet i toppen av masta trekker noe j----- med strøm. Og samtidig blir ganske varmt.

LED trekker så lite strøm i seg selv at de ikke forårsaker noe nevneverdig spenningsfall.

Jeg tester LED lanternene mine med et 9 V batteri før masta går opp.

 

Jeg har testet dette med alt annet av instrumenter av. Kun lanternene var på. 

Volten i topp som ble skiftet/testet først, ble da målt til 4V i sokkelen, uten pære i, og uten andre instrumenter på.

 

Det er ikke så stort strømsvinn med andre instrumenter av at det er merkbart. Skuta er selvforsynt med strøm alltid, via 100w solcelle. En slik generell strømsvinn ville vel tappet batteriene fort... ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du kan starta med å sjekka tilstanden I alle koplingspunkt på vegen ( kabelskøytar og dekkskontaktar )

Ofte finn du årsaken til slike spenningsfall I oksyderte kontaktpunkt. -Puss reint og spray med multispray.

Jeg tror/håper at dette er problemet/veien å gå.

 

Men da må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke aner hvordan disse ledningene går eller er skjøtet.

Jeg vet at ene enden kommer ut i sokkelen i masta, og andre enden finner jeg pluss/rød på bryteren.

Hva som er mellom her og hvor det går kan bli utfordrende å finne.

 

Dekkskontakt : Hvor er denne typisk ? Ser det går endel kabler fra mast via en svanehals frempå dekk. Vill deskkontakt typisk være i nærheten her, eller er svanehalsen istedet for dekskontakt ?

Bør jeg demontere innertaket i salongen rundt masta for å finne ledninger og følge disse videre tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hordan virket dette før du skiftet pærene?

I og med at spenningen fordeler seg som 8 og 4 volt så blir jo dette til sammen 12. Kan det være at disse lampene er seriekoblet ved et uhell?

Om koblingen er slik den skal være og man bruker masten som jord, så kan jo spenningen fordele seg slik om jord mangler i masta og en av bryterene legges til jord når den er avslått. Her ville jeg rett og slett lagt en prøveledning fra minus på batteriet og direkte til mastefoten. Virker det som det skal da er det jo jord til mast som mangler

Er det 2 ledninger til hver pære ville jeg renset kontaktene til disse i mastefoten og sjekket om du har 12 volt på disse. Har du det vet du jo om feilen er før masta eller i masta.

Link to post
Share on other sites

Du har nok svanehals I stedet for dekkskontakt ja. Men det er garantert et koplingspunkt under takplata, det skal jo være mulig å demontere masta. Skru ned og sjekk!

 

LED lampene dine trekker så lite strøm at det uansett ikke kan være snakk om for tynne kabler. Da er dårlig kontakt det mest sannsynlige.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Anker lanternen i toppen har fungert upåklagelig i årevis, ,em sluknet i sommer. Jeg antok at det bare var pæra, men dette er den som nå har 4 volt.

 

Den midt i masta har vært litt av og på siden jeg fikk båten. Mao dårlig kontakt ett sted. Denne viser nå 8V

 

Jeg mener jeg har 2 ledere begge steder.

Jeg har hver sin bryter på disse, og har testet med begge på, og bare en på, uten at jeg så noen forskjell.

Kontaktene i selve lampene ser OK ut (bedre enn forventet i den midt på masta som jeg ikke lenger tørr kalle motorlanternen, som som jeg ikke får til å kalle topplkanterne heller siden den ikke er i toppen)

 

Tror jeg skal demontere litt takplater rundt masta og se om jeg finner noe koblingspunkt, og ta det derfra.

 

Jeg har også vurdert å få meg en trikolor + ankerlanterne i ett i toppen, altså bygge litt om. Må jeg da bytte kabel uansett, til en tre-ledet kabel ?

Bør det være enkelt å trekke ny kabel med å bruke den gamle som trekkesnor, eller kan det bli problemer uansett (ref han som står i fare for å demaste hele båten for å få løst opp i antennekabelen).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Her er beskrive ei løysing der godset i masta blir brukt som negativ ledar ( jordledar )

- Er det ei vanleg løysing på seglbåt..?

Nei, det er ikke vanlig å bruke gods som negativ leder. Får ett korrusjonsproblem på masta. Sett det på en båt, den hadde mange ekstreme løsninger som var bra for fart, ikke for båten. Jeg ville ikke valgt det selv, til tross for at jeg er opptatt av vekt i masta.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke vanlig å bruke gods som negativ leder. Får ett korrusjonsproblem på masta. Sett det på en båt, den hadde mange ekstreme løsninger som var bra for fart, ikke for båten. Jeg ville ikke valgt det selv, til tross for at jeg er opptatt av vekt i masta.

-Takk for tilbakemelding!

Det er bra at ikkje seglbåt-konstruktørane har så tvilsom praksis... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har funnet feilen. Inni svanehalsen lå kablene krøllet opp, der de var skjøtet. Skjøtene var bare kobberledningene tvinnet rundt hverandre og med eltape rundt. Gjaldt både anker og topplanternene.

I tillegg var vindinstrumentet festet med en istykkerrustet sukkerbit.

Alle kabel endene var irret og grønne...

 

Men når jeg nå skal utbedre disse, hva er da beste metode for at det skal vare ?

 

Har både vargo , sukkerbiter og klemmhylser. Har også varmekrympende strømpe å ha rundt. ser ikke for meg at masta skal av i mitt eie med mindre den skal byttes helt, så hurtigkobling er ikke så viktig egentlig..

 

Stedet de blir liggende er riktignok litt beskyttet for været, men langt fra helt...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Merkelig sak. Ankerlanternen i toppen vil ikke lyse samme hva  :nonod:

 

Det er volt frem til skjøten, men får det ikke til å lyse der oppe, selv med kappet og nyavisolerte kabler.

Har målt motstanden, men det skjer ingenting oppover (står bare på 1).

Men når jeg tester det samme på lanternen midt på masta (som jeg nå har fått til å virke) så er det ikke utslag på motstand der heller.

Jeg tenker derfor at en LEDpære oppfører seg annerledes enn en glødelampe, at den ikke slipper gjennom test strømmen for å måle motstand ?

 

Jeg har og forsøkt å snu polariteten, det hjalp ikke. Testet også å snu polariteten på den andre lanternen midt på masta, og den tenner begge veier, så tror ikke disse pærene bryr seg om polaritet.

 

Er det noen måte jeg kan teste om det er brudd i kabelen opp der, uten å reise opp dit igjen ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En polarisert LED (pinnene på sokkelen står i ulik høyde) pære måler ca. 1 MΩ forover og ca. 2 MΩ reversert. Resistansen sier lite da kretsen ikke slipper strøm gjennom før spenningen går over 8-9 V. En unipolar (pinnene står i samme høyde) LED pære måler ca. 1 MΩ begge veier.

Du må ringe ut kabelen til ankerlanterna. Kobl ledningene sammen i toppen av masta og sjekk om kretsen er hel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...