Jump to content

Ferrocement skrog. Hvordan behandle rust gjennomtrengning.


Medås`n

Recommended Posts

Har noe rust farger i skroget inne i båten. Fremme med kjettingkassen og rundt sjøvannsfilter satsen. Sikkert noe søling og slikt så har forutsaket dette.

Det jeg lurer på er hva en skal behandle med for å få rusta vekk og evt legge over primer og male ? 

Saltsyre blanding og lignende reagerer jo med betongen og? 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha brukt Ferro-Bet, den er syrebasert og det liker ikke betongen. Puss heller med stålbørste og behandle med Owatrol olje for metall. Deretter kan det males for ekstra beskyttelse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er den ytterste hønsenettingen så har rust i seg ja. (På innsiden av skroget, i kjølsvin og fremme under kjettingkasse under baug). Tyter ut fra den. Men jeg og tror Ferro-bet er syrebasert og det liker ikke betong siden det da oksiderer og smuldrer opp. (Vi bruker syre base for å fjerne betong rester på betongbilene våres). Men kan owatrol olje for metal hindre og hemme rusten ? Planen var og få det helt rent og så gå på med epoxy primer og male over med 2komp maling for å lukke det og det blir enklere og holde rent etc.

Redigert av Medås`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert mange måter å løse dette på. Men hadde det vært min båt ville jeg fjernet rusten mekanisk. For deretter å blande til en sparkel av epoxy og sement som jeg ville lagt ca 2mm over det innerste laget med netting som tyter ut. Så kan du jo male området med en to-komponent maling etterpå for å lette vedlikeholdet. Ferroskrog skal vel helst ikke males innvendig, men i visse utsatte områder som motor/dregg rom er vel kanskje fordelene større enn ulempene.

 

Sjekk eventuelt at epoxyen du bruker er egnet. Jeg vet blant annet "Epoxy L" fra Rescon-mapei er fin til betong, GL epoxy fra svas kjemi funker også fint.

Link to post
Share on other sites

Men jeg og tror Ferro-bet er syrebasert og det liker ikke betong siden det da oksiderer og smuldrer opp. (Vi bruker syre base for å fjerne betong rester på betongbilene våres). Men kan owatrol olje for metal hindre og hemme rusten ?

 

Ferro-Bet er fosforsyre, det vil spise opp betongen ja.

 

Owatrololjen trekker inn, hindrer og hemmer rust, men er neppe noe godt underlag for epoxyprimer. Da tror jeg godthaab sin løsning er bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rustgjennomslag frå ugalvanisert armering? Lite overdekking? Reknar  med det er brukt galvanisert netting. Det er vanleg. Epoxy er kanskje tingen, men den er veldig vanntett. Blir kanskje eit problem med berre betong på utsida som er langt mindre vanntett og tett epoxy på innsida? Du bør nok tenkje på den utsida som ligg under vatn og. Er du heilt sikker på det ikkje kjem frå noko innafrå. Du nemde kjettingkasse og sjøvassfilter. Merkeleg det berre skulle vere der om det kom utanfrå.

(Betong gir eigentlig ein perfekt beskyttelse av armeringsstål, men ved vanninntrenging bryt klorider ned beskyttelsesskiktet når dette ikkje er vasstett.

Dei som verkeleg har greie på dette, er folk i vegvesenet som arbeider med rehablitering av betongbruer nær kysten. Her er det blitt eit stort problem, i hovudsak grunna dårleg betongkvalitet og for liten overdekking.)

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utsia består av Epoxy Primer som sperresjikt. 3 lag under vannlinja og bunnsmurning 2 lag og 3 lag i vannlinja. 2 lag epoxy over vannlinje og 2 lag hardtop. Noen så sa skyte fluer med kanon ? Hoved armeringen er 5mm galv fjørstål og hønsenetting er galv fordelt på 22mm betong. Så vannintrengning er ikke problemet her. Det som det ser ut for er at innerste laget hønsenetting er lang ganske grunt og viser seg enkelt plasser. Så kjettingen banker borti og skraper opp. Søl i fra sjøvannsfilter når den er blitt sjekket. Så godthaab har ett godt poeng med å mekanisk rense overflaten og nettingen. Sparkle i med epoxy/cemment mix der det er sår etc og male over med epoxy primer for å lukke reparasjonen inne. Leste ett annet sted at en ferro båt er ca utherdet på 30 år. Vestavind fyller 32 år neste vår, så det går fint å evt male og lukke steder inne med epoxy maling på utsatte steder...

Redigert av Medås`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær klar over en ting, som flere malingprodusenter har fremhevet for meg, ingen maling blir noen gang 100 % tett. Og når du har vanntrykk fra utsiden, mot lufttrykk på innsiden av skroget, vil det være en smule migrasjon av fuktighet. Og den fuktigheten bør kanskje ikke pakkes inn. Så der du har problemet så ville det kanskje vært like greit å behandlet overflaten med noe som du er sikker på ikke er lufttett. Kan tenke meg typer av olje beregnet for formålet, alt fra linolje og 'oppover'. Eller en vanlig mønjemaling. Jeg tittet opp i kjettingkassen til Hulda i fjor, for første gang siden 2002. Der var det rust i krokene. Kjettingkassen er malt innvendig med en eller annen mønje i flere lag. Som sagt, ikke helt tett. Banket ut rusten og kjørte over med noe Owatrol beregnet for formålet. Om et par år skal jeg ta en ny sjekk. Til slutt må jeg gjøre et eller annet, slik at rusten ikke fortsetter.

 

Men jeg ser ditt problem og skjønner bekymringen. Hønsenettingen bør beskyttes slik at rusten ikke krabber innover og sprenger løs betongen. Uansett, den prosessen vil ta tid.

Link to post
Share on other sites

Galvanisert stål er vel ikke beskyttet tvers igjennom, og når galvaniseringen blir slitt vekk av kjettingen, og forøvrig befinner seg i et så aggressivt miljø som det er i et salt dreggrom så vil det jo ruste. Derfor er det viktig at det ligger beskyttet av betongen. Jeg tror rustproblemet ditt kommer fra innsiden. Ellers enig i alt siste taler kom med.

Redigert av godthaab- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjetting. På stålbåter tar de fleste den enkle løsningen, mest kostnadseffektiv. De sveiser inn et tverrskott og sveiser inn bunn i dette. Voila! Man har en kjettingkasse. Yttervegger og front i kassa er skroget. Og så ruster det tvers gjennom etter 20 år. På Hulda har jeg laget egen kasse som er sveiset til skrogforsterkninger via flatjern. Så hvorfor ikke følge samme prinsipp. Støp en kasse i glassfiber, sveis den av jern eller noen annen løsning. Og bruk en slik tett kasse som kjettingkasse. Skal du ha kasse med lensing, så legg et rør til et eller annet lensepunkt et eller annet sted i båten. På Hulda er et 10 mm rør som går ut gjennom skrogsiden. Dette kan jeg gjøre fordi kassen ligger forholdsvis høyt over vannlinjen. Der skal man også vær påpasselig slik at man ikke designer løsning som kan fylle en eventuell kjettingkasse med sjø om man seiler lenge i dårlig vær. Mye tankearbeid for å få til slike dingser.

 

Vær klar over at betong trekker vann. Statens Vegvesen har funnet ut det. Armering i betongbroer ruster. Derfor skal de nå muligens sette inn katodisk vern med påtrykt spenning til noen millioner på hver bro. Det er bare politikere som ikke har fått med seg at slike konstruksjoner må ha et vesentlig vedlikehold gjennom levetiden. Slik er det for så vidt også med båt, uansett materiale.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det er muligen rust inne i betongen så sprengest ut ja.. Men finner ikke annet spreng på utsiden der malingen blører seg eller slipper ut rust. Men får prøve og pusse og slipe litt i det. Finnes jo malinger som er difusjons åpne som slipper igjennom og.., Kjettingkasse skal bygges ja som holder kjettingen borte fra skroget.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette egner seg i båt men på jobben bruker vi et produkt som heter Heydi murvern til å impregnere piper med. Dette stopper lekasjer og frostsprenging i stein og sement. Lukter litt som whitespirit, tror ikke det inneholder silikon og skal være diffusjonsåpent. Fler som har hatt problemer med lekasje fra pipe/tak har fått stoppet den. Må gjøres omigjen av og til men, overrasket over effekten. Mulig dette da stopper videre rusting i nettingen?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var om der fantes noko kjemisk en kan bruka. ?

 

Du kan forsøke denne "Rusteteren" fra Biltema

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rusteter-2000017147/

 

Stoffet stanser rusten kjemisk og du får en isolerende hinne som fungerer som primer. Les bruksanvisningen !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du kan forsøke denne "Rusteteren" fra Biltema

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rusteter-2000017147/

Prøvde den på jernkjølen min under et par strøk med epoxyprimer. Etter et år i sjøen spylte jeg slim og groe av kjølen. Sammen med mesteparten av bunnsmurning og epoxy. Rusteteren ga ikke mye feste for epoxyen.

 

Hvordan den er på ferrosement har jeg dog ingen mening om.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan minne mye om Ferro-bet den der og , så da har man oksyderings problemet...

Er ikke Biltemas rusteter mer lignende Wurth sin "rustmelk" da? Den binder seg kjemisk til rusten og danner en blåsvart overflate som i seg selv ikke ruster (husker ikke hva det "nye" metallet heter i farten), den etser ikke rusta vekk slik som f.eks. rustfjerneren som er syrebasert. Biltemas rusteter blir brukt en del i amcar-/veteranbilmiljøet med godt resultat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...