Jump to content

Bygge bad med glassfiber


gregor

Recommended Posts

Kystfareren: Aha det høres bra ut :)

 

Knude: supert.. takk for masse bra tips.. skal ta en tur igjennom tråden din igjen! :)

 

Sæbø: Det er lagt opp til avsug rett over badet så jeg kan i hvertfall få kobla til en avtreks vifte der..

 

Hmm.. kansje jeg ikke skal være så sta og gå for våtromsplatene alikevell :p Hva med gulvet da? Støpe glassfiber i bunn og 10-15 cm opp på veggen også legge platene helt ned på veggen kansje? Jeg så litt på Fibo-trespo platene og de har 90 og 135 graders vinkler på listene til platene.. finnes det noen som har mere fleksible lister? Eller legger man bare platene løse mot hverandre og fuger?

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hehe tror jeg hadde sliti med å sove med maske på :) Men jeg har mange soffaer jeg kan sove på så det skulle nok gå.. det var to uker her nå i sommer som jeg malte masse innvendig som jeg sov på forskjellige steder omtrent hver natt.. :p

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

På "to do" lista i vår båt er det eit liknande prosjekt. Flytting av en vegg og ny innredning +toalett.

Pr i dag har eg landa på at alle flater skal kleest med gulvbelegg untatt innredning. Mulig at takplatene overlever flytting av vegg og forblir kvit slett plate.

 

Red : sove med maske går fint :-)

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg kan jo skissere hvordan badet i TY 47 skal lages. 

På dørken blir det først et bjelke verk med avstand max.30 cm C_C. Så legges det laminat på den ene siden av divinycell plater H-80  20 mm tykk.  

Den er noe hardere enn  H 60 og kan derfor jobbes på uten for mye svikt. Disse platene skrues fast til bjelkene med støpen ned, og det legges 3 lag støp i ett ca.15 cm opp på alle skott.

Så legges en tynn isolasjons matte ca 5 mm som limes til plasten. Så legges varmekabel som støpes ned i et epoxy produkt beregnet for båt. (sprekker ikke ved vibrasjon og slag)

Da er divinycellen isolasjon for gulvet på nedsiden av kablene.

Så tenkte jeg å legge et pent våt roms belegg som også skal 15 cm. opp på alle skott bortsett fra der døra er. (6cm) Golvet skal få sluk selv om det ikke skal dusjes på dette gulvet.

Så blir alle skott kledd med diffusjons plast  og baderoms plater som da går ned 6-7 cm ned på belegget.

Dusj blir en formstøpt greie  med skyvedør som skal bli et rom i rommet med egen avtrekksvifte !

Denne kan selvfølgelig også lages i baderoms plater om man bruker litt silikon i alle skjøter.

Taket blir polstrede plater som resten av båten. Disse blir malt på begge sider før de blir trekt for at de ikke skal ta skade av varm damp som stiger. Her er det også viktig med plastfolie på oversiden. Dette i grove trekk...........

Håper dette kanskje ga noen ideer    :wink:

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ja la gulvet først, brukte badromsvinyl som er helt tett, også er badromsplatene ca. 5 cm høyere. Det gjør at alt vann fra dusjing renner fint unna uten at det trekker inn vann noe sted. Hvis du ikke har noen erfaring med glassfiber tror jeg ikke det er noen god ide å forsøke å lage bad på den måten. Badromsplater er godkjent for våtrom og forholdsvis enkle å jobbe med. Eneste bakdel er hvis veggene ikke er helt rette.

Link to post
Share on other sites

Knude: Det høres bra ut.. diffusjonsplast hadde jeg ikke tenkt på.. det er nok lurt ja.. Hvordan er disse varmekablene? Jeg har en 5kw eberspacher jeg skal montere på sikt.. kan man koble kablene til denne sløyfa? Ellers i båten tror jeg jeg nøyer meg med å isolere de løse gulvplatene med divinycell under, men på badet hadde det jo kansje vært deilig med litt varme.. Det er desverre ikke plass til å ha separat dusj hos meg.

Jeg har også en sånn varmluft sak til å koble til eber sløyfa som jeg tenkte å føre en slange inn så den blåser varmluft inn på gulvet på badet for å tørke opp og da avtrekk i taket. Mulig dette blir nok så jeg bare kan sette igang den for å få litt varme på føttene også.

 

Kaftein ØL: Veggene blir rette, men vinklene mellom platene blir ikke helt rette overalt..

 

Prøvde å søke litt på forumet for å finne om noen har lagt ut noen bad de har bygget i båt med våtromsplater, men fant ikke noen.. noen har noen tråder friskt i minnet? :)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Da blir det fibo-trespo plater og vinyl på gulvet. Har vært og bestilt i dag så skulle få det i slutten av neste uke så da er det bare å sette i gang :) Snakket med produsenten av platene om å male platene. Man måtte planslipe, vaske med rødsprit, så med vann også ha på sparkelen. Skal se hvordan det ser ut når platene er på plass med fuge og det hele og se om jeg vil gjøre det for å få en mere hel finnish.

 

Hvis jeg skal male de.. hva slags maling burde jeg bruke da tro? Shipolin burde vel bli blankt og fint?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg ville kjøpt noen diffusjonsåpne våtromsplater, f.eks tetti eller wedi. 
Litex platene er ikke diffusjonsåpne, og bør derfor ikke brukes her. 

Så ville jeg lagt de på veggene/dørken. 
Brukt våtromsmembran og skjøtestrimpler. For så og sparklet pg pusset de med jotun våtromsmaling 
Til sist ville jeg brukt jotun våtromsmaling på veggene. 
For å få fall til sluken ville jeg skråskjært en plate etc. Wedi har flere ferdigskjærte plater til dette formålet. 

Dette er den måten man bygger bad på tradisjonelt vis, som f.eks linken viser til. http://diembygg.no/pusse-opp-bad-i-oslo/

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...