Jump to content

Bygge bad med glassfiber


gregor

Recommended Posts

Jeg skal bygge bad i skuta og har tenkt på helstøpt glassfiber for å lage tette og hele overflater, men jeg har aldri jobba med glassfiber.

 

Jeg ser for meg at man bygger opp med treverk og treplater også legger man glassfiber over? Hvordan gjør man det? Hvordan får man blanke flater? Fant noe om hvordan man gjorde det med en form, men her må man vel bare legge det utenpå treverket..

 

Hvor lenge gasser det etter at man har støpt med glassfiber? Jeg bor i båten så det kan fort bli litt upraktisk om det gasser lenge.. bruker selvsagt maske når jeg jobber med det..

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Peel ply avrivningsduk er en løsning. Ligger en del på youtube om emnet.

 

http://www.westsystem.no/m/447/peel-ply

 

http://www.westsystem.no/a/238/eksempel-paa-framgangsmaate-med-peel-ply-avrivningsduk

 

Artikkel om støping av glassfiber http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/amble-secondary-bonding-støp-på-støp

 

 

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Logg deg inn på readly og last ned samtlige utgaver av practical boat owner, masse gode eksempler og tips om glassfiberarbeid. De bruker bl.a papp+tape form å støpe glassfiberen mot. Lukt ( gassing) er avhengig av at du er nøye med blandingsforhold polyester-herder. Men hvordan tenker du å bygge skott, etc? Å bygge opp skott, og gulv med marine kryssfiner og plaste på baderom-siden er et alternativ.

Link to post
Share on other sites

Husk at et båtskrog lever litt, så om du plastrer alle hjørner kan det fort bli så stivt at det sprekker. Kanskje støp av plater på forhånd og fuging med f.eks Tek7 mellom dem fungerer bedre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for mange tips.

 

Nå er det snakk om en stålbåt og det vil ikke bli støpt i direkte kontakt med skroget så det blir vel ikke like mye bevegelse i det? skrogsiden er isolert med skum og det er festet lekter fast i t-stålet som jeg tenkte å skru tynne merantin plater fast i før jeg støper. Det med å støpe platene ferdig først også støpe de sammen etterpå hørtes jo lurt ut. Får man kjøpt ferdig støpte plater noe sted? Det blir kansje veldig dyrt?

 

eysteind: man får vel ikke til en helstøpt finnish med de?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Arne Hansen: Igjen.. man får vel ikke til en helstøpt finnish med de?

 

index: Divinycell plater kunne jo vært et alternativ ja.. men hvorfor råtner treverket? Mot skroget er det jo tørt siden det er skum isolert.. treverket inne i båten holder seg jo også tørt..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Arne Hansen: Igjen.. man får vel ikke til en helstøpt finnish med de?

 

index: Divinycell plater kunne jo vært et alternativ ja.. men hvorfor råtner treverket? Mot skroget er det jo tørt siden det er skum isolert.. treverket inne i båten holder seg jo også tørt..

 

Du får et tett lag på hver side, så evt fuktighet har ingen steder å gå. Fineren kan råtne bare av fukten den inneholder før innstøping, får du I tillegg en liten lekkasje et sted mellom skrog og plate eller luft kommer inn og kondenserer mot stålet så er platen blitt til jord før du aner at du har et problem. Bruk heller ting som ikke kan råtne, da er du sikker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det vil nok bare bli helt tett på den ene siden.. men jo.. skjønner hva du mener.. bedre å være på den sikre siden i forhold til eventuelle lekkasjer.. :)

 

Men hvordan blir det hvis jeg bygger benken der vasken skal være med platene også glasser over det? Vil det bli solid nok eller bør det være noe rammeverk under benken for å stive det opp?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du glasser underside av platen først burde det I alle fall være sterkt nok. Divinycellplatene har ikke noen spesielt stor styrke I seg selv, men med glassfiberarmert polyester på begge sider blir det rimelig solid.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei !

Det er mange måter å bygge bad på i båt , og folket har tydelig forskjellige erfaringer. :wink:

Jeg har bygget dusjkabinett i stålbåt ved å legge 3 lag 600 gr. csm (glasfibermatte) direkte på kryssfiner. Etter det så la jeg på topcoat og slipte. så 2 strøk gelcoat+ 1 strøk topcoat og slipte. Da begynner du å få en ganske glatt overflate. Rubbet så og det ble bra.

Min erfaring er at innstøpt finer som ikke blir eksponert for lekkasje råtner. (Mine vegger hadde 1 lag glassfiber på baksiden og coat).

Dusjen hadde jeg i 10 år og jeg går ut i fra at den er like fin enda.

Ut herding av polyester er ca 48 timer ved 20 grader. (Da slutter det å gasse styren)

Neste bad jeg skal lage vil bli i baderoms panel. :yesnod:

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Alloc badromsplater i båten vår. Det var veldig kurrant, men badet vårt var forholdsvis enkelt siden det kun var rette kanter og tilfeldigvis akkurat 120cm langt, slik at vi kunne kjøpe en fin badromsinnredning med servant og sette rett inn. Det ble veldig vellykket og fungerer som bare juling. Støpte også inn varmekabel i gulvet når vi først var i gang 

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har bygget dusjkabinett i stålbåt ved å legge 3 lag 600 gr. csm (glasfibermatte) direkte på kryssfiner. Etter det så la jeg på topcoat og slipte. så 2 strøk gelcoat+ 1 strøk topcoat og slipte. Da begynner du å få en ganske glatt overflate. Rubbet så og det ble bra.

 

Takk for tips Knude.

 

Jeg er rimelig grønn på dette så her kommer det sikkert noen grønne spørsmål ang. prosessen.. :)

- Når du sier 3 lag så legger man ett lag med matte også ett lag med polyester også repeterer det til man har 3 lag?

- Hva er egentlig topcoat og hva er gelcoat?

- Hvor mye gasser det? Kan man sove der om man setter opp døra om natta eller bør man rømme skuta i 48 timer? Holder det med en natt borte kansje?

- Bør alt støpes i en omgang eller vil det lime godt om man støper ting fast i det som allerede er herdet? Da kan jeg jo kansje støpe platene (divinycell eller bonocell) på hver side før jeg bygger opp skottene også støpe de sammen senere?

-hvor har de 600g matte? Ser de har 450g matte og 300g vev på biltema. Kan jeg bruke den?

-Epoxy eller polyester? Ser fra noen søk at endel har klaget på biltema sin.. hvem andre er bra og rimelig?

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Sjekk ut byggetråden min så ser du en del beskrivelser av fremgangs måten for støp. Hele overbygget er støpt på blank form og satt sammen etterpå. 

Glassfiber: Målet 600 gr. er vekten pr. kvadratmeter. Altså 2 lag 300 gr. = 1 lag 600 gr.

Gelcoat: coat som ikke har voks iblandet og har egenskaper som lager den hard på" vrangen". klebrig på avdamping siden.

Topcoat: Innblandet parafinvoks så den får en hard og matt overflate på avdampnins siden

For å bygge et bad i divinycell er det da lurt å lage paneler hvor man legger noe støp på begge sider før de blir montert. Så må dette støpes  sammen etterpå. For å få en blank overflate kan man lage et støpebord av respatex. vokse den og støpe hele laminatet ferdig. Av form og voks på nytt -støp neste.

Man kan støpe oppå tidligere støpte flater men det må pusses litt for å fjerne voksen som stiger til overflaten. Jeg ville ha valgt polyester siden den er mye billigere enn epoxy og helt greit i forhold til kvalitet. Jeg har prøvd BT sin polyester å det er ikke noe galt med den bortsett fra at den er dyr i forhold til å kjøpe hos et båtbyggeri eller reparasjonsverksted for båt.

 

Derimot er jo baderoms plater mye billigere  siden divinycell med støp på begge sider og ditto coat fort kommer opp i 7-800 kr. pr kvadrat.

For å støpe et laminat bestående av 1,8 kg glass trengs det 3,6 kg. polyester.

Sjekk ellers litt på nett om emnet.

Styren damp er ikke noe å sove i ....  forlat skuta  :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...