Jump to content

Hvordan koble kjølevann for å varme opp vannet i varmtvannstanken?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har som mange andre varmtvannstank som kan varmes opp fra motorens kjølevann. Og slik jeg har koblet det til allerede til dedikerte uttak på motoren, fungerer det helt fint. Jeg har et inntak og et uttak fra kjølevannet på motoren. Men jeg lurer litt på hvilken vei vannstrømmen går, og her trenger jeg hjelp til den engelske ordbruken.

 

Det ene uttaket er kalt: "Inlet for water heater", og det andre: "Outlet for water heater". Mener de da "Inn" til varmtvannstanken og tilsvarende "ut", eller er det inn og ut fra motorens kjølevannsystem? På diagrammet er det dessverre ikke noen piler som viser retningen vannet strømmer.

 

Jeg trodde jeg behersket engelsk, men nå er jeg i tvil.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke engelsken din som det er noe galt med her. Det ene "for" burde vært omdøpt til "from". Tipper det er "Outlet" som skal gå til varmtvannberederen (?). Men det sikreste burde vel være å se hvor slangene/rørene går? Det som går til ekspansjonstanken på motoren bør være returen fra varmtvannstanken.

 

Dersom du har en kran for å isolere varmtvannstanken skal den være på kretsen som går fra motor til tank. Det er fordi du ikke bør isolere varmtvannskretsen fra ekspansjonstanken.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Quick 40 liters tank, og der står det hvor oppvarmingsvannet skal inn og ut, men det var den Yanmar-motoren, da. Er Inlet inn eller ut av den?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke engelsken din som det er noe galt med her. Det ene "for" burde vært omdøpt til "from". Tipper det er "Outlet" som skal gå til varmtvannberederen (?). Men det sikreste burde vel være å se hvor slangene/rørene går? Det som går til ekspansjonstanken på motoren bør være returen fra varmtvannstanken.

 

Dersom du har en kran for å isolere varmtvannstanken skal den være på kretsen som går fra motor til tank. Det er fordi du ikke bør isolere varmtvannskretsen fra ekspansjonstanken.

 

Det hjelper ikke stort. Her diagrammet for kjølingen. Jeg har kran både til og fra varmtvannstanken.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er nok retningen på vannet gjennom termostaten, og det er det jo også piler som viser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kenner ingen av produktene men om en rent teknisk analyserer det - at en tar utgangspunkt i at merkingen du referer til er på motoren burde det være slik:

 

 

"Inlet for water heater", kaldtvann fra VV

 

"Outlet for water heater" Varmtvann til VV

 

Muligens et skudd i skumringen men jeg ville tolket det slik ...

 

EDIT:

Fikk opp tegningen først nå og slik jeg tolker den samsvarer det med min antagelse og det skal være identisk med beskrivelsen i neste innlegg.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

"Cooling water temperature switch" må da være termostaten her? vil du ha temperert vann inn på berederen ihht til motor og termostat skal inlet for water heater være den du tar vann i på VV-berederen. Da vil ikke vannet bli varmt før vannet i motor er så varmt at termostat åpner og slipper igjennom.

 

Vil du gjøre som hegra foreslår så skal du bruke det andre uttaket (outlet for water heater). Da by-passer du termostat

 

Dette ser ut som det blir en smaksak rett og slett

Link to post
Share on other sites

Litt på siden men ikke veldig - en bekjent kjøpte en "svÆnsk" multi "Varmeveksler til  husbruk, 300L og Ø´ŕten spiraler, kapper og nivåer - denne skulle kunne hente energi fra Umpteen varmekilder fra lav til høy temp og ta ut dedikert temerert vann til ethvert forbruk fra VV og ned til feks lavtemp gulvvarme. Nå flere år etter vet fortsatt ikke leverandøren hvordan den skal kobles på rørsiden....., eller regulerigssiden.. eller... eller....

 

Tegningen forklarer absolutt ingen ting der....

 

Hej Då Sverige..... :)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da begynner jeg vel å bli enig med meg selv. I og med at tegningen er for motoren, må vel "Outlet" være fra motoren, uansett hvor dette vannet skal gå. Det er vel en grei tolkning? Altså, at dette referrerer til motoren og ikke hvor dette vannet skal? Dermed skal jeg sjekke ut fra dette hvordan jeg har koblet det. Hadde Inlet og outlet stått på en tegning av en menneskekropp, hadde vel inlet stått på munnen og oulet på "rasshølet", uansett hvor maten til munnen skulle komme fra og om "bæsjen" skulle i dassen hjemme eller i båten. Inn og ut på kroppen burde jo være greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tegningen er ganske grei. Vannet til brederen skal inn på 'Outlet for water heater'. Det er trykksiden i systemet. Returen fra berederen skal inn på den andre. Litt klønete tegnet fra Yanmar.

 

Ja dette er ikke greit. Kanskje du i din forklaring skulle skrevet: Vannet til brederen skal komme fra  'Outlet for water heater' og ikke skal inn på  for å si det mest mulig utvetydig? Men jeg tror vi er enige.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan være til typisk japansk vanskelifisering eller forenkling etter som en ser det. Oversettelser kan skape mye rart samtidig som det er så "drit"enkelt for "de".

 

Eksempel på første del er da jeg reiste til Japan 1. gang i 1987 satt jeg ved siden av en Australsk dame på 747n og vi skulle fylle ut et skjema til passkontrollen... der skulle en "deklarere" om en var Japanese eller "Alien"... den Australske damen var riktig fortørnet... hva tror de vi er...?

 

Dette ble senere endret.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke skjønner problemet, men de fleste slike beredere er vel slik at kaldt tappevann går inn nede og ut oppe. Vannsløyfe for oppvarming fra motoren sitter mer midt på (mellom topp og bunn). Her vil det nok i de fleste tilfeller ikke spille noen rolle hvilken vei vannet går.

Fant en manual her: http://www.quicknauticalequipment.com/?lng=en&cs1=02&ms1=3&ms2=1&ms3=5

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det har noen betydning hvordan du kobler dette, for varmtvannet fra motoren går i en sløyfe gjennom berederen, og det har nok svært liten praktisk betydning hvilken vei vannet går gjennom sløyfa. Så lenge uttakene på motoren er merket inn/ut på bereder skulle det nok være greit...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Quick vv.bereder. jeg har uttak under termostaten. Slangen som går ut derfra skal inn på stussen som er merket " Engine cooling Water out " på berederen. Det andre uttaket sitter over termostaten. Derfra går slangen inn på stussen merket " Engine cooling water in " på berederen Som jeg kan forstå av skjemaet ditt har du også slangestuss over og under termostaten. Men jeg kjenner ikke til Yanmar. Håper dette var til nytte :)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det har noen betydning hvordan du kobler dette, for varmtvannet fra motoren går i en sløyfe gjennom berederen, og det har nok svært liten praktisk betydning hvilken vei vannet går gjennom sløyfa. Så lenge uttakene på motoren er merket inn/ut på bereder skulle det nok være greit...

 

Helt enig med deg, hvilken vei vannet fra motoren går gjennom berederen har nok liten betydning. Jeg ble bare litt "frustrert" over hva Yanmar skriver på sitt diagram.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror en får raskere oppvarming ved å kjøre varmtvannet inn på toppen da det jo vil stige opp uansett men sender en det inn i "bunnen" blander det seg med kaldt vann i større grad gjennom "oppstigningen" og da tar det tar lengre tid vil jeg tro.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På min bereder er inn og ut for vannet fra motoren på hver side i samme høyde og ikke merket hverken inn eller ut. Så spørsålet mitt var i utgangspunktet mer hva Yanmar mente med Inlet og Outlet. Og det tror jeg er avklart nå.

 

Men vannet som skal varmes opp, skal kjøres inn nede og tappes ut på toppen der det er varmest. Det tror jeg ingen er uenig i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei men oppvarming og forbruk er to forskjellige "kamre". Når det gjelder tapping på en så liten bereder er det ikke sikkert det har så stor betydning hvilken sirkulasjonretning en velger men for oppvarming via motor skulle en anta at det varme vannet bør inn på toppen men det spiller jo liten rolle hvis det fungere ok.

 

På bilradiatorer går jo alltid det varme vannet inn på toppen og kjøles og da er jo den naturlige veien ned med retur i bunnen. Som et eksempel.

 

Mulig det er av akademisk - om noen betydning.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vannet fra motoren går kun gjennom noen sløyfer med rør litt nedenfor midten av tanken. Det fordeler seg ikke gjennom hele tanken som i en lutkjølt bilradiator.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...