Jump to content

Hvordan koble kjølevann for å varme opp vannet i varmtvannstanken?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg må få gjort noe med denne dysleksien. Det er bedre nå når jeg har fått meg en kopp kaffe.

 

Jeg forsøker igjen:

 

Dette er egentlig ikke så komplisert. Outlet for water heater skal inn på VV tanken. Inlet for water heater skal være retur fra VV tanken.

 

Ble det klarere nå? Ser forøvrig at noe i dette fortvilte skriveprogrammet foreslår egne ord som det uhemmet erstatter med det som jeg egentlig skriver. Nytt forskningsprosjekt!

Link to post
Share on other sites

Nei det spiller ingen rolle, på berederen er det ikke merking for hva som er inn og ut for vannet fra motoren. Og hva som menes med Inlet og Outlet på motoren, er vel også klargjort.

 

 

Men det er en annen ting jeg er litt usikker på, og det er om det går vann fra motoren gjennom berederen under oppvarmingperioden når termostaten er stengt?

 

Jeg har tatt diagrammet og tegnet inn en varmtvannsbereder og merket vannstrømmen med rødt. Under drift med åpen termostat, vil vel da det varme vannet fra motorblokken gå parallelt ut til både varmeveksleren og varmtvannsberederen, og fra varmtvannsberederen til varmeveksleren slik jeg har markert på det første bildet.

 

Men er det korrekt antakelse at det ikke går noe vann gjennom berederen når termostaten er lukket og det heller ikke går vann gjennom varmeveksleren, kun i den lille by-pass sløyfen slik jeg har markert på bilde nummer to?

 

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjølere/varmevekslere generelt:

Kansje litt OT , men jeg blir litt provosert når noen sier det ikke spiller noe rolle flowretningen i en kjøler /heater har.

 

En kjøler/varmeveksler skal koples varmt mot varmt, og kaldt mot kaldt.

 

Dette er en enkel generell "huskeregle" for å sjekke at en kjøler er koplet riktig.

Hvis det da er f.eks en kjøler så skal det mediet som er blitt kjølt på vei ut av kjøler, "møte" "kjølemediet" på ver inn, og iskaldt ikke da skal møte kokvarmt.

Link to post
Share on other sites

Det der forsto jeg ingenting av. Inne i berederen min er det noen rørsløyfer som det varme vannet fra motoren går gjennom for å varme opp vannet i tanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Men er det korrekt antakelse at det ikke går noe vann gjennom berederen når termostaten er lukket og det heller ikke går vann gjennom varmeveksleren, kun i den lille by-pass sløyfen slik jeg har markert på bilde nummer to?"

 

Ja, - sådan virker det hos mig - Yanmar 2GM20 med tilkøbs ferskvandskøling af mærket Martec installeret efter Martec manualen

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Lars H : Men er det korrekt antakelse at det ikke går noe vann gjennom berederen når termostaten er lukket og det heller ikke går vann gjennom varmeveksleren, kun i den lille by-pass sløyfen slik jeg har markert på bilde nummer to?

 

Jeg ville vel tro at det går mer kjølevæske gjennom bereder når termostat er stengt. Da er det jo bare denne veien det kan gå samt by-pas åpning som du har markert. Og når termostat åpner går det paralelt slik du antyder. 

Det er vel den stiplede loddrette streken inni termostat som skal være selve termostaten og når den åpner går kjølevæsken fra høyre mot venstre. Når den er stengt må kjølevæsken innom bereder da den stiplede linjen er stengt.

 

Kan det stemme mon tro :confused:

Link to post
Share on other sites

Noen motorer er fabrikksklargjort for å koble varmtvannsbereder til kjølesystemet, andre har pluggede hull og tilkoblingssett som tilbehør. Man henter ut det varme kjølevannet så høyt på motoren som mulig, like før termostaten. Returen monteres i nærheten av sirkulasjonspumpen for å få maksimal sugevirkning.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke akkurat hvordan det er på din motor men i prinsippet finnes det tre slags løsninger på termostatstyrte kjølekretser. 1: Termostat som åpner for utløp til kjøleren, 2: Termostat som stenger for bypass av kjøleren, 3: Termostat som både åpner for kjøleren og stenger for bypassen. Selve termostaten trenger noe bypass for å virke korrekt og det er også nødvendig for at systemet skal være tilstrekkelig selvluftende. For mye bypass vil frata termostaten autoritet slik at motoren går for kald på lav belastning og bruker lang tid på oppvarming. Dette er uheldig da det kan skape kondensproblem i motoren. Ofte har motorer en fast bypassledning og da bør denne erstattes av VV-kretsen. Noen termostater har et lite hull for å få litt bypass. Uansett er det normalt at VV-kretsen ikke styres av termostaten men går ut rett før denne og at returen går inn på et T-stykke på slangen fra ekspansjonstanken.

Link to post
Share on other sites

Efter kølevandspumpen trykkes kølevandet frem til en TERMOSTAT som sidder i et

TERMOSTATHUS og har til opgave at fordele vandet i motorblokken samt lade noget af

det passere uden om til udstødsmanifolden og selve udstødsledningen. Når motoren er

kold vil termostaten være lukket, hvorved det stillestående vand i motorblokken hurtigt når

den temperatur, hvor termostaten er indstillet til at åbne. Derved opnår man en hurtig

varmkøring af motoren og dermed en bedre drift og brændstoføkonomi. Termostaten vil

derefter sørge for en vandfordeling, der tilsikrer køling af motorblok og topstykke ved en

nogenlunde ensartet temperatur,som er angivet i instruktionsbogen. Hvis termostaten

skulle gå i stykker vil den af sikkerhedsmæssigeårsager være konstrueret til at åbne sig

helt, hvorved motoren bliver kølet for megetaf. Termostaten er derfor ikke nogen kritisk

reservedel, da man altid vil kunne gennemføre sejladsen med et lidt højere brændstofforbrug.


Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

 For mye bypass vil frata termostaten autoritet slik at motoren går for kald på lav belastning og bruker lang tid på oppvarming. Dette er uheldig da det kan skape kondensproblem i motoren. Ofte har motorer en fast bypassledning og da bør denne erstattes av VV-kretsen. Noen termostater har et lite hull for å få litt bypass. Uansett er det normalt at VV-kretsen ikke styres av termostaten men går ut rett før denne og at returen går inn på et T-stykke på slangen fra ekspansjonstanken.

Av samme årsak tillates aldri et system på større skipsdieselmotorer der overskuddsvarme tas ut på "feil" side av termostaten. Overskuddsvarmen til andre formål skal alltid tas ut på den siden som går til kjøler da man ellers vil ødelegger varmebalansen i motoren og i enkelte tilfeller risikere å operere med en ikke tilskrekkelig driftsvarm motor utsatt for belastninger. Det vil dessuten gå lengre tid for å oppnå driftstemperatur i motor, noe som også er uheldig.

 

I et hvert varmegjenvinningssystem fra maskin/motoranlegg er hovedprinsippet at det kun er overskuddsvarmen som skal tas ut.

 

Greit å ta med i betraktningen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når motoren er kold vil termostaten være lukket, hvorved det stillestående vand i motorblokken hurtigt når

den temperatur, hvor termostaten er indstillet til at åbne

 

 

Det stemmer ikke for min motor. Det er klart beskrevet i den engelske teksten. Vannet sirkulerer gjennom motoren og bypassventilen og pumpen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I en ferskvannskjølt motor, med sjøvannskjølt ferskvannskjøler, så sitter termostaten på sugesiden av sirkulasjonspumpen. Når den "åpner" ved gitt temperatur, så stenger den samtidig by-pass løpet til sirkulasjonspumpen. Dermed tvinges sirkulasjonspumpen til å suge kjølevannet via kjøleren og det kjøles ned.

 

bilde

 

Skissen til venstre viser termostatene med åpen by-pass (kald motor) slik at kjølevannet fra motor slippes direkte ned på sirkulasjonspumpens sugeside.

 

Skissen til høyre viser termostaten i "åpen" stilling (varm motor), men med stengt by-pass slik at sirkulasjonspumpen tvinges til å suge via kjøleren.

 

Eller sett på en skjematisk måte:

 

bilde

 

bilde

I skissene over så kan defroster erstattes med evt. V.V.-tank!

 

Enkelte motorer er utstyrt med en termostatventil på utløp til defroster/V.V. tank som ikke åpner for full sirkulasjon før temperaturen har nådd en gitt temperatur. F. eks. 60 grader. Dette for at motoren raskere skal oppnå arbeidstemperaturen.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nei det spiller ingen rolle, på berederen er det ikke merking for hva som er inn og ut for vannet fra motoren. Og hva som menes med Inlet og Outlet på motoren, er vel også klargjort.

 

 

Men det er en annen ting jeg er litt usikker på, og det er om det går vann fra motoren gjennom berederen under oppvarmingperioden når termostaten er stengt?

 

Jeg har tatt diagrammet og tegnet inn en varmtvannsbereder og merket vannstrømmen med rødt. Under drift med åpen termostat, vil vel da det varme vannet fra motorblokken gå parallelt ut til både varmeveksleren og varmtvannsberederen, og fra varmtvannsberederen til varmeveksleren slik jeg har markert på det første bildet.

 

Men er det korrekt antakelse at det ikke går noe vann gjennom berederen når termostaten er lukket og det heller ikke går vann gjennom varmeveksleren, kun i den lille by-pass sløyfen slik jeg har markert på bilde nummer to?

 

 

bilde

 

 

bilde

Ifølge skjemaet ditt, tas varmtvannet ut før termostaten,ja...

Link to post
Share on other sites

DieselDahl :  For mye bypass vil frata termostaten autoritet slik at motoren går for kald på lav belastning og bruker lang tid på oppvarming. Dette er uheldig da det kan skape kondensproblem i motoren.

 

Kanskje det jeg har da. Får aldri opp tempen skikkelig før den belastes, og tempen faller også temmelig fort etter belastning. Kan nesten si at tempmåler følger turteller. Men den blir lunka. Det kjenner jeg på lufta fra defrosteren. Men det er jo en rimelig lang sløyfe til bereder og defroster. Skal jammen prøve en gang å stenge sløyfa med kranen og se om det bedrer seg, for det kan jo være termostat også.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har god margin der, selv om jeg ikke hadde mye valg av plasseringen av en 40 liters tank i en Saga 27.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...