Jump to content

Hvor kjøpe gjennomføring 2 1/2" kompositt?


Kjelli

Recommended Posts

Ikke helt riktig Olsen. Den tabellen du linker til der er for gjengerør, det er ikke en gjengetabell. Tabellen under derimot viser det korrekte utvendige målet for gjengene.

 

bilde

 

 

Jeg har også skjønt at det må være en R2" REM har dersom hullet var 63mm og han hadde klaring i hullet. Men først var det snakk om 2 1/2" gjenger, og da tenker jeg R2 1/2" som måler Ø75,2mm utvendig. Deretter opplyser REM at gjengene målte Ø2 1/2" utvendig. Det tilsvarer Ø63,5mm, noe som ikke samsvarer med at hullet var Ø63 og at fugen ble fylt med epoxy.

Link to post
Share on other sites

Legger meg flat Komodo, skulle selvfølgelig ha presisert at det var for grove rørgjenger. ?

 

Hvis vi skal gjøre forvirringen total kan vi blande inn fine rørgjenger, på rør beregnet for grove gjenger. Det var noe vi måtte forsøke og kunne når jeg tok læretida, heldigvis har de mest ivrige blitt pensjonister ??

 

Men nå sporer vi helt av her, rene hummertråden her snart ?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kombinasjon av TD's ulike komponenter kombinert med komponenter av metall, så har jeg gjort det.

Pri 1 er at gjengene må passe sammen.

Pri 2 er å skru delene forsiktig sammen. Metallgjengene skjerer i stykker TD gjengene om de ikke entrer skikkelig.

 

Jeg har beholdt metall septikgjennomføring og gjennomføring til avløp på byssa.

På septik skrudde jeg på er TD 90 bend og deretter ventilen innpå bendet. Dette for at ventilen er volumiøs i forhold til den gamle sluseventilen og kom i konflikt med et skott. Men annen grunn er at den dagen jeg skal bytte gjennomføringen, så er gjengene på ventilen fine, mens på bendet er de sikkert litt deformert... Ventilen koster jo skjorta, mens bendet er billig.

 

Dette ble gjort våren 2014.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært svært skeptisk til å kombinere plast og metall på denne måten. Utvidelseskoefisienten er forskjellig, og polyamidplast som det er snakk om her er hygroskopisk, og krymper/utvider seg i takt med vanninnhold. Dette kan resultere i at feks. ventilen, som har hunngjenger som monteres på en gjennomføring av metall vil sprekke under ugunstige forhold.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bra valg. Da har du ventiler i båtens levetid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kom ikke til med skyvelæret å fikk målt, sorry. Er 2" gjenger ja, og da måler de vel litt i underkant av Ø60?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...