Jump to content

Hvor kjøpe gjennomføring 2 1/2" kompositt?


Kjelli

Recommended Posts

Vedlegger sitat fra en tidligere tråd der jeg byttet ut mine 2 1/2" gjennomføringer i messing til Tru Design

 

Fjernet de 7 resterende gjennomføringene i helga. Metoden er å slipe av sil og "mushrom" fra utsiden og så trekke enheten inn. Lettere sakt enn gjort da de er limt med Sika eller tilsvarende. Startet med 2 1/2" motorinntakene. Min metode for å løsne og mykgjøre Sika er å varme opp med varmepistol.

bilde

Sila etter at ventilen er fjernet. Skrue for jording kan sees på enden av ribbene

 

bilde

Varmepistol mot basen

 

Jeg lot varmepistolen blåse inn på mot roten av ventilen et kvarters tid før jeg kunne kjenne at godset ble godt og varmt. Deretter klemte jeg på en Wicegrip for å ha noe å holde i når jeg beveget ventilen fram og tilbake. Tilslutt benyttet jeg et kubein som jeg slo inn på undersiden av bunnmutteren.

2 1/2" er rimelig grove saker men ved å mykgjøre Sikaen kom den rimelig greit.

Begge de utvendige silene er brukt som jordingspungt, og var de eneste av de 7 ventilene som faktisk var jordet!

Ventilene så ved første øyekast rimelig friske ut sammenlignet med a/c ventilen jeg hadde fjernet tidligere. Bestemte meg for å sjekke dette nærmere senere.

De resterende 5 ventilene er 2" og 1"  for septik ut og  2 stk 3/4" vannintak til doene

 

Her også var det fram med varmepistolen etter at det utvendige var tatt med vinkelsliper. Jeg festet Vicegripen og tenkte jeg skulle skru de ut. Den første kom vel omlag en halv omdreining før den røk rett av i overgangen inn mot velve ventilhuset

bilde

Brudd i overgang mot ventilhus

 

Som en ser er materialet i bruddstedet nærmest ren kopper

bilde

 

Her ser en delene lagt sammen etter bruddet. Som en ser synes den enden hvor sila har sittet å være mye friskere i fargen enn den andre enden

 

bilde

Her ser vi rett inn på der sila ble kuttet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og du fikk tak i 2 1/2"?

 

Forresten interessant observasjon REM. Du sier at disse var de eneste som var jordet. Status på ventilene var mildt sagt begredelig. Hvordan var tilstanden på de andre ventilene/gjennomføringene? Hvis de var bedre er det kanskje på tide å revurdere glorifiseringen av å jorde gjennomføringene? Dette har jo vært drøftet i flere tråder tidligere, og et av argumentene har vært at "Princess / Fairline har alltid gjort det på den måten, så det må jo være bra greier". Vel, enten så er metoden dårlig, eller så bruker Fairline dårlige komponenter. Vår Viksund fra 1984 hadde ingen gjennomføringer med den tilstanden når jeg skiftet dem for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Ventilene til motorenes kjølevannsinntak var de eneste som var jordet Komodo. Statusen på disse etter 10 år ser du av sitatet nedenfor. De øvrige ventilene var ikke jordet og statusen var mildt sakt begredelig. Les tråden for mere detaljer.

 

bilde

 

Detaljer er vel ganske vanskelig å se her, men dette er altså en av mine 2" ventiler som er brukt som kjølevannsinntak til motorene. Jeg har studert de nøye og er ikke istand til å finne spor av tæring på disse. Begge var jordet og henger i system med de store 7 kg sinkene som sitter under båten.

 

bilde

 

 

bilde

 

Denne 1 1/2" ventilen derimot var ikke jordet, og her kan en tydelig se sjiktet med tæret metall. Hel blank og frisk gullfarget messing på utsiden og rød kopper på innsiden. Aller nederst, til venstre på bildet, er det kopper nesten helt gjennom. Her røk gjennomføringen tvert av på de mindre ventilene da jeg forsøkte å gjenge de ut av inngrepet med sikaen vha. skiftenøkkel. Lenger opp ser en at det faktisk er frisk messing tvert gjennom.

Kan vi etter dette si at messing er OK, sålenge den er jordet og henger i systen med sink offeranode?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvor fikk du kjøpt de?

Kjøpte de i en nettbutikk i NZ. Husker ikke adressen i farta. Bla gjennom tråden. Rimelig sikker på at jeg oppgav den der?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ahh, da misforstod jeg :smiley:  Jeg oppfattet det nemlig slik at det var den store 2 1/2" gjennomføringen som var gjordet som  hadde tæringsskadene. Men den var altså ok om jeg forstår rett.

Ja det stemmer. De var som nye, og ville antagelig holdt til evig tid om anodesystemet ble holdt ved like.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor bytte fra 2" til 2.5" på inntaket til motorer?

Skal selv bytte i vinter.

 

Hvis jeg har skjønt TS og REM riktig sitter 2.5" standard på disse båtene. Det skyldes motorenes størrelse vil jeg anta. Tipper begge har en variant av TAMD6X-serien, Dette er store motorer så inntakene er vel øket for å være sikker å trekke nok kjølevann inn. Setter man 60 serien ved siden av 40 serien (SOBO gjorde det i sin tråd) så ser du virkelig hvor stor fysisk forskjell det er på motorene. 40 serien er også store motorer sammenlignet med bilmotorer igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja, på min 43 foter sitter det 2,5" ventiler (målt på gjengepartiet) på inntaket til motorene. Synes som om dette er standard på båter i 40-fotsklassen med motorer i størrelse 4-500 hk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM, finner ikke større en 2" ser at du av og til bruker benevnelsen 2" og andre ganger bruker du 2 1/2"

Er 2" så store at de i utgangspunktet har gjenger utvendig på 2 1/2"?

 

Fant linken, men de stoppet også på 2"

 

Men kanskje jeg heller bør satse på messing? Har ønske om å investere i en båtlift og da blir båten stort sett på land. Ser at kompositt bør være fuktig for å ha styrke.

Link to post
Share on other sites

Ventilene mine har 2 1/2" gjengeparti og krever altså 63mm hull i bunnen. De er beregnet på 2" slangedimension. Er anodesystemet dit intakt, og du kopler opp ventilene kan du like gjerne gå for messing.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit med en liten oppklaring i forhold til det med dimensjoner?

 

Når man oppgir dimensjonen på skroggjennomføringer, ventiler og nipler er det vanlig å oppgi en tommedimensjon, f.eks. 1 1/4", 2" eller 2 1/2". Den dimensjonen er betegnelsen på rørgjengene på utstyret. En mer komplett oppgivelse vil da være R 2", eller BSP 2" (som er det samme). Det pussige med rørgjenger er at hvis man måler ytterdiameter på gjengepartiet har det ingenting med målet i betegnelsen å gjøre. Årsaken er at rør fra gammelt av ble oppgitt med et innvendig mål i tommer, og gjengedimensjonen var et resultat av den utvendige diameteren med nødvendig godstykkelse i røret. Av denne grunn måler en BSP 1" gjenge 33,25mm utvendig diameter, og en BSP 2" og en BSP 2" 59,6mm. Dette er altså gjengedimensjonen ut fra et rør som fra gammelt av skulle ha en innvendig diameter på hhv. 1 eller 2 tommer. Utfordringen er at nyere materialer og ulike trykklasser gir ulike godstykkelser i rørene. Så i denne sammenhengen hvor man bruker fittings for å få kjølevann inn til motoren er det jo verd å merke seg at BSP 2 1/2" er valgt for å få tilstrekkelig vannmengde inn uten uønsket motstand på sugesiden ut fra det arealet som den dimensjonen gir. Dersom en gjennomføring blir framstilt i plast istedenfor stål må man nødvendigvis gå opp på godstykkelsen for å opprettholde en viss styrke i delen, noe som igjen fører til mindre innvendig diameter. En reduksjon av innvendig diameter vil gi en vesentlig reduksjon av arealet. Jeg ville derfor gjort en vurdering av den innvendige diameteren på komponenten slik at ikke flowen blir strupet.

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit med en liten oppklaring i forhold til det med dimensjoner?

Det hjalp ja, fant hjemmsiden til Tru Design, lastet ned databladet for gjennomføring og 2" er 60mm utvendig på gjengene, så då passer de ☺

Så da er det best å oppgi målet på utvendige gjenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte en annen metode for å få ut gjennomføringen, jeg saget av rett under krane med bajonettsag, brukte vinkelsliper ovenfra og ned og saget mutteren i 2, og slo ut gjennomføringen.

 

Jeg kan bekrefte det som REM har opplyst om, at de til septiktank som ikke er jordet til zink, var sterkt angrepet (den største mest). Til motor er de jordet til zink, og de klarte jeg ikke å finne tæreskader på.

Link to post
Share on other sites

Hiver in ett par spm. her jeg også. Vurderer og bytte til tru design.

 

1. Ang 1.5" gjenomføring, ventil og 90° bend kan ikke dett bygge mer en 20 cm i min båt, er det noen som har eksakt mål på hvor mye dette bygger ?

 

2. På tru designs 90 ° bend står det at de innvendige målene er mindre en i ett tilsvarende i metall. Er det noen som vet hvor mye mindre. Vi har frittfalls tank så er redd dette vil bli en skikkelig flaske hals ?

 

3. Er det mulig og bruke tru design gjennomføring og ventil pluss bend i metall ?

 

4. Er det mulig å bruke tru design gjennomføring pluss ventil og bend i metall ?

 

5. Hvis jeg går kun for kobberdeler er det ShipShop i Danmark som er nærmest og best da ?

Link to post
Share on other sites

Ventilene mine har 2 1/2" gjengeparti og krever altså 63mm hull i bunnen. De er beregnet på 2" slangedimension. Er anodesystemet dit intakt, og du kopler opp ventilene kan du like gjerne gå for messing.

 

Er du sikker på at det er 2 1/2" du har REM?

 

R 2" har utv dia 59,6mm på gjengene.

R 2 1/2" har utv dia 75,2mm på gjengenen.

 

I tillegg kommer det at man gjerne vil ha litt klaring rundt gjennomføringen i skroget.

 

Fittingsen er normalt laget slik at når den har R 2" gjenger så skal nippelen passe til en slange med innvendig diameter 2", altså 50mm etter dagens måloppgivelse, men det finnes selvsagt nipler som går ned på diameter i forhold til gjengedimensjon. Et eksempel der er at hvis du går i båtbutikken og kjøper en slangenippel med 3/4" gjenger, så er den beregnet på en 3/4" slange, altså en slange som er ca 19 innvendig. Men man får også nipler til samme gjengedimensjon med 16mm stuss.

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg er uklar. Det jeg prøvde å si er at gjengepartiet på mine gjennomføringer har et skyvelærmål på ca Ø 2 1/2" Montasjehullet i bunn av båten var på Ø63 mm og passet perfekt når man ønsker å bygge opp et sjikt med epoxy i klaringen mellom gjengene og hullet

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmm, da ramler jeg litt av.

 

2,5 tommer er: 2,5 x 25,4 = 63,5mm.

 

R 2" = Ø59,6

 

Den eneste gjengedimensjonen jeg kan tenke meg i farta som måler 2,5 tommer utvendig er vel egentlig UNC eller UNF 2 1/2", men det tviler jeg vel på at du har.

Link to post
Share on other sites

Javel. Måla mine er etter hukommelsen. Er på ytta noen dager, men kan finsjekke gjengemåla når jeg kommer i båten igjen. Hullet i bunn får jeg desverre ikke skekket, men er rimelig sikker på at det var Ø63.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

...........................

Men kanskje jeg heller bør satse på messing? Har ønske om å investere i en båtlift og da blir båten stort sett på land. Ser at kompositt bør være fuktig for å ha styrke.

 

Eller kanskje spandere sjøvannsbestandig bronse?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...