Jump to content

Seil på båten om vinteren?


EiSvIn

Recommended Posts

Går å undrer meg litt; jeg ser at omtrent halvparten av båtene som skal ligge ute i båthavna i vinter ligger med seilene på. Den andre halvparten sverger på å plukke ned alt. Sikker det siste som er tryggest, men hva kan egentlig skje med seil som er på båten om vinteren? Ser ikke helt for meg at det egentlig kan skade så mye. Tanker?

Link to post
Share on other sites

Hvis seilet står vått lenge kan man få jordslag i seilet. Det ser stygt ut, og lukter vondt.

 

Jeg mistenker også at vann som fryser til is kan "delaminere" seilet og forkorte levetiden, hvis membranet først er brutt så vannet har begynt å trenge inn i fibrene. (merk at dette er min antagelse, ingen sannhet hugget i stein)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

enig med Popeye70, og jeg vil tro at de båtene du ser med seil på enten "gir blaffen" (fordi de ikke tenker på slikt, eller fordi de håper at seilene skal bli så dårlige at man har grunn til å kjøpe nye tøffe) eller at det er så ivrige på seiling at de har tenkt å seile også i vinterhalvåret. Mange har kanskje også noen eldre slitte seil de setter på i vinterhalvåret for slik bruk. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå går seilene av i desember, på igjen i april. Da blir ikke båten brukt uansett (legges under presening), før det brukes båten. Seil har definitivt ikke godt av å bli lagret fuktig. På tidligere båter har jeg brukt gamle seil tidlig vår, sen høst og vinter, da ble båten også brukt på vinteren.

 

Enig i Fremtia at de som lar seilene stå på uten bruk gir blaffen. Jeg ville ikke kjøpt brukt båt av de.

Link to post
Share on other sites

Det er nok en salig kombinasjon av "gidder ikke", "har ikke tid til å ta av seilene", "tror ikke det gjør noe", "jeg skal jo seile i vinter", "Hæ? Må man det?" og "jeg skal ha nye seil uansett" blant de som har seilene på hele vinteren, ja.

 

Selv tar jeg av seilene fordi jeg vil ta vare på seilene mine. Det koster tross alt endel penger å kjøpe nye seil hvis noe skulle skje. Dessuten er det surt å oppdage i april at et seil har blitt ødelagt, og så tar det 3 mnd å få nye seil fra en overstresset, vårkåt seilmaker som har 300 andre kunder i kø før deg. Jeg betaler heller en liten penge for tørk, sjekk og oppbevaring gjennom vinteren hos min seilmaker. Da vet jeg når våren kommer at seilene er i god stand og klare til bruk.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Huff og huff! Nå ble jeg virkelig ille til mote. Hulda har hatt seilene montert året rundt siden det herrens år 2004. Mulig at de var nede en vinter, masten var plukket av båten under et vinteropplag tidlig på 2000-tallet. Men da lå de pakket på dekk. I vinter er genoa'en inne hos UK Syversen i Göteborg for å få sydd på nytt UV-skydd. Og det er første servicen på seilgarderoben. Seilene mine er i rivesikker dacron eller noe slikt. Måtte plukke frem regningen fra UK Syversen fra 2003. For å se hva slags dritt Dallas solgte meg. Storseilet er 'Spectralam. Crosscut Hydra-Net 380', en blytung greie på 60 kilo. Ligger i bomkapell når det ikke er i bruk. Klissvått når det regner. Is når det fryser. Genoa'en er samme som storseilet, men med tallet '350' til slutt. Og disse to seilene kostet den gangen SEK 64 000 ex mva. Slikt sløser man ikke bare bort.

 

Jeg har så langt ikke observert delaminering. Heller ikke har jeg observert sømmer som har morknet. Med unntak av UV-beskyttelsen som begynte å se litt lurvete ut. Seilene står slik seil skal gjøre. Seilte fra en gjeng svensker i sommer, der noen egentlig burde seilt fra oss. Storseilet blir litt grønt, men det forsvinner. Genoaen har blitt litt møkkete med årene. Seiling i frisk vind og litt regn fikser på noe av estetikken.

 

Og så er det noe eget å seile om vinteren. Når man slår og det detter en halv kubikkmeter snø fra seilene, en blygrå dag i januar.

 

Kanskje har det noe med kvalitet å gjøre. Kjøper man 'puddelseil', må de vel med jevne mellomrom inn for shamponering og frisering :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke første gang jeg er mer nøye enn nødvendig. Kommer til å fortsette med det. Har ikke vært borti materialer som ikke brytes ned av fuktighet, sur nedbør og kulde. Derfor lagres seil tørt og mørkt. Sol er forøvrig verre enn vann for seil. Som en digresjon, alle fall heises også til topps for å kunne lagres inni masta, eller tørt under presening på vinteren. Forlenger kanskje levetiden på fall med 5%, det blir penger av det også. Mye jobb å være nøye, men sparer penger i beste fall. Å være paranoid kalles det kanskje når vi skyllte seilene med ferskvann og tørket de mellom hver gang vi brukte de mens vi kjøpte 2 sett seil per sesong. Saltkrystallene er ikke snill med sømmer, men en seiltur i sterk kulig sliter bittelitt mer, så usikker på effekten da.

Link to post
Share on other sites

Vi får som regel en håndfull dager med storm i havnen der jeg har båten, og i tillegg til at seilene nok har det best ved å ligge tørt på loftet er det mindre vindfang i en båt som ikke har seil surret rundt forstaget, og liggende på bommen. Ser ut til at de melder lite vind i begynnelsen av neste uke så da får jeg forhåpentlig pakket ned seilene, og så er det bare å vente på våren.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Slapp av folkens, har bare ikke tatt de av enda. Noen dager med fint vær så ryker de av. ;-)

 

Er vel også folk som faktisk bruker båten noen turer på høsten...

 

Og tåler de å henge på båten en hel sesong så er det vel ikke de siste ukene av November som dreper seila... eller de første i desember osv. 

Link to post
Share on other sites

Seil er fortsatt dyrt, det råeste på regattafronten koster over 2000 kr/m2. Så om man klarer å presse ut en sesong eller to ekstra med å ta dem hjem om vinteren så er det jo verdt innsatsen. Jeg må uansett skifte lus og gå etter sømmer osv for å sikre at alt er på stell. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Seil er fortsatt dyrt, det råeste på regattafronten koster over 2000 kr/m2

For ca 10 år siden betalte vi 2200kr per kvadratmeter for ett storseil som er omtrent like stort som ditt.  Det var kanskje det beste på markedet da. Prisen har faktisk gått litt ned. En forskjell er at seil er mer holdbart nå, så behøver ikke å bytte så ofte, seilbudsjettene er lavere i dag.

 

Den båten tipper jeg kostet nesten 700 kr per nm i seil. Til sammenligning kostet det 5 kr per NM i diesel. Så seiling er ikke billig.

Link to post
Share on other sites

Og tåler de å henge på båten en hel sesong så er det vel ikke de siste ukene av November som dreper seila... eller de første i desember osv. 

 

Tja, for et par år siden hadde jeg en tanke om å bruke båten utover høsten og vinteren. Oktober og november ble relativt fuktige det året, og det ble ingen turer etter midten av oktober. I slutten av november innså jeg at vinterseiling ville det ikke bli på et par måneder, så jeg tok ned forseilet. Da var det grønnfargen som var dominerende. Grønne seil er sikkert OK, men ikke når grønnfargen er grønske og mugg.

 

Det var nok med "et par uker" i november til å misfarge seilet. Kanskje ikke tatt livet av, men pene kan man ikke si at de ble.

Link to post
Share on other sites

Det største problemet for de fleste seilmaterialer ved lagring er sollys (uv) og blafring. Eksotiske materialer er i hovedsak mere ømfintlig for dette en polyester.

 

Når det gjelder rulleseil så er laminatduk litt mindre pustende en vevd duk da de har et eller flere lag med mylarfilm inne i laminatet. Derfor blir de lettere svarte.

 

Mitt inntrykk er at de aller fleste som ligger med seil på om vinteren (hele året) ikke bryr seg så mye om dem om sommeren heller. Selvfølgelig er det de som bruker båten hele året men de skiller seg ofte ut på flere fronter hvordan båten blir ivaretatt.

 

Lengst levetid på seilene får man uansett duktype ved å behandle de pent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...