Far Out Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 For et år siden loddet jeg inn en diode der regulatoren føler jord, for å øke ladespenningen til 14,4 volt. Jeg målte denne spenningen flere ganger i fjor. I helgen målte jeg igjen. Nå var spenningen omkring 14,65 volt. Den eneste forandringen jeg har gjort i mellomtiden er å kjøpe nye batterier. Målingene er gjort ved ganske fulladede batterier. Det er mulig at ladestrømmen med de nye batteriene er litt lavere enn med de gamle for et år siden. Generatoren skal gi 45 A, og leverte omkring 9 A ved siste måling (tangampéremeter og VDO-instrument). Er det sannsynlig at regulatoren endrer spenningen med 0,3 volt om ladestrømmen går ned noen få ampére under lav belastning? Hender det at regulatoren, som er "innebygd" på en enkel 45 A Bosh (remanufactured) bilgenerator, plutselig begynner å levere en annen spenning? Far Out Quote Link to post
svalbardsnadd Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Er omgivelsetempraturen til regulatoren lik på begge målingene? noen innebygde regulatorer har tempratur kompensasjon Quote Link to post
GeirKS Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 (edited) Har du målt spenningen på batteriet eller på B+? Hvis du har tynne kabler og dårlige forbindelser så kan forskjellen tilskrives forskjellen i ladestrøm (ikke alt for sannsynlig). Sjekk også jordforbindelsen fra dynamo gjennom motor og til batteriet. Er det samme måleinstrument og ellers like forhold? Hvis det er en vanlig kombinert børsteholder/regulator montert bak på en Bosch dynamo, så har jeg lest et sted (Motor?) at disse vanligvis er temperaturkompensert, uten at det nødvendigvis fungerer så bra når temp. sensoren er innebygget i en noen ganger varm, andre ganger kald, dynamo... Det kan gi opphav til forskjellen du måler. Ellers så burde det gå fint å lade med 14,65V, du kan evt. ha en bryter i parallell med dioden som du kan bruke til å senke ladespenningen hvis du går lenge for motor. Geir Edited May 23, 2005 by GeirKS (see edit history) Quote Link to post
Ingar Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Kommer an på hvor du måler. For å sjekke regulatoren må du måle der den henter sin referanse, normalt på D+ / 61. Og ladestrømmen må være godt under maks, 9A på en 45A dynamo bør gå fint. Quote Link to post
Hulda Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Kan prøve med med en forklaring, som nødvendigvis ikke er helt riktig... Vanligvis vil en bildynamo enten lade det den er oppsatt på, eller ikke lade i det hele tatt. Jeg snakker nå om spenning ikke strømgjennomgang. Man kan oppleve at spenningen blir levert, men ikke strømmen (eks. slakk/slurende reim), og batteriet lader seg ut uten at ladelampen begynner å lyse. Dette opplevde jeg ofte da produsenter begynte å levere vekselstrømdynamoer istedet for likestrøm på bilene. Formelen for dette er U=R*I. U=spenning, R=motstand og I= ampere (strømgjennomgang). Det man kan utlede av dette er at om enten R eller I eller begge øker, vil også U øke. M.a.o. den spenningen du måler. Så hvis I i ditt gamle batteri var for lav, ville du kanskje ikke måle det som regulatoren på dynamoen virkelig kunne gi. Det gjør du imidlertid nå som du har nytt batteri. Det kan være så enkelt. Mener Hulda er instilt på samme som du ser nå, 14,6- eller 14,7 volt. Så langt har det gått fint hos meg. Quote Link to post
Ingar Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Vanligvis vil en bildynamo enten lade det den er oppsatt på, eller ikke lade i det hele tatt. Jeg snakker nå om spenning ikke strømgjennomgang. Nja, i forhold til det Far Out spurte om er vel ikke dette helt korrekt.Er belastningen opp mot maks. for dynamoen kan ladespenningen godt ligge betydlig under regulatorens "sett-punkt". Har man ikke føling på batteriet vil også reulatoren "se" en spenning som er mer eller mindre over den reelle batterispenningen og derfor slakke av på strømmen. (Ond sirkel..) Hvor stor spenningsforskjellen er avhenger av dimensjonering av kabler etc. Siden regulatoren føler på D+ vil det også være en forskjell da spenningstapet i B+ likeretteren er større enn D+ likeretteren ved høye ladestrømmer. Står endel om dette her. Quote Link to post
Hulda Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Nja, i forhold til det Far Out spurte om er vel ikke dette helt korrekt. Er belastningen opp mot maks. for dynamoen kan ladespenningen godt ligge betydlig under regulatorens "sett-punkt". Har man ikke føling på batteriet vil også reulatoren "se" en spenning som er mer eller mindre over den reelle batterispenningen og derfor slakke av på strømmen. (Ond sirkel..) Hvor stor spenningsforskjellen er avhenger av dimensjonering av kabler etc. Siden regulatoren føler på D+ vil det også være en forskjell da spenningstapet i B+ likeretteren er større enn D+ likeretteren ved høye ladestrømmer. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel egentlig det du sier jeg også forklarer. Jeg tar imidlertid utgangspunkt i at temp., dynamo og kabler er konstant og at den eneste variabelen tilført systemet er nytt batteri. Jeg tok også den forutsetningen at om man måler lading (uten å skrive det), så er det naturlige målepunktet der tilførselen til batteriene skjer, over batteripolene. Da med brukere avslått og fullt batteri. Quote Link to post
Far Out Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Temperaturen er vel omtrent som i fjor (samme årstid og kald motor). Jeg hadde ikke noen vesentlige strømforbrukere påslått, verken da eller nå. Målte strøm ut av generator med tangampéremeter og til batterier med VDO-instrument. Spenningen ble målt på batteripolene og er lik den som er ellers i båten (pga. tykke ledninger lagt i fjor). Jeg har 25 kvadratmillimeter kabling eller tykkere mellom generator og batterier, og opplever ikke noe målbart spenningstap. Dette er dessuten uendret fra i fjor. Voltmeteret er det samme som i fjor. Jeg får prøve å lodde inn en ledning som kan kortslutte dioden, slik at jeg kan nedjustere ladingespenningen ved behov. (Den jeg prøvde å lodde inn da jeg monterte dioden falt av på grunn av mitt dårlige håndtverk...) Jeg er ikke sikker på om jeg forstår Hulda's resonnement om motstand og strøm, men jeg har selv vært inne på tanken om at de gamle batteriene kunne ha en annen indre motstand. Jeg kom likevel til at dette ikke skulle bety noe for regulatoren. Det høres ikke ut som om noen andre har opplevd det samme... Far Out Quote Link to post
Hulda Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Det høres ikke ut som om noen andre har opplevd det samme... <{POST_SNAPBACK}> Joda, Hulda har opplevd det, høyere ladespenning med nytt startbatteri. Det gamle var dårlig, men ga start. Det nye visper motoren rundt med adskillig mer kraft (resultat av høyere spenning). Før jeg hadde begynt å lodde og fikle, ville jeg heller sett hvordan systemet oppfører seg. Hos Hulda ligger batteriene nede i bånn, relativt kjølig. Jeg passer på vannet, slik at det ikke går under toppen av celleplatene. På 50 timers gange har jeg ikke hatt behov for å fylle vann. Jeg mener at regulatoren min kutter på 14,7 volt (kan være 14,6 volt, husker ikke). Quote Link to post
Far Out Posted May 24, 2005 Author Share Posted May 24, 2005 Hulda, Takker for rådet om å la det være som det er (batteriene har uansett godt av litt "koking" for å redusere sulfateringen). Får passe på at batteriene får nok vann! Far Out Quote Link to post
arkmarin Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Jeg har gjort det samme som deg, men montert en bryter parallelt med dioden. Etter å ha ligget uten lading f.eks ei natt legger jeg inn dioden, for å få trykket mere strøm inn på batteriene før seil heises og motor stoppes. Arne Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.