Jump to content

Laderegulatoren har økt spenningen


Far Out

Recommended Posts

For et år siden loddet jeg inn en diode der regulatoren føler jord, for å øke ladespenningen til 14,4 volt. Jeg målte denne spenningen flere ganger i fjor.

 

I helgen målte jeg igjen. Nå var spenningen omkring 14,65 volt.

 

Den eneste forandringen jeg har gjort i mellomtiden er å kjøpe nye batterier.

 

Målingene er gjort ved ganske fulladede batterier. Det er mulig at ladestrømmen med de nye batteriene er litt lavere enn med de gamle for et år siden. Generatoren skal gi 45 A, og leverte omkring 9 A ved siste måling (tangampéremeter og VDO-instrument).

 

Er det sannsynlig at regulatoren endrer spenningen med 0,3 volt om ladestrømmen går ned noen få ampére under lav belastning?

 

Hender det at regulatoren, som er "innebygd" på en enkel 45 A Bosh (remanufactured) bilgenerator, plutselig begynner å levere en annen spenning?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Har du målt spenningen på batteriet eller på B+?

 

Hvis du har tynne kabler og dårlige forbindelser så kan forskjellen tilskrives forskjellen i ladestrøm (ikke alt for sannsynlig). Sjekk også jordforbindelsen fra dynamo gjennom motor og til batteriet.

 

Er det samme måleinstrument og ellers like forhold?

 

Hvis det er en vanlig kombinert børsteholder/regulator montert bak på en Bosch dynamo, så har jeg lest et sted (Motor?) at disse vanligvis er temperaturkompensert, uten at det nødvendigvis fungerer så bra når temp. sensoren er innebygget i en noen ganger varm, andre ganger kald, dynamo... Det kan gi opphav til forskjellen du måler.

 

Ellers så burde det gå fint å lade med 14,65V, du kan evt. ha en bryter i parallell med dioden som du kan bruke til å senke ladespenningen hvis du går lenge for motor.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan prøve med med en forklaring, som nødvendigvis ikke er helt riktig...

 

Vanligvis vil en bildynamo enten lade det den er oppsatt på, eller ikke lade i det hele tatt. Jeg snakker nå om spenning ikke strømgjennomgang. Man kan oppleve at spenningen blir levert, men ikke strømmen (eks. slakk/slurende reim), og batteriet lader seg ut uten at ladelampen begynner å lyse. Dette opplevde jeg ofte da produsenter begynte å levere vekselstrømdynamoer istedet for likestrøm på bilene.

 

Formelen for dette er U=R*I. U=spenning, R=motstand og I= ampere (strømgjennomgang). Det man kan utlede av dette er at om enten R eller I eller begge øker, vil også U øke. M.a.o. den spenningen du måler. Så hvis I i ditt gamle batteri var for lav, ville du kanskje ikke måle det som regulatoren på dynamoen virkelig kunne gi. Det gjør du imidlertid nå som du har nytt batteri. Det kan være så enkelt.

 

Mener Hulda er instilt på samme som du ser nå, 14,6- eller 14,7 volt. Så langt har det gått fint hos meg.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis vil en bildynamo enten lade det den er oppsatt på, eller ikke lade i det hele tatt. Jeg snakker nå om spenning ikke strømgjennomgang.

Nja, i forhold til det Far Out spurte om er vel ikke dette helt korrekt.

Er belastningen opp mot maks. for dynamoen kan ladespenningen godt ligge betydlig under regulatorens "sett-punkt".

Har man ikke føling på batteriet vil også reulatoren "se" en spenning som er mer eller mindre over den reelle batterispenningen og derfor slakke av på strømmen. (Ond sirkel..)

Hvor stor spenningsforskjellen er avhenger av dimensjonering av kabler etc.

Siden regulatoren føler på D+ vil det også være en forskjell da spenningstapet i B+ likeretteren er større enn D+ likeretteren ved høye ladestrømmer.

 

Står endel om dette her.

Link to post
Share on other sites

Nja, i forhold til det Far Out spurte om er vel ikke dette helt korrekt.

Er belastningen opp mot maks. for dynamoen kan ladespenningen godt ligge betydlig under regulatorens "sett-punkt".

Har man ikke føling på batteriet vil også reulatoren "se" en spenning som er mer eller mindre over den reelle batterispenningen og derfor slakke av på strømmen. (Ond sirkel..)

Hvor stor spenningsforskjellen er avhenger av dimensjonering av kabler etc.

Siden regulatoren føler på D+ vil det også være en forskjell da spenningstapet i B+ likeretteren er større enn D+ likeretteren ved høye ladestrømmer.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel egentlig det du sier jeg også forklarer. Jeg tar imidlertid utgangspunkt i at temp., dynamo og kabler er konstant og at den eneste variabelen tilført systemet er nytt batteri. Jeg tok også den forutsetningen at om man måler lading (uten å skrive det), så er det naturlige målepunktet der tilførselen til batteriene skjer, over batteripolene. Da med brukere avslått og fullt batteri.

Link to post
Share on other sites

Temperaturen er vel omtrent som i fjor (samme årstid og kald motor).

 

Jeg hadde ikke noen vesentlige strømforbrukere påslått, verken da eller nå. Målte strøm ut av generator med tangampéremeter og til batterier med VDO-instrument.

 

Spenningen ble målt på batteripolene og er lik den som er ellers i båten (pga. tykke ledninger lagt i fjor). Jeg har 25 kvadratmillimeter kabling eller tykkere mellom generator og batterier, og opplever ikke noe målbart spenningstap. Dette er dessuten uendret fra i fjor.

 

Voltmeteret er det samme som i fjor.

 

Jeg får prøve å lodde inn en ledning som kan kortslutte dioden, slik at jeg kan nedjustere ladingespenningen ved behov. (Den jeg prøvde å lodde inn da jeg monterte dioden falt av på grunn av mitt dårlige håndtverk...)

 

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår Hulda's resonnement om motstand og strøm, men jeg har selv vært inne på tanken om at de gamle batteriene kunne ha en annen indre motstand. Jeg kom likevel til at dette ikke skulle bety noe for regulatoren.

 

Det høres ikke ut som om noen andre har opplevd det samme...

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Det høres ikke ut som om noen andre har opplevd det samme...

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, Hulda har opplevd det, høyere ladespenning med nytt startbatteri. Det gamle var dårlig, men ga start. Det nye visper motoren rundt med adskillig mer kraft (resultat av høyere spenning).

 

Før jeg hadde begynt å lodde og fikle, ville jeg heller sett hvordan systemet oppfører seg. Hos Hulda ligger batteriene nede i bånn, relativt kjølig. Jeg passer på vannet, slik at det ikke går under toppen av celleplatene. På 50 timers gange har jeg ikke hatt behov for å fylle vann. Jeg mener at regulatoren min kutter på 14,7 volt (kan være 14,6 volt, husker ikke).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...