Jump to content

Plastpest, verdiendring/verditap på båt? 35 fots seglebåt frå 1984


NEB35

Recommended Posts

Det kommer veldig an på hvor stort problemet er på denne båten. Det kan være alt fra enkelte blåser (tell til under 50 på hele ditt skrog med mindre dia enn 2 cm) da er det vel lite problem. Der du raskt fikser det selv med rette epoxy. Er det store blåser som går inn i skroget med over 1 cm og store i dia - da er det tid for en prisvurdering fra firma...

Link to post

Tror der var Ingar her i gruppen som for mange år siden stilte seg tvilende til alvorligheten av (de fleste angrep av?) plastpest.

Har man - etter så mange års diskusjoner - erfaring med at båter vitterlig har blitt alvorlig (kondemnable - sunket - utrygge å bruke) skadet av pesten, eller er det fremdeles mest kosmetiske og følesesmessige "skader" dette medfører?

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Jeg skrev tidligere om min kompis som har sjark med blåser på 15 cm i diameter som ifølge velrennomert verft er plastpest. Der skutesider er svekket grunnet disse som går langt inn i støpen.

 

Men her inne så ble det tilbakevist som "tull". Uten å kreve ytterligere dokumentasjon. Fra de mer "synske" her på forumet. Så jeg oppfatter at dette nok ikke er så velkjent hva plastpest er og dets konsekvenser blant forumets medlemmer...

Link to post

Min tidligere seilbåt fra 77 hadde et snev av "plastpest" i et lite felt i baugen på styrbord side. Hadde båten i 7 år og gjorde ingenting. Ble gjort oppmerksom på av selger og jeg gjorde videre min kjøper oppmerksom på det samme. Ingen brydde seg. Båten lever i beste velgående i dag.

Prøv "hammer-testen"; ta med deg en hammer og bank i skroget over alt under vannlinja. Høres det ut som om du banker i berget, så er alt ok. Får du en dvask, slapp lyd uten klang - da hadde jeg sjekket nøyere.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

 

Det som står der mot slutten om Osmose er i alle fall bare tull: 

 

Osmose kommer av at vann (forurenset) har fått adgang gjennom gelcoat og trenger inn i glasslaminatet. Her følger vannet glasstrådene. Jo lengre fuktigheten får arbeide jo lenger trekker vannet inn i laminatet. Dersom denne prosessen får fortsette vil glasset "råtne" og laminatet mister noe av sin opprinnelige styrke.

 

Glass råtner ikke. Problemet oppstår fordi vann som trekker inn i laminatet reagerer med forbindelser i polyesteren- ikke glasset. Noe av problemet var unøyaktigheter i blanding av polyester og herder - som gjorde at det var ureagerte forbindelser som kunne reagere med vannet som trakk inn. Det skapte bingo m.h.t plastpest: noen båter ble sterkt angrepet mens andre ikke. Om det hjelper med epoxy eller ikke debatteres, det vil danne en barriere som forsinker vanninntrengning, men vannmolekyler vil trenge inn åkkesom. 

 

Les heller denne: http://www.osboat.no/Plastpest_Article_29.aspx

 

Det står også noe her m.h.t hvordan reparerer, men er jo en brosjyre for å selge epoxy:  http://www.yachtpaint.com/LiteratureCentre/boat_painting_guide_nor_nor.pdf

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Det som står der mot slutten om Osmose er i alle fall bare tull: 

 

Glass råtner ikke.

Stemmer. Dette sier Wikipedia om Osmose : Osmose er diffusjon av molekyler (ofte vann) gjennom en halvgjennomtrengelig (semipermeabel) membran. Det vil oppstå et osmotisk trykk og en strøm av de molekylene som kan passere membranen fra et område med en løsning med lav konsentrasjon til et område med høy konsentrasjon. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Nå brukes "osmose" i denne sammenhengen gjerne synonymt med "plastpest" - mens den egentlige nedbrytingsprosessen (hydrolyse) starter før man har osmose. Les artikkelen til Osbåt, den gir en god orientering. Nå sier trådstarter ingenting om han er kjøper eller selger, og lokalisering av båten, men nevnte Osbåt kan kanskje være til hjelp? Kjenner ikke til selskapet selv, bortsett fra det som står på nett. 

Link to post

Bare en liten kommentar til artikkelen fra Os båt sin hjemmeside:

 

Hvis denne er av interesse burde kanskje det høres med å få lagre den, da innehaveren Thomas Anmarkrud døde i sommer.

Er vel ingen som aner noe om hvor lenge den nettsiden det linkes til kommer til å være oppe. 

 

http://www.aftenposten.no/dodsfall/Nekrolog-Thomas-Anmarkrud-8067680.html

 

http://www.baatsans.no/artikler/1642

Link to post

Legg til angående Thomas Anmarkruds artikkel, at hans utredninger om hydrolyse/plastpest har blitt lagt til grunn av domstolene i en rekke saker. Så de er god støtte for det som fremføres. Han hadde også autoritet nok til å være lærebokforfatter i båtbyggerfaget ("Komposittbåtbygging" heter boken).

 

Viktigst av alt med plastpest er at hver båt er unik og det er ikke lett å si noe generelt som passer for alle. Det må gjøres undersøkelser av dybden på angrepet en del steder før det kan trekkes konklusjoner om hvorvidt og i tilfelle hvordan det bør "angripes". Ut fra alderen på trådstaters båt vil det ha formodningen for seg at angrepet bare er kosmetisk (ellers ville det ha kommet lenge før). Slipe ned, prime over ett strøk og så vente og se er antakelig da det riktigste.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Fint å lese positiv omtalelse av kunnskaper fra osbåt. Eg føler eg talte for døve ører når eg videreformidla nødvendig forarbeid ved reparasjon av plastpest slik eit kompendi til osbåt beskriver. De fleste ønsker quickfix og er fornøyd med en langhelg på land, men de kjenner godt etter med fingrene at det er tørrt,før de sparkler i og så forsegler med lovede produkter på heile bunnen :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Du er inne på noe der, Sæbø-Jeg har hatt flere tilfeller av hastverksarbeide der utførelsen har vært for lite tålmodig. Resultatet blir uavvendelig at problemet ikke bare kommer tilbake, men enda verre enn før. En av disse båtene står overfor sin tredje fullstendige plastpest-reparasjon. Begge de to som feilet ble utført av velrenommerte verksteder. (Dog er de begge borte, nå).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Gikk på plastkurs hos Thomas Anmarksrud,han var vel ein av dei som hadde brei erfaring med reprasjon av plastpest.Om denne type reprasjoner skulle utføres skikklig var det snakk om høvling sliping av gelcoat i bunn,og gjerne så myke som 10cm over vannlinja.samt lang tørketid vasking og reingjering.Omstendlig på føring av epoksy produkter coating over vannlinje mm.Dette er  arbeid som er tidkrevende og kostbart og kan nok ikkje gjøres på ei helg på slippen.

I følge Thomas ville det vere vansklig å garantere ein sånn jobb over lengre tid

Link to post

Eg kan godt maile en 5mb adobe sak frå norboat, 12 kapittel lite hefte om rep av plastbåter dersom nokon har kunnskap om å legge dette inn i databasen på bp.

 

Red : og til trådstarter. Alle saker må vurderes individuelt. Alt fra ubetydelig til halvering i pris iht din antydning.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Gikk på plastkurs hos Thomas Anmarksrud,han var vel ein av dei som hadde brei erfaring med reprasjon av plastpest.Om denne type reprasjoner skulle utføres skikklig var det snakk om høvling sliping av gelcoat i bunn,og gjerne så myke som 10cm over vannlinja.samt lang tørketid vasking og reingjering.Omstendlig på føring av epoksy produkter coating over vannlinje mm.Dette er  arbeid som er tidkrevende og kostbart og kan nok ikkje gjøres på ei helg på slippen.

I følge Thomas ville det vere vansklig å garantere ein sånn jobb over lengre tid

 

Og prisen for en slik jobb kan vel vanskelig forsvares ved kjøp av en 30 år gammel seilbåt? Hvis jeg tipper prisen kommer på minst 100' alt inklusive, trolig en god del mer????

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det som er med plastpest,er at det i mange tilfeller kan "forsvinne av seg selv". Når gel-coat'en er permeabel og slipper inn vann, løser vannet opp styren-forbindelsene og hydrolyserer; MEN på et tidspunkt er det kanskje ikke mer av "ledige" styren-forbindelser å drive hydrolyse med. Da kan angrep stoppe opp av seg selv. Dette er en av de grunner som Thomas Anmarkrud forfektet som grunnlag for "vente og se"-metoden. Går det denne veien -- og det gjør det faktisk ofte, særlig på eldre båter -- så er det egentlig ikke mer enn et kosmetisk problem.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

I Norge er det noen hundre tusen fritidsbåter. Hvor mange båter går ned hvert år som følge av Osmose/Plastpest?

 

Man bør vel etterhvert ha et solid statistisk grunnlag for å si noe om hvor mange prosent eller promille av norske båter som går i oppløsning hvert år.

Om ikke annet bør jo epoxy-produsentene ha gode tall på dette, som jo selger inn kur for millioner i året....

 

Eller kan det tenkes at det bare er "snake-oil" som løser et problem som bare finnes hvis du kjenner etter hva epoxy-produsentene sier du skal se etter.

Jeg personlig heller mest til det siste alternativet.

Link to post

Av alle dem jeg har diskutert plastpest med opp gjennom tidene, er det ingen som noen gang har kunnet bekrefte at noen båt her i landet har gått i stykker på grunn av plastpest. Det er rett og slett ingen som kjenner til et eksempel på fatal skade av plastpest. Det nærmeste noen har kommet, var Thomas Anmarkrud som hadde sett på ett tilfelle der laminatet hadde myknet så mye at det var et problem. Båten "bulte oppover" på de steder den hvilte "kjølen" på blokker. Men det var en båt som hadde ligget mesteparten av sitt liv på sjøen i Florida dvs "i varmtvann". Altså et helt atypisk tilfelle.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Trykket er et annet innenfra, fordampning har også betydning. I tillegg til at vann innenfra kun står over et begrenset areal i bunnen.

 

X antall lag med epoxy-primer er ikke nødvendigvis bra, og frarådes for eldre båter. Man risikerer å "sperre inne" en hydrolyseprosess, og det kan gjøre mer skade enn å la den "holde på og dø ut av seg selv", se innlegg # 17 ovenfor. På nye båter vil det forsinke prosessen med vannopptak i laminatet, men ikke hindre den helt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...