Jump to content

Landstrøm og sinkanoder


H.H

Recommended Posts

Har hørt at dersom man er koblet til landstrøm så vil sinkanodene fort bli oppbrukt, etter som jordingen er koblet til motoren. Dette skal vist ikke være noe problem dersom man ligger en helg eller noen dager og bruker strøm til varmtvanns tank o.l.. Men man bør vist ikke ha lader på kontinuerlig når man går fra båten.

Men hva skjer dersom man har motrovarmer på båten som er koblet til landstrøms anlegget, og er på hele vinteren? Hvor fort vil sinkanodene forsvinne, og er det eventuellt andre løsninger som kan hindre at de blir spist opp så fort?

Link to post
Share on other sites

Dette med tæring er vanskelig. Det er vanskelig å vite om det er noe galt og hvor galt det er uten å faktisk jevnlig sjekke sine anoder.

 

Faktum nr. 1.

Kobler du ikke til landstrømsjorden, kan du heller ikke få et tæringsproblem. Problemet ditt da er at det både er farlig og ulovlig.

 

Faktum nr. 2.

Bruker du en skilletrafo, blir du også kvitt problemet med tåring. Ditt nye problem er at skilletrafoene både er dyr, tar mye plass og veier mye.

 

Faktum nr. 3.

Dobbeltisolerte elektriske apparater skal ikke ha jord tilkoblet og her heller ingen mulighet for jordtilkobling. Da kan landstrømsjord avsluttes i inntaket. Du får dermet ingen tæring, da du har jord tilkoblet, men ikke i bruk. Ditt nye problem er at mange apparater ikke er dobbeltisolerte og dermed ikke kan benyttes. Motorvarmer og varmtvannstank er eksempler.

 

Faktum nr. 4.

Et landstrømsanlegg har flere jordfeilbrytere innebygget. Du har din i båten, og på land står det også en i henhold til forskriftene. Oppstår det en jordfeil, vil en fungerende jordfeilbryter slå ut. Grensen for utslag er satt til 30mA. Strømmer under dette vil ikke bli berørt. Det positive er at anlegget ikke er berøringsfarlig, men små strømmer og spenningsforskjeller i jordlederen kan forsatt gi opphav til tæring.

 

Faktum nr. 5.

I et fungerende landstrømsanlegg med fungerende jordfeilbrytere, vil det likevel være rom for potensialforskjeller som skaper tæring. Årsaken er at båtene og el-anlegget er koblet sammen i en kjempestor galvanisk krets via felles jordledning og flytende rundt i en elektrolytt kalt saltvann. Siden ledningsstrekkene er lange og et anlegg i en salt båthavn/båt alltid er utsatt for tæring og slitasje, må man forvente at det i større eller mindre grad oppstår potensialforskjeller. Disse forskjellene danner grunnlaget for et galvanisk element der sinkanodene dine ofres av elektroner som går via saltvannet for å utjevne potensialet.

 

Faktum nr. 6.

Når det skjer tæring, skjer det ikke nødvendigvis for din båt. Det skjer nødvendigvis ikke for den båten som har en større eller mindre jordfeil heller.Strømmen går der den har lettest for å komme i likevekt. Det kan være at en mye bedre galvanisk krets kan dannes via 2 nabobåter eller en nabobåt og brygga. Har du et skrog i aluminium og landstrøm uten skilletrafo, er du ofte en god kandidat. Et flott hekkaggregat kanskje. For å omskrive litt: Strømmens veier er uransakeliger". Det er den jo egentlig ikke, men for deg virker det slik.

 

 

Hva blir konklusjonen?

Som oftest går det bra, men garantier gis ikke. Det kan nemlig også gå fryktelig galt, avhengig av anleggenes tilstand og eventuelle jordfeil. Har man en situasjon definert som jordfeil og jordfeilbrytere er ikke eksisterende eller irret i stykker i kombinasjon med at strømmen fant ut at den aller helst ville gå via din båt, går det plutselig ikke spesielt bra. Hverken sikkerhetsmessig eller tæringsmessig.

 

Kjernen i alle problemstillingene er jordingsledningen fra land og at denne blir jordet med båtens jord. Kan man unngå det, har man unngått tæringsproblemet. Det er 3 mulige veier: Det beste er bruk av skilletrafo. Alternativet er bruk av kun dobbeltisolerte apparater. Siste mulighet er selvfølgelig å ikke være tilkoblet. Du kan ligge i en skikkelig heit havn der det tæres over en lav sko. Er du ikke tilkoblet den store galvaniske kretsen, skjer det heller ingen skade. Det går ikke strøm i en krets som ikke er tilkoblet for å si det slik. Så ikke vær tilkoblet landstrøm hvis du ikke har et behov. Lad opp battribanken, varm opp varmtvannstanken, gjør det du skal og koble deg fra. Da har du i alle fall begrenset problemet.

 

Til deg med kun en landstrømslader:

Har du bare en landstrømslader og denne er dobbeltisolert, vil du ikke kunne få tæring. Du kan derfor la den stå tilkoblet så lenge du vil sett fra et tæringsståsted.

 

En ting til. Har du et tæringsproblem, tæres sinkanodene dine først. Dernest tærer alt som sinkanodene var ment å beskytte   :lol:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Håper at du har en jordfeilbryter selv om du ikke har landstrømsjord tilkoblet. Jordfeilbryteren vil bryte kretsen dersom du får et overslag til jord (dvs sjøen i ditt tilfelle), men er ikke avhengig av å ha jord tilkoblet. Ulempen er at den da ikke slår ut når det oppstår en jordfeil, men først når feilen gjør at strøm ledes til jord. Ofte betyr det at den slår ut når strømmen går gjennom deg til jord, men det er i såfall bedre enn at ingen ting slår ut når strømmen går gjennom deg til jord. Da stryker du nok med i steden.

 

Nå kunne båtens jord fungert som felles jording. Da ville jordfeilbryteren slå ut i det øyeblikket det oppstod en feilsituasjon fordi saltvannet er et godt jordingspunkt. Men er jordfeilbryteren defekt og ikke slår ut, er du pluselig i en farlig situasjon samtidig som jordstrømmen spiser anodene dine fortere enn du kan si kake. Det er årsaken til at landstrømsjord skal være tilkoblet. Liv og helse foran oppspiste sinkanoder for å si det slik.

 

Lotus

 

PS: Nå er det jo slik at de fleste apparater aldri noensinne får jordfeil, så å klippe jordledningen er på ingen måte øyeblikkelig livsfare. Problemet er at det kan være det av og til hos en eller annen og det kan utmerket godt være hos deg. Sjansen er liten, men konsekvensene store.

Link to post
Share on other sites

Her kan det være greit å minne om den huskeregelen vi hadde som radioamatører, den gangen vi hadde sendere med et par tusen volt på anodene:

 

"Jord senderen, før senderen jorder deg!"

 

Noe av det samme gjelder i båt, selv om spenningen er lavere ......

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...