MOW Startet 20.November.2015 Del på Facebook Startet 20.November.2015 Hei båtvenner Snekken er nettopp kommet på land og det er flere prosjekter som skal gjennomføres i vinter for at hun skal bli fin til våren. Et av dem er et nyt ror og jeg er i tvil om hva slags tresort jeg bør velge til det... Roret er av den type som kun er under vannlinjen og kan vel betegnes som et tradisjonelt ror, men kanskje ikke for snekker for det går ikke utvendig bakut som jeg ser mange snekkers ror gjør, men altså er en slags spade under vannlinjen. (Jeg kan ta foto og sende senere hvis relevant) Nåværende ror er tæret og sprukkent flere steder. Det er ca 3-4 cm tykt og omtrent 40 x 40 cm. Hele roret er altså under vannlinjen og det er festet med bolter til metalloppheng. Det jeg trenger kyndig veiledning om er hvilken type tre jeg bør satse på. Jeg har tenkt på ... helt blank men hva sier dyktige trebåtsfolk herinde om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Sett flere båter har kunstfiberplate, her er tips. https://baatplassen.no/i/topic/16054-ror-oplegg/ https://baatplassen.no/i/topic/123-lage-nytt-ror-hvordan-br-det-utformes/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fjordgubbe Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Bruk kunstfiberplate. Er ei betre løysing. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Bruk kunstfiberplate. Er ei betre løysing. hmm jeg finner ikke riktig noe som heter "kunstfiberplate" ------- går ut i fra at det er en platetype som ikke er basert på trefiber, men det er jo mange forskjellige ikke-tre fiber... kan du komme litt nærmere omkring materialet her? Glassfiber eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Nei kunstfiber er vel feil uttryk. Men veit det vert brukt ei form for plast på dei fleste båtar eg kjenner til. Men det er ikkje glasfiber, sjølvt om du heilt sikkert kunne brukt det og. På min båt er det brukt eit slikt stoff. Ca 3cm tjukt og butt i begge endar. Det likte eg minder, og difor avrunda eg det i forkant og spissa det ut i akterkanten. Gjorde det med ein maskinhøvel, so det var greitt å arbeide med.Såg mykje betre ut, men veit ikkje om det har noko praktisk betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Same materiale som sjølve båten er best. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Fiks Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Regner med at det er PEHD plast som blir brukt til rorplater. Da det originale rorer er av tre er de muligens enklest å lage en ny rorplate av furu som limes med epoxy og evt. boltes med rustfri gjengestang. Tre er i alle fall enklere og biligere å få tak i en et passende plastemne. Foto av de originale roret vil være nytting mht. å få råd om hvodan reparasjonen kan gjøres da dette er avhengig av utforming av beslag på rostamme og rortapp. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Regner med at det er PEHD plast som blir brukt til rorplater. Da det originale rorer er av tre er de muligens enklest å lage en ny rorplate av furu som limes med epoxy og evt. boltes med rustfri gjengestang. Tre er i alle fall enklere og biligere å få tak i en et passende plastemne. Foto av de originale roret vil være nytting mht. å få råd om hvodan reparasjonen kan gjøres da dette er avhengig av utforming av beslag på rostamme og rortapp. Jeg tror gjerne at de der PEHD plater varer lengre enn tre, men det er nå slik at jeg har fravalgt plastbåt (som jeg har hatt en av før) og tilvalgt trebåt. Så jeg vil velge et rorblad i tre. Det nåværende ser ut til å være basert på kryssfiner, men jeg er usikker på om det er "løsningen" også i neste versjon for det er ikke det som har holdt særlig godt i forhold til resten av båten og det ser ikke originalt ut ( jeg tar foto såsnart jeg kikker forbi båten igjen)... tenker alternativt på f.eks. limte furulister m.m. men i prinsippet er jeg ellers veldig åpen for faglige innspill her Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Enig! Trebåt skal ha ror i tre. Jeg vlle brukt malmfuru. Jeg ville limt det (enkomponent polyuretanlim) av 20 - 25 mm tykke staver, høvlet plant og forsterket med høyglanspolerte syrefaste flattsål og gjennomgående bolter med hettemuttere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MOW Svart 25.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2015 Enig! Trebåt skal ha ror i tre. Jeg vlle brukt malmfuru. Jeg ville limt det (enkomponent polyuretanlim) av 20 - 25 mm tykke staver, høvlet plant og forsterket med høyglanspolerte syrefaste flattsål og gjennomgående bolter med hettemuttere. Takk Nils for "støtten" Nok ikke malmfuru men furustaver (høvlet glatte) - nok det som heter "hobbylist" i 27x27mm innkjøpt. De blir limt med Danalim PU mørk 422 / D4 approved og det heldige er at det blir akkurat 12 stykk i høyden og det er jo perfekt så jeg ikke engang behøver å sette inn en lus. Dog skal det justeres litt på tykkelsen (2-4 mm) øverst og nederest inn i metallsporingen som får noen gjennomgående syrefaste skruer med muttere i den annen ende (evt vingemuttere hvis jeg får fatt i det) Ser at jeg kan forlenge roret med 1,5 cm uten at det stikker utenfor hekken og håper at det kan gi litt bedre rorrespons når jeg bakker ??? Med forlengelsen blir roret 32.4 cm (høyde) og 46.5 cm lengde. Noen som har erfaring med om roret blir mere effektivt jo lengre det blir? Det annet jeg overveier er om jeg skal feste syrefaste flattjern på begge sider (vertikalt) og feste med gjennomgående skruer/muttere for å forsterke roret, evt 2 på hver side...(så vil jo roret henge sammen selv om limen løsner selv om den er vannfast tenker jeg)... noen som har synspunkter på dette? Nødvendig, ønskelig eller overkill?? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.November.2015 Del på Facebook Svart 25.November.2015 For å forbedre svingegenskapene så bør du høvle til roret omtrent som en flyvinge. Dog likt på begge sider naturligvis. Avrundet butt foran med 5-10 cm foran rorstammen etter montering, og spisset bakover. Jeg gjorde det slik på min 27 fot halvdekker med tilsvarende forhold i akterenden som din snekke, og denne fikk dramatisk bedre svingegenskaper - særlig ved bakking. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.November.2015 Del på Facebook Svart 25.November.2015 Roret virker alltid dårlig ved bakking. Dessuten må en være forsiktig med stort rorutslag ved bakking fordi det gir veldig stort moment på rorbladet. På den måten fikk jeg ødelagt roret til Tora. Jeg er vant til at stavene står vertikalt på roret og at det brukes horisontale syrefaste jern som forsterkning. Her er et bilde av roret til Tora. Det blir litt annerledes med et sleperor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MOW Svart 26.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2015 Roret virker alltid dårlig ved bakking. Dessuten må en være forsiktig med stort rorutslag ved bakking fordi det gir veldig stort moment på rorbladet. På den måten fikk jeg ødelagt roret til Tora. Jeg er vant til at stavene står vertikalt på roret og at det brukes horisontale syrefaste jern som forsterkning. Her er et bilde av roret til Tora. Det blir litt annerledes med et sleperor. Veldig fint ror, Nils - og ja enig stavene ville normalt stå lodrett, men jeg uploader foto av eksisterende (veldig trette ror) og så vil du se at med den profilering så vil horisonate staver være mest fornuftig (tror jeg ) øhhh jeg får ikke lagt opp bildene... Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/snekkens_ror_foto_3.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/snekkens_ror_foto_2.jpg hvorfor i h... vises kun linket??? Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) kopier linkadresse og lim inn i Image Redigert 27.November.2015 av horg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Forslag til reparasjon av roret: Regner med at det ikke har så mye for seg å lage et ror med profil. I alle fall vil utsparingen for propell ødelegge forkanten av en slik profil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Ser at jeg kan forlenge roret med 1,5 cm uten at det stikker utenfor hekken og håper at det kan gi litt bedre rorrespons når jeg bakker ??? Med forlengelsen blir roret 32.4 cm (høyde) og 46.5 cm lengde. Noen som har erfaring med om roret blir mere effektivt jo lengre det blir? Å øke ror-arealet pleier normalt å gi bedre svingradius. Mulig dette er en løsning avrundet i forkant og øke i høyden og forsterke med flatjern der og ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MOW Svart 29.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2015 Å øke ror-arealet pleier normalt å gi bedre svingradius. Mulig dette er en løsning avrundet i forkant og øke i høyden og forsterke med flatjern der og ? Den der design ser veldig spennende ut. Jeg havde ellers tenkt å legge stavene horisontalt fordi det var akkurat 12 staver i høyden (27mm x 12), men nå vil jeg designe efter å legge dem vertikalt - forsterker nok med horisontale flattjern og vil følge ditt design ved å la roret bli høyere - tenker litt på å gå opp med 12,5 cm så det blir 45 cm høyt bakerst. Lengde: 45.9cm (+0.5cm i forhold til nuværende) - dvs. 17x27mm MEN har noen herinne sett et sånt ror før på en snekke?? @Fiks: Jeg har valgt staver a 27mm x 27 mm i furu som blir limt med Danalim D4 kompatibelt (nå vertikalt). Helt med på det med syrefaste skruer og bolte! Men er ikke sikker på at jeg feller inn metallrammen fordi den passer helt med de 27mm og innfelling vil jo svekke styrken litt. Men vi får se.. Takk for god input! Satser på et par syrefaste flattjernforsterkninger - horisontalt - den ene mellem nuværende metallskinner og den annen øverst på den nye forhøyede del. Forover blir det avrundet og akterover vil jeg spisse det de siste 5 cm. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 3.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/ror_halvferdig.jpg mon dieu jeg forstår fortsatt ikke hvordan f... jeg kan paste inn foto herinde ,,, Nå men her er roret så skåret og pusset - 27x27mm staver ---- når været blir til det ( det skal jo være en nytelse å gjøre sånt som det her ) så tar jeg det gamle ror av og tester det nye på. Setter det dog først på til våren og da ferdig primet først (Jotun Primer innkjøpt) .... bør jeg mette det med rå linolje før jeg smører primer på?? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Flott ror du har laget, selv om det ikke er profilert. Ser du har rundet det av helt framme og det er bra. Du bør runde av alle kanter i framkant av roret også skråkanten mot toppen av roret. Laste inn bilde. Det ser ut for at du har kopiert linken inn i teksten? I stedet finner du et symbol litt til høyre for link-symbolet. Klikk på det og sett inn bildelinken der. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 3.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 hmmm så lykkes det (tidligere har jeg bare laget crl v (paste)) @Nemo - Det kommer ikke helt frem på foto at alle kanter mot båtens hekk er avrundet. Øverst og nederst er roret dog helt flatt - kun polert kantene litt. For enden av roret fra båten har jeg spisset den litt som en flyvinge men altså spissingen er lik styrbord og babord Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2015 Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 Dette ser lovende ut. Jeg ville så absolutt ha mettet det med rå linolje før primer ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MOW Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2015 Dette ser lovende ut. Jeg ville så absolutt ha mettet det med rå linolje før primer ja. Takk for det gode råd! Jeg gir det en rå "linoljetur" nå her opp til jul Og primer det sammen med resten av båten til våren (før jeg setter det på til sist før den skal i vannet) Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 13.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2016 vel jeg har hatt det nye ror ferdig i en tid, men først i dag ble det skrudd fast på båten. Roger-jo, det ble akkurat som du foreslo og som jeg gikk etter. Det som ikke heeelt var planlagt var at jeg måtte ha smeden i havnen til å lage nye syrefaste/rustrfrie beslag for de gamle var ferdig. Det kostet en halv bondegård (jeg ble litt snytt men har sagt at neste jobb for meg blir mye billigere uansett hva det måtte dreie seg om ) nåh pyt med prisen på grisen - det ser etter min mening hamrende fantastisk ut ... TAKK til alle for input Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 13.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.