Jump to content

Tellstick NET, smart produkt også til båten


Dykker

Recommended Posts

Hei dacapo.....var litt rask jeg å, så jeg har ikke bestillt den jeg linket til. Tenkte prøve den pisken først. Funker ikke det bra bestiller jeg den jeg linket til .....så da kan jeg være testpilot  :thumbsup:

Jeg har også kjøpt repeater og dimmer jeg skal teste ut.

Siden det ikke fantes noe fra før har jeg også nå , som jeg skrev tidligere i tråden, modifisert en vanlig av/på bryter . Den første utgaven går på 220V. Nå har jeg også modifisert det slik at de også går på 24V og nå den siste på 12V.

Dvs at jeg kobler til 12 V som drivspenning og har da en relee utgang som enten er lukket eller åpen og dette styres med tellstick. Slik kan jeg styre alt som har en av/på bryter i båten......(lys,kjøleskap,dieselvarmer osv)

Link to post
Share on other sites

Hei dacapo.....var litt rask jeg å, så jeg har ikke bestillt den jeg linket til. Tenkte prøve den pisken først. Funker ikke det bra bestiller jeg den jeg linket til .....så da kan jeg være testpilot  :thumbsup:

Jeg har også kjøpt repeater og dimmer jeg skal teste ut.

Siden det ikke fantes noe fra før har jeg også nå , som jeg skrev tidligere i tråden, modifisert en vanlig av/på bryter . Den første utgaven går på 220V. Nå har jeg også modifisert det slik at de også går på 24V og nå den siste på 12V.

Dvs at jeg kobler til 12 V som drivspenning og har da en relee utgang som enten er lukket eller åpen og dette styres med tellstick. Slik kan jeg styre alt som har en av/på bryter i båten......(lys,kjøleskap,dieselvarmer osv)

Hehe - da får vi vente å se :)

Kjekt med mulighet for også å kunne styre 12v utstyr

Hvilken type av/på brytere er det du modifiserer ?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg modifisert temperatur og fuktighetsføleren med ny antenne. Dette økte rekkevidden med 2-3 m . 

Hadde den stående i stua der den datt ut innimellom. Nå går den stabilt selv om jeg setter den 2 m lenger unna  :thumbsup:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11274/20160121_113927.jpg

 

 

Og 12V relee til on/off bryteren er på vei  :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg modifisert temperatur og fuktighetsføleren med ny antenne. Dette økte rekkevidden med 2-3 m .

Du tror ikke en annen farge på antennen ville fungert bedre, eller er den kanskje fargekoordinert med interiøret? ;-)

 

Spøk til side: Er det et lett tilgjengelig loddepunkt inni dekselet? Dette er jo en grei hack for å øke rekkevidden på en enkelt dings som står i grenseland. Selv har jeg bestilt bedre antenne til Tellstick'en, så slipper jeg forhåpentligvis å modde de enkelte dingsene mine. Jeg lodder ikke mer enn høyst nødvendig....

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ja det er faktisk lagt ut et ekstra loddepunkt for ekstern antenne  :wink: . Har tegning av printet mener jeg vis du blir usikker men det tror jeg ikke. 16 cm funka fint.

Nå har jeg fått testet antenna (pisken) og den forlenget rekkevidden med ca 2 m . Dette hjalp veldig på en sensor som stod i grenseland. Den er nå stabil  :yesnod:

Jeg har også satt opp en enkel og "rimelig" vanninntrengningsalarm til båten. En trådløs enhet fra Nexa og en flottør. Kanskje 200-250 kr. Du kan jo se her :

 

 

Nå mangler jeg bare alarm når landstrømmen forsvinner....ser ut som om jeg må bruke et 220V relee og koble mot et nexa produkt ....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

plages med at tellstick.neten min har mistet kontakt med oregon værstasjonen + etpar andre sensorer.     Finner ikke ut hvordan jeg sletter / legger inn sensorer på nytt.. er det noe helt elementært jeg har oversett..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det går an å slette sensorer....du må bare huke av at du ikke vil se dem også forsvinner dem av seg selv etter en stund(typ uker).

Legge inn er vel bare å ta ut batteriet og starte på nytt....

Vis jeg tar feil vil jeg gjerne vite det  :giggle:

Link to post
Share on other sites

du har rett på #1 - forsvant etter ca et døgn, fikk ikke prøvd nr2 (sticken er nå 1200 km unna) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Var det sånn at flere hadde hatt problemer med at bredbåndsruter hang når det var en TellStick koblet til? Min bredbåndsruter døde helt etter ca 1,5 mnd i båten med TellStick tilkoblet. Strømmen har vært dønn stabil, så jeg har begynt å mistenke TellSticken for å fucke opp...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

ikke prøvd , men oppdaterer ikke sensorer osv.   Og blinker ikke på vanlig måte

 

Har du oppgradert den med siste versjon av firmware? Det er vel v17 som er nyeste nå (eller dvs var da jeg oppgraderte for et par mnd siden)...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det som er litt trikki er at den er veldig følsom. Vis du setter den oppe på eller i nærheten av annen elektronikk får den problemer med å oppdatere sensorer mens det å slå av/ på ting er greit. Den bør helst stå fritt...Skift ut nettverkskabelen med en litt lenger slik at den kommer unna routeren.

Link to post
Share on other sites

Har du oppgradert den med siste versjon av firmware? Det er vel v17 som er nyeste nå (eller dvs var da jeg oppgraderte for et par mnd siden)...

 

v17 på denne.  Ser den står offline igjen , siste oppdatering søndag ettermiddag

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som vet om man kan få kjøpt vindmåler til Tellstick Net systemet (eller fra andre leverandører på 433MHz)? Fra før har jeg 7 temperatur/fuktighetssensorer samt smartbryter til avfukter. 

Men det hadde vært kjekt med en vindmåler slik at jeg kunne sjekke vinden via mobil/nettbrett. 

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...