Jump to content

Tellstick NET, smart produkt også til båten


Dykker

Recommended Posts

Har nå vært å kjøpt denne:

 

http://www.teknikmagasinet.no/produkter/hjem-o-husholdning/termometre/remote-thermo-sensor

 

Kan fortelle at den ligger under en luke fremme i båten 1,5 meter lavere enn mottakeren. Luken er på. Det er ca 5 meter mellom sender og mottaker. Det fungerer ikke. Virker som den er avhengi av fri sikt.

Når det gjelder CO sine: først kan man velge mellom 15 forskjellige systemer, deretter må man velge mellom kanal 1-4. Jeg har gjort det slik at systemet er valgt til 1, da det stod i papirene at alle måtte være på samme system. Deretter valgte jeg kanal 1 på den ene sensoren 2 på neste osv. Har jeg gjort feil? Kan man ha 4 sensorer pr. system?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en Tellstick-pakke (Smart Home Start-Up Kit Large) i dag. Har fått temp/hum og temp/hum+utetemp på nett uten problemer. Plukket også opp naboens utendørs temp/hum, så nå har jeg vær-data ute og inne, samt hos naboen vegg i vegg. ;-)

 

Har planer for utendørs-stikket, mens innendørskontaktene kommer vel etter hvert.

 

Det som bekymrer meg litt er at det ikke er noen paring av enheter av typen temp/hum. Det er ikke det at noen får gjort noe med dem utover å lese av verdier, men det er jo ikke sikkert at jeg vil at andre skal lese av hos meg... Men, men...

 

Nå er jeg på jakt etter en integrert bryter (til standard veggplass) som kan skrus av/på både manuelt via bryter, men også via Tellstick'en. Skulle gjerne hatt utelampa inn i løsningen fordi vi glemmer den oftere enn vi husker den. Forslag?

 

Tilsvarende skulle jeg hatt en dimmer (også den til standard veggboks) som kan betjenes både manuelt og via Tellstick'en, så jeg kan dimme spotene i taket uten å lette på rumpa. Forslag?

 

Jeg har en Tellstick ZNet også, men den kan ikke ta imot info via 433,92 MHz, bare motta. Den kan sende/motta til/fra Z-Wave, men der er ikke utvalget av rimelige dingser like stort som for 433,92MHz-dingser. Jeg tror XNet'en får hvile litt, mens jeg leker med Net'en... ;-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hmmm har 4 sensorer fra CO og foreløpig fungerer de som bare det..!

Har bla en i garasjen, en ute og en inni en kjellervegg. Avstand på opptil 10 m, gjennom betong og vegger etc.. Mottar som bare det på Tellsticken

Er det de samme som er i salg pr dags dato? Kan være at jeg blir forstyrret av noe. Ligger ved kornsiloen i Halden, og oppe på den er det en del senderutstyr.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Jeg også har hatt dette noen måneder nå og gleder meg til sommeren da det skal flyttes ned i båten. Da får jeg fjernstyrt vv-tank, lader, kjøleskap,kjøleboks, 220V vifteovn og evn den gamle Eber D3  :smiley:

Det jeg kunne tenkt meg i tillegg var en on/off bryter som fortsatt har 220V som drivspenning men som styrer en relee utgang der du har enten kontakt eller ikke kontakt. På denne måten kan jeg erstatte hviken som helst av/på bryter i båten med denne og styre det meste i båten fra appen på telefon.

Noen som vet om noe slikt finnes ?

Link to post
Share on other sites

Jeg også har hatt dette noen måneder nå og gleder meg til sommeren da det skal flyttes ned i båten. Da får jeg fjernstyrt vv-tank, lader, kjøleskap,kjøleboks, 220V vifteovn og evn den gamle Eber D3  :smiley:

Det jeg kunne tenkt meg i tillegg var en on/off bryter som fortsatt har 220V som drivspenning men som styrer en relee utgang der du har enten kontakt eller ikke kontakt. På denne måten kan jeg erstatte hviken som helst av/på bryter i båten med denne og styre det meste i båten fra appen på telefon.

Noen som vet om noe slikt finnes ?

 

Har googlet litt etter den typen utstyr, ser ikke ut som det finnes. Folk løser den type behov typisk med en 220V brytermodul, en 12V DC nettadapter, og et vanlig 12 V rele. 

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Det med å fjernstyre Eberspracheren hadde jo vært kjekt. Så en post lenger opp hvor det skulle forskes på dette. Funnet ut noe mer?

 

Fant noen hint her: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?141941-Eberspacher-Overide-Switch

 

Virker som det som skal til, er å sette spenning å gul ledning inn til Eberen. Utfordringen er å løse det uten å ødelegge for vanlig styring fra kontrolleren.

 

Får litt dårlig magefølelse av å lage en slags "tjuvkobling" mellom 220V og 12V i båten på denne måten. Hadde foretrukket å ha en ren trådløs bryter som ikke var tilkoblet 220V for dette.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Ja, man må ha internett ombord. F. eks ICE eller liknende.

Noe av poenget med Net og ZNet er vel at de kan operere uten nettverk? Dvs at de kan settes opp og de vil fortsette å kjøre gjennom sine rutiner hvis nettet forsvinner.

 

Jeg vet ikke om det også betyr at man kan sette opp løsningen hjemme, og deretter demontere og remontere i båten. Det avhenger av om Net-/ZNet-Tellsticken lagrer alt i nvram så det overlever strømbrudd. Hvis det fungerer vil i så fall den programmerte automatikken fungere, men man får ikke fjernstyrt den. Man bør derfor være sikker på at det man gjør klart av automatikk er slik man vil ha det.

 

Noen som vil teste dette? ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

Virker som det som skal til, er å sette spenning å gul ledning inn til Eberen. Utfordringen er å løse det uten å ødelegge for vanlig styring fra kontrolleren.

 

Stemmer det. Jeg har en annen type fjernstart som fungerer til dette formålet...

Man må stoppe varmeren ved å fjerne spg. fra gul ledning, men temperatur-regulering fungerer som normalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det også betyr at man kan sette opp løsningen hjemme, og deretter demontere og remontere i båten. Det avhenger av om Net-/ZNet-Tellsticken lagrer alt i nvram så det overlever strømbrudd. Hvis det fungerer vil i så fall den programmerte automatikken fungere, men man får ikke fjernstyrt den. Man bør derfor være sikker på at det man gjør klart av automatikk er slik man vil ha det.

 

Noen som vil teste dette? ;-)

 

 

Jeg gjorde det akkurat slik. Var litt hyggeligere å sitte hjemme i stua å teste "riggen" i forkant, fremfor en litt kjølig båt. Fungerte helt glimrende.

 

Savner dog å kunne se/verifisere om en kontakt er av eller på siden 433 en enveis.

 

Bruker de medfølgende temp sensorene til å styre varme av/på i motorrom og kabin.

Link to post
Share on other sites

 

Nå er jeg på jakt etter en integrert bryter (til standard veggplass) som kan skrus av/på både manuelt via bryter, men også via Tellstick'en. Skulle gjerne hatt utelampa inn i løsningen fordi vi glemmer den oftere enn vi husker den. Forslag?

 

Tilsvarende skulle jeg hatt en dimmer (også den til standard veggboks) som kan betjenes både manuelt og via Tellstick'en, så jeg kan dimme spotene i taket uten å lette på rumpa. Forslag?

 

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/universaldimmer-408070/

 

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/tradlos-mottaker-408048/

 

Jeg har sistnevnte på utelyset på hytta, og den er satt opp til å skru seg av og på med soloppgang og -nedgang.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene. Jeg satt og kikket på en produktvideo fra Nexa i går kveld/natt og oppdaget disse to. De ser ut til å gjøre det jeg vil - fjernstyring pluss at man beholder originalbryterens funksjon.

 

Oppdaget enda en: WMR-3500-2, som gjemmes bak vanlige veggstikk, så man slipper å bruke de ganske stygge utenpåliggende bryterne. Det gir en estetisk penere løsning, pluss at man kan bruke én WMR-3500-2 på ett dobbeltstikk, så unngår man å bruke to utenpåliggende brytere.

 

Nå har jeg også bestilt meg kraftigere antenne (kvartlengde), så jeg ikke får problemer med å plukke opp alle dingsene selv om Tellstick'en settes i kjelleren.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei Popeye70.

Hvor får du tak i kraftigere antenne ?

 

Jeg har kjøpt én hver av disse to:

 

http://www.ebay.com/itm/331577195373

Gummipisk som festes rett i TellStick'en.

6 DBi.

Pris: ca. 20 kroner, gratis frakt til Norge

 

http://www.ebay.com/itm/331577195373

Frittstående antenne med kabel (for mer fornuftig plassering av antennen i forhold til både TellStick og dingser)

3 DBi

Pris: ca. 42 kroner, gratis frakt til Norge

 

Begge er på vei med muldyr fra Asia, så de er vel her om et par-tre uker, tipper jeg.

 

Grunnen til at jeg kjøpte disse var fordi da jeg flyttet TellStick'en ned i kjelleren mistet jeg kontakt med naboens utendørstermometer. Jeg vil gjerne kunne se temp/hum derfra, og jeg vil ikke risikere at jeg ikke får kontakt med de dingsene jeg selv setter opp.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Akkurat, samme link to ganger. Det er en aldri så liten feil fra min side. Det skulle være to forskjellige. Sånn går det når man skal svare raskt. :-/

 

http://www.ebay.com/ulk/itm/301136310596

http://www.ebay.com/ulk/itm/331577195373

 

Her er begge linker. Etter å ha startet et svar på mobil får jeg ikke sett den forrige posten, så jeg ser ikke hvilken jeg allerede har lagt ut....

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Den er sikkert mye bedre. Det er en kvartbølge-antenne som de andre to, men har bedre DBi.

 

Dessverre for meg er jeg såpass gnien at den ble for dyr da jeg skulle ha MG et par b-b-billige antenner...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...