Jump to content

Tellstick NET, smart produkt også til båten


Dykker

Recommended Posts

Eg fekk alt telldus utstyret på plass, og tok det med til Gran Canaria. Inkludert ein ny router fra telenor som eg kunne plugga rj45 plugg i.

 

Men........

Når eg skulle til å koble dette opp, så viste det seg at den store telenor routeren brukte større sim kort en den little trådløse. Dette hadde eg ikkje tenkt på, så eg hadde ikkje med sim kort adapter...

Så, eg får vel venta til nermare nyttår før eg skal ner igjen. Denne gang MED sim kort adapter.

Link to post
Share on other sites

Steini skrev 43 minutter siden:

Eg fekk alt telldus utstyret på plass, og tok det med til Gran Canaria. Inkludert ein ny router fra telenor som eg kunne plugga rj45 plugg i.

 

Men........

Når eg skulle til å koble dette opp, så viste det seg at den store telenor routeren brukte større sim kort en den little trådløse. Dette hadde eg ikkje tenkt på, så eg hadde ikkje med sim kort adapter...

Så, eg får vel venta til nermare nyttår før eg skal ner igjen. Denne gang MED sim kort adapter.

 

Kanskje like greit å bestille nytt sim kort? Det kan bli feil også på simkort, så er det en stund siden du sist skiftet så kan det være greit å gjøre det nå. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt meg denne: https://www.lightinthebox.com/en/p/veskys-1080p-hd-2-0mp-wifi-security-surveillance-ip-camera-cloud-storage-two-way-audio-remote-monitor-night-vision_p6251227.html?prm=1.18.104.0 som jeg har planer om å koble sammen med resten av Telldus-systemet.

 

Da kan du i teorien kjefte på skumle besøkende mens du kaster deg i bilen eller ringer politiet med signalement :thumbsup:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev On 21.9.2018 at 11.44:

Jeg bestilte et opplegg nå som for min del så veldig enkelt ut og passet meg bra.

Det er denne enheten + 3 ekstra slaveenheter

https://www.sikkerheten-selv.no/product/1107/ring-hytta-varm-gsm-strømstyring-med-temperaturføler-og-app

 

Jeg har 3 behov:

  • Kunne stille inn av/på funksjon ved gitte min/maks temperaturer
  • Få varsel om strømmen forsvinner
  • Sjekke temperaturen på litt forskjellige steder i båten

I kontaktene kobles varme-rør/frostsikring fra 80 watt til 225 watt. Totalt 930 watt.

Hei VannTro, nå som jeg har fått meg en ny større lukket båt, så vurderer jeg og la den ligge ute!

 

tar jeg den opp om 2 uker så skal den på vannet igjen senest om 3-3 1/2 mnd.

 

jeg  il også ha en slik løsning. Har dette fungert greit for deg ? Eller ville du anbefalt og kikke etter noe annet ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

@MaSa  Ja, nå har jeg hatt dette montert i ca. 1. mnd. og generelt er jeg meget godt fornøyd, selv om jeg tenkte litt feil når jeg også bestilte slaver.

Jeg ønsket ikke å koble meg til med landstrøm, da jeg ikke har skilletrafo(bare en 30amp. skillediode). Det er kun en skikkelig skilletrafo jeg stoler på for å unngå krypstrømmer. Jeg endte derfor opp med en landstrømkabel som jeg kobler videre med skjøteledninger og grenkoblinger i båten. Det første stedet jeg ankommer med ledningen er toalettrommet og der, i gangen rett foran rommet, har jeg koblet hovedenheten mellom skjøteledning og grenkobling. I grenkoblingen har jeg koblet til 2 stk. 80 watt varmerør + ny skjøteledning med gren. Dette grenet går ned under luka i gangen der noen skroggjennomføringer + septikpumpa/tanken står. Der er det koblet til et 180 watt varmerør + en slave.

Problemet oppstår når hovedkoblingen kobler ut strømmen. Da er det ikke strøm videre på denne slaven og da gir den heller ikke noen temperaturavlesning. Deretter går skjøteledningen videre inn i motorrommet(senter av båt under dørk) hvor det er koblet til 2x225 watt + 80 watt varmerør(strategisk plassert ved motor, vanntanker og bereder). Her har jeg ikke montert noen slave enda. Så går det en ledning videre gjennom skottet og tilbake til lasarettet, hvor det er montert 180 watt + 80 watt varmerør og en slave. Slavene er bare koblet i en av grenkontaktene for å kunne lese av aktuell temperatur når hovedenheten er påslått(stil inn på å slå seg på ved 2 grader og av ved 4 grader) og ikke slik at de bryter strømmen videre.

 

Så, som du ser er opplegget ment for å ha strøm inn i kontakten hele tiden og stå mellom kontakt og varmerør. Da ville man kunne lest av temperaturen på alle enhetene hele tiden, i stedet for å måtte relatere seg til bare den første enheten(hovedenheten) på sløyfen.

Hadde jeg benyttet landstrømsentralen, ville jeg kunne koblet det slik, da jeg har 220 volt kontakter på alle steder hvor det er varmerør.

Neste år vil jeg derfor montere skilletrafo og koble systemet på denne måten. Da slipper jeg også alle meterne med løs skjøteledning.

Det som var viktig når jeg koblet det slik jeg gjorde nå, var selvfølgelig å ha hovedstyringen på den plassen det blir kaldest og det er i gangen over dørken. Jeg ser også at når den kobler inn og jeg får temperaturavlesning på den slaven som står i lasarettet, så blir det varmere der enn i gangen der hvor hovedenheten er.

For øvrig fungerer systemet perfekt. Ingen feil-slag. Når jeg byttet bryggeplass til et mindre vindfullt sted i havna i helgen, så måtte jeg ta ut landstrømmen på brygga. Da fikk jeg melding på telefonen om at det var strømbrudd. Når jeg koblet meg på igjen på ny plass kom det melding om at strømmen var tilbake.

Jeg kjøpte kontantkort fra OneCal. Der koster det 0,50 pr. mld. Man må slå av pin-koden på kortet og hovedenheten bruker det største formatet, men det lar seg demontere ned til micro-sim og montere tilbake til full størrelse uten å brekke noe slik at man kan sette det inn i telefonen for å slå av pin koden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...