Jump to content

Tellstick NET, smart produkt også til båten

Dykker

Recommended Posts

Noen som vet om man kan få kjøpt vindmåler til Tellstick Net systemet (eller fra andre leverandører på 433MHz)? Fra før har jeg 7 temperatur/fuktighetssensorer samt smartbryter til avfukter.

Men det hadde vært kjekt med en vindmåler slik at jeg kunne sjekke vinden via mobil/nettbrett.

I følge Telldus sin egen kompabilitetsliste så har Oregon Scientific en vindmåler som er kompatibel. WGR800 er modellnummeret. Du finner hele kompabilitetslisten her: http://www.telldus.se/products/compability

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

. hos meg er det bare tellsticken som henger .. 

problemet med heng ser ut til å være dårlig kontakt i strømpluggen.   Etter at en loddekyndig bror satte på en annen kontakt så virker saken straks mer stabil 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hos meg er TellSticken frikjent. Det var strømforsyningen til bredbåndsruteren som døde, så dermed mistet TellSticken forbindelsen. Telia erstattet uten spørsmål, så nå er jeg klar til å teste igjen.

I følge Telldus sin egen kompabilitetsliste så har Oregon Scientific en vindmåler som er kompatibel. WGR800 er modellnummeret. Du finner hele kompabilitetslisten her: http://www.telldus.se/products/compability

Takk for svar. Da drar jeg til CO og kjøper en WGR800 til Tellstick NET. Får bare håpe den holder når jeg kjører over 20 knop og ikke blåser i filler. Men en vindmåler skal jo tåle litt vind.

http://www.clasohlson.com/no/Vindm%C3%A5ler-Oregon-WGR800/51-956

.

Takk for svar. Da drar jeg til CO og kjøper en WGR800 til Tellstick NET. Får bare håpe den holder når jeg kjører over 20 knop og ikke blåser i filler. Men en vindmåler skal jo tåle litt vind.

http://www.clasohlson.com/no/Vindm%C3%A5ler-Oregon-WGR800/51-956

.

20 knop er jo rundt 10 m/s, som er en frisk bris (i grenseland mot liten kuling). En vindmåler som ikke tåler såpass er ikke mye verdt...

Displayet: Merk at jeg ikke har testet WRG800 selv, jeg bare lener meg på Telldus sin egen kompabilitetsliste.

Da er vindmåleren mottatt og montert (Oregon Scientific WGR800).

Monterte den mellom alt annet stæsj på bøylen på flybrua.

(Ja, har faktisk ny Båtplassvimpel liggende i båten som skal erstatte den rufsete som er der nå).    :flag_bp:

v1.jpg

v2.jpg

Fikk den inn som sensor blandt de andre sensorene (temperatur og fuktightet, totalt 5 stykker ombord. I tillegg har jeg en smartbryter til avfukteren på Tellstick Net).

Eneste problemet er at det ser ut til at rekkevidden på Tellstick Net gateway'en blir i minste laget for å nå opp i annen etasje, slik at det er problemer med å oppdatere vindmåleren.

Noen som vet om  antenne med bedre rekkevidde til Tellstick Net? Frekvens er 433.92 MHz,

telldus_net.jpg

.

Byttet ut originalantennen på Tellstick Net gateway'en da den ikke rakk opp til flybrua hvor vindmåleren står. Kjøpte en ISM 433MHz antenne med bedre gain.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/fjernkontroll/utendorsantenne-ism-433-mhz-p88904

Fikk bedre RX på de sensorene som er inne i båten. men fortsatt ikke noe fra vindmåleren (kun når jeg resetter den, da gir den data en gang). Flyttet antennen opp på flybridge, da fikk jeg data fra vindmåleren kontenuerlig.

Enten er vindmåleren defekt, eller så mangler jeg jordplan på antennen. Tror ikke det sistnevnte skulle ha noe å si på korte avstander. samt at de andre sensorene har fått bedre dekning.

Har googlet  på WGR800, og ser at noen har byttet enheten da den var defekt, mens andre sier at den har lav sendereffekt. Vet at den kun sender en gang pr 14 sekund så sant vindmåleren snurrer.

Noen som har en slik WGR800 koblet opp mot Tellstick Net? Til info, så har jeg siste firmware på Tellsticken.

For meg, så virker det som om vindmåleren er syk, og må byttes.   

Men kanskje denne heller kan brukes? Den trenger vel ikke jordplan.  

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/fjernkontroll/magnetantenne-ism-433-mhz-3-dbi-p88002

Vet at denne finnes    https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/fjernkontroll/antenne-for-433-mhz-p50129

men vill ikke ha en 46 cm høy antenne inne i båten, det kan jo ikke være meningen.     :giggle:

.

Redigert av Dykker (see edit history)

Monterte denne antennen (til Tellstick Net gateway'en) i båten, da fikk jeg kontakt med vindmåleren på flybridge.

antenne_433_92_mhz_tellstick_net.jpg

I og med at dette er en rundstråleantenne med eget jordplan, så vil den ikke få kontakt med sensorer som er montert direkte over antennen pga åpningsvinkelen til antennen.

Jeg flyttet antennen rett foran byssa, da fikk jeg kontakt med vindmåleren på flybridge. Sendereffekten på Oregon Scientific WGR800 er forøvrig kjent for å være i 

svakeste laget.

Åpningsvinkel på rundstråleantenne;

1_omni.png

Sensorene i båten (i tillegg har jeg brytere til avfukter osv).

1469913539.jpg

.

Redigert av Dykker (see edit history)

• 3 uker senere...

Første gangen hadde jeg vindmåleren nærme Telldus gateway'en. Tok ut batteriene en gang av vindmåleren, og trykket resetknappen. Resetknappen må trykkes

inn etter hvert batteribytte. Vindmåleren vil da komme opp som ny device, husk å slette den gamle devicen på Telldus Live Web siden.

.

Takker Dykker :)

Jeg har prøvd dette, også lagt måleren nært Telldus'en, men uten resultat. (Må den snurre for å sende ??)

Sannsynligvis er det noe galt med måleren. Finner ikke noen måte å sjekke om den sender.

Har forøvrig delvis benyttet samme antenne som du linker til, og oppnådd litt bedre dekning på temperatursensorene. 

Ja, den må snurre for å sende, tror den sender hvert åttende sekund da. 

Har visst vært endel feil med disse vindmålerene (svak sendereffekt). Jeg fikk ikke den første til å virke ordentlig mht til dekning, ei heller med ekstern antenne.

Byttet vindmåleren, og da virket den.

Har denne vindmåleren kjøpt som del av værstasjon, og slet litt i sommer med å få kontakt etter batteribytte.  Ikke klar over at man MÅ resette etter bytte, eller at den må rotere for å sende noe, men det forklarer jo litt  :wink:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, den må snurre for å sende, tror den sender hvert åttende sekund da. 

Har visst vært endel feil med disse vindmålerene (svak sendereffekt). Jeg fikk ikke den første til å virke ordentlig mht til dekning, ei heller med ekstern antenne.

Byttet vindmåleren, og da virket den.

OK.

Kan være at jeg ikke får kontakt p.g.a. avstand til antennen.

Jeg demonterte den og la den ved siden av Tellstick'en, men det vil vel ikke funke hvis den må rotere.

Får ta en ny test før jeg evt. bytter den ......

• 2 uker senere...

Har begynt å gjøre noen vinterforberedelser.

Da jeg hadde en del trøbbel i fjor med å få signal fra sensorene og til Telstick mottakeren har jeg nå plassert senderene på strategiske plasser, med sensoren tilkoblet med kabel og strukket til sine respektive plasser hvor temperaturen skal måles. Måtte bytte en kanal på en sender. Har også hengt opp Telstick enheten og routeren på veggen, godt skjult av gardinen. Testet også forbindelsen til kontaktene til frostvaktene. Alt fungerte.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

• 6 måneder senere...

For å slippe å skifte batterier (og dermed resette vindmåleren mot Telldus for oppfrisking ved skifte) monterte jeg solcellepanel på

vindmåleren. Dermed har den nesten evig strømtilgang. Batteriene kan stå i vindmåleren i tillegg til solcellepanelet.

Solcellepanelet til bruk for Oregon Scientific WGR800 kan kjøpes på f. eks Clas Ohlson.  

http://www.clasohlson.com/no/Solpanel-Oregon-STC800/51-1678

bilde

bilde

bilde

Ja den blir påvirket av egentlig all elektronikk....få den unna  :yesnod:

Jeg hadde store problemer da den sto ved siden av min trådløse router.....

Den nye telldus znet V2 er også mye bedre når det gjelder stabilitet og rekkevidde. Sammenligner da med Telldus net V1 (blå boksen).

De driver også å jobber med å kunne laste ut oppsett slik at man kan laste denne inn på ny boks.

• 6 måneder senere...

Jeg har to gamle eber d4L ombord. Disse har kun en mekanisk bryter med Off_full_half. Kan jeg bruke denne https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernkontroller/nexa-innfelt-sender-med-2-kanaler-p50307 ?

Tenker om man lar bryter stå på full og styrer på/av med denne? Eller er det andre alternativer? Driver og planlegger Telldus system om dagen:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

• 1 måned senere...

Tar opp igjen denne tråden, da jeg vurderer å sette opp et Tellstick-system i båten og ønsker noen erfaringer.

Base/gateway

Har i utgangspunktet sett på Tellstick Lite v2 som base (ca 1300kr), den kommuniserer 2-veis. Ønsker bekreftelse på hva som står på, derfor utgår 1-veis-kommunikasjon.

Spørsmål: Finnes det andre alternativer i samme prisklasse som gjør jobben bra?

Temperatur/fuktighet

Har skjønt at Clas Ohlson sine sensorer ikke er de beste, og at Jula sine er bedre. Pris rundt 150-200, finnes det noen billigere alternativer her? Biltema selger noen ekstra sensorer (109kr) til sine værstasjoner som kommuniserer på 433mhz, vil disse fungere?

Spørsmål: Er veldig interessert i å kunne se temperatur-/fuktighetsstatistikk bakover i tid, altså ikke bare live. Er dette mulig med Tellstick? Jeg ønsker også varsel om temperaturen går under 2-3 grader, enten som push-varsel på telefonen eller på SMS/epost. Er dette mulig?

Stikkontakt

Ønsker å styre avfukteren og evt varme, så trenger et par stikkontakter som kan fjernstyres via Tellsticken. Har noen anbefalinger på slike? Må kunne se i appen om den er på eller av, kan jeg da ha de billigste til 99kr som kommuniserer på 433mhz, eller må jeg over på z-wave (f.eks denne til 299)?

Kameraovervåking

Når man først er i gang med et slikt system kan et kamera være kjekt å ha. Finnes det kamera som går inn i Tellstick-systemet, eller kjører de fleste kamera med egen programvare koblet til wifi? Ønsker ikke noe avansert og dyrt kamera, men må ha mulighet til å se litt i mørket. Ser f.eks D-Link har kamera til godt under 1000-lappen.

Vannsensor

I kjølsvinet hadde det vært kjekt å ha en vannsensor. Denne må da kunne ligge skrått langs skroget, og ikke reagere alt for mye på fukt (regner med det er litt fukt når den ligger under vannlinjen). Fibaro har en vannsensor (ca 500kr) som ser aktuell ut, noen erfaringer med den eller andre?

Trenger jeg noe mer?

Er det noen sensorer jeg ikke har tenkt på? Har vurdert magnetsensor på dør, det er overkommelig med 299kr. Andre ting? Edit: Glemte røykvarsler, det må også på plass. Har en trådløs liggende som jeg håper er mulig å koble til.

Redigert av aroneid (see edit history)

Jeg har tellstick i båten men da kun 433mhz enda.

har 2stk tempsensorer, og den ene bennytter jeg til å trigge en event.

når temp går under et visst punkt skrur den på en stikkkontakt hvor jeg har ovn koblet til. Jeg får da pushvarsel på mobilen at «temp i bysse er under x grader og varmovn er skrudd på». Det samme skjer når temperatur overstiger x grader hvor varmovn skrues av.

settes enkelt opp på live.telldus.com. Med å benytte zvawe vil man også få bekreftet at stikkkontakt faktisk er på.

det er også statistikk på temp og fuktighet om du skrur på dette.

det er ikke kameraløsning, så det blir eget system.

aroneid skrev for 13 timer siden:

Tar opp igjen denne tråden, da jeg vurderer å sette opp et Tellstick-system i båten og ønsker noen erfaringer.

Base/gateway

Har i utgangspunktet sett på Tellstick Lite v2 som base (ca 1300kr), den kommuniserer 2-veis. Ønsker bekreftelse på hva som står på, derfor utgår 1-veis-kommunikasjon.

Spørsmål: Finnes det andre alternativer i samme prisklasse som gjør jobben bra?

Temperatur/fuktighet

Har skjønt at Clas Ohlson sine sensorer ikke er de beste, og at Jula sine er bedre. Pris rundt 150-200, finnes det noen billigere alternativer her? Biltema selger noen ekstra sensorer (109kr) til sine værstasjoner som kommuniserer på 433mhz, vil disse fungere?

Spørsmål: Er veldig interessert i å kunne se temperatur-/fuktighetsstatistikk bakover i tid, altså ikke bare live. Er dette mulig med Tellstick? Jeg ønsker også varsel om temperaturen går under 2-3 grader, enten som push-varsel på telefonen eller på SMS/epost. Er dette mulig?

Hvis jeg ikke husker feil her - så kommuniserer Tellstick Lite v2 kun toveis på z-wave. Dvs at 433 MHz termometer ikke vil fungere. Har brent meg på dette. Biltema sine vil uansett ikke fungere, da de ikke går på smarthusfrekvensen 433,92 men på 433 MHz. Telldus sine termometre har jeg god erfaring med.

Push varsling kan man sette opp på mange måter. Det jeg har valgt å gjøre er å sette det opp med ifttt.

Dersom du ønsker å lagre data fra Tellstick må du sette opp noe eget for dette. Kommer ikke umiddelbart på noe eget system for dette.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...