Jump to content

Tellstick NET, smart produkt også til båten

Dykker

Recommended Posts

Napoli skrev for 10 timer siden:

Hvis jeg ikke husker feil her - så kommuniserer Tellstick Lite v2 kun toveis på z-wave. Dvs at 433 MHz termometer ikke vil fungere. Har brent meg på dette. Biltema sine vil uansett ikke fungere, da de ikke går på smarthusfrekvensen 433,92 men på 433 MHz. Telldus sine termometre har jeg god erfaring med.

TellStick ZNet Lite v2 kan både sende og motta på Z-Wave og 433 MHz. Det var v1 som ikke kunne motta på 433MHz.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

TellStick ZNet Lite v2 kan både sende og motta på Z-Wave og 433 MHz. Det var v1 som ikke kunne motta på 433MHz.

Ok - da var det en feil i husken her ja :) Men viktig å sjekke før man kjøper - slik at man er sikker på at ting er kompatible.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev for 10 timer siden:

Hvis jeg ikke husker feil her - så kommuniserer Tellstick Lite v2 kun toveis på z-wave. Dvs at 433 MHz termometer ikke vil fungere. Har brent meg på dette. Biltema sine vil uansett ikke fungere, da de ikke går på smarthusfrekvensen 433,92 men på 433 MHz. Telldus sine termometre har jeg god erfaring med.

Push varsling kan man sette opp på mange måter. Det jeg har valgt å gjøre er å sette det opp med ifttt.

Dersom du ønsker å lagre data fra Tellstick må du sette opp noe eget for dette. Kommer ikke umiddelbart på noe eget system for dette.

Iflg denne lenken skal den kunne både motta og sende på 433,92 (takk for oppklaring på 433).

https://www.kjell.com/no/spor-kjell/hvordan-virker-det/smarte-hjem/fjernstyring/bygg-et-smart-hjem-med-tellstick

Edit; Det var kommet noen svar siden jeg åpnet tråden, så det var allerede bekreftet. :)

Redigert av aroneid (see edit history)
  • 10 måneder senere...

Jeg bestilte et opplegg nå som for min del så veldig enkelt ut og passet meg bra.

Det er denne enheten + 3 ekstra slaveenheter

https://www.sikkerheten-selv.no/product/1107/ring-hytta-varm-gsm-strømstyring-med-temperaturføler-og-app

Jeg har 3 behov:

• Kunne stille inn av/på funksjon ved gitte min/maks temperaturer
  • Få varsel om strømmen forsvinner
  • Sjekke temperaturen på litt forskjellige steder i båten

I kontaktene kobles varme-rør/frostsikring fra 80 watt til 225 watt. Totalt 930 watt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg benytter Telldus sin "event"-funksjon for å slå av/på varme og avfukter. Har montert små varmeovner/frostvakter og temperatur/fuktighetsmålere i de forskjellige soner i båten.  Slår varme på under 4 grader og av over 6 grader. I tillegg slår jeg på avfukter ved over 60% fuktighet og av ved fuktighet under 45%. Når noen av disse "eventene" slår inn får jeg en melding på telefonen.

Dette har fungert i mange år for meg.

I  tillegg kan jeg gå inn på Telldus for å få grafikk av svingninger i temperatur/luftfuktighet.

Jeg har bare Basic abb. (kostnadsfritt) og da begrenser grafikken seg til kun siste uke.

Har i tillegg også en vindmåler som kommuniserer via Tellstick (grei å ha i disse stormtider :sailing:)

Ser slik ut i dag:

Tellstick.JPG.fc7830c8a93bd1af25bf3f011e8014ce.JPG

Autofil skrev for 2 timer siden:

Ingen som har kommet med sensor for å avlese spenning som er kompatibel med Telldus?

Hei

Har kikket etter dette jeg også, men ikke funnet noen løsning. Må være noe som sender på 433MHz

Kanskje det finnes en "Pettersmart" her inne som kan mekke noe. av en dørsensor e.l.

Bør være noe som sender en push-melding ved strømbortfall

Krever jo da at du har nettverk og telldus på 12v, slik at det kan sende når strømmen er borte.

Redigert: Kanskje en skumringssensor kombinert med at en lampe på landstrøm… :rolleyes:

Redigert av dacapo (see edit history)
Kjellg skrev for 7 timer siden:

Venter selv på noen sonoff saker som jeg tenkte å prøve ut. Vet ikke hvordan standard firmware er, men jeg tenkte å flashe dem med en annen firmware. Kommer tilbake her om jeg finner en firmware som har støtte for spenning, noe jeg sterkt går ut fra finnes. 

Om du flasher dem med ESPEasy så ligger en verden av muligehter foran deg. Sjekk på nettsiden letscontrolit.

Jeg (trådstarter) har i tillegg til Telldus også bl a RedKnows Minifinder ombord. Denne varsler når DC faller under en viss spenning (tror det er 12,5VDC). Hvis vedlikeholdsladeren mister 230VAC, så sender Redknows tekstmelding om lav DC-spenning. I tillegg så sender jo også DLink kameraer også mail og SMS hvis kameraet mister driftspenning (som går via DC strømforsyning).

• 2 uker senere...

Har kjøpt meg telldus system som eg skal montere i båten på Gran Canaria. Men mitt mobile bredband har kun wifi, og ingen rj-45 inngang.

Driver å leiter etter ein slik rj-45 til wifi "adapter" men sliter litt med leitinga. Hjelper ikkje på at ein sitter på tregt sat nett.

Nokon som har eit forslag til kor eg kan kjøpa ein slik sak? 

Hadde vert til fordel om den gjekk på 12v, 24v eller usb.

Her funnet to som hadde vert ok, men leveringstid er for lang, da eg reiser om ca 14 dager.

https://www.ebay.com/p/IOGEAR-Ethernet-2-wifi-Universal-Wireless-Adapter-GWU637/2289298265?iid=183302673621

og

https://www.amazon.it/150MBPS-hotspot-cliente-RJ45-USB-wireless/dp/B075YB7Q35/ref=sr_1_15/260-4100820-5988669?ie=UTF8&qid=1538489537&sr=8-15&keywords=Rj45+Wifi   

For dere som har flere system eller bare z-wave og ønsker å gå litt videre eller automatisere ting, ta en titt på Hass.

Det er egentlig en sentral administrering av alle IoT tingene man har. Har såvidt begynt å se litt på det og det er veldig stort. Selv har jeg koblet opp temperatur og fultighetssensorer, kaffetrakter, Apple TV, sonos og bilen til systemet. Kamera er det neste. Det beste av alt er at det er gratis of at det ligger en masse på YouTube for oppkobling og bruk. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
1 hour ago, Steini said:

Har kjøpt meg telldus system som eg skal montere i båten på Gran Canaria. Men mitt mobile bredband har kun wifi, og ingen rj-45 inngang.

Driver å leiter etter ein slik rj-45 til wifi "adapter" men sliter litt med leitinga. Hjelper ikkje på at ein sitter på tregt sat nett.

Søk etter WIFI bridge. Eksempel; https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/d-link-dap-1360-aksesspunkt-n300-p98575

Veldig mange WIFI AP'er kan konfugreres til bridgemode.

Steini skrev for 2 timer siden:

Her funnet to som hadde vert ok, men leveringstid er for lang, da eg reiser om ca 14 dager.

https://www.ebay.com/p/IOGEAR-Ethernet-2-wifi-Universal-Wireless-Adapter-GWU637/2289298265?iid=183302673621

og

https://www.amazon.it/150MBPS-hotspot-cliente-RJ45-USB-wireless/dp/B075YB7Q35/ref=sr_1_15/260-4100820-5988669?ie=UTF8&qid=1538489537&sr=8-15&keywords=Rj45+Wifi   

Jeg hadde samme problemet tidligere, kjtre er extender (slik du setter i stikkontakten) den gar en rj-45 port

Kjellg skrev for 12 timer siden:

For dere som har flere system eller bare z-wave og ønsker å gå litt videre eller automatisere ting, ta en titt på Hass.

Det er egentlig en sentral administrering av alle IoT tingene man har. Har såvidt begynt å se litt på det og det er veldig stort. Selv har jeg koblet opp temperatur og fultighetssensorer, kaffetrakter, Apple TV, sonos og bilen til systemet. Kamera er det neste. Det beste av alt er at det er gratis of at det ligger en masse på YouTube for oppkobling og bruk. 

Spennende, har nettopp bestilt Raspberry pi og tenkte å teste ut dette ombord:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

• 1 måned senere...

Ja, da er jeg også havnet på Telldus-kjøret :smiley:

Siden båten ligger på sjøen denne vinteren har jeg montert Telldus overvåkning som passer
på temperaturen i motorrom + stikklugar (hvor jeg har sjøvannsinntak for toalettvann).

Har i tillegg installert bevegelsessensor + magnetsensor for døråpning. Disse vil i tillegg til
å sende meg en varsling skru på noen billige arbeidslamper som lager ubehagelig mye lys :giggle:

Telldus er enkelt å sette opp og 4G/LTE routeren er ikke mye verre. Mye funksjonalitet og kontroll
for et relativt beskjedent beløp.

Dette er morro og kult på en gang :thumbsup:

Kjøpte 4G router på finn, denne modellen: https://www.komplett.no/product/872751/datautstyr/nettverk/mobilt-bredbaand/tp-link-archer-mr200-4g-lte-ac750-router#

Telldus Net V2 fant jeg her: https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/433mhz/telldus-start-up-kit-control/237745.14492/

+ kjøpte en ekstra tempmåler og bevegelsessensor på Jula. Kjapt oppsummert landet jeg under 2KNOK for hele sulamitten (billig router på finn).

telldus.jpeg

telldus2.jpg

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Eneste jeg har å utsette på Telldus er problemer med de fjernstyrte bryterne til stikkontakt. Har blant annet en på vifteovn som jeg pleier å skru på via app noen timer før jeg skal ned i båten for å få opp tempen. Men er ikke alltid at ovnen/bryteren skrur seg på, selv om appen tilsier at den har gjort det..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...