Jump to content

Prosjekt Draco 1800 Suntop


Tridenten

Recommended Posts

Kommer til å gå fint i båten din den, har en 4,3 selv i stylingen, kjempemotor

Er det MPI du har også? 

Jeg kjenner det skal bli deilig å endelig ha en motor med 0 gangtimer neste sommer. Det kommer til å gi en del mer båtglede og trygghet på sjøen.

Så jeg gleder meg allerede til turene over Oslofjorden til Kåkerøy og hytta. Samt dagsturer til Strømstad derfra.

 

Hvordan er din på forbruk? Tenker da ved normal marsjhastighet. 

Link to post

Min er forgjengeren til mpi som heter efi, forbruket mitt er nok ikke sammenlignbart i forhold til din båt, vi kjører hovedsakelig i 6-8 kn, så mitt snitt er veldig lavt. Men tipper du kan klare et forbruk rundt 25l timen i pen marsjfart med båten din, bør bikke 40 kn også,

Aha. Jeg kjører stort sett rolig kloss i land selv. Mye mer å se på :D hehe 

Men satser på å komme ned rundt en liter per nautisk mil i pen marsjfart ja.. Burde gå. Skroget er lettdrevet. 

Med riktig propell sier de som har litt erfaring at jeg nok bør kunne regne med å snuse på 45knop :) 

Link to post
  • 3 måneder senere...

17310974_10158320766460702_2234647367171

 

Nå skjer det saker! Pakket den ut fra vinterdvale i dag. Begynte jo selvfølgelig å regne... 
Skal kjøres opp til verksted i morgen for installasjon av ny motor. 

Dersom noen ønsker deler fra den gamle 3 literen så si i fra.
Nyoverhalt transom, meget bra Alpha Gen 1 drev, nylig trykktestet og utført service.
Motor har nye tenningsdeler, men går ikke for øyeblikket. Det skal jeg prøve å forske litt på før evt. salg. Hadde vært fint å fått den til å gå 1f642.png:) 
Har komplett eskenytt ledningsnett til merc. 3.0 også. Selges til kostpris! Kom med bud eller send PM for info.

Link to post

Da er vi i gang, Vepsen og meg. 

Skiftet dekk, laderegulator, noen lyspærer og en tennplugg. Startet opp og knørret nyyyydelig!
Slang på meg hjelmen og kjørte en tur rundt Nøtterøy. Nyydelig å skli gjennom rushtrafikken i Tønsberg og høste smil av ekvipasje og eier med glis bredt nok til å fange samtlige småfluer...

Oljeskift på kassa nå og en ny speedowire, så er den klar for en sommer med puttring biggrin.png 

bilde

 

 

For å ta den andre delen så er båten kjørt opp på verkstedet for å gå i gang med motorbytte. Ut med gammel 3.0 liter og inn med ny 4.3 MPI. Blir bra!

17388762_10158323719525702_1044474090585

 

God vår a! cool.png

Link to post

 

Nå står den oppgitt med 960kg mener jeg. Hvertfall rett under tonnet. Ny motor veier ca 145kg mer enn den gamle.

 

Blir kult med V6eren i denne. Kommer til å gå som et uvær.

Min 2100 plystrer ca 40 knuter med samme motor.

 

Kos deg med motorbytte!! Du får ta oss med videre i prosessen - moro å følge med!

 

Jeg ville forresten gått for den tidsriktige throttleren over. Den var kul! Hvor skal du handle den? Ebay?

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post

Fusso er nok mye mer holdbar. Rupes sin forsegling liker gjerne å få et påfyll i løpet av sesongen. Ikke noe problematisk i grunn da den er latterlig lett å jobbe med. 
Fadern la Rupes på hele båten sin og er meget fornøyd. Han jobber i Nordsjøen, så den var jo ikke utsatt for sjøsprut så mye i perioder. Dritten som la seg i form av støv og renner gikk enkelt bort i vask. Han påførte produktet kun før sjøsetting og ikke noe underveis.

 

Der jeg la fusso holder den MEGET godt ennå, og jeg er har en tanke om å faktisk bare vaske båten og påføre et nytt lag med Fusso uten å polere den opp igjen. Nå ble jo ikke min brukt noen ting i fjor grunnet en serie med uheldigheter.  :confused: 
 

Redigert av Tridenten (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Kult med en blogg om disse båtene. Har en 1800ST, som jeg har hatt de siste 15 årene, kan ikke tenke meg å bytte.

har 3.0l Merc, men den begynte å bli dårlig. Transom er fortsatt bra. Sendte inn drevet til full service, og kjøpte ny longblock fra usa i 2013.

angrer ikke et sekund, går pent og jevnt. Longblock kostet ca 2000 USD + 2000 i frakt (jetcarrier.no med båt tok 6 uker).

Ble levert med ny elektronisk tenning. Flyttet over dynamo, varmeveksler og starter. Spanderte ny forgasser, utrolig mye guffe nedi den gamle,

gadd ikke forsøke å overhale den, ny kostet ikke alverden. Trengte marina for å aligne motor/drev, så drevakslingen går rett. Går nå jevnt,

ingen tenkepause under akselerasjon.

 

Skiftet gasshåndtak til ny mercruiser med dødmansknapp og sikkerhetsbryter, må stå i fri for start. Det var ganske plundrete, smalt å holde mutterene fast på

baksiden...., kablene måtte skiftes, var originalt levert med Volvo styre kabler (Draco kontrollen var egentlig en VP kontroll)

 

Kjøper mest deler fra USA, noe ebay men mest US Merc forhandlere, dvs. belger, manifold, starter, tiltpumpe ++. Skifter noe gammelt hvert år.

 

Siste prosjekt var å sparkle/spray lakkere bauen, så alle gamle skalkemerker forsvant. Jotun Top Coat farge "Siv" matcher nesten original fargen. Kjøpte også ny sidedekor, så nå ser den ganske bra ut.

 

Skifte til V6 krever vel støp av nye motorfester???

 

 

Link to post
  • 4 uker senere...
Svart (redigert)
ios skrev On 9.5.2017 at 22.25:

Kult med en blogg om disse båtene. Har en 1800ST, som jeg har hatt de siste 15 årene, kan ikke tenke meg å bytte.

har 3.0l Merc, men den begynte å bli dårlig. Transom er fortsatt bra. Sendte inn drevet til full service, og kjøpte ny longblock fra usa i 2013.

angrer ikke et sekund, går pent og jevnt. Longblock kostet ca 2000 USD + 2000 i frakt (jetcarrier.no med båt tok 6 uker).

Ble levert med ny elektronisk tenning. Flyttet over dynamo, varmeveksler og starter. Spanderte ny forgasser, utrolig mye guffe nedi den gamle,

gadd ikke forsøke å overhale den, ny kostet ikke alverden. Trengte marina for å aligne motor/drev, så drevakslingen går rett. Går nå jevnt,

ingen tenkepause under akselerasjon.

 

Skiftet gasshåndtak til ny mercruiser med dødmansknapp og sikkerhetsbryter, må stå i fri for start. Det var ganske plundrete, smalt å holde mutterene fast på

baksiden...., kablene måtte skiftes, var originalt levert med Volvo styre kabler (Draco kontrollen var egentlig en VP kontroll)

 

Kjøper mest deler fra USA, noe ebay men mest US Merc forhandlere, dvs. belger, manifold, starter, tiltpumpe ++. Skifter noe gammelt hvert år.

 

Siste prosjekt var å sparkle/spray lakkere bauen, så alle gamle skalkemerker forsvant. Jotun Top Coat farge "Siv" matcher nesten original fargen. Kjøpte også ny sidedekor, så nå ser den ganske bra ut.

 

Skifte til V6 krever vel støp av nye motorfester???

 

 


Hei ios,
Morsomt at du holder stand i den gamle motoren. Det er en veldig solid motor. Min hadde ikke ferskvannskjøling, så jeg hadde ingen anelse om hvordan den så ut innvendig, men den gikk pent helt til jeg tok den ut.

V6 krever støp av motorfester ja. Ingen komplisert oppgave, men måtte slipe litt godt ned i innerlineren for å få godt nok feste til ny glassfiber. Det gikk til slutt og båten er nå sjøsatt. Har igjen litt, som å montere ny blower, el. lensepumpe og en ny hovedstrømbryter.
Kjørte litt i går kveld. 43 knop ved 5000rpm. 33 knop ved 4000rpm. Det danner grunnlaget for fin marsjfart :)

 

18838949_10158706600905702_8993978372624

Redigert av Tridenten (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...