Jump to content

Tråden for Master 740


Fyrlykten

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei 

Jeg har kjøpt meg en Master 740 for en uke siden. 

Er litt usikker på om effekten av motor, 

Forrige eier sa at han trodde det var en 34 hk yanmar. 

Motoren er yanmar men på et skilt i båten står det 37 kW. 

Hva er det mest vanlig i disse båtene? 

Båten gjør ca 7 knop og har litt groe på skroget. 

Hvis jeg skifter motor hvor sterk bør den hvære for å få ca 12-13knop?

Motoren er 3 sylindre og gir nesten 7 knop på 3000 omdreininger. 

Håper noen kan svare på dette. På forhånd takk ☺️

Redigert av Øyvind48 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen og Master 740 tråden :thumbsup: og gratulerer med flott båt

Bare å hive ut masse bilder av herligheten, det liker vi

 

37 KW er vel anbefalt motorstørrelse altså rundt 50 HK, jeg har selv 77 HK og skal ha 15 knop på maks, marsjer på 13.

34 HK syntes i alle fall jeg er litt i minste laget for denne båten

 

Det er stor variasjon på motorstørrelse på disse båtene, alt fra 50 til 100 hester, og kommer jo selvfølgelig litt an på hva du skal bruke den til

Skal du dorge etter laks kan du kanskje klare deg med en mindre motor uten turbo, skal du på tur kan det være greit å ha litt større motor

 

Helt sikkert andre Master eiere innpå her som kan gi deg tips og innspill på deres erfaringer også

 

 

 

 

 

Redigert av Fyrlykten (see edit history)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei, sitter å drømmer om en 740 combi. Lurer på om denne går på en vanlig båthenger? 

 

Tenkte å fiske med alt mulig (garn, teiner og line), så en med mesan og vribart anlegg er å foretrekke. Er de ofte levert med vribart anlegg eller er det mulig å få ettermontert til en grei pris?  Hadde vært kjekt å kunne marsje på 12-13 knop ivertfall, bør kanskje ha opp mot 100hk da?

Link to post
Share on other sites

Tror du nesten må definere litt mer hva du skal bruke båten til.

Tenker du på en "rein sjark" til kun fiske og ingenting annet kan du kanskje ha behov for vribart anlegg, mens med et mer kombibruk klarer du deg fint med sluregear.

Det er likevel mange sjarker som har sluring og lever helt fint med det.

Vribart koster skjorten og vel så det.  

Så kommer helt an på bruken og for ikke snakke om lommeboken.

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Master 740 combi. Den var rigget for fiske med garn og line med hydraulisk garnrull/linespill på rekka.

Den hadde også sluregear og mesan.

Det man kan si om denne båttypen er at den er svært lite egnet for garndrift og ligger dårlig på mesan uavhengig om en har vridbar propell eller sluregear. Båten har stor avdrift pga for lite dybtgående og også det at garnspillet kommer for langt bak på båten til at mesanen klarer å holde baugen opp mot vinden. Hva gjelder sluregear kontra vridbar propell, er min erfaring at sluregear er langt å foretrekke. Forutsetningen er at det er et gear og en slureventil som fungerer slik det skal. Ikke alle hydrauliske gear egner seg til dette formålet. 

Min beskrivelse av Master 740 gjelder også for de fleste typer og fabrikater kalt"speedsjarker" med halvplanerskrog.

Link to post
Share on other sites

Har mest alenetid i båten, og der blir den brukt som ren sjark. Har ikke kommet veldig igang med garn enda, og det kan være det blir for tungvindt at jeg gidder å holde på med det på hobbybasis.. (vanskelig å rigge båt for effektivt garnfiske uten å ødelegge dekksplass med renner og binge osv :p). Men å dra krepselenker på flere hundre meter blir det nok, og da er det også greit å ha litt å jobbe med. Nå har jeg ikke prøvd sluregear, så for all del det kan jo funke helt OK det :) båten får vel høyere og mer effektivt fartspotensial? 

 

men blir for det meste teiner og line da.. og der ligger en jo å drar lenge, så er en klar fordel om den ligger sånn tålig stabilt på været da. Alternativt en rana 630, men den er litt for sjarkete for å ta med familien på helgetur... viknes, nb osv er litt dyr synes jeg. Så en halvsjabby master 740 combi skulle jeg fått til en flott bruksbåt for hele familien! 

Link to post
Share on other sites

Skjønner problemet rogeri. Har en 21 fots sjark idag, og den er igrunn stor nok når det gjelder dekksplass osv. Savner fart da det er 0 holmer og skjær her, og savner å kunne sitte inne samt ha toalett til de 3 damene i familien.. potte fremme i «lugaren» duger bare til de 2 minste. hehe..

 

men den funker sikkert helt greit, er en såkalt godværsfisker.. gjør det jo for hyggen, så å dra bruk i flere meter sjø og kuling gidder jeg ikke. :-) 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev On 10.2.2019 at 9.35:

Hei, sitter å drømmer om en 740 combi. Lurer på om denne går på en vanlig båthenger? 

 

Tenkte å fiske med alt mulig (garn, teiner og line), så en med mesan og vribart anlegg er å foretrekke. Er de ofte levert med vribart anlegg eller er det mulig å få ettermontert til en grei pris?  Hadde vært kjekt å kunne marsje på 12-13 knop ivertfall, bør kanskje ha opp mot 100hk da?

 

God kveld! Jeg har nettopp byttet motor i min master 740 combi,satt inn en yanmar 125 hk med ett zf 45 gear. Så langt er jeg fornøyd. Farten ble bra,lurer på om det har noe for seg å montere skrogforlenger/flaps. Noen som har gjort dette på en sånn båt???

Link to post
Share on other sites

Rto skrev for 8 timer siden:

 

God kveld! Jeg har nettopp byttet motor i min master 740 combi,satt inn en yanmar 125 hk med ett zf 45 gear. Så langt er jeg fornøyd. Farten ble bra,lurer på om det har noe for seg å montere skrogforlenger/flaps. Noen som har gjort dette på en sånn båt???

Heihei, det høres jo veldig riktig ut.. er det slureventil på det giret? Hva marsjer du med? Går med 5-5,5 idag, så alt over 10 blir jo eventyrlig. Men har hørt den har greit fartspotensiale, så du får kanskje opp mot 20 på fullt her med 125hk? Usikker på det med flaps, men det ligger sikkert noe i det.

Link to post
Share on other sites

det er jo knall!! marsj på 13-14 da sikkert, det er jo også en behagelig fart. Hvordan ligger forbruket? per nm som er interessant her altså. 

 

Bruker man ikke slurefunksjon så er det jo 8000kr man kan bruke på noe annet :-) jeg hadde villet gått for det på sikt, men alt handler om prioritering.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Har en Master 740 og vurderer montering av en Eberspacher airtronic for litt varme på kalde kvelder. Er der noen som har et godt forslag til plassering av denne? Regner med at noen av dere allerede har en slik dieselvarmer montert ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...