Jump to content

Tråden for Master 740


Fyrlykten

Recommended Posts

Håper det er greit at jeg lager en egen tråd for Master 740, da jeg håper og tror at det er mange som sitter inne med kunnskap om denne båten og vil dele erfaringer og inntrykk og ikke minst masse bilder :thumbsup:

 

Jeg har lagt til testen fra Båtmagasinet fra 3/87 i dokumentarkivet, den kan du se her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/124363-test-av-master-740-båtmagasinet-387/?view=getnewpost

Link to post
Share on other sites

Hadde SolaMi ,en Sjømann 22 i 30 år meget fornøyd. SoliMi || Master 740 overtok jeg etter min bror for tre sommere

Siden .meget bra bobåt , rederinnen er stor fornøyd. Ikke likegode manøvreingsegenskaper , med baupropeller går det ganske bra. Byttet fra BMW til Yanmar i fjor vinter. Oppgraderer med lading og div. I vinter. Fornøyd fin båt.

Link to post
Share on other sites

Hadde Master 740 sjark i 2 år. Plastret om dekket og skiftet maskin fra 66hk yanmar til 120hk yanmar. 4JH-serien.

Samtidig monterte jeg på fast flaps som jeg kjøpte fra INTER.(de som har skrogformene for tiden). Med flaps så ble båten mye mer stabil i sjøen og satt seg ikke så mye på hekken. Samtidig oppgraderte jeg det vridbare anlegget hos West-Mekan. FIkk dessverre ikke helt den store farten på båten(14,5 knop), mye grunnet tungt propellanlegg og for høy rpm på giret. Men båten ble kjempekjekk i ettertid.https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62097/img_2200.jpg

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at rederinnen er stor fornøyd Rallypetter :thumbsup: manøvreringen akterover er nok ikke den beste, men det er vel et problem på de fleste båter av denne typen tenker jeg. Hjelper helt sikkert med baugpropell.

 

Jeg lurer litt på å montere fast flaps jeg og tobias83, den du kjøpte, passet den rett på eller måtte du etter justere litt med tanke på størrelsen og passform?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Godt å høre at rederinnen er stor fornøyd Rallypetter :thumbsup: manøvreringen akterover er nok ikke den beste, men det er vel et problem på de fleste båter av denne typen tenker jeg. Hjelper helt sikkert med baugpropell.

 

Jeg lurer litt på å montere fast flaps jeg og tobias83, den du kjøpte, passet den rett på eller måtte du etter justere litt med tanke på størrelsen og passform?

Flapsen passet noenlunde. Lite tilpassing. Monterte den med gjennomgående bolter og masse sikaflex/tec7.

Erfaring ble iallfall en mye mer retningsbestemt båt, uten den velkjente "sett seg på ræva" planingen.

Monterte også badeplattformen over. Det gav et fantastisk arbeidsområde bak og beskyttet flapsen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Vi har nettopp kjøpt vår første båt.  Men den har ikke ekkolodd, og det vil jeg gjerne ha. Jeg ser på P79 skrogmontert svinger (innvendig) og lurer på om noen kan si om den fungerer på en Master 740?  

 

Det står følgende om den: "¹Glassfiberen kan ikke være tykkere enn 1.59 cm (5/8 tommer). Ikke anbefalt for skrog med luftkjerner."  

 

På forhånd takk :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Vi har nettopp kjøpt vår første båt.  Men den har ikke ekkolodd, og det vil jeg gjerne ha. Jeg ser på P79 skrogmontert svinger (innvendig) og lurer på om noen kan si om den fungerer på en Master 740?  

 

Det står følgende om den: "¹Glassfiberen kan ikke være tykkere enn 1.59 cm (5/8 tommer). Ikke anbefalt for skrog med luftkjerner."  

 

På forhånd takk :)

 

Hei og gratulerer med båtkjøp :thumbsup: og velkommen på båtplassen, noen som vet dette og kan svare :diving:

Link to post
Share on other sites

Nydelig Interiør, Pettersen, hvor har du kjøpt dørk?,Jeg har kjøpt en 1986, Janmar 55 Torbo diesel, med masse utstyr i år, den har hatt tilhold i Sarpsborg ( Glomma), kjørte den over til Sandefjord sist uke, herlig båt, gleder meg til mange fine turer i sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei! 
Det er ikke jeg som har bygd noe av interiøret i båten, men er klar over at interiøret skiller seg fra mange andre Master 740. Jeg kjøpte båten i Åsgårdstrand, men båten er bygd fra halvfabrikat av en møbelsnekker. Jeg mins det var Arendal han var fra, men er ikke 100 % sikker på det. Vår båt ligger nå innerst i Tosekilen i Fredrikstad. 

Jeg syns dørken er fin (selv om kona ikke er 100 % fornøyd). Det er enkle plater som er kledd med belegg. Jeg regner med at man finner disse type belegga på de fleste båtutsalg. *Prøvde å lete litt på nett uten hell*. Så kanskje det ikke er så lett tilgjengelig. Er hvert fall tynt belegg som er lima på dørkplatene. 

Gratulerer med fine båter tdbil og Bjørn. Jeg er godt fornøyd med vår Master, selv om det selvfølgelig er sånn at båt (spesielt gammel båt) krever mye stell, omsorg og i tillegg bruk av mange "båtsedler". Håper på mange fine overnattingsturer i sommer og ønsker dere det samme! Husk å dele bilder utover sommeren! 

 

Edit: 

https://baatplassen.no/i/topic/107302-lite-prosjekt-master-740/    Dette er en Master-tråd der det er gjort litt dørkarbeid, dersom dere trenger inspirasjon. Mye annet godt håndtverk også! Anbefales! 

Redigert av tkpettersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...