Trønderbygger Startet 16.Februar.2016 Del på Facebook Startet 16.Februar.2016 Hei båtfolk vi har vel alle hatt en drøm om å bygge vår egen båt!? jeg har vel drømt siden jeg var liten gutt, har endelig fått anledningen til det så har jeg bestemt meg for å bygge min egen båt. har bestem at jeg bygger form/båten i isopor eller skum pusser og legger plastikk over isoporen så polyesteren å herderen ikke smelter isoporen. kommer til og legge ut mer bilder of info ettersom jeg kommer lengre med båten ! tar gjerne imot alle tips en ung båtbygger kan få ! :D men da til et av mine spørsmål til derre litt mer båtkyndige ! - vil jeg kunne oppløse isoporen siden den trekker til seg vann eller vil det skade glassfiberen på insiden av båten ? beklager språkfeil og skrivefeil gutt på 22 år og dysleksi Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 (redigert) Redigert 16.Februar.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hei - spennende prosjekt må jeg si.. dette skal jeg følge med på. Ta kontakt med eieren av den her tråden - https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-b%C3%A5t/ ...og du finner nok mye svar der også.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
tb55 Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Bare fortsett med skriving og bilder, det er bare noen ganske få "rettere" her inne som ikke liker skrivefeil. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hei ! Velkommen som båtbygger Det du tenker deg er å støpe på utsiden av den " isopor båten " noen lag med polyester laminat - så fjerne isoporen. eller ? Det er i så fall en helt kurant måte å lage båt på. Det som da de fleste gjør er å lime gråpapir med tapetlim utenpå isopor pluggen. Da kan du støpe et enkelt laminat som kan sparkles og pusses på utsiden. Siden du bruker papir så er det ganske så lett å fjerne isoporen (blir litt kamp) Om jeg bruker denne metoden bruker jeg å vokse papiret et par ganger før støp. Da slipper det veldig greit. Du står da igjen med den utvendige delen av båten. Ved å sette på et par tvers gående lekter før du fjerner pluggen hindrer du skroget i å få noe særlig miss fasong. Er planen en åpen jolle eller skal den ha dekk ? Spennende prosjekt ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Trønderbygger Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 liten oppdatering ! hei knude ! planen var igrunn å forme båtformen i isopor og så trekke hele Båten med byggplast eller noe lignende etter noen timers pussing , så fremt plasten ikke smelter/løse's opp av polyesteren og herderen, isoporen skal nok ikke fjernes da jeg synes det blir litt for mye jobb og har desverre ikke nok plass :O Blir et lite dekk/fiskeplatt framerst foran ratt :) også tenker jeg ha 2 stoler og en sofa/benk bakerst med en vanntank for oppevaring av fisk under sofaen blir montert solcelle for lading av batteri til vannpumper lys å lensepumpe forming av fronten :) skum funker greit ! fronten sett forfra hmmm ? katte besøk :O hihi nå skal du se det begynner å ta form her !fronten grovpusset her blir det mest sannsynlig montert feste til stol for fiske på front dekket :) avstivere på midten og sidene bak !, boksen på bildet skal brukes som vanntank/fangst boks blir laget isopor ramme med sofa på toppen ! og dobble pumper ut å inn med vann så lenge sola skiner ! blir og lagt opp led lister under rekka/reppa? før legging av siste dekkplate Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 da er prosjektet påbegynt igjen ! noen få bilder av sete , og front ferdig kledd for plasting ! har rukket å lagt glassfiber 2 lag på innsiden og driver nå på med lag nr 2 utvendig på bunn og side ! kom med spørsmål og tips til hjørner å enkel metode å påføre polyester ! skal ta bilder når jeg kan snu båten så derre får sett glassfiber arbeidet ! ble ikke helt fornøyd med de første lagene mulig jeg har mettet for mye ? men er jo første gangen jeg gjør det så kan vel ikke klage :O Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Det her e spennanes! Stå på så blir det nok båt skal du se :) Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Artig/ kreativ måte å bygge på så dette blir spennende å følge med på. Har du tenkt å støpe på kjøl senere? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Ja, stå på. Dette er en ny vri. Men det blir ingen sjark. Ser meir ut som ei loppe... Sitér dette innlegget Link to post
jo--and Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Artig og kreativ måte å bygge på. Kjekt når ikke alle er A4 mennesker, og heller bruker sin kreativitet. Spennende å følge. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Skal si du har tenkt deg ut en metode! Det er morsomt å se noen gå helt sine egne veier, og jeg gleder meg til å følge med på tråden din! Når du har fått erfaring med å bruk ebyggplast på den første delen, ville jeg gjerne sett bilder og hørt din vurdering av hvordan dette virket. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Da er prosjektet startet opp igjen og godt igang med sparkling og støyping Vindskjerm/frontrute er under produksjon Mye små lapp igjen her og der før jeg skal snu båten opp ned Og påbegynne støyping av kjøl ! Noen som har noen ide er ang kjølen ? Som høyde/dybde på den og må den dras helt bak til akterspeilet? Bunnen er flat uten særlig v og enkel å støype imot Noen flere bilder Sitér dette innlegget Link to post
Kim81 Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Er det lov å spørre hvor mange høvdinger du har brukt på prosjektet til nå? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Har ikke ført noe eksakt regnskap men Det har vel kommet på 6- 7 høvdinger til nå da i regnes forma av isopor i tillegg til glassfiber kommer seg vel på en 10 store før den er sjødyktig Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Komt noe lengre? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Trønderbygger Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Ikke stort litt småpussing bare? venter på skattepenger? ny oppdatering kommer nestkommende mandag da blir det forhåpentligvis støping av kjøl og resten av bunnen må på en handlerunde ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Har du støpt og slipt på verandaen i borettslaget..? Blir jo en del lukt og gasser av dette.. Ga du deg selv og naboene gassmaske? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hehe ja det har jeg men har støpt i små omganger og når naboene sitter og soler seg ute ?? Har hørt naboen på siden av meg snakket om den "sterke lukta "? men er god lufting da det blåser litt konstant Har en pressening jeg henger opp når jeg sliper (y) og en undertrykks vifte (jobber med sanering av asbest så har utsyr for d meste ) Blir vel et helv.. å rengjøre terrasse men pytt,pytt tenker en runde med høytrykksvaskern funker (med varme) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Da er dt startet opp igjen! Driver nå å støper kjøl og resten av utsiden Form til vindskjerm er laget Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Skjedd litt siden sist ! Fått støypet vindskjermen og støpt den fast i skrog samt støpt på en kant på sidene ,har og støpt mye små flekker her og der som ikke synes ,skal gå til anskaffelse av finer til akterspeilet nå Høyde fra topp rekka å til bunnen er forresten 61 cm Hvilken motor passer best ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Høyde fra topp rekka å til bunnen er forresten 61 cm Hvilken motor passer best ? lang stamme skal ha ca 51cm loddrett ned fra toppen av akterspeilet, så du får skjære ned litt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Da blir det fram med favoritten min dremmel'n? ! Vannfast kryssfiner til speilet? Eller kan jeg bruke vanlig ? ? mangler og designe vinduene til front å sidene idene står helt tomt å blankt??? Noen som har noen ide om utforming av vinduene ? Kanskje noen som gidder og lage en basic tegning i sketchup ? Må jeg ha dyp v skrog for et lite pilotoverbygg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.