Jump to content

Vinter prosjekt, selvbygd plastbåt


Trønderbygger

Recommended Posts

Jeg har motvillig holdt kjeft i denne tråden til nå nettopp fordi jeg har sett denne skapergleden og et festlig pågangsmot. Men jeg har hele tiden ment akkurat det jeg skrev over, og når det nå i tillegg ser ut til at det kan begynne å gå fort, så tror jeg de fleste kan se at dette skroget ikke er et spesiellt trygt utgangspunkt. Trønderbygger har selv tidligere nevnt at det kanskje ville vært lurere å gå for et ferdig skrog, derfor følte jeg at han tålte å høre/lese dette. Jeg synes også det er fryktelig moro med drastiske prosjekter, men jeg mener det er å være dumsnill å oppmuntre folk til å fortsette på ting som aldri kan bli til noe bra.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest hele tråden her og kan ikke annet enn å si at jeg er veldig imponert over kreativitet og pågangsmot. Men jeg syntes det ser litt farlig ut dette neste steppet av prosjektet ditt :giggle: Må jo innrømme at i ung alder, så gjorde jeg mye sprøtt selv når det gjelder båt og motor. Men i en alder av snart 50, så vet jeg at jeg hadde en god posjon flaks at jeg ikke skadet meg og kanskje andre også i iver på fart og tøye grenser.

Du vet ikke hvordan skrog osv vil tåle påkjenningen av denne Yamaha waverunner 500 jet drive. Ikke sikkert du får noe særlig forarsel før det skjer ett eller annet og er du da oppe i alt for mange knop, så kan konsekvensen bli store Trønderbygger.

Prøver for all del ikke å ta fra deg pågangsmot og nyskjerrigheten. Men kanskje på tide å stikke fingeren i landjorden her :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hehe tar nok ikke ifra meg pågangsmotet så lett ? 

 

Ja jeg skal ikke nekte for at jeg er en gære'n skrue ?

 

Når det gjelder yamaha waverunner 500 jet driv'n så tror jeg selve jetskien hadde en orginal toppfart på 32 knop satser på en toppfart på rundt 25 knop med 2 personer i båten 

 

Har forøvrig testet jolla i rundt 20 knop med påhenger  det funket helt fint ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Stå på med tråden din - vi storkoser oss! Jeg startet med min første båt på 60-tallet.  Det var ei A-jolle i (morken) huntonitt-  Den var så skjør i skroget at fattern kledde hele båten med et bomullsliknende stoff og dynket det i maling.  Båten holdt i to sommere.  Neste båten var en gammel spissbåt som jeg fikk av en gammal gubbe i Son.  Denne ble kledd med polyesterrester fra søppelfyllinga på Rjukan.  Der var det båtfabrikk (Fjordplast) og de kastet all kutting på dynga.  Jeg hadde 4 store kasser med polyesterduk og matte.  Båten ble veldig lik den du har nå - i hvertfall i finish :-) Den båten hadde jeg fra 1975 til 1980.  Mye kunne vært skrevet om det prosjektet....

 

Har du gjort mer modifikasjoner Trønderbygger?

Link to post
Share on other sites

Hei. Hiver meg på denne. Nå aner jeg ikke hvor du er i alder Trønderbygger men uansett så er det en fin tilnærming til båtkonstruksjon og produksjon i tråden din. Stå på videre. Har god tro på den jet greia du nå skal til med.

selv vokste jeg opp i et båtbygger miljø hvor jeg og noen kompiser hadde tilgang til båtbu og materiell fra 12-13 års alderen. Selv hadde jeg tidlig en 35 hk. Chrysler som ble kjørt på alt i fra avkuttet jolle med finer dekk til 10 fot Terjesen jolle. Ikke helt trygt men knall gøy. Dette var ca.1974-75

var også i ung alder med på å bygge " Dyret" 5 meter finer raser bygget etter bilder fra et Amerikansk båtblad. Motorisert med en Gm v8  bigg blokk 400 hemi eller noe og ei tre trinns gearkasse med kløtsj og pedal gass. Motoren stakk opp av dekket foran fører. Strak Aksel og sleperor på akterspeilet med vier styring. Heldig for oss kanskje at vi aldri fikk full effekt fra motor når vi skiftet fra andre til tredje gir. Gikk styggfort de få gangene motoren var på trimmen...... skulle ønske at jeg hadde hatt et foto av den nå.

 

Noen tips fra en villmann: siden du ikke har noe videre v. Bunn så bør du ha noen utvendige strengere for retnings stabilitet.  Tenk også på trimmtank i baug..og lengde i vannlinjen i forhold til fart. 

Tenk egen og andres sikkerhet i forhold til utprøving. Den gangen jeg drev med dette var det heldigvis mote og kjøre med vest og hjelm. 

 

Lykke til videre !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ja stå på videre.:thumbsup:

 

Ut fra kvaliteten på arbeidet gjetter jeg at du maks er 12-13 år gammel, så du bør jo tenke litt på helsa, sikkerhet og vernesutstyr.

 

Om du hadde vært over 16 år og klar i toppen, så hadde saken stilt seg annerledes.

Da ville jeg betegnet dette for meningsløs forsøpling.:thumbsdown:

Redigert av Trygve Sp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Trygve Sp said:

Ja stå på videre.:thumbsup:

 

Ut fra kvaliteten på arbeidet gjetter jeg at du maks er 12-13 år gammel, så du bør jo tenke litt på helsa, sikkerhet og vernesutstyr.

 

Om du hadde vært over 16 år og klar i toppen, så hadde saken stilt seg annerledes.

Da ville jeg betegnet dette for meningsløs forsøpling.:thumbsdown:

Mener å huske at han skriver at han er 22 år

Link to post
Share on other sites

Uansett alder så er det jo et fiffig prosjekt.

 

Vakkert er det ikke. Jeg trodde først det var et bygge for å delta i "Ta Sjansen", men den konkurransen er jo nedlagt for mange år siden.

Det er likevel utrolig god lærdom bak å bygge noe slikt, å hatten av for å ha fått den til å flyte. Kanskje neste båt blir seende bedre ut, det er bare å stå på.

 

Jeg må innrømme at jeg er noe skeptisk til vannjet på den isoporkassa, men det kan hende det funker. Husk redningsvest !

Link to post
Share on other sites

En gang i forrige årtusen.... så ble jeg spurt av en om jeg ville være med.... da jeg sto i båten, så kikket jeg litt, en kunne nemlig se hver eneste lille bølgekrusning, innenifra... hver eneste bittelille krøll på småbølgene....  Fyren så at jeg kikket, og at jeg muligens hadde uforvarende satt opp ett ørlite skeptisk blikk. Det han sa da har brent seg inn i hukommelsen:

"jeg hadde plutselig disse to motorene, 600 hestekrefter hver, du må ikke tro at jeg har bygd denne for at den skal vare?" 

Første gangen i mitt liv rundt 70 knop. Husker fremdeles hvordan det svettet og kriblet på baksiden av leggene. Det gjør det forresten fremdeles 30 år senere, bare jeg tenker på den episoden.

 

Så; min oppfatning: Det behøver ikke å vare, det holder at det gir en opplevelse underveis, som setter seg imellom ørene. Hvem vet? muligens er det akkurat den moroa en husker når en er senil nok og sitter på hjemmet? Da er det viktig å ha hatt det gøy nok underveis...

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Liten update

da har vi begynt å støpe inn vannjet'n  samt fått slanka båten med minst 70 kg+

I div treverk benker etc 

 

Fikk meg en 8hester briggs and stratton motor som jeg skal bruke til jeg får kjøpt en vannkjølt snøscooter motor  

 

Venter enda på styre dyser og vanntett pakkboks til vannjet'n fra usa og bulgaria 

20180706_165317.jpg

20180706_165325.jpg

20180706_165338.jpg

20180706_165419.jpg

20180706_165426.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En kveld jeg satt og glante på Youtube kom jeg over noen videoer med folk som hadde akkurat det samme oppsettet som du skal ha på kajakker. Gressklippermotor og vannjett. Mye støy og lite fart da men, uansett :-)

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...