Jump to content

Vinter prosjekt, selvbygd plastbåt


Trønderbygger

Recommended Posts

lang stamme skal ha ca 51cm loddrett ned fra toppen av akterspeilet, så du får skjære ned litt

 

Med XL stamme så slipper du å skjære ned på høyden. Min Merc 100 er 670mm.

 

 

Må jeg ha dyp v skrog for et lite pilotoverbygg?

 

V-en på skroget er jo på en måte gitt nå. Hvis jeg skulle bygget en båt etter denne metoden ville jeg nok gått fram på en litt annen måte. For eksempel ville jeg gitt skroget den v-formen jeg ønsket ved å lime sammen platene med fugemasse (ikke byggskum). Deretter ville jeg forseglet platene med epoxy og et lag med roving før yttterligere laminering med glassfiber og polyester. Ville dessuten brukt XPS plater (ekstrudert polystyren) framfor vanlig isopor (ekspandert polystyren) som du har brukt. Ellers er jo som Knude har nevnt tidligere måten å bygge på helt grei.

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på motor muligheter alt fra påhenger til innebords med strak aksel til jet pumpe og det faller nok på påhenger med en brakett som komodo sier da kan jeg kanskje justere høyde så jeg kan velge xl eller kort?

 

Om det er noen som sitter på en jet pumpe /jet drive og ikke trenger den så gi meg en lyd !

Redigert av Trønderbygger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stabilitetsmessig er kisteform den mest stabile konstruksjon. Nå er det jo ikke naturlig med ballast i planende båter, de ønsker vi å ha så lette som mulig. Men evt. ballast kan jo plasseres ut i sidene, det vil gi mest stabiliserende moment.

Link to post
Share on other sites

Anker i front stoler å tank i midten

Ang stabilitet så har jeg rett og slett ikke snøring på hvordan den vil oppføre seg ? det gjenstår å se

 

Men den er bygd og scalet etter en alujetbåt fra Australia på ca 13 fot

 

 

Tenker dt blir en sånn vinsj i front og et vanlig paraply anker bak om nødvendig

 

 

http://www.tracoutdoor.com/shop/anchor-winches-accessories/trac-deckboat-35-autodeploy/

Redigert av Trønderbygger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva er lengde/bredde/vekt på herligheten.    Ser for meg det kan bli spennende nok å kjøre med 30hk...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sjedd litt siden siste ?bilde, post festet vindskjermen ordentlig? og plastret side vangene ,samt begynt med pussing av høyre side (venstre er tatt) ?støpt over alle overlappinger i krinker å kroker ,så får vi se om jeg årker å begi meg ut fineren på akterspeilet imorgen?

 

Har vært en tur på biltema å kjøpt div snacks ? se bilder

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål angående lakkeringen?,når jeg skal lakkere med topcoat (gel med voks) må jeg prime med epoxy primer først ? Eller er det et NO NO ? ? holder d å slipe ned laminat også rulle på gelcooat uten noe grunning ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...