Komodo Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Karbonstålrør? I tilfelle vil de ruste voldsomt hvis du ikke maler dem omhyggelig! Synes forøvrig du har laget vinkelstålet mot speilet litt kort. Du vil få et kraftig bøyemoment av vekten fra motoren samt kraften. Du bør ha stag som går ned i 45 grader til egne fester i speilet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Stålet er rustfritt ? Jeg vet vinkel stålet er litt kort ? Men jeg har en brakett på båten i vinkel stål som er ca 30 cm lange som jeg skal bolte brakketen i ? (Ikke jeg som laget brakett ) Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Noe nytt?? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 29.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2016 Hei har ikke vært så mye framgang i det siste da jeg desverre ikke har tilgang på bil til å sette ut båt med ? Har fått senket motoren med 30 cm så kavitasjonplaten flukter med bunnen ? Samt fått montert den nye motor braketten? og flyttet styring så nå kan jeg faktisk tilte motoren opp ? (umulig før) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Tøft! ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 En video snutt av neste prøvetur er ønskelig. Please! Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Da ble båten satt ut igår lør 1 oktober ? Vi testet med 3 voksne og det fant vi fort ut at ikke gikk noe særlig fikk ikke noe turtall på motor eller fart men mye løft i baug ! ? For tungt lastet? For mye drag fra skrog ? Så nå er jeg på vei inn til båten for og ta en test tur med en kompis på land som kanskje kan filme ? Glemte selfølgelig å ta bilder ved brygga igår ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 da kan det være at braketten trenger å vinkles mer inn mot skroget i nedkant Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Hei igjen !? Det kan nok hende at brakket må vinkles mer ivar :) Men tror jeg skal prøve å senke motor enda 5 - 10 cm se vedlagte bilder av motor nedsenket og trimmet Men jeg synes stammen og motor blir meget varm under kjøring fikk prøvd den alene i 10 -20 min og da gikk den opp å i plan På vei inn til havna så dauer den av litt men når jeg kom inn til havna stoppet motoren og ville ikke starte igjen før den ble kald da var blokka å stammen så varm at det dampet lett fra den når bølgene slo Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 å senke 5-10 cm høres mye ut, 2 cm kanskje.. høres også ut til at kjølinga ikke funker som den skal - sjekk impeller og termostat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Hvis jeg var deg ville jeg forsikret meg om at motoren yter som den skal før du gjør store endringer på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 høres også ut til at kjølinga ikke funker som den skal - sjekk impeller og termostat Får vel likegodt bare bytte impellerhus og impeller samt blåse opp kjølekanaler ? Men hvor ligger termostat på den her ? ? Er rustne bolter her og der så vil ikke skru av alle deksel for og finne den Og får man kjøpt impellerhus og impeller? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2016 Da har jeg bestilt repair kit til vannpumpa og 1 ekstra impeller ? Ble nettbutikken ravnsgarage.no Burde jeg kjøpe termostat og ? Og hvor risiko fylt er det å skru på de boltene isåfall? ? Har forståttdet sånn at det er en enkel jobb å ta ned undervannshuset ? Har og fått høre at det er lurt å hekte av girstaget først ? Noen som kan gi en liten guide på hva som kommer først og sist ?? Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 7.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2016 Alle termostater jeg har skrudd opp har vært irer fast i åpen stilling, altså maks kjøling. Egentlig ingen grunn til å kjøpe ny..Når det er sagt har jeg sett termostathus fulle av saltavleiringer og dritt, altså kan være greit å sjekke dette som et ledd i rengjøring av kjølekanaler. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Trønderbygger Svart 10.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2016 sitter å leker meg litt med sketchup 3D da jeg har funnet ut at jeg må endre en del ting for både funksjonabilitet og utsende jeg liker ikke det svære dekket i front som man verken kan stå eller gå på uten at det sprekker så her må noe gjøres benken sete står på er knotete og ikke pen så den må bort all isopor i bunnen skal bort og forsterke bunnen før jeg hever gulvet/dekket med 30 cm støpe et simpelt 2er sete og en konsoll for ratt vurderer og å forlenge skroget med 45 cm kasser for ekstra løft og tau i proppelen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 Gratulerer Trønderbygger Godt at prøveturen gikk så bra. Da har jeg ført deg opp på listen min over Norske Båtkonstruktører...... I denne fasen hvor du prøver ut detaljene dine så er det kanskje gunstig å bruke en sitteposisjon i midten for maksimal stabilitet ? Skrogforlengelse kan du jo også prøve ut med faste flaps ? Finerplata som du skrur motoren på er det sikkert lurt å forlenge nedover slik at den dekker hele anlegget til festebraketten på motoren. Gleder meg til neste posting - ser det er mange som følger deg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 hvorfor heve dørken med 30 cm? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 10.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2016 hei ivar ønsker å heve dørken og bygge om til selvlensende dekk samt jeg skal fjerne isopor så kan likegodt heve dekk og få den litt lettere i samme slengen båten er jo dobbeltskrog så tenkte jeg skulle fjerne det innerste laget fra bunn og 30cm opp sidene legge i nye stringer/bjelker så legge finerplaten oppå alt så støpe det sammen med skutesidene igjen tror det holder med 25 cm høyt selvlensende dekk men tror jeg satser på 30 for sikkerhets skyld Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 ok, men tror du risikerer å få en temmelig rank båt ved å heve dekket så mye på en såpass liten og smal båt. Men du får prøve - er vel ikke værre enn at du kan bygge tilbake om det skulle vise seg å bli problematisk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 11.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2017 Nye oppdateringer! Sist sesong fikk jeg prøve testet båten 2 ganger med den gamle slitne johnson 20hestern som ikke ytet noe særlig grunnet varmskjært stempel ? Fikk også testet ut sitte kassa jeg valgte og støpe inn i skroget og her er konklusjonen at den SKAL bort hvorfor ? Fordi den veier sikkert 15 kg og er stor og klumpete og delte opp båten i unødvendige små deler som derre kan se her Har og bestemt meg om at baugen skal åpnes opp for og frigøre plass og litt vekt Akterspeilet er bygd opp av ei isopor plate+glassfiber +12mmkryssfiner for forskaling på begge sider og tilslutt 4 lag glassfiber Noe som er altfor tungt i mine øyne Kan tippe vekta på akterspeilet er over 65 kg og resten av båten er rundt 60 .. Så her skal jeg ta ut alle lag fra innsiden og ut til siste finerplata Så blir det støpt tunnel i bunn og opp mot akterspeilet for så å montere En yamaha waverunner 500 jet drive Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 11.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2017 Nye oppdateringer! Sist sesong fikk jeg prøve testet båten 2 ganger med den gamle slitne johnson 20hestern som ikke ytet noe særlig grunnet varmskjært stempel ? Fikk også testet ut sitte kassa jeg valgte og støpe inn i skroget og her er konklusjonen at den SKAL bort hvorfor ? Fordi den veier sikkert 15 kg og er stor og klumpete og delte opp båten i unødvendige små deler som derre kan se her Har og bestemt meg om at baugen skal åpnes opp for og frigøre plass og litt vekt Akterspeilet er bygd opp av ei isopor plate+glassfiber +12mmkryssfiner for forskaling på begge sider og tilslutt 4 lag glassfiber Noe som er altfor tungt i mine øyne Kan tippe vekta på akterspeilet er over 65 kg og resten av båten er rundt 60 .. Så her skal jeg ta ut alle lag fra innsiden og ut til siste finerplata Så blir det støpt tunnel i bunn og opp mot akterspeilet for så å montere En yamaha waverunner 500 jet drive Motorvalg blir en 125cc 28hpcross motor eller 200cc38hp vannkjølt crosser med 4 gir Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 11.Mai.2017 Del på Facebook Svart 11.Mai.2017 Siden du begynte med dette har det blitt gitt bort sikkert 300 båter på finn som hadde egnet seg mye bedre til dette prosjektet enn den driten du har bygd. Beklager at jeg er litt krass, men her er det fasan meg på tide å få bena litt ned på jorda. Kast den jævla miljøbomba du har laget og skaff deg et skikkelig skrog. Skal du ha fart på ting så er det faktisk litt viktig at de er konstruert riktig for at det skal gå bra...både med deg og andre som er på sjøen. My 2 cents... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2017 Del på Facebook Svart 11.Mai.2017 Bertramsen: Av og til når en sitter på nett så får en lyst å ta arket fra munnen, kalle en spade for en spade osv. Men med tider og stunder så skjønner en jo at folk har ulike tilnærminger til ting. Det er ulike ting som er viktig for folk. Noen liker prosessen og selger sine perfekte prosjekt i det de er ferdige, noe liker å lage "noe" og følelsen av å ha gjort det uavhengig av hva andre måtte mene osv. Jeg tror ikke det du skriver er vondt ment, men jeg tror du tråkker solid uti fordi du akkurat der mistet litt gangsyn. "Alle" skjønner at denne tråden ikke handler om at trådstarter vil ha en perfekt "kjøpebåt", da hadde han vel spart penger til han hadde råd til å kjøpe det. Det handler om at han ville bygge sitt eget og faktisk gjorde det, og det er mye mer enn hva mange andre gjør, og det er uansett mer enn å gå og kjøpe noe ferdig. Jeg skal ikke beklage på dine vegne Bertramsen, men ja... Syns tråden har vært hyggelig å lese og jeg ble virkelig overraska når jeg så den vannjetten. Ingenting hadde vært mer morro enn å få se den båten fyre avgårde med vannjett. En smule galskap er alltid kjekt. Ære være prosjekt som dette. Så Trønderbygger, drit i Bertramsen og kjør på! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 11.Mai.2017 Del på Facebook Svart 11.Mai.2017 Helt enig med deg Pinkvin! Jeg syns denne tråden er en av de gode her på BP, fornøyelig anderledes enn det meste annet. Jeg trodde det hadde rabla for trådstarter når han gikk i gang med dette prosjektet, men hva har jeg fått sett? Jo, skaperglede og gjennomføringsevne! Nå topper han hele greia med å gå for vannjett i jolla si!! Du er klin gæern, Trønderbygger og jeg digger det. Jeg sier som Pinkvin, kjør på! :) (og husk å dele det med oss!) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mai.2017 Del på Facebook Svart 11.Mai.2017 Hehe, trønderbyggern går sine egne veier Men mtp vannjet og egnet motor - en crossermotor er jo høyt trimmet - stor litereffekt og dermed et spisst effektregister. Ikke den beste kombinasjonen sammen med et jetaggregat mistenker jeg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.