Jump to content

Vinter prosjekt, selvbygd plastbåt


Trønderbygger

Recommended Posts

Karbonstålrør? I tilfelle vil de ruste voldsomt hvis du ikke maler dem omhyggelig!

 

Synes forøvrig du har laget vinkelstålet mot speilet litt kort. Du vil få et kraftig bøyemoment av vekten fra motoren samt kraften. Du bør ha stag som går ned i 45 grader til egne fester i speilet.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei har ikke vært så mye framgang i det siste

 

 

da jeg desverre ikke har tilgang på bil til å sette ut båt med ?

 

Har fått senket motoren med 30 cm så kavitasjonplaten flukter med bunnen ?

 

Samt fått montert den nye motor braketten? og flyttet styring så nå kan jeg faktisk tilte motoren opp ? (umulig før)

 

bilde

bilde

bilde

Link to post

Da ble båten satt ut igår lør 1 oktober ?

 

Vi testet med 3 voksne og det fant vi fort ut at ikke gikk noe særlig

 

fikk ikke noe turtall på motor eller fart men mye løft i baug ! ?

 

For tungt lastet?

 

For mye drag fra skrog ?

 

Så nå er jeg på vei inn til båten for og ta en test tur med en kompis på land som kanskje kan filme ?

 

Glemte selfølgelig å ta bilder ved brygga igår ?

Link to post

Hei igjen !?

Det kan nok hende at brakket må vinkles mer ivar :)

 

Men tror jeg skal prøve å senke motor enda 5 - 10 cm se vedlagte bilder av motor nedsenket og trimmet

 

Men jeg synes stammen og motor blir meget varm under kjøring

 

fikk prøvd den alene i 10 -20 min og da gikk den opp å i plan

På vei inn til havna så dauer den av litt

 

men når jeg kom inn til havna stoppet motoren og ville ikke starte igjen før den ble kald

 

da var blokka å stammen så varm at det dampet lett fra den når bølgene slo

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

 

 

høres også ut til at kjølinga ikke funker som den skal - sjekk impeller og termostat

Får vel likegodt bare bytte impellerhus og impeller samt blåse opp kjølekanaler ?

 

Men hvor ligger termostat på den her ? ?

 

Er rustne bolter her og der så vil ikke skru av alle deksel for og finne den

 

Og får man kjøpt impellerhus og impeller?

Link to post

Da har jeg bestilt repair kit til vannpumpa og 1 ekstra impeller ?

 

Ble nettbutikken ravnsgarage.no

 

Burde jeg kjøpe termostat og ? Og hvor risiko fylt er det å skru på de boltene isåfall? ?

 

Har forståttdet sånn at det er en enkel jobb å ta ned undervannshuset ?

 

Har og fått høre at det er lurt å hekte av girstaget først ?

 

Noen som kan gi en liten guide på hva som kommer først og sist ??

Link to post

Alle termostater jeg har skrudd opp har vært irer fast i åpen stilling, altså maks kjøling. Egentlig ingen grunn til å kjøpe ny..Når det er sagt har jeg sett termostathus fulle av saltavleiringer og dritt, altså kan være greit å sjekke dette som et ledd i rengjøring av kjølekanaler.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
  • 1 måned senere...

sitter å leker meg litt med sketchup 3D da jeg har funnet ut at jeg må endre en del ting 

for både funksjonabilitet og utsende  :giggle:

 

 jeg liker ikke  det svære  dekket i front som man verken kan stå eller gå på 

uten at det sprekker så her må noe gjøres  :headbang:  

 

benken sete står på er knotete og ikke pen så den må bort

 

all isopor i bunnen skal bort og forsterke bunnen før jeg 

hever gulvet/dekket  med 30 cm  

 

støpe et simpelt 2er sete og en konsoll for ratt 

 

vurderer og å forlenge skroget med 45 cm kasser for ekstra løft og  tau i proppelen 

 

 

bilde

bilde

bilde

 

bilde

Link to post

Gratulerer Trønderbygger  :thumbsup:

Godt at prøveturen gikk så bra.

Da har jeg ført deg opp på listen min over Norske Båtkonstruktører...... 

 

I denne fasen hvor du prøver ut detaljene dine så er det kanskje gunstig å bruke en sitteposisjon i midten for maksimal stabilitet ?

Skrogforlengelse kan du jo også prøve ut med faste flaps ?

Finerplata som du skrur motoren på er det sikkert lurt å forlenge nedover slik at den dekker hele anlegget til festebraketten på motoren.

 

Gleder meg til neste posting - ser det er mange som følger deg  :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post

hei ivar 

 

ønsker å heve dørken og bygge om til  selvlensende dekk

samt jeg skal fjerne isopor så kan likegodt heve dekk

og få den litt lettere i samme slengen 

 

båten er jo dobbeltskrog så tenkte jeg skulle fjerne det innerste laget fra bunn og 30cm  opp

sidene legge i nye stringer/bjelker så legge finerplaten oppå alt så støpe det sammen med skutesidene igjen

 

tror det holder med 25 cm høyt selvlensende dekk men tror jeg satser på 30 for sikkerhets skyld 

Link to post

ok, 

 

men tror du risikerer å få en temmelig rank båt ved å heve dekket så mye på en såpass liten og smal båt.   Men du får prøve - er vel ikke værre enn at du kan bygge tilbake om det skulle vise seg å bli problematisk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 6 måneder senere...

Nye oppdateringer! 

 

Sist sesong fikk jeg prøve testet båten 2 ganger med den gamle slitne johnson 20hestern som ikke ytet noe særlig grunnet varmskjært stempel ?

 

Fikk også testet ut sitte kassa jeg valgte og støpe inn i skroget og her er konklusjonen at den SKAL bort hvorfor ? Fordi den veier sikkert 15 kg og er stor og klumpete og delte opp båten i unødvendige små deler som derre kan se her 

20160728_163233.jpg.8794535e033396152981def38705a62b.jpg

 

Har og bestemt meg om at  baugen skal åpnes opp for og frigøre plass og litt vekt 

 

Akterspeilet er bygd opp av ei isopor plate+glassfiber +12mmkryssfiner for forskaling på begge sider og tilslutt 4 lag glassfiber 

Noe som er altfor tungt i mine øyne 

Kan tippe vekta på akterspeilet er over 65 kg og resten av båten er rundt 60 ..

 

Så her skal jeg ta ut alle lag fra innsiden og ut til siste finerplata 

 

Så blir det støpt tunnel i bunn og opp mot akterspeilet for så å montere  

En yamaha waverunner 500 jet drive 

20170511_155245.jpg.778358640f27a12caa28209174f084f2.jpg

 

Link to post

Nye oppdateringer! 

 

Sist sesong fikk jeg prøve testet båten 2 ganger med den gamle slitne johnson 20hestern som ikke ytet noe særlig grunnet varmskjært stempel ?

 

Fikk også testet ut sitte kassa jeg valgte og støpe inn i skroget og her er konklusjonen at den SKAL bort hvorfor ? Fordi den veier sikkert 15 kg og er stor og klumpete og delte opp båten i unødvendige små deler som derre kan se her 

20160728_163233.jpg.8794535e033396152981def38705a62b.jpg

 

Har og bestemt meg om at  baugen skal åpnes opp for og frigøre plass og litt vekt 

 

Akterspeilet er bygd opp av ei isopor plate+glassfiber +12mmkryssfiner for forskaling på begge sider og tilslutt 4 lag glassfiber 

Noe som er altfor tungt i mine øyne 

Kan tippe vekta på akterspeilet er over 65 kg og resten av båten er rundt 60 ..

 

Så her skal jeg ta ut alle lag fra innsiden og ut til siste finerplata 

 

Så blir det støpt tunnel i bunn og opp mot akterspeilet for så å montere  

En yamaha waverunner 500 jet drive 

20170511_155245.jpg.778358640f27a12caa28209174f084f2.jpg

Motorvalg blir en 125cc 28hpcross motor eller 200cc38hp vannkjølt crosser med 4 gir 

Link to post

Siden du begynte med dette har det blitt gitt bort sikkert 300 båter på finn som hadde egnet seg mye bedre til dette prosjektet enn den driten du har bygd. Beklager at jeg er litt krass, men her er det fasan meg på tide å få bena litt ned på jorda. Kast den jævla miljøbomba du har laget og skaff deg et skikkelig skrog. Skal du ha fart på ting så er det faktisk litt viktig at de er konstruert riktig for at det skal gå bra...både med deg og andre som er på sjøen. My 2 cents... :thumbsdown:

Link to post
Guest Avmønstret#

Bertramsen: Av og til når en sitter på nett så får en lyst å ta arket fra munnen, kalle en spade for en spade osv. Men med tider og stunder så skjønner en jo at folk har ulike tilnærminger til ting. Det er ulike ting som er viktig for folk. Noen liker prosessen og selger sine perfekte prosjekt i det de er ferdige, noe liker å lage "noe" og følelsen av å ha gjort det uavhengig av hva andre måtte mene osv. 

 

Jeg tror ikke det du skriver er vondt ment, men jeg tror du tråkker solid uti fordi du akkurat der mistet litt gangsyn. "Alle" skjønner at denne tråden ikke handler om at trådstarter vil ha en perfekt "kjøpebåt", da hadde han vel spart penger til han hadde råd til å kjøpe det. Det handler om at han ville bygge sitt eget og faktisk gjorde det, og det er mye mer enn hva mange andre gjør, og det er uansett mer enn å gå og kjøpe noe ferdig. 

 

Jeg skal ikke beklage på dine vegne Bertramsen, men ja... Syns tråden har vært hyggelig å lese og jeg ble virkelig overraska når jeg så den vannjetten. Ingenting hadde vært mer morro enn å få se den båten fyre avgårde med vannjett. En smule galskap er alltid kjekt.  Ære være prosjekt som dette. 

 

Så Trønderbygger, drit i Bertramsen og kjør på! :-) 

Link to post

Helt enig med deg Pinkvin!

Jeg syns denne tråden er en av de gode her på BP, fornøyelig anderledes enn det meste annet.

Jeg trodde det hadde rabla for trådstarter når han gikk i gang med dette prosjektet, men hva har jeg fått sett? Jo, skaperglede og gjennomføringsevne!

Nå topper han hele greia med å gå for vannjett i jolla si!!

Du er klin gæern, Trønderbygger og jeg digger det.

Jeg sier som Pinkvin, kjør på! :)  (og husk å dele det med oss!)

Link to post

Hehe, trønderbyggern går sine egne veier :giggle:

 

Men mtp vannjet og egnet motor  - en crossermotor er jo høyt trimmet  - stor litereffekt og dermed et spisst effektregister.  Ikke den beste kombinasjonen sammen med et jetaggregat mistenker jeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...