Komodo Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 lang stamme skal ha ca 51cm loddrett ned fra toppen av akterspeilet, så du får skjære ned litt Med XL stamme så slipper du å skjære ned på høyden. Min Merc 100 er 670mm. Må jeg ha dyp v skrog for et lite pilotoverbygg? V-en på skroget er jo på en måte gitt nå. Hvis jeg skulle bygget en båt etter denne metoden ville jeg nok gått fram på en litt annen måte. For eksempel ville jeg gitt skroget den v-formen jeg ønsket ved å lime sammen platene med fugemasse (ikke byggskum). Deretter ville jeg forseglet platene med epoxy og et lag med roving før yttterligere laminering med glassfiber og polyester. Ville dessuten brukt XPS plater (ekstrudert polystyren) framfor vanlig isopor (ekspandert polystyren) som du har brukt. Ellers er jo som Knude har nevnt tidligere måten å bygge på helt grei. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 .. men XL stamme i aktuell motorstørrelse er nok ikke så utbredt på markedet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Nei, det er jo et poeng. Da er nok det greieste å skjære ned på speilet som du sier. Et alternativ er å klosse ut med en brakett eller noe for å få den litt lenger bakover, da tåler man litt mer høyde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 (redigert) Har sett litt på motor muligheter alt fra påhenger til innebords med strak aksel til jet pumpe og det faller nok på påhenger med en brakett som komodo sier da kan jeg kanskje justere høyde så jeg kan velge xl eller kort? Om det er noen som sitter på en jet pumpe /jet drive og ikke trenger den så gi meg en lyd ! Redigert 26.Juni.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 (redigert) Nå har ikke jeg noen fagkunnskap på båt-stabilitet, men for meg så ser det ut som at den båten trenger ballast i kjølen. Ihvertfall at du tenker litt over dette med plassering av vekt, tank, anker førerstol etc. så ikke jomfruturen ender med kjølen opp. Redigert 26.Juni.2016 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Stabilitetsmessig er kisteform den mest stabile konstruksjon. Nå er det jo ikke naturlig med ballast i planende båter, de ønsker vi å ha så lette som mulig. Men evt. ballast kan jo plasseres ut i sidene, det vil gi mest stabiliserende moment. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 (redigert) Anker i front stoler å tank i midten Ang stabilitet så har jeg rett og slett ikke snøring på hvordan den vil oppføre seg ? det gjenstår å se Men den er bygd og scalet etter en alujetbåt fra Australia på ca 13 fot Tenker dt blir en sånn vinsj i front og et vanlig paraply anker bak om nødvendig http://www.tracoutdoor.com/shop/anchor-winches-accessories/trac-deckboat-35-autodeploy/ Redigert 26.Juni.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Vil tippe at den kommer til å oppføre seg som en isoporflåte med karmer på. Og det bør jo være ganske stabilt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Noen formening om motor størelse til den ? Er det forsvarlig med 50? ? Eller holder det med en sprek 30hk ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Vel. Det er jo vanskelig å bedømme uten å teste, men ut fra bildene ser det kanskje ikke forsvarlig ut å ha på motor i det hele tatt. Jeg beklager hvis det høres brutalt ut, men jeg vil bare være ærlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 hva er lengde/bredde/vekt på herligheten. Ser for meg det kan bli spennende nok å kjøre med 30hk... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Lengde 350cm Bredde ved vindskjerm 110cm (vet ikke om det er nødvendig mål ) Bredde akterspeil 140cm Høyde akterspeilet 61cm Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Trur faktisk 15 hk e meir enn nok på den der :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 ja den er jo rimelig flatbunnet så bør jo plane temmelig lett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mwigg3 Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Du må dokumentere sjøsetting og jomfrutur Sitér dette innlegget Link to post
Kim81 Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Litt spent! Hvordan går det med båtprosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Sjedd litt siden siste ?bilde, post festet vindskjermen ordentlig? og plastret side vangene ,samt begynt med pussing av høyre side (venstre er tatt) ?støpt over alle overlappinger i krinker å kroker ,så får vi se om jeg årker å begi meg ut fineren på akterspeilet imorgen? Har vært en tur på biltema å kjøpt div snacks ? se bilder Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Har et spørsmål angående lakkeringen?,når jeg skal lakkere med topcoat (gel med voks) må jeg prime med epoxy primer først ? Eller er det et NO NO ? ? holder d å slipe ned laminat også rulle på gelcooat uten noe grunning ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Ikke prime først. Bare vaske med aceton, matte ned, og støvsuge. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Hei da har jeg snud båten opp ned IGJEN ? Og fått støpt enden? på kjølen ferdig og fronten på kjøl ? Lagt på et ekstra lag på bunn og 30cm ned sidene Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 På siste bilde ser det ut som kjølen endrer litt vinkel, eller er det skroget som vinkler seg opp mot baugen som får det til å virke sånn? Hvilken vekt blir det på båten til slutt tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Hei er nok vinklen bildet er tatt som er synderen eller vinkel på baugen som du sier ? ang vekt er jeg meget usikker har brukt ca 80 kg polyester og 10kvm ruller Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Et lite spørsmål, hva er det du bruker den sprakelen fra Byggmax til? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Hehe ja si d komodo ? den ble brukt som lim når jeg bygde skum/isopor formen ? Så frykt ikke alt sparkel på glassfiber er polyester å mikroglassballonger ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Ok, da forstår jeg Forresten, det begynner jo å ta form nå, blir rene båten dette Det er du og Knude Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.