Jump to content

Modifisering av targabøyle, Viksund 310/340

Kjetil1

Recommended Posts

Hele tiden siden jeg byttet til Viksund'en, har jeg syntes at targabøylen var for lav og simpel. Den var ikke helstøpt, men åpen innvendig. Dermed lå kabler synlig inni bøylen. Så samtidig som jeg har drevet kabel-rydding, fant jeg ut at jeg skulle modifisere bøylen. Det var montert en stor tv-antenne der oppe, som jeg ville bytte til en Glomex. Og det stod en hvit tykk antenne samt en radioantenne der som ikke var i bruk. Fjerner dermed alt som ikke trenger å være der, og modifiserer bøylen i samme slengen.

Jeg ønsket å forlenge den slik at jeg kunne montere to lys som lyser ned på badeplattformen og gjøre den tett slik at kabler og festeskruer ble skjult.

Demonterte den og tok den hjem i garasjen. Der laget jeg en god kake på hver side av fugeskum, formet dette med kniv slik jeg ville ha forlengelsen.

dsc_0076.jpg

Men selv om jeg dekket skummet med plast, krympet skummet under støping og resultatet ble skjevt og klumpete.

Jeg laget så utvendig form i tynn kryssfiner på ene siden, skrudde et par tynne lister i formen der profilen i bakkant er, og formet buer med gråtape. La så et lag med tynn plast i formen, satte bøylen på siden og støpte i forma. Når dette var herdet, demonterte jeg formen, speilvendte den og satte på andre siden og støpte der...

Samtidig støpte jeg plater på en glassplate. Disse var grovtilpasset der jeg skulle bruke dem for å tette bøylen.

dsc_0077.jpg

Jeg laget plata i topp og hjørner med kun ett lag 600 gram vevd duk slik at de var lette å bøye. Sidene laget jeg med 4 lag. De er uansett rette og da sparte jeg en del støping på selve bøylen senere.

dsc_0078.jpg

Jeg var klar over at når bøylen ble lenger, ble den også bredere i bunn. Så alle nødvendige mål ble tatt på båten, og bøylen ble snittet opp i hjørnene, for å kunne justeres inn til rett mål i bunn. Vinkelen på selve festet mot båten ville også endres litt, så bunnen på bøylen var det som ble ferdig støpt sist. 

Etter hjørnene var kappet (ikke barebare, da det er støpt inn et plast-trekkerør i bakkant, for å lage en forsterkning), ble bredde målt og justert ved hjelp av noen trelister, og diagonal ble målt og satt på plass. Jeg laget en liten mal for å se at hjørnene ble like og bøylen ikke ble skjev. Støpte så igjen snittene i hjørnene innvendig, for så å støpe bøylen tett i topp og hjørner. Etter herding, kunne listene jeg hadde brukt for å holde bøylen rett, fjernet, og sidene ble tettet. Tilslutt ble bunnen støpt ferdig og består nå av 6 lag 600 gram vevd duk og 8 lag 450 gram fibermatte. Jeg la også et etskra siste lag 600 gram vevd duk innvendig og utvendig på bøylen, bare for å ha mest mulig styrke.

dsc_0079.jpg

dsc_0080.jpg

Jeg passet også på å støpe fast bolter  fra innsiden, til feste for radar-antenna. Sølvloddet ei stor rustfri skive på hvert bolthode før støping. Dermed sitter de selv om jeg bruker litt krefter ved tiltrekking av muttere.

I morgen skal alle kanter slipes og så er det sparkling. Samtidig glassfibersparkles alle gamle hull for kalesjeknapper og tidligere festepunkt, slik at bøylen ser ny og "fresh" ut når jeg er ferdig...

Planen videre etter sparkling blir å legge på fyller og lakkere...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg har eliminert behovet for luke der ved å støpe fast bolter til radarfestet. Da er det kun muttere oppå. Jeg har støpt inn et 50 mm trekkerør er fullt av hyssing til å trekke med. Stålbøylen skruer jeg fast gjennom lyktehullene. Blir litt plundrete men er vant til å skrue på trange plasser...

Nå er bøylen klar for siste omgang med finsparkling og pussing før fyller. Etter masse håndpussing for å få buer og profiler rett, ba skuldrene om nåde (sliter med artrose), så sparklingen får jeg ta i morgen og så pusse videre.

bilde

Så mens sparkelet herder, får jeg skru sammen et stativ til å sette bøylen i ved fyllersprøyting og lakkering...

Ja jeg er også spent på å se den ferdig montert. Frykten er at jeg har overdrevet forlengingen og at båten ser ut som en handlevogn...

I dag ble det bare sparkelpussing og så å pusse over hele bøylen med 240 papir. Så laget jeg et helt enkelt stativ med hjul, slik at den står greit ved fyller-sprøyting og lakkering.

bilde

Jeg støpte også noen ekstra lag i foten på hver side. Vil være sikker på at bøylen ikke svikter i innfestningene...

Gikk over bøylen med 320 papir på klosse, ragget med raggefille med 1500 korning og la på lakk på ny. Hadde fått mer varme i garasjen og tynnet lakken litt mindre. Fikk nå et helt annet resultat. Nå dekket lakken siste skjolder og ingen sig. Montering i morgen!

Endelig kunne bøylen monteres...

Fikk med en kompis med pick-up som kjørte bøylen ned i havna for meg. Greit å bo 600 m ifra...

bilde

Så først ett før-bilde.

bilde

Masse rot med antenner, kabler, hjemmelaget lanternemast og kalesjeknapper uten funksjon.

Så etter-bilde.

bilde

bilde

Bøylen er akkurat montert på plass, kabler er ikke ferdig trukket, og vhf og tv-antenne skal på plass, samt lys under bøylen.

Etter handletur, middagslaging og kjapp kjøkkenrydding, var det rett ned igjen og gjøre ferdig.

bilde

bilde

Syntes kanskje den ble i høyeste laget. Satser på at det ser bedre ut når båten er på sjøen...

Godt med positiv respons! Var livredd den skulle se ut som en handlevogn...

Men jeg tror ikke du vil bestille til 350'en din Key Freak når du hører eventuell pris...

Jeg brukte 10 kg polyester fra Maritim. Jeg fikk tak i en 50 kg rull med vevd duk på 600 g/m2 til 1500,-. Den har jeg mye igjen av... Det gikk med ca 1000,- i sparkel og glassfibersparkel. Fyller og lakk med herder og tynner kom på ca 2300,-. Med sandpapir bikker vel kostnaden 5500,-. Så er det mange arbeidstimer som har gått med. Støpingen måtte tas i flere omganger. Ved å lage to identiske former, snu bøylen rett vei ved støping, kunne jeg nok slått to støpeoperasjoner sammen til en. Og andregangs jobber går kjappere grunnet erfaring fra første jobb, men likevel hadde nok total kostnad blitt ca 20 båtlapper... Sååååe...

Jeg synes resultatet så veldig bra ut, her har du virkelig lagt ned noen timer! En allerede snasen båt har blitt enda sprekere :yesnod:

Når det gjelder materialkostnaden er vel ikke den helt på ville veier heller. Når man holder på med slike prosjekter for seg selv blir det jo litt feil å telle timer også. Den duken du har igjen kjøper jeg gjerne av deg om du vil :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...