Kjetil1 Startet 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2016 (redigert) Hele tiden siden jeg byttet til Viksund'en, har jeg syntes at targabøylen var for lav og simpel. Den var ikke helstøpt, men åpen innvendig. Dermed lå kabler synlig inni bøylen. Så samtidig som jeg har drevet kabel-rydding, fant jeg ut at jeg skulle modifisere bøylen. Det var montert en stor tv-antenne der oppe, som jeg ville bytte til en Glomex. Og det stod en hvit tykk antenne samt en radioantenne der som ikke var i bruk. Fjerner dermed alt som ikke trenger å være der, og modifiserer bøylen i samme slengen. Jeg ønsket å forlenge den slik at jeg kunne montere to lys som lyser ned på badeplattformen og gjøre den tett slik at kabler og festeskruer ble skjult. Demonterte den og tok den hjem i garasjen. Der laget jeg en god kake på hver side av fugeskum, formet dette med kniv slik jeg ville ha forlengelsen. Men selv om jeg dekket skummet med plast, krympet skummet under støping og resultatet ble skjevt og klumpete. Jeg laget så utvendig form i tynn kryssfiner på ene siden, skrudde et par tynne lister i formen der profilen i bakkant er, og formet buer med gråtape. La så et lag med tynn plast i formen, satte bøylen på siden og støpte i forma. Når dette var herdet, demonterte jeg formen, speilvendte den og satte på andre siden og støpte der... Samtidig støpte jeg plater på en glassplate. Disse var grovtilpasset der jeg skulle bruke dem for å tette bøylen. Jeg laget plata i topp og hjørner med kun ett lag 600 gram vevd duk slik at de var lette å bøye. Sidene laget jeg med 4 lag. De er uansett rette og da sparte jeg en del støping på selve bøylen senere. Jeg var klar over at når bøylen ble lenger, ble den også bredere i bunn. Så alle nødvendige mål ble tatt på båten, og bøylen ble snittet opp i hjørnene, for å kunne justeres inn til rett mål i bunn. Vinkelen på selve festet mot båten ville også endres litt, så bunnen på bøylen var det som ble ferdig støpt sist. Etter hjørnene var kappet (ikke barebare, da det er støpt inn et plast-trekkerør i bakkant, for å lage en forsterkning), ble bredde målt og justert ved hjelp av noen trelister, og diagonal ble målt og satt på plass. Jeg laget en liten mal for å se at hjørnene ble like og bøylen ikke ble skjev. Støpte så igjen snittene i hjørnene innvendig, for så å støpe bøylen tett i topp og hjørner. Etter herding, kunne listene jeg hadde brukt for å holde bøylen rett, fjernet, og sidene ble tettet. Tilslutt ble bunnen støpt ferdig og består nå av 6 lag 600 gram vevd duk og 8 lag 450 gram fibermatte. Jeg la også et etskra siste lag 600 gram vevd duk innvendig og utvendig på bøylen, bare for å ha mest mulig styrke. Jeg passet også på å støpe fast bolter fra innsiden, til feste for radar-antenna. Sølvloddet ei stor rustfri skive på hvert bolthode før støping. Dermed sitter de selv om jeg bruker litt krefter ved tiltrekking av muttere. I morgen skal alle kanter slipes og så er det sparkling. Samtidig glassfibersparkles alle gamle hull for kalesjeknapper og tidligere festepunkt, slik at bøylen ser ny og "fresh" ut når jeg er ferdig... Planen videre etter sparkling blir å legge på fyller og lakkere... Redigert 19.Februar.2016 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Alf erik Svart 21.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2016 Bler bra det? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 25.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Nå er bøylen helsparklet innvendig, tar utsiden i morgen. Den er litt uhamslig, så jeg må gjøre alt i flere omganger. Hull til adkomstluker er laget og hull til lys er på plass. Satser på å ha den klar til lakkering på søndag eller mandag... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Stella Ulefoss Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 (redigert) Hei Jeg synes jobben du har gjort så langt ser veldig bra ut. På vår targabøyle er det luke på undersiden. Tror jeg ville hatt luke her- Jan Martin Redigert 26.Februar.2016 av Stella Ulefoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Jeg har eliminert behovet for luke der ved å støpe fast bolter til radarfestet. Da er det kun muttere oppå. Jeg har støpt inn et 50 mm trekkerør er fullt av hyssing til å trekke med. Stålbøylen skruer jeg fast gjennom lyktehullene. Blir litt plundrete men er vant til å skrue på trange plasser... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 27.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Nå er bøylen klar for siste omgang med finsparkling og pussing før fyller. Etter masse håndpussing for å få buer og profiler rett, ba skuldrene om nåde (sliter med artrose), så sparklingen får jeg ta i morgen og så pusse videre. Så mens sparkelet herder, får jeg skru sammen et stativ til å sette bøylen i ved fyllersprøyting og lakkering... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
pam Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Ser super godt ud? Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
SoBo Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Blir utrolig bra dette Blir artig å se den montert på båten. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kjetil1 Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Ja jeg er også spent på å se den ferdig montert. Frykten er at jeg har overdrevet forlengingen og at båten ser ut som en handlevogn... I dag ble det bare sparkelpussing og så å pusse over hele bøylen med 240 papir. Så laget jeg et helt enkelt stativ med hjul, slik at den står greit ved fyller-sprøyting og lakkering. Jeg støpte også noen ekstra lag i foten på hver side. Vil være sikker på at bøylen ikke svikter i innfestningene... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Da var endelig lakken på. Men 12.8 grader i garasjen og lakk med dekkevne som skummet melk, blir det nok endel sig som må pusses og poleres . Men jeg kan i alle fall få montert bøylen, så kan jeg ta sig-fjerning senere... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Fortego Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Nice! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Dette ser bra ut, no ventar me på -før og etter-bilder Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Hehe polerytan lakk? Va dårlig dekk i den eg og brukte på plattformen.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Ble ikke fornøyd. Pusser og lakker igjen i kveld... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Gikk over bøylen med 320 papir på klosse, ragget med raggefille med 1500 korning og la på lakk på ny. Hadde fått mer varme i garasjen og tynnet lakken litt mindre. Fikk nå et helt annet resultat. Nå dekket lakken siste skjolder og ingen sig. Montering i morgen! Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Endelig kunne bøylen monteres... Fikk med en kompis med pick-up som kjørte bøylen ned i havna for meg. Greit å bo 600 m ifra... Så først ett før-bilde. Masse rot med antenner, kabler, hjemmelaget lanternemast og kalesjeknapper uten funksjon. Så etter-bilde. Bøylen er akkurat montert på plass, kabler er ikke ferdig trukket, og vhf og tv-antenne skal på plass, samt lys under bøylen. Etter handletur, middagslaging og kjapp kjøkkenrydding, var det rett ned igjen og gjøre ferdig. Syntes kanskje den ble i høyeste laget. Satser på at det ser bedre ut når båten er på sjøen... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Tidi Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Dette så veldig bra ut Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Flot resultat Kjetil1 Nu kommer den rent faktisk til nytte og virker mere harmonisk, Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Smiley Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Stoor forbedring! Det så perfekt ut etter min mening! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Key Freak Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jeg synes det ser veldig bra ut, tror ikke den vil være for høy. Herved bestiller jeg maken til min 350. ? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
SoBo Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Knallbra Kjetil1 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kjetil1 Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Godt med positiv respons! Var livredd den skulle se ut som en handlevogn... Men jeg tror ikke du vil bestille til 350'en din Key Freak når du hører eventuell pris... Jeg brukte 10 kg polyester fra Maritim. Jeg fikk tak i en 50 kg rull med vevd duk på 600 g/m2 til 1500,-. Den har jeg mye igjen av... Det gikk med ca 1000,- i sparkel og glassfibersparkel. Fyller og lakk med herder og tynner kom på ca 2300,-. Med sandpapir bikker vel kostnaden 5500,-. Så er det mange arbeidstimer som har gått med. Støpingen måtte tas i flere omganger. Ved å lage to identiske former, snu bøylen rett vei ved støping, kunne jeg nok slått to støpeoperasjoner sammen til en. Og andregangs jobber går kjappere grunnet erfaring fra første jobb, men likevel hadde nok total kostnad blitt ca 20 båtlapper... Sååååe... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Beløpet glemmes fort bare resultatet er brukbart. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jeg synes resultatet så veldig bra ut, her har du virkelig lagt ned noen timer! En allerede snasen båt har blitt enda sprekere Når det gjelder materialkostnaden er vel ikke den helt på ville veier heller. Når man holder på med slike prosjekter for seg selv blir det jo litt feil å telle timer også. Den duken du har igjen kjøper jeg gjerne av deg om du vil Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Alf erik Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Blei bra det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.