Komodo Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Hva betyr "shore"? Ser du har fått et grundig svar på dette Jeg siktet altså til hardheten på fugemassen der du freste vekk divinycell mellom laminatene. Dette fordi du skal ha så god motstand mot kompresjon som mulig når du skal montere vinduer. Bruker du fugemasse som har lav shore (myk etter herding) her får du problemer når du skal stramme til skruene. Da er det bedre å gjøre som Knude sier og bruke glassfibersparkel. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Ja, oppfattet det poenget. :) Nå er den jobben fullført. Bare resta igjen, som vi sier i Plankeby'n... Link to post
ezach Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Fikk svar på gelcoat-spørsmålet fra leverandør: Ja, ny boks bør blandes med gammel. Nå litt prøving av deler: Den vil passe med litt tilskjæring i bunn og ytterkant. Jeg må flytte på dashbordet for å komme til ved montering på styrbord side. Gir-/gasshendel må løsnes. Noen som kjenner oppskriften? Løsne her eller i den andre enden? Link to post
ezach Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Tar gjerne imot tips om demontering av gass/gir. Var litt gjerrig med gelcoaten på første vegg, så litt ekstra pensling må til. Vurderer å droppe voks i siste strøk og forsegle ved å spraye PVA/slippmiddel over. Plukket opp denne metoden hos tusenkunstneren og youtuberen bak "Boatworks today". Noen med erfaringer her? Har hørt at slippmiddel kan misfarge gelcoaten. Link to post
ezach Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Kanskje noen har innspill til finnish på innervegger i det nye overbygget, i påvente av at ting blir klart til montering? Opprinnelig var det slik: Har lyst på lyse vegger med teaklister her og der. Blir det feil med skottrekk i offwhite med litt struktur? Bør jeg helsparkle og male? Finnes det tynne plater som kan limes på og som får plass innunder vinduslistene? Ønsker å unngå teakfinér. Hvorfor? Les innledningen på denne tråden. ;) Hva med taket? Her har jeg fjernet ødelagt skottrekk og ser ikke helt poenget med den løsningen i en godt luftet midtkabin. Men kjip jobb å sparkle og male, da... Link to post
ezach Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Inne i hjørnet mellom front- og sidevindu på styrbord side er en klase med ledninger skjult av en hjørnelist langs stolpen. I det nye overbygget skal hjørnene sammenføyes med glassfibersparkel i hulkil + glassfiber/polyester. Mao litt trangt og ikke pent med en stor hjørnelist. Noen tips om hvordan ledningene kan skjules? Link to post
ezach Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Er jeg for pirkete eller blir dette for dårlig? Her er gelcoat på en av veggene våtslipt med 400, 800 og 1200-papir. Deretter rubbet 2 ganger med Hugos før polering: Det ser fhv blankt ut, men i direkte arbeidslampelys er det mye spor av sliping, som ikke er synlig i dagslys: Bør jeg slipe mer med finere papir og kraftigere rubbing eller er det greit? Link to post
Knude Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Om overflaten er bra er du best til å vurdere selv. Å pusse på en gelcoat flate er vanskelig. lett å pusse for mye. Å rubbe med Hugos er jeg ikke kjent med ?? Jeg bruker norpol R 10 Den tar derimot ikke pusse streker fra grovt sandpapir. Det er det bare mer pussing som reparerer, men kanskje det er best å slutte mens leken er god Ang. trekk innvendig så blir det etter min mening veldig fint om du limer på en skottbekledning før vinduene blir montert. kanskje du skulle trekke noen plater og skru i taket (alu brikker uten synlige skruer) da er det greit å la side trekket gå opp så de kommer bak takplatene. Pen list nede. man kan også lime inn et rør der kablene går som trekkes i samme slengen. Om du velger denne løsningen så ikke kjip på limet....... Om du ikke har funnet ut av den TX kontrollen så er det bare å løsne skruene som fester hele saken til plata - trekke den litt opp - da kommer du til låse splintene og den er borte på 10 min. Lykke til videre ! Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ezach Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Takker. Veldig nyttig. Taket får jeg tygge litt på. Det er lavt nok under der fra før. ;) Link to post
ezach Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Veggene settes sammen ved å legge glassfiberremser rundt slipte hjørner på utsiden. Hukil av glassfibersparkel på innsiden. Må innerhjørnet lamineres med remser over denne hulkilen? Link to post
ezach Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Fugen med hulkil i innerhjørnet ble ganske bra. Brukte kremsprøyte-metode med matpapir i kjegleform og dro ut massen med en myk sparkelspade i plast. Jeg bør vel legge et par remser med glassfiber over dette for å få nok styrke? Link to post
Ferskingen79 Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Hei og takk for informativ tråd! Bare et spørsmål, siden jeg holder på med renoveing av maken båt. Panelene på babord og styrbord samt de to panelene i front; kan du huske om de var helt like? Link to post
ezach Svart 27.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Hei. Spennende at du går løs på en tilsvarende jobb. ? Jeg tok utgangspunkt i at de var like. Klarte bare å demontere babord vegg i ett stykke, og brukte den som mal for begge. Det er kanskje 15 mm forskjell i lengderetningen, men det er ingen synlige forskjeller. Håper du poster bilder og fremdriftsrapporter (evt. i egen tråd) underveis. ?⚓️ Link to post
Ferskingen79 Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Supert, tusen takk for svar! Tipper det blir en liten tråd sånn etterhvert ja. Selv gikk jeg for tre-løsningen, så får vi se hvordan det holder etterhvert som tiden går. Skal melde ifra! Link to post
ezach Svart 27.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Ikke at jeg er en ekspert, men kan gjerne komme om bord og kikke ved anledning, siden vi bor i samme by. Kanskje jeg har noen tips, så du slipper å finne opp hjulet på nytt... ? Link to post
-morten- Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 12 hours ago, ezach said: Ikke at jeg er en ekspert, men kan gjerne komme om bord og kikke ved anledning, siden vi bor i samme by. Kanskje jeg har noen tips, så du slipper å finne opp hjulet på nytt... ? Du må poste bilder av ferdig resultat! var jo en veldig gammel tråd! :-) Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ezach Svart 28.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Det har du jammen rett i. Skal hente frem noen bilder. ?⚓️ Link to post
Ferskingen79 Svart 4.November.2022 Link til dette innlegget Svart 4.November.2022 Det hadde vært moro å få til! Alltid artig å høste erfaringer fra andre. :) I mellomtiden har jeg laget en liten Instagramkonto der jeg legger ut litt etterhvert som ting gjøres: https://www.instagram.com/mbjaatn/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn