Jump to content

Prosjekttråd, nytt overbygg på Malin, Tristan 870


ezach

Recommended Posts

På tampen av sesongen i fjor oppdaget jeg at overbygget på 30 år gamle Malin var fuktskadet og stedvis delaminert.

Vannfast teakfiner var visst ikke så vannfast...

 

bilde

 

Overbygget ble oppført på nytt av forrige eier ca. 2010, så det fikk ikke leve lenge.

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Nå har jeg valgt å demontere veggene og støpe nye i glassfiber.

Arbeidet tok til i november, så det har tatt sin tid.

 

bilde

 

Hardtop-en er klassisk glassfiberkonstruksjon og i god stand, så den får stå.

Et skjelett av lekter sørger for støtte mens nye vegger tilvirkes.

 

bilde

 

Støpemetoden er valgt etter veiledning fra en profesjonell båtbygger:

  • Rulle/pensle gelcoat på flatt, vokset underlag.
  • 3 lag glassfibermatte 450 g
  • 10 mm rutet divinycell av kvalitet H60
  • 2 lag glassfibermatte 450 g

 

Jeg fant et par rimelige baderomspanel med blank hvit overflate, som jeg monterte på et reisverk.

 

bilde

 

Det var litt slit å få det skikkelig jevnt.

 

bilde

 

Litt tykt papir ble klippet til maler for glassfiberbiter og divinycell.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Bitene ble nennsomt merket og lagt til side.

 

bilde

 

Jeg startet med å tegne opp alle de fire delene på arbeidsflaten - med sprittusj.

 

bilde

 

Et prøvestøp avslørte at gelcoat virker som en svamp på den tusjen, som trengte langt inn i overflaten.

 

bilde

 

Takket være god veiledning fra erfarne frender her på  forumet, gikk det langt bedre med å merke opp hver del med en god maskeringstape.

 

bilde

 

 

bilde

 

Så var det å rulle på gelcoat, etterfulgt av glassfibermatter og divinycellplate.

 

bilde

 

bilde

 

De saftige linjene og fargeklattene i glassfiberen er sprittusj som flyter ut i møtet med polyester. Sukk...

 

bilde

 

Divinycellplatene ble holdt på plass av litt tunge ting man hadde for hånden.

 

bilde

 

Nei, ting gikk ikke så kjapt som bildene kan antyde. Jeg har vel brukt ca. 1 uke på hver vegg...

 

bilde

 

Her legger jeg inn biter av kryssfinér primet med polyester, som forsterkning til skruefeste for kalesjeknappene. På samme måte har jeg klargjort til veggfeste for båtshaken over babord sidevindu.

 

Og tilsvarende for feste av vindusviskerne i front. Vet av erfaring at skruer som utsettes for belastning lett løsner hvis de kun er skrudd i glassfiber. De må ha noe skikkelig å bite i eller erstattes av gjennomgående bolter med reale skiver.

 

bilde

 

bilde

 

Kan ikke si annet enn at stemningen var en smule spent da den første veggen ble løsnet fra underlaget.

Gelcoat-flatens forfatning forblir jo en hemmelighet inntil platen løftes opp.

Fasit var litt for lite gelcoat på den første veggen. To strøk var IKKE nok.

Og første frontvegg fikk jeg "krymp" på: Gelcoaten skrukket seg.

Nok en gang veiledning fra fine folk her ga trolig svaret: For lav herdetemperatur, og jeg glemte å skru på avtrekksviften...

 

Deretter gikk det måtelig greit, og overflatene ble fine.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Første langvegg med for lite gelcoat får jeg matte ned å stryke på et par ekstra strøk topcoat (gelcoat tilsatt voks). Her blir det nok litt slipejobb, ja... :/

Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg litt råd.

Babord sidevegg er ca. 500 g lettere enn styrbord vegg.

Årsaken er i hovedsak at divinycellrutene ikke er mettet med polyester i like høy grad som de tre andre platene.

Platen er omsluttet av 3 + 2 lag med 450 grams glassfibermatter.

 

Utgjør dette en svakhet som kan true hele konstruksjonen?

Som er følgende: Fire vegger i hestesko, der de største flatene blir vinduene i 4 mm herdet glass med skrudde aluminiumsrammer.

 

Her er et forsøk på å dokumentere ulik metningsgrad.

Babord vegg på nært hold:

 

bilde

 

Og her er styrbord:

 

bilde

 

Må jeg lage babord vegg på nytt?

Kan jeg utbedre eventuell svakhet ved å frese opp vertikaler og støpe inn en slags stendere som forsterkning?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Skal ikke skryte på meg fagkunnskap, men jeg jobber med Divinycell på dørken av båten min.

Den har fått en belastningskade og delaimert. Der var det 10mm Divnycell som var benyttet. Denne var ikke fylt i med polyester i sporene fra fabrikk, men dørken er stiv som bare det.(bortsett fra der den var skadet selvfølgelig)

 

Jeg tenker slik at selv om det er positivt å fylle rutemønsteret er det ikke det som gir styrken i ett sandwich laminat.

 

Tror ikke du får noe standard svar på dette. Jeg har fylt rute mønsteret når jeg nå legger ny dørk da det føles naturlig. Men tror ikke jeg hadde vært redd for å benytte den plata der Den har tross alt massivt fyll på 99% av flaten.

Link to post
Share on other sites

Ett av flere neste skritt er å rense vindusrammene før man kommer så langt som til å montere dem.

Her er det flasset lakk eller eloksering .

 

bilde

 

bilde

 

Målet er å få tilbake den grå aluminiumen, etter som øvrige vindus- og lukerammer er i den finishen.

Forsøk med malingfjerner ga ikke noe særlig resultat.

Noen med erfaring her?

 

Innledningsvis forsøker jeg å vannslipe vekk fargen.Starter med 320 og ettersliper med 600. Avslutter med en slipematte av ukjent korning.

Ser ikke helt feil ut:

 

bilde

 

bilde

 

En aluminiumspolish på toppen, så kan dette kanskje bli bra?

Ke dokker trur?

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg endte opp med å vannslipe så varsomt som mulig, etterfulgt av polering.

 

Nå skal veggene skjæres til så de blir lik originalene.

Starter med vindusåpningen, som er et referansepunkt for resten av tilskjæringen.

 

bilde

 

Da lurer jeg på hva som er rett fremgangsmåte for montering av vindu med aluminiumslister.

Ferdig montert blir det som dette (bortsett fra den blå teipen...):

 

bilde

 

Planen er å lukke denne kanten (bildet under) med polyester eller glassfibersparkel.

Hva anbefales?

 

bilde

 

Så resten av spørsmålsstillingen:

Bør jeg lage vindusåpningen såpass romslig at alu-rammen kan ligge an mot en sikaflex-fuge på denne kanten hele veien rundt inni åpningen - eller holder det med sika-pakning på selve veggflaten som alu-rammen klemmes fast på?

Jeg ser at det er rester av sika inni åpningen på den gamle veggen, men er usikker på om det bare er overskuddsmasse fra side-tettingen.

 

Var dette forståelig?

:/

Redigert av ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som har innspill til denne problemstillingen?

 

Nå har jeg tilskåret de fire sideveggene til overbygget.

 

bilde

 

Brukte COs versjon av Feinsag med et dertil egnet blad.

 

bilde

 

Det tok tid, men ser ut til å bli bra.

 

 

Nå er på ny spørsmålet om jeg bør skjære av en liten millimeter for å gi plass til en sika-fuge eller om rammen kan ligge an rett på glassfiberen.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Mange måter å angripe dette på  :smiley:

Når jeg setter inn vinduer i  denne typen laminat så bruker jeg å tilpasse åpningen så nøyaktig som mulig. Vinduet bør ligge nede på kanten av utkuttet uten bevegelse.

Så graver jeg ut litt av kjernen og erstatter det med armert sparkel. Du kan også bruke en fugemasse sika er fint.

La den herde.

Så sjekke at vinduet fremdeles passer.

Vinduene blir best om man bruker en betyl vindus pakning 10 x 3 mm.  Tyggis på rull    Det er det de fleste båtbyggerne bruker.

Så montere vinduene...... vente noen dager....etterstramme og kutte overskytende pakning.

 

Om du limer med noe annet så henger vinduet for godt.(ikke mulig å demontere uten å ødelegge platene dine.)

Ps. Om du vil ha noe som kutter litt fortere så bruk diamant skive for fliser på vinkel kutter. Den med kjøleribber.

 

Et spørsmål: Hvordan skal du sette sammen delene ?

 

Lykke til videre !!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for grundig svar.

Pussig nok hadde jeg ikke aktivert varsling av nye innlegg her, så derfor litt treg respons nå.

Tror du jeg kan benytte butyl på tube, som denne hos BT?

 

Å kutte overskytende pakning inn mot splitter ny gelcoat høres litt skummelt ut... eller?

 

Montering av veggene

Etter tips her på forumet og etter råd fra båtreparatør, er planen å laminere sammen delene ved å remse glassfiber i hjørnene.

Sliper ned et par mm i et belte på 2-3 cm på møtende deler og lapper over hjørnene med glassfiberremser.

Innvendig bør jeg kanskje bygge opp hulkil med glassfibersparkel før remsingen.

 

Det hadde vært elegant å sammenføye veggene med en profillist i syrefast stål, men sånt er verre å fikse for en som ikke kan metallarbeid.

 

 

I nedkant var de gamle treveggene skrudd og limt med sika e.l. Se bildet.

 

bilde

 

Her er planen å fiksere veggene med et par-tre skruer/bolter, og lime dem fast med sika eller multibond fra BT.

I hele denne prosessen blir det viktig å ha et støtteverk av lekter som holder veggene på plass mens monteringen pågår.

Vinduene vil jeg montere til slutt, etter at innerveggene er kledd med skrogtrekk.

 

Tar gjerne imot innspill til forbedringer og (veldig gjerne) forenklinger.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå er det frest ut et stykke ned i vinduskantene.

Benyttet en multifres fra en eller annen kopifabrikant jeg fant på nærbutikken for 10 år siden.

 

bilde

 

Fungerte greit.

 

bilde

Og arbeidet med å forsterke med sparkel er i gang.

 

bilde

 

Knude, du angir at det fungerer med fugemasse, også.

Jeg la en kort stripe med Multibond fra BT, men føler at det ikke gir noe særlig mothold.

Vil den herde seg hardere over tid?

:worry:

Link to post
Share on other sites

Jeg la en kort stripe med Multibond fra BT, men føler at det ikke gir noe særlig mothold.

Vil den herde seg hardere over tid?

Det produduktet hadde jeg droppet. Har testet det et par ganger og synes ikke det rekker til knea på Sika eller andre anerkjente merker.

 

Husk også at slike fugemasser kommer med forskjellig shore. Tec-7 har ganske høy shore.

Link to post
Share on other sites

Gummmikvaliteter ( english version )

 

Når man skal velge gummikvalitet på gummilister er det viktig å vite hva profilen kommer i kontakt med i form av andre materialer. Skal gummilisten bare tåle vær og vind, er EPDM den riktige kvaliteten. Skal gummilisten tåle en del kjemikalier bør man benytte Neoprenkvalitet (CR). Mot olje og bensin benytter man gummi med Nitrilkvalitet (NBR). Det finnes også en brannhemmende kvalitet på gummilister som er mye brukt i offshoresammenheng.

 

Når det gjelder hårdhet på gummi, benytter man en skala som måler hårdheten i shore A (shA). Skalaen går fra 1-100. Som en sammenligning så har gummi i sommerdekk på biler f.eks ca. 60oshA.

 

Svampgummi er en type gummi som inneholder luftceller (også kalt cellegummi). Svampgummi må skilles fra skumgummi som har åpne luftceller og som ikke er vanntett. Svampgummi kan også fåes med hud utenpå (ekstrudert type). Denne typen gummi vil være mer robust mot rifter og andre ytre påkjenninger. Svampgummi har en hårdhet på mellom 13 og 20 shA (avhenger om den har hud eller ikke).

 

Produktene vi produserer kan lages i forskjellige gummikvaliteter. Her følger en oversikt over de mest brukte kvaliteter på gummi:

 

 

42-301 Neopren ekstrudert svampgummi ca. 20sh.A

43-333 Neopren 30 o sh. A

43-334 Neopren 40osh. A

43-335 Neopren 50osh. A

43-336 Neopren 60osh. A

43-337 Neopren 70osh. A

43-338 Neopren 80osh. A

43-435 Nitril 50o sh. A oljebestandig

43-437 Nitril 70o sh. A oljebestandig

43-536 EPDM 60o sh.A

43-537 EPDM 70o sh.A

43-304-X Selvslukkende neopren 40osh.A

43-386-X Selvslukkende neopren 50osh.A

43-336-X Selvslukkende neopren 60osh.A

42-300-20X Skåret neoprensvampgummi ca. 13 sh.A

42-300-21X Skåret EPDM svampgummi ca. 13 sh.A

42-300-22X Skåret selvslukkende svampgummi ca. 16 sh.A

42-300-23X Skåret Nitril svampgummi (oljebestandig) ca. 16 sh.A

Link to post
Share on other sites

Den første veggen fikk et for tynt lag med gelcoat og må få litt påfyll.

Da går jeg tom for kjemi før monteringen tar til og må anskaffe en boks til.

 

Bør jeg blande den nye med den "gamle" for å unngå fargeforskjeller? Vi snakker om den typiske svakt gulhvite fargen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...