Jump to content

Prosjekttråd, nytt overbygg på Malin, Tristan 870


ezach

Recommended Posts

Hva betyr "shore"?

 

Ser du har fått et grundig svar på dette :thumbsup:

 

Jeg siktet altså til hardheten på fugemassen der du freste vekk divinycell mellom laminatene. Dette fordi du skal ha så god motstand mot kompresjon som mulig når du skal montere vinduer. Bruker du fugemasse som har lav shore (myk etter herding) her får du problemer når du skal stramme til skruene. Da er det bedre å gjøre som Knude sier og bruke glassfibersparkel.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar på gelcoat-spørsmålet fra leverandør: Ja, ny boks bør blandes med gammel.

 

Nå litt prøving av deler:

 

bilde

Den vil passe med litt tilskjæring i bunn og ytterkant.

 

Jeg må flytte på dashbordet for å komme til ved montering på styrbord side. Gir-/gasshendel må løsnes.

 

bilde

Noen som kjenner oppskriften? Løsne her eller i den andre enden?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tar gjerne imot tips om demontering av gass/gir.

 

Var litt gjerrig med gelcoaten på første vegg, så litt ekstra pensling må til.

 

bilde

Vurderer å droppe voks i siste strøk og forsegle ved å spraye PVA/slippmiddel over.

Plukket opp denne metoden hos tusenkunstneren og youtuberen bak "Boatworks today".

 

Noen med erfaringer her?

Har hørt at slippmiddel kan misfarge gelcoaten.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen har innspill til finnish på innervegger i det nye overbygget, i påvente av at ting blir klart til montering?

Opprinnelig var det slik:

 

bilde

 

Har lyst på lyse vegger med teaklister her og der.

Blir det feil med skottrekk i offwhite med litt struktur?

Bør jeg helsparkle og male?

Finnes det tynne plater som kan limes på og som får plass innunder vinduslistene?

Ønsker å unngå teakfinér. Hvorfor? Les innledningen på denne tråden. ;)

 

Hva med taket?

Her har jeg fjernet ødelagt skottrekk og ser ikke helt poenget med den løsningen i en godt luftet midtkabin.

Men kjip jobb å sparkle og male, da...

Link to post
Share on other sites

Inne i hjørnet mellom front- og sidevindu på styrbord side er en klase med ledninger skjult av en hjørnelist langs stolpen.

I det nye overbygget skal hjørnene sammenføyes med glassfibersparkel i hulkil + glassfiber/polyester. Mao litt trangt og ikke pent med en stor hjørnelist.

Noen tips om hvordan ledningene kan skjules?

Link to post
Share on other sites

Er jeg for pirkete eller blir dette for dårlig?

Her er gelcoat på en av veggene våtslipt med 400, 800 og 1200-papir. Deretter rubbet 2 ganger med Hugos før polering:

 

bilde

Det ser fhv blankt ut, men i direkte arbeidslampelys er det mye spor av sliping, som ikke er synlig i dagslys:

 

 

bilde

Bør jeg slipe mer med finere papir og kraftigere rubbing eller er det greit?

Link to post
Share on other sites

Om overflaten er bra er du best til å vurdere selv.

Å pusse på en gelcoat flate er vanskelig. lett å pusse for mye. Å rubbe med Hugos er jeg ikke kjent med  ??  Jeg bruker norpol    R 10

Den tar derimot ikke pusse streker fra grovt sandpapir. Det er det bare mer pussing som reparerer, men kanskje det er best å slutte mens leken er god   :wink: 

 

Ang. trekk innvendig så blir det etter min mening veldig fint om du limer på en skottbekledning før vinduene blir montert. kanskje du skulle trekke noen plater og skru i taket (alu brikker uten synlige skruer) da er det greit å la side trekket gå opp så de kommer bak takplatene. Pen list nede.

man kan også lime inn et rør der kablene går som trekkes i samme slengen.

Om du velger denne løsningen så ikke kjip på limet.......  

 

Om du ikke har funnet ut av den TX kontrollen så er det bare å løsne skruene som fester hele saken til plata - trekke den litt  opp - da kommer du til låse splintene og den er borte på 10 min. 

 

Lykke til videre  !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fugen med hulkil i innerhjørnet ble ganske bra. Brukte kremsprøyte-metode med matpapir i kjegleform og dro ut massen med en myk sparkelspade i plast.

 

 

bilde

Jeg bør vel legge et par remser med glassfiber over dette for å få nok styrke?

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei.

Spennende at du går løs på en tilsvarende jobb. 😃

 

Jeg tok utgangspunkt i at de var like. Klarte bare å demontere babord vegg i ett stykke, og brukte den som mal for begge.

 

Det er kanskje 15 mm forskjell i lengderetningen, men det er ingen synlige forskjeller.

 

Håper du poster bilder og fremdriftsrapporter (evt. i egen tråd) underveis.

😎

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, ezach said:

Ikke at jeg er en ekspert, men kan gjerne komme om bord og kikke ved anledning, siden vi bor i samme by.

Kanskje jeg har noen tips, så du slipper å finne opp hjulet på nytt... 🚲

Du må poste bilder av ferdig resultat! var jo en veldig gammel tråd! :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...