Jump to content

Redningsselskapet ønsker utvidelse av vestpåbudet!


Mouche

Recommended Posts

De skal ha skryt for at de endelig sier rett ut hvorfor de vil ha påbudet og ikke lengre begrunner det med sin egen tolkning av en statistikk.

 

Rednigsselskapet er blitt temmelig kommersielt og vil tjene så mye penger som mulig.

Da er det jo klart at de vil ha høyest mulig inntekt i form av gaver, støttemedlemsskap, medlemsskap og avgifter (Regavgift som før var gratis)

(+ 50 mill i statsstøtte)

De hadde i 2014 et resultat før skatt på kun 80 mill og sum eiendeler på snaue 1.3 milliarder, så det er klart det gjør kraftige innhogg i kassa når de skal være nødt til å lete etter lik som ikke flyter. En hver fritidsbåt på fjorden en solskinnsdag - innaskjærs - i bevegelse er jo fullt opp med duster som gjør hva de kan for å synke og gjemme seg blant tang å tare.

 

Når det ikke er de som skal være de som påse at likflyteplaggpåbudet overholdes, er det jo en perfekt forretingsidé.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det var jo greit å vite, da blir det ikke å betale noen faktura derfra i år heller.

Interresseorganisasjonen RS strider mot mine interesser.

Den komersielle butikken RS har allerede tapt tilsvarende prisen av en vest på meg, og det inkluderer innkjøpspris.

 

De får nå bare holde på...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det var jo greit å vite, da blir det ikke å betale noen faktura derfra i år heller.

Interresseorganisasjonen RS strider mot mine interesser.

 

 

Som om noen bryr seg... 

 

Det rare er å engasjere seg så veldig i en organisasjon men ikke engang er medlem i, eller har vært medlem i. 

-----------

 

Det gode er at en klarere holdning og profil fra RS gir engasjement, flere medlemmer, økte inntekter osv som kommer medlemmene til gode, og også faktisk deg Erik. 

 

Beredskapen blir bedre, det skal du være glad for den dagen du trenger hjelp. 

 

Det er lov å snylte på god beredskap betalt av andre. Men å skryte av det på sosiale media... usj... 

Link to post
Share on other sites

Har meldt meg ut av organisasjonen for lengst. For 10-15 år siden var dette en organisasjon jeg var stolt av å jobbe for. Det er absolutt ikke tilfelle lengre nå, og en av årsakene til at jeg trakk meg, og senere også avsluttet totalmedlemkapet. Jeg støtter gjerne opp rundt de gamle RS-verdiene, men når de begynner å blande seg inn i politikk, miljø osv. blir begeret fullt. Deres politiske maskineri er på mange måter godt sammenlignbart med den mest hyklerske, fanatiske delen av miljøbevegelsen vi finner rundt omkring. De arbeider aktivt MOT båtfolk og kunne like gjerne frontet et totalforbruk mot all ferdsel på sjøen. 

 

Jeg vet ikke hvorvidt medlemsinntektene til RS siste årene har gått opp eller ned, men utifra de økonomiske ressursene er det lite som tyder på at det er mangel på midler til å opprettholde beredskapen. Skulle det bli vanskelig å få hjelp får vi gjøre som i gamle dager -bruke VHF og få hjelp fra en båt i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke om utvidet vestpåbud, og synes kanskje heller ikke at RS sin jobb er å kjempe for dette.

Båter som blir utkalt av HRS eller politi for å lete etter savnede får såvidt jeg kjenner til godtgjørelse pr time for søk.

Godtgjørelsen er etter faste takster. Finner ikke de nye takstene, men i 2007 ble et fartøy i Simradklassen betalt med 2400 kr pr time fra alarmering til den var ferdig å rapportere. Dette er 9 år siden, så jeg antar prisen er høyere nå.

Her er skrivet fra 2007 https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/jd/rundskriv/rundskriv.pdf

 

I mitt hode betyr det at selskapsøkonomiske grunner ikke kan ligge bak slik det blir antydet.

Jeg tror det er en god tanke som ligger bak, men at den ikke blir veid tilstrekkelig opp imot tapet av livsglede som følger av detaljregulering av fritiden vår.

Mons

Link to post
Share on other sites

Blir morsomt å se hvordan kona klarer å gjennomføre hvilen underveis i køya uten å utløse vesten.

Hun blir så trøtt av duren fra motoren sier hun og det skjer ganske så raskt etter at fortøyningene er ryddet på plass.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Blir morsomt å se hvordan kona klarer å gjennomføre hvilen underveis i køya uten å utløse vesten.

Hun blir så trøtt av duren fra motoren sier hun og det skjer ganske så raskt etter at fortøyningene er ryddet på plass.

Holder utløsninger og vester adskildt. Seilvest er tingen. :-)

Link to post
Share on other sites

Har vært litt av og på med medlemskap til redningselskapet, men meldt meg ut nå regningen kom i januar. For det første er det blitt veldig dyrt, for det andre føler jeg de er blitt for politisk og de representerer ikke meg lenger med det de kommuniserer, spesiellt når det gjelder vestpåbud. Så takk for meg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Skal vel være såpass ærlig og si at jeg betaler kontingenten til tross for meningene til redningsselskapet, og ikke på grunn av. Uansett er redningsselskapet viktig for vår sikkerhet, og jeg setter pris på nærværet langs kysten. Det planlagte RS vest kjøpet til mannskapet vårt utgår imidlertid da de bør fokusere på det de kan best.

Link to post
Share on other sites

 

Som om noen bryr seg... 

 

Det rare er å engasjere seg så veldig i en organisasjon men ikke engang er medlem i, eller har vært medlem i. 

-----------

 

 

Om RS bryr seg om medlems inntekter eller ei må du spørre dem om. Jeg driter etter hvert hele RS en lang marsj, men dog etter å ha lagt igjen langt over 10000,- der, og de har ikke hatt andre kostnader med meg enn det det koster dem å sende all posten og trykke alle postkortene de sender meg.

Selv interesserer jeg meg for Påbudsaken, og det er mitt motiv for å uttale og engasjere meg om dette.

I den saken er RS en menings motstander og en Lobby aktør, og vil dermed selvfølgelig bli nevnt i ny å ne av den grunn.

 

Problemet er iflg RS å finne liket.

Jeg går stort sett med personlig nødpeilesender når jeg er på sjøen.

Satser på at hovedredninssentralen kan komme å plukke meg opp hvis jeg lever og flyter og er innenfor rekkevidden deres (som er større enn RS sin uansett).

Og ja, de støtter jeg fortsatt (det er ihvertfall bilde av helikopter på fakturaen).

Går jeg under/ omkommer anser jeg det som en ære å få ligge i en våt grav.

Så vennligst la meg ligge !

 

Hvis RS har søk etter omkomne som argument for Vest påbud burde man i fall det blir godkjent kunne få fritak dersom man signerte erklæring på at mann ikke ønsket sokning etter liket sitt.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Holder utløsninger og vester adskildt. Seilvest er tingen. :-)

Seilvest er ikke egnet for å holde liket ditt søkbart over tid. Uten skrittstropp og skikkelig festemekanisme vil lik og vest kunne skille lag ganske fort.

 

Seilvest er å late som man tenker sikkerhet, og er kun egnet til kanopadlere og liknende i skjermede farvann.

 

 

På mange måter er jo sikkerhet til sjøs en oppgave som staten bør sikre. Gjerne ved å kjøpe av private som Redningsselskapet, Røde Kors, Falck osv. Rart at systemet er som den er synes jeg. Nødetatene er jo ellers finansert offentlig. På mange måter er det mer ryddig. 

 

Helt enig. Jeg har sluppet å melde meg ut av ambulansetilbudet pga sykkelhjelm saken, og det setter jeg pris på .

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På mange måter er jo sikkerhet til sjøs en oppgave som staten bør sikre. Gjerne ved å kjøpe av private som Redningsselskapet, Røde Kors, Falck osv. Rart at systemet er som den er synes jeg. Nødetatene er jo ellers finansert offentlig. På mange måter er det mer ryddig. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

 

Det er lov å snylte på god beredskap betalt av andre. Men å skryte av det på sosiale media... usj... 

 

Den kommentaren syntes jeg var direkte ufin.  Jeg antar at mesteparten av utgiftene RS har til redning av folk i havsnod er finansiert av det offentlige (eller i de minste burde vaere det), og Erik betaler sikkert baade skatt, moms og andre offentlige avgifter.  Om man vil betale en ekstra kontigent for aa faa assistanse ved tau i propellen, flatt bateri etc, maa da vaere opp til den enkelte uten at man skal bli beskyldt for aa vaere snylter dersom man finner ut at man kan takle disse problemene selv, evt. betale full pris dersom man faar behov for assistanse.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Går jeg under/ omkommer anser jeg det som en ære å få ligge i en våt grav.

Så vennligst la meg ligge !

 

Hvis RS har søk etter omkomne som argument for Vest påbud burde man i fall det blir godkjent kunne få fritak dersom man signerte erklæring på at mann ikke ønsket sokning etter liket sitt.

 

 

ser den, men som medlem i NRH (Norske redningshunder) er det vi som foretar strandsøk , og personer som flyter i land etter en uke , eller 2 i sjøen er slettes ikke noe vakkert syn-

Men med vest så flyter du kjappere i land, kanskje du blir oppdaget fra luften. Slik at kanskje badende barn slipper å finne deg i skjærgården

Link to post
Share on other sites

Er sterk motstander av vestpåbudet, men hensynet til redningsmannskaper er det eneste gode argument for et påbud, om en ikke vil passe på sitt eget liv, det bør få være opp til hver enkelt å bestemme selv, men ha respekt for dykkeren som må finne deg etter en uke i sjøen, det er ikke et syn jeg unner noen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

ser den, men som medlem i NRH (Norske redningshunder) er det vi som foretar strandsøk , og personer som flyter i land etter en uke , eller 2 i sjøen er slettes ikke noe vakkert syn-

Men med vest så flyter du kjappere i land, kanskje du blir oppdaget fra luften. Slik at kanskje badende barn slipper å finne deg i skjærgården

Dette er jo egentlig ett argument MOT redningsvest, hvis man vil unngå lik som flyter i land på strendene ?

Men jeg skal vurdere å ta på meg blybeltet når jeg ikke har på vesten  :giggle:

 

Ang Pinkvin sin kommentar om snylteri så har han og jeg herjet med hverandre rundt dette emnet i over ett år, så at han er litt skarp i kommentarene mot meg er høyst fortjent  :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den kommentaren syntes jeg var direkte ufin.  Jeg antar at mesteparten av utgiftene RS har til redning av folk i havsnod er finansiert av det offentlige (eller i de minste burde vaere det), og Erik betaler sikkert baade skatt, moms og andre offentlige avgifter.  Om man vil betale en ekstra kontigent for aa faa assistanse ved tau i propellen, flatt bateri etc, maa da vaere opp til den enkelte uten at man skal bli beskyldt for aa vaere snylter dersom man finner ut at man kan takle disse problemene selv, evt. betale full pris dersom man faar behov for assistanse.

 

Jaaa, jooo. Men snu det andre veien. Det at mange velger å være medlem i RS for å støtte opp om beredskapen langs kysten har liten mening det da? Spiller ingen rolle siden alt er offentlig finansiert uansett? Sånn er det jo ikke..

 

Og de få som melder seg ut vet jo at RS rykker ut, medlem eller ikke. Da er det enkelt å være kjekkas og flekke med kjeften. Snylteri eller ikke, en har i ihvertfall en fordel samtidig som en aktivt har valgt å ikke bidra til å betale for den. Og mer enn det, det står på sidelinjen og bråker og lager helvete for de som bidrar. I min verden er det snylting, ja ikke bare snylting men også idiotisk oppførsel. 

------

 

Jeg har full forståelse for at voksne folk melder seg ut av en organisasjon de ikke støtter formålet til. Skulle bare mangle.

 

Det jeg ikke har forståelse for er om man ønsker god beredskap langs kysten men melder seg ut pga en fillesak som er helt uvesentlig i det store bildet. For hva er viktig her, hva RS måtte mene om vest eller ikke vest, eller å ha god beredskap langs kysten?

 

Så om jeg skal være enda grovere i kjeften så måtte det være at folk kan putte vesten opp bak og til helv...te være med å bidra til god beredskap fremfor å sutre som små drittunger pga hva RS måtte mene om bruk av vest. 

 

Bruk energien på å ta politikerne som gjør vedtakene, ikke på å herje med en organisasjon som skal hindre folk å drukne. 

---------------

 

Om en er besatt av tanken på personlig frihet til å ikke flyte så er det bare å la være å ha vesten på. Evt. fjern gasspatronen, ha blylodd i lomma, legg en lapp igjen i båten om at man ønsker å bli fiskemat. 

 

Så kan en være med på å holde god beredskap og sørge for assistanse til de som trenger det ved å være medlem i RS.  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som om noen bryr seg... 

 

Det rare er å engasjere seg så veldig i en organisasjon men ikke engang er medlem i, eller har vært medlem i. 

-----------

 

Det gode er at en klarere holdning og profil fra RS gir engasjement, flere medlemmer, økte inntekter osv som kommer medlemmene til gode, og også faktisk deg Erik. 

 

Beredskapen blir bedre, det skal du være glad for den dagen du trenger hjelp. 

 

Det er lov å snylte på god beredskap betalt av andre. Men å skryte av det på sosiale media... usj... 

:thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...