Jump to content

Redningsselskapet ønsker utvidelse av vestpåbudet!


Mouche

Recommended Posts

 

Bruk energien på å ta politikerne som gjør vedtakene, ikke på å herje med en organisasjon som skal hindre folk å drukne. 

 

Der traff du spikeren på hodet (selv om du fikk tommelen din imellom  :giggle: )

For det er jo nettopp som politisk aktør RS nå møter motbør.

 

Den gang de var en ren reddningsorganisasjon støttet jeg dem.

Nå har de selv valgt å bli politisk aktive, og jeg er dessverre av natur alt for prinsipiell til å kunne la det gå under radaren.

Faktisk var det det at de tok mitt medlemskap direkte til inntekt for påbudsaken i fjor som var dråpen for meg.

Jeg sendte dem da melding om dette, men de nedverdiget meg aldri med å svare.

Og en enkel måte å reagere på en politisk aktør med kommersielle motiv/mekanismer, er å slutte å kjøpe av dem. 

Min utmeldelse av RS er altså (for meg) en politisk handling.

 

Og jeg får ett inntrykk av at jeg ikke er alene om å reagere. Tilogmed Ingvar Johnsen, tidligere Kommunikasjonssjef i RS reagerer tildels sterkt og offentlig ang dette.

Har du lest artikkelen det er linket til først i denne tråden Pinkvin ? Der kan du lese mer om det.

 

Egentlig kjenner jeg at jeg ikke bryr meg så mye heller lenger. Hverken RS eller Politi er så ofte å se der jeg ferdes. så det er selvjustis og selvberging som gjelder uansett. Men jeg er nå uansett utmeldt, og ikke redd for å innrømme det.

At en gammelpønker som deg Pinkvin (eller tar jeg feil nå ?) er så regulerings kåt er forøvrig litt komisk  :wflag:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Når man rører ved RS så våkner det noe i folk! For det første synes jeg det er en ufattelig useriøs tone fra ”Pingvin”. Det må være mulig å diskutere en sak uten å benytte denne ordbruken.

 

Så til en del andre merkelige påstander og observasjoner rundt debatten og RS.

Før man diskuterer beredskap bør man kunne noe om beredskap. RS er og skal være en NGO (les dere opp på redning/bistand) En NGO skal være uavhengig av stater og nasjoner, de skal drive et frivillig arbeid for en sak. Andre eksempler på dette i Norge er Leger uten grenser, Norsk folkehjelp Røde kors osv.

Beredskapen langs norges kyst er et statlig ansvar. Men redningstjenesten til sjøs er også basert på dugnad og tredjepartsbistand. Det vil si at vi ALLE plikter å delta i en redningsaksjon, der vi har mulighet og noe å bidra med!! Dette er vesentlig!!

 

Hva er det som provoserer med RS, slik jeg ser det.

  • De har inntatt en lobby rolle. Lobbyisme driver alle NGOer med, men de kommer sjeldent eller aldri om lovforslag!! Vesentlig overtramp!
  • RS har en taktikk om å få folk til å tro at du MÅ være medlem for å få bistand i nød. Dette er feil!!!! I nød MÅ alle bistå etter ordre fra HRS, også RS! Dekningen av en slik aksjon kan hvis det blir krav dekkes av forsikring.
  • Når de i medlemsbladet sitt har en annonse som sier at jeg kan få fri juridisk hjelp hvis jeg testamenter gaver til RS. GALSKAP!! FREKT og UETISK!!
  • Har man et uhell på sjøen hvor RS dukker opp så risikerer man å bli hengt ut i annonser og film, gjerne med en skipper som snakker om ”dårlig sjømannskap”, da de selv knuste en båt var det uflaks. Redningstjenesten har taushetsplikt, man skal kunne ringe nødnummer uten fare for å bli hengt ut på sosiale medier eller dagsaviser og annonse materiell!
  • Redningsvest som argument for å finne mors til sjøs. Ja det er jo en god idé. Jeg har selv jobbet som redningsdykker i Oslo brannvesen i mange år. Det er lettere å finne mors som flyter en de som synkerJ Men for noe forbanna tull, pølsevev og pissprat! PS De dykker også i strid med forskriftene i RS, kanskje feie for egen dør førstJ

Jeg har alltid vært medlem av RS, men som flere andre er det nå slutt! Jeg har snakket med mitt forsikringsselskap og sjekket ut at jeg har full dekning for slep, taxi, avbruttferie, løft på land osv osv…Jeg satser på det kolektive og vil også i fremtiden bistå de som måtte trenge det på kanal 16, regner også med at fjorden er like full av hyggelige båtfolk i 2016, så jeg er ikke redd. I tilegg har vi alle brannvesen med egen båt, de stiller selvfølgelig opp ved nød.

Trenger du RS til å fikse tau i propell, diesel eller andre småting, ja da kan man betale 1000.-kr å få hjelp…hvis de har tid…

God sommer alle sammen, husk at det er VI som er den beste beredskapen på sjøen!!

Når man rører ved RS så våkner det noe i folk! For det første synes jeg det er en ufattelig useriøs tone fra ”Pingvin”. Det må være mulig å diskutere en sak uten å benytte denne ordbruken.

 

Så til en del andre merkelige påstander og observasjoner rundt debatten og RS.

Før man diskuterer beredskap bør man kunne noe om beredskap. RS er og skal være en NGO (les dere opp på redning/bistand) En NGO skal være uavhengig av stater og nasjoner, de skal drive et frivillig arbeid for en sak. Andre eksempler på dette i Norge er Leger uten grenser, Norsk folkehjelp Røde kors osv.

Beredskapen langs norges kyst er et statlig ansvar. Men redningstjenesten til sjøs er også basert på dugnad og tredjepartsbistand. Det vil si at vi ALLE plikter å delta i en redningsaksjon, der vi har mulighet og noe å bidra med!! Dette er vesentlig!!

 

Hva er det som provoserer med RS, slik jeg ser det.

  • De har inntatt en lobby rolle. Lobbyisme driver alle NGOer med, men de kommer sjeldent eller aldri om lovforslag!! Vesentlig overtramp!
  • RS har en taktikk om å få folk til å tro at du MÅ være medlem for å få bistand i nød. Dette er feil!!!! I nød MÅ alle bistå etter ordre fra HRS, også RS! Dekningen av en slik aksjon kan hvis det blir krav dekkes av forsikring.
  • Når de i medlemsbladet sitt har en annonse som sier at jeg kan få fri juridisk hjelp hvis jeg testamenter gaver til RS. GALSKAP!! FREKT og UETISK!!
  • Har man et uhell på sjøen hvor RS dukker opp så risikerer man å bli hengt ut i annonser og film, gjerne med en skipper som snakker om ”dårlig sjømannskap”, da de selv knuste en båt var det uflaks. Redningstjenesten har taushetsplikt, man skal kunne ringe nødnummer uten fare for å bli hengt ut på sosiale medier eller dagsaviser og annonse materiell!
  • Redningsvest som argument for å finne mors til sjøs. Ja det er jo en god idé. Jeg har selv jobbet som redningsdykker i Oslo brannvesen i mange år. Det er lettere å finne mors som flyter en de som synkerJ Men for noe forbanna tull, pølsevev og pissprat! PS De dykker også i strid med forskriftene i RS, kanskje feie for egen dør førstJ

Jeg har alltid vært medlem av RS, men som flere andre er det nå slutt! Jeg har snakket med mitt forsikringsselskap og sjekket ut at jeg har full dekning for slep, taxi, avbruttferie, løft på land osv osv…Jeg satser på det kolektive og vil også i fremtiden bistå de som måtte trenge det på kanal 16, regner også med at fjorden er like full av hyggelige båtfolk i 2016, så jeg er ikke redd. I tilegg har vi alle brannvesen med egen båt, de stiller selvfølgelig opp ved nød.

Trenger du RS til å fikse tau i propell, diesel eller andre småting, ja da kan man betale 1000.-kr å få hjelp…hvis de har tid…

God sommer alle sammen, husk at det er VI som er den beste beredskapen på sjøen!!

Link to post
Share on other sites

ser den, men som medlem i NRH (Norske redningshunder) er det vi som foretar strandsøk , og personer som flyter i land etter en uke , eller 2 i sjøen er slettes ikke noe vakkert syn-

Men med vest så flyter du kjappere i land, kanskje du blir oppdaget fra luften. Slik at kanskje badende barn slipper å finne deg i skjærgården

 

Så det å endre Norsk Lov til å Påby alle som ferdes på sjøen å ha på seg flytevest uavhengig av vær, båttype, årstid, badetemperatur, hastighet og landsdel er noe du er for. Er det ikke slik at for NRH, ville det vært en stor fordel om det ble et påbud om at alle skiturer skulle fåregå innendørs heretter?

Dette bør dere kjempe for. Det blir da mye lettere å finne de som går seg vill og både hund og fører ville fått en mye mer behagelig hverdag.

 

Bruk energien på å ta politikerne som gjør vedtakene, ikke på å herje med en organisasjon som skal hindre folk å drukne. 

---------------

 

Det er jo nettop hva RS gjør. De bruker energi på politikerne som gjør vedtakene i stedet for det de tidlligere har sagt at de jobber for.

Det nye nå er jo at de vil ha dette påbudet for å selv spare penger når de skal finne lik og ikke for å hindre folk i å drukne.

 

En redningstjeneste skal bistå båter og mannskap i havsnød. Det er ikke det samme som å bruke masse midler på lobbyvirksomhet for å endre Norsk Lov. De må gjerne bedrive holdningskapende arbeid - noe de gjør veldig veldig bra til tider - , men politikk har de ingenting med å gjøre.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Disclaimer: Jeg er aktiv medlem av et av Redningsselskapets Sjøredningskorps, men jeg har ikke tillittsverv i selskapet. Alt jeg skriver her skriver jeg som privatperson på egne vegne.

 

Satser på at hovedredninssentralen kan komme å plukke meg opp hvis jeg lever og flyter og er innenfor rekkevidden deres (som er større enn RS sin uansett).

 

Hæ? Hvilke av Hovedredningssentralen sine båter, fly, helikoptre eller truger er det som har så fantastisk rekkevidde?

 

På mange måter er jo sikkerhet til sjøs en oppgave som staten bør sikre. Gjerne ved å kjøpe av private som Redningsselskapet, Røde Kors, Falck osv. Rart at systemet er som den er synes jeg. Nødetatene er jo ellers finansert offentlig. På mange måter er det mer ryddig. 

 

Her må det ligge en merkelig misforståelse bak. Redning til sjøs er jo nettopp en oppgave staten sikrer, blant annet gjennom årlig tilskudd til RS for å opprettholde en beredskap, og gjennom dekning av kostnadene når redningskøyta rykker ut. Slik staten også benytter og betaler for ressurser fra forsvaret, Røde Kors, redningshunder osv.

 

Så har RS i tillegg en assistansetjeneste som den enkelte må betale for, enten gjennom medlemskap eller gjennom timepris. Nå er det selvsagt slik at denne kombinasjonen gir bedre ressursutnyttelse, enn om RS kun skulle drevet med redning. Slik sett kan man også si at medlemsskapet bidrar til å finansisere en redningsberedskap. Men det er likevel to separate oppgaver.

 

Det nye nå er jo at de vil ha dette påbudet for å selv spare penger når de skal finne lik og ikke for å hindre folk i å drukne.

 

Nei, RS vil ikke spare penger ved enklere redningsaksjoner, fordi disse betales av staten. Men man vil kanskje spare belastninger på pårørende, mannskap mv hvis flere benytter vest. Jeg velger å tro at fokuset på det økonomiske aspektet bare er en litt klønete formulering fra Frode Pedersen i RS, men kostnadene (og da spesielt de ikke-finansielle) ved redningsaksjoner er da et legitimt argument i debatten.

 

Og bare for å klargjøre, jeg er også uenig både i vestpåbudet vi har i dag, og en evt. utvidelse. Først og fremst fordi jeg har tilgode å se faglig argumentasjon for at det faktisk vil virke. Men jeg ser det som helt naturlig at RS er for dette. Det kritikkverdige i RS sitt engasjement, slik jeg ser det, er ikke standpunktet de inntar, men at de opptrer så agressivt at det politiske engasjementet blir støyende for primærvirksomheten. Denne debatten er jo et tydelig eksempel på det.

Redigert av Vilma Benita (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld: Når HRS har bestemt at det er en redningsaksjon så stiller ALLE under deres komando. Kostnadsdekkningen til deltagerne dekkes av staten (men kan igjen kreves inn av den forulykkede eller havarist). Så kommer det et viktig poeng. ALLE får slik hjelp! I lik linje med at ALLE blir hentet av luftambulanse ved behov, alle blir lett etter av røde kors og alle kan bli funnet av en redningshund. Det jeg ser ut i fra infoen til RS er at de i tilegg kan gi meg et slep på 3 timer (fra base DE drar fra basen), de kan ved kapastitet gi meg dykkehjelp, de kan komme med deler eller diesel og start hjelp.
Dykke kan jeg gjøre selv, strøm har jeg beredskap på og disel nok til å seile til Danmark....da trenger jeg dem jo ikke.....
Men det er også viktig å ikke si at alle vi som ikke er medlemmer er snyltere og dritt unger.

Jeg støtter Røde kors (som forøvrig hjelper deg gratis på sjøen), jeg kjøper =Oslo, jeg deltar på dugnader i skole og idretten...Jeg er bare sterkt uenig i den markedspolitikken og bedreviter holdningen RS har tatt de senere årene...

Politisk virkemiddel nummer en er å melde seg ut, på lik linje som da jeg fant ut at ingen kan gå på vannet, da meldte jeg meg ut av en annen klubb. Med fare for å komme rett til helvete, når jeg drukner:)

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så det å endre Norsk Lov til å Påby alle som ferdes på sjøen å ha på seg flytevest uavhengig av vær, båttype, årstid, badetemperatur, hastighet og landsdel er noe du er for.

 

 

Ok, hør. Jeg er medlem i en rekke organisasjoner basert på hovedmålet for deres virksomhet. Om jeg satt meg ned og finfølte på alt disse organisasjonene drev med og ikke drev med som jeg følte ett eller annet rundt så hadde jeg sikkert kunne endt med å melde meg ut av alle. 

 

Hovedmålet til RS er å hindre folk fra å drukne, det de gjør ifht til å øke vestbruken på sjøen er 100% noe de skal drive med. Og det er jo ikke vanskelig å både lese, se og høre at dette handler mer om politikk og ideologi enn den faktiske vestbruken for de som protesterer. Det er ikke RS som driver med politikk det er vel heller mer båt og senioravdelingen til Frp som har funnet en sak der de kan blåse i trompeten enda en gang. En trenger ikke å være veldig bevandret i sosiale media for å se at det i all hovedsak er samme grupperingen som driver på. 

 

Og ja, det handler også om folkeskikk. I vestdebatten så setter folk seg selv og sine meninger høyere enn paven. En selv og ens følelsesliv koblet til ideologi og høytsvevende ideer er så viktig at en blir forundret, forbannet og helt ute av vater da en er så sterk i sin tro at en ikke kan begripe at RS ikke bryr seg når man blåser i trompeten på sosiale media. 

 

Så litt realitetsorientering, langt de fleste ønsker vestpåbudet, det er kun noen få som ikke gjør det. Men typisk nok så kjenner de få selvsagt bare "sine egne" og tror resten av verden er som de selv og mener at alle er i mot, det er de altså ikke. 

 

Så det med folkeskikk, hva er viktigst, beredskap for å redde liv langs kysten, eller vestbruk? Når folk aktivt melder seg ut så melder de seg også ut ifht å beholde best mulig beredskap, ja de bruker det som pressmiddel for å nå frem i sin lille sak om at RS vil ha flest mulig til å bruke vest. Likefullt, melder man seg ut så ønsker man å ramme beredskapen langs kysten. 

 

Man setter en stor og viktig sak for alle som ferdes på sjøen langs norskekysten på spill (beredskap lang kysten) for å oppnå et poeng i sin ideologiske/politiske kamp om "frihet" og andre ideer man har om seg selv og sitt velbefinnende. Og man skyter i tillegg på feil blink når man har pekt ut RS som "fienden" mens det er lovgiverne som faktisk tar avgjørelsene her i landet. 

------

 

Noen få, som gjør inntrykk av at de er mange flere, volum vinner alltid på sosiale media, kjører sine personlige, idelogiske og egofikserte ideer. Prøver å sette RS under press ved å konkret trekke sin økonomiske støtte som går til en langt viktigere sak, beredskapen.

 

Så står en på sidelinja og skråler, til misnøye for båtfolk flest for makan.... dette er ikke stemmen til båtfolket, dette er stemmen til noen få som setter seg selv svært høyt og helt klart mener verden skal innrette seg etter deres fikse ideologiske ideer og føler seg så krenket og såre fordi de må innrette seg 2mm i forhold til hva resten av verden ønsker.

 

Bråkebøttegjengen har 0 "standing". Tenk alle medlemmene som betaler med glede, tenk alle de frivillige som gjør en fantastisk jobb gratis i RS, så har en en bråkebøttegjeng som har sluttet å betale sine 900,- og som står og skråler om hvor fæle de er i RS. 

---------

 

Noen ganger må man  i det minste prøve å skjønne det større bildet. RS gir vel blanke i hva noen få måtte mene om vestbruk, de driver ikke med politisk ideologisk pleie av alle båtbrukere i landet, de skal redde liv.  Om ikke for egen del, hva med å tone ned for alle de som betaler med glede, alle de frivillige, eller i det minste for alle de som faktisk kommer til å redde livet fordi RS har den gode beredskapen de har? Hva om bråkebøttene faktisk vant frem, at de klare å ramme inntektene slik at RS måtte trappe ned, beredskapen sank og det faktisk fikk følger for sikkerheten på sjøen. Gir det noen som helst mening?

 

Og jeg har skrevet det før og skriver det igjen. Også de som melder seg ut vet at de får hjelp av RS når de trenger det. Hvor edelt er det da å melde seg ut og stå og bråke på sidelinjen? Joda, en kan betale fullpris for ett oppdrag, men uten RS hadde ikke båten vært der, uten de frivillige ville ikke båten hatt mannskap. Det er det dere velger å ikke støtte. Resten er støy, selvsentrert støy. 

----------

 

RS skal ikke følge en politisk/ideologisk mobb på sosiale media, være seg om de redder liv i middelhavet eller jobber for at flest mulig på sjøen skal bruke vest. De skal redde liv og stå steinhardt på det. Den dagen RS begynner å danse etter trompeten til den politisk/ideologiske frp mobben på sosiale media skal selv jeg vurdere å melde meg ut ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Så litt realitetsorientering, langt de fleste ønsker vestpåbudet, det er kun noen få som ikke gjør det. Men typisk nok så kjenner de få selvsagt bare "sine egne" og tror resten av verden er som de selv og mener at alle er i mot, det er de altså ikke. 

 

Wow, fantastisk...... av en som tydelig er langt fra realiteten selv....  :giggle:  Tommelen opp....

 

Når ordtak som kaste stein i glasshus og flis i øye når man selv har en bjelke..... blir brått vekket til livet igjen...

 

Er jo helt i samme gate som div. historiske særegne personer som har regjert i enevelde..... "Alle synes dette er bra, de få som mener noe annet er svikere, terrorister og motstander av "vårt enevelde".... :thumbsup:  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Wow, fantastisk...... av en som tydelig er langt fra realiteten selv....  :giggle:  Tommelen opp....

 

 

 

 

Med ditt "Wow, fantastisk", så tipper jeg du faktisk ble overrasket og tror at du og dine er i stort flertall? Mao et kroneksempel på hva som skjer når egen tro står i veien for fakta. 

 

Gjennom ulike tråder her på bp har jeg lagt frem resultatet av representative undersøkeler som er gjort om bruk av vest flere ganger. Jeg understreker "representative". De som ikke ønsker å bruke vest pleier å dra frem en poll eller tilsvarende fra frp/Nettavisen osv. Det er som å spørre på menighetsmøtet om noen tror på jesus.

 

Etter hukommelsen så er fakta at noe rundt 70% ønsker vestpåbudet velkommen. I løpet av de siste årene er det gjort flere undersøkelser og resultatene bekrefter hverandre pluss at de viser at stadig flere ønsker vestpåbudet. Og forøvrig også 0,2 promillegrense, som du kan ta for gitt også vil innføres innen ikke for mange år. 

-------

 

Svikere og motstandere er jo godt Frp språk i debatt, så det var jo på tide noen dro det frem fra den kanten. Men ikke ord jeg ville bruke selv om du må få tolke det jeg skriver på den måten du ser verden.

 

Men om noe så er jeg sikker på at anti-RS bråkebøttegjengen tåler å få høre det i rene ord, selv om jeg merker at du prøver å dra deg i offerposisjon, som en alltid gjør i den leiren. Men som dere også pleier å si, eller riktigere sagt, som Carl engang sa "kalle en spade for en spade". 

 

Egosentrerte som uten å nøle setter seg selv og sin "tro" og lille greie fremfor et langt større og viktigere mål, ja, det er de. Bråkmakere som gjør skam på båtfolket, ja de er de. Snyltere som vet at de får hjelp av RS selv om slutter å betale, ja det er de. Frekke som både mener de kan snylte og samtidig har lik rett til å klage, ja de er de.

 

Alt er lov, men all troverdighet og sympati er død for veldig lenge siden.

--------

Link to post
Share on other sites

RS er en frivillig organisasjon som ikke får mer støttte en til 2 fartøy I drift. Skal vi kunne drive de andre 40 fartøyene så må vi vere kostnads bevisst. Mange timer på sjøen betyr fort mange kroner. De store fartøyene brenner mange hundre  liter diesel I timen. Når jeg sitter I stolen og kjører maskineriet så tenker jeg ofte på alle de frivillige kvinnene som hekler luer etc og selger vaffler til inntekt til driften vår. For meg er en person med rednings vest en person som har større muligheter for å bli reddet og ikke minst funnet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Politisk virkemiddel nummer en er å melde seg ut, på lik linje som da jeg fant ut at ingen kan gå på vannet, da meldte jeg meg ut av en annen klubb. Med fare for å komme rett til helvete, når jeg drukner:)

 

 

 

Joda, helt greit det. Har selv meldt meg ut av organisasjoner som har markert seg for sterkt i noe jeg har vært dypt uenig i. Men måtte da ta den fulle kostnaden av å ikke ha fordelene ved medlemskapet lengre. 

 

Men når jeg melder meg ut så melder jeg meg også ut av debatten, for den tar man gjennom organisasjonen eller politisk, ikke som ikke betalende bråkmaker på utsiden. Og i hvertfall ikke som ikke betalende, snyltende med en åpenbar politisk agenda hvor utgangsaken knapt var poenget. 

-------

 

Greit å være uenig men dette med vesten er så åpenbart enda en politisk kampanje enda en gang. Samme gjengen som er mot RS sitt engasjement i Middelhavet, samme gjengen som er mot miljøtiltak blant fritidsbåter, samme gjengen som er mot lavere promillegrense på sjøen. Og alle skjønner at opphavet er det lille partiet på ytterste høyre fløy. 

 

Politikk kan man drive med i politikken, ikke mot frivillige organisasjoner som følger sitt hovedmål om å redde liv på sjøen. Og uansett ikke på den dårlige måten det har blitt ført på i denne saken.

 

At en liten gjeng skal presse frem sitt syn på tvers av et stort flertall i befolkningen og målsettingen til RS, greit lov å prøve... Samtidig som de mener at deres mindretallsyn skal få gjennomslag så klager de på en organisasjon som forfekter en stor majoritet i befolkningens ståsted (for vestpåbud) og jobber for det som det store flertallet i befolkningen ønsker.  

 

Et lite mindretall prøver desperat å overkjøre et stort flertall samtidig som de mener seg selv overkjørt. Morsom gjeng. Mye dårlig gangsyn ute å går. Aksepter nederlaget, la folket og det store flertallet få det de ønsker. 

Link to post
Share on other sites

I mine unge dager arbeidet jeg en kort tid fabrikk. Der var holdningen helt klar.

Melder du deg ikke inn i fagforeningen, så kan du bare slutte med en gang. Den som ikke er medlem er ikke velkommen i fellesskapet og vi fryser vedkommende av arbeidsplassen.

 

Det virker som enkelte har samme holdning til RS i dag.

Er det virkelig sånn det skal være på sjøen i 2016?

Den som ikke vil være medlem av RS har ikke noe i båt å gjøre og skal om mulig fryses ut?

 

For øvrig har Olaf Lingjærde en meget god oppsummering av hva RS i dag er og står for.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok, hør. Jeg er medlem i en rekke organisasjoner basert på hovedmålet for deres virksomhet. Om jeg satt meg ned og finfølte på alt disse organisasjonene drev med og ikke drev med som jeg følte ett eller annet rundt så hadde jeg sikkert kunne endt med å melde meg ut av alle. 

.

.

.

.

RS skal ikke følge en politisk/ideologisk mobb på sosiale media, være seg om de redder liv i middelhavet eller jobber for at flest mulig på sjøen skal bruke vest. De skal redde liv og stå steinhardt på det. Den dagen RS begynner å danse etter trompeten til den politisk/ideologiske frp mobben på sosiale media skal selv jeg vurdere å melde meg ut ;-)

Hei

 

Jeg håper du kan sette deg ned å lese det du skriver en gang til, eller få en kollega eller venn til å lese det sammen med deg. Det er ikke mulig å diskutere med folk som ikke klarer å holde seg til sak!

Bråkebøttegjeng, folkeskikk, setter beredskapen på spill, prøve å skjønne, dette er ikke stemmen til båtfolket...

 

Har du fått et mandat i å drive med forkynnelse på vegne av flere en deg selv, skal du lære oss å forstå?

 

Jeg har i alle fall ikke rakket ned på de frivillige, Norges beredskap er basert på frivillighet! Flott at folk ønsker å bruke fritiden sin i Røde kors, RS osv!

Men du må også ta inn over deg at det er helt legitimt å mene noe om en organisasjon som blander seg inn i politikken på en slik måte som RS har gjort de siste årene!

I politikk er man ikke alltid enige, men det betyr ikke at dine motstandere er idioter og nedsnødde hengehuer!

 

Oppfør deg!

 

Med vennlig hilsen

 

Olaf Lingjærde

 

PS: Kjenner du forresten statesikken på drukninger i Norge? Det er langt fra slik at vi risikerer badestrender fulle av mors, eller at et vestpåbud i alle båter i fart i nevneverdig grad vil redusere dette tallet!

Jeg tror at de fleste av oss som ferdes mye på sjøen er i full stand til å vurdere egen sikkerhet, noen av oss har risikovurderinger og sikkerhet som jobb:)

Link to post
Share on other sites

Vi har vel alle hørt historien om han som falt ned i en bresprekk, han blir funnet av Røde Kors som roper ned til han: "Det er fra Røde Kors".

Han roper tilbake: "Eg har kjøpt lodd"...... :smiley:

 

Nå er det heldigvis slik at det er ingen sammenheng mellon støtte til frivillige organisasjoner og redning.

SAR er et statlig ansvar. Medlemsfordeler i trivielle spørsmål er en annen sak.

 

RS har fått min støtte i mange år først og fremst ut fra en ide om å støtte en organisasjon som er verdt det.

Nå er det slutt. Fordi RS har blitt en organisasjon jeg ikke lenger ønsker å støtte.

Årsaken er ikke alene at RS argumenter for redningsvester, men saken illustrerer godt hvorledes administrasjonen i RS nå fungerer/tenker.

Et parameter RS fakrisk forholder seg til når det gjelder kritikk fra medlemsmassen er utmelding.

Argumentet kommer fra RS selv, ikke meg.

Men kanskje de bør få svar på tiltale?

Link to post
Share on other sites

Olaf :  :thumbsup:

 

Frode i RS gikk i fjor ut og proklamerte at medlemskap i RS = stemme for vestpåbud. Faktisk gikk han så langt som å påstå at det å ikke melde seg ut (noe få på det tidspunktet hadde gjort) var en direkte støtte til påbudsaken.

Før dette var ikke jeg klar over at dette var en folkeavstemning.

 

Jeg sendte sågar mail til Frode (for han hadde signert med mailadresse) for å avklare at det virkelig var slik.

Fikk aldri svar.

 

Men er det folkeavstemning så er det folkeavstemning, og da anser jeg det som en borgerplikt å delta.

Og å stemme mot min overbevisning (som er mot tvang og påbud) er uaktuelt.

 

Jeg tror ikke nødvendigvis jeg er sluttet å støtte RS for alltid, men det blir ihvertfall ikke på en stund enda da.

 

Jeg får si som vi pleier på disse kanter : Det var de som begynte.

 

PS : Jeg er fortsatt for sikkerhet. Jeg bruker ofte vest, og på denne årstiden er det termoregulert flytedress. Personlig nødpeielesender har jeg og på, spesielt når jeg er alene, og jeg har overlevningdrakter ombord.

Å bruke egnet sikkerhets utstyr er jeg derfor sterkt for, og om RS vil drive holdningsarbeid, så støtter jeg det.

Jeg unner ingen å drukne, har nesten fått det til (fra land) og det er ikke noe koselig i det hele tatt.

 

Ang. sjøsikkerheten så lytter jeg alltid på Kanal 16 når jeg er ute. Har aldri bidratt der det er livsfare eller søk, men tauer ca 1 båt pr sesong. Så jeg bidrar da litt..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Skal mykje til før eg sluttar å støtte RS. Grunnen til dette er at mitt lille bidrag er med på å oppretthalde beredskapen på kysten. Greit nok at staten har eit ansvar i høve redningsaksjonar, og at båtforsikringa mi dekkjer mykje av det eg har behov for. Likevel ynskjer eg å støtte RS, Ser på det som ei sikkerheit at RS er så til stades som dei er, og at dei har mange redningsskøyter langs kysten. Om redningsselskapet ikkje fanst, så ville ein redningsoperasjon voremykje vansklegare i mange tilfelle. Om eg fekk trøbbel i Breisundet, eller utan for Stad, kven skulle hovudredningssentralen kontakte då? Ein tilfeldig passerande trålar, ein 15 fots Rib som ein eller annan kommunen kanskje har i beredskap?

Link to post
Share on other sites

Regner med at denne Frode er; 

Frode Pedersen

Kommunikasjonssjef og ansv. redaktør

Tlf.: 90722391

frode.pedersen@rs.no

 

Forøvrig;

 

Ferske tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at 36 personer mistet livet i forbindelse med fritidsbåtulykker i 2015. Dette er åtte fler enn året før. Snittalderen er på 54 år, og av de 36 omkomne benyttet åtte flyteutstyr, mens 22 var uten. (Resterende tilfeller var bruk av vest ikke relevant for ulykken)

 

Og da kan man vel konkludere med at dette innførte påbudet medførte en ØKNING i antall drukninger blant fritidsbåtfolket og at å oppheve dette påbudet må være det riktige å gjøre? Du verden hva vi kan bruke statistikk til! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon, men jeg forstår ikke helt det med å støtte eller ikke støtte redningsselskapet. Dere kjøper jo en tjeneste fordi dere ser behovet,uten at det har noe med vestpåbud å gjøre? 1000-lappen dere betaler for det er jo ikke en veldedighet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Erik :thumbsup:

 

Jeg tror de fleste gjør det de kan for å unngå drukning. Holdningsskapende arbeid er alltid bra, men forskning viser også at påbud og straff ikke har spesielt stor effekt på sikkerhetsatferd. Så er det også slik at vi har alle sammen ulik risikovillighet. Noen synes det er greit å drikke seg drita før man kjører båt, andre synes man skal være klink edru. Noen hopper i fallskjerm, mens andre strekker seg til å gå en tur i Nordmarka.

Uansett så tror jeg at RS på sikt må jenke seg i den politiske debatten, de må også slutte med den nedlatende holdningen over folk som er uerfarne og ikke mestrer båtlivet til punkt og prikke. Vi er alle sammen ansvarlige for å hjelpe hverandre med både de gode holdningene og erfaringer man har gjort på sjøen.

Det koseligste ved å være på sjøen er jo alle de hyggelige folkene som hjelper til med en tamp, eller kommer bort for å gi velmente råd om alt fra fortøyning til seilføring.

 

Nå håper jeg bare på en fin vår og en fantastisk sommer!

Link to post
Share on other sites

Sånn i tilfelle noen ønsker  la seg forlede til å lese litt fakta kan BarentsWatch være en god kilde.

F.eks. denne siden om Redningstjenesten i Norge.

 

At Pinkvin har godt oppsummerte innlegg i sakens anledning var en, for meg, ganske så pussig betraktning.

 

Fru Jakobsen: Tror at for mange har kontigent, kjøp av lodd og innbetaling av diverse pengeønsker fra RS i stor grad vert veldedig motivert.

Link to post
Share on other sites

Hadde røde kors eller turistforeningen gått til kamp for hjelmpåbud for utendørs ferdsel, så hadde de også fått kritikk. Vest påbudet har dessuten langt mindre for seg enn hjelmpåbud. Hele vest greia er en ikke sak, og har bevist at den har ingenting annet for seg enn og kontrollere folk og selge produkter

Link to post
Share on other sites

 Feks årets hittil dummeste kommentar som nesten var slik: drit i RS fordi eg ringer bare HRS....

Her er jeg redd du har misforstått virkemåten til en nød peilesender.

Denne bruker ikke GSM nettet eller Simkort, altså man 'ringer' ikke noe sted.

Den er linket via sattelitter (og kan også plukkes opp av rutefly etc).

Det er ett enveis signal som plukkes opp.

I fall man er i norsk farvann havner dette nødsignalet hos HRS. Er man andre steder, havner det dit sjøredningen er koordinert i dette farvannet.

Personlige nødpeilesendere fungerer også på land, feks i fjellet.

 

At du havner hos HRS er dermed ikke noe du kan velge vekk. Se forøvrig linken til Johannes Sæbø, da du tydelig mangler kunnskap om beredskap og redning  :wink:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev vekker disse debattene om RS mange følelser. Her er en rapport skrevet for RS. De som kan litt om beredskap og statistikk vil ha nytte av å lese denne. Så en utfordring til de som vil. Hvilken annen organisasjon (NGO) bruker slik statistikk i sin markedsføring?
http://www.menon.no/wp-content/uploads/06menonrapport-44-2012-verdsetting-av-redningsselskapets-frivillige-innsats-final.pdf

Link to post
Share on other sites

Dette er en underlig debatt. I mine øyne er det helt legitimt at RS arbeider på alle mulige nivå for et vestpåbud. Politikk er kamp for ideer, meninger og standpunkt uansett om det skjer gjennom et parti, en organisasjon eller interessegruppe. 

Som tidligere skrevet så tror jeg at det store flertall av båtfolk er for et påbud. Det uforståelige var jo grensen på 8 m, denne bør vekk. Om en lett overvektig, middelaldrende mann faller overbord fra en båt på 7,9 eller 8,1 m , vil betydningen av en vest være like stor.

Mange uttaler seg om beredskap. Beredskap er kompetanse i arbeid selv uten at noe inntrer. Alle beredskapsledd gjør en viktig innsats også utenom de skarpe oppdragene. Dersom vi mister RS sine fartøy, kan det gå lang tid før en assistanse er etablert.

I et tidligere innlegg er det tatt frem personlige kontaktinformasjon til en person i RS. Dette representerer et lavmål i debatten og bør fjernes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...