Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.


KrisianS

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Men... om du dedikerer brettet til bruk i båt er det så nøye om det er ios eller google så lenge du er "inni apper" som er så og si like? Faller meg rart å kjøpe noe som ikke er vanntett til båt. Men nå tenker jeg seilbåt da... sitter du i hus på en motorbåt spiller det jo mindre rolle. 

 

Bruker selv begge plattformer og finner det ikke noe særlig problematisk.. skytjenester er plattformuavhengige, wifi er wifi, blåtann er blåtann osv. Eneste som skiller blir på en måte ladeporten, rent sånn praktisk. 

----

Men jeg skal ikke mase ;-)

Link to post
Share on other sites

Men... om du dedikerer brettet til bruk i båt er det så nøye om det er ios eller google så lenge du er "inni apper" som er så og si like? Faller meg rart å kjøpe noe som ikke er vanntett til båt. Men nå tenker jeg seilbåt da... sitter du i hus på en motorbåt spiller det jo mindre rolle.

 

Bruker selv begge plattformer og finner det ikke noe særlig problematisk.. skytjenester er plattformuavhengige, wifi er wifi, blåtann er blåtann osv. Eneste som skiller blir på en måte ladeporten, rent sånn praktisk.

----

Men jeg skal ikke mase ;-)

Jeg har ikke noen problemer med å bruke et nettbrett eller en telefon med android. Jeg har en Samsung Galaxy S6, men den ligger passiv fordi jeg foretrekker iPhonen (en iPhone 6). Hadde jeg bare hatt androiden så hadde jeg brukt den, men jeg har hatt iPhone i endel år og har den mest under huden.

 

Mitt "problem" er at jeg allerede har kjøpt endel navi-apper til iOS. Fordi produsentene ikke koordinerer kjøp mellom plattformer så må jeg kjøpe disse på nytt hvis jeg kjøper et Sony-nettbrett. Sånt irriterer meg, og fordi jeg er så gnien så holder jeg meg unna android-baserte nettbrett.

 

Rent kvalitetsmessig tror jeg ikke androidene står noe tilbake for i-produktene - det blir smak og behag. Kona har en Galaxy S4 og vil ikke bytte til i-produkt.

 

(Jeg er jo seilbåtmann selv, men når jeg står til rors og det regner legger jeg vekk nettbrettene (jeg har 2 som backup) og bruker Raymarinen)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har brukt C-Map på pc i flere år, testet Navionics og flere andre. Nå bruker jeg kun isailor for ipad. Det utklasser de fleste etter min mening. Mener jeg betalte ca 200kr for Store deler av sør Norge og litt av Sverige. Trenger heller ikke vere på nett når det brukes. ?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lastet ned iSailor med kart for Android. Det kan virke som det er vesensforskjeller mellom program/kartverk for Android og Ipad. Når jeg laster ned 'Baltic Sea Western Part', så hadde jeg forventet å få akkurat det. Altså østsiden av Danmark, vestsiden av Sverige og en bit av Norge, se utsnittet fra Mulligan over. Slik er det ikke. 'Western Baltic' er omdefinert til null Norge, null Sverige. Men kartverket tar med hele nordre del av Tyskland, både Nordsjø og Østersjø. Altså ikke det som blir presentert på nettet. Skal man ha Bohuslän, må man kjøpe 'Baltic Sea Eastern Part' (eller noe sånt). Da får man med hele Sverige, en liten bit av Finland oppe i nord og den svenske delen at Åbo skjærgård. Man kan kjøpe Bohuslän bitevis, men da vil det koste flere tusen å få kart ned til Göteborg. Bare Koster representerer tre- eller fire kart som hver koster over 80 kroner. I all rettferdighets navn skal de sies at kartene jeg kjøpte nå (rettet til juli 2015) ikke kostet mer enn rundt 800 kroner. Litt negativt, dette er ikke kart beregnet på lystbåt, men på yrkesbruk. Altså havnekart kan være mangelfulle, jeg har sjekket plasser der jeg er meget godt kjent. Der kan jeg gå inn med kartene fra Garmin, men ikke med disse. På den andre siden, hva jeg bruker som overseilingskart, der forsvinner grunner i Garmin og CM93 (eller hva de nå heter), mens her forsvinner ikke grunnene. Slik som for eksempel Læsø Trindel. Akkurat den grunna der er godt impregnert av svensk og norsk bunnstoff.

 

Så den endelige dommen er at for Android er ikke iSailor like bra som Navionics for området Danmark/Tyskland (Østersjø) og Sverige vest/syd. Koster omtrent det samme, men iSailor lever mye mer kart av dårligere lystbåtkvaliet for samme kronene. Og dette er kart jeg ikke har bedt om, for jeg har ikke tenkt å seile til Piteå, og alle de andre Å'ene innerst i bukta oppi der. Skal man iSailor-seile, er man absolutt avhengig i oppdaterte farvannsbeskrivelser.

Link to post
Share on other sites

Det der var en meget uintelligent uttalelse Mulligan.

 

Jeg vil ikke kunne navigere inn til havnen på Ursholmen, ikke inn til Hällekind havn (her ligger det både slepebåter/lektere og mudderverk i tillegg til lystbåthavn), skjær i innseilingen er ikke merket og høyden på ledningsstrekket over kilen er ikke angitt. Mer? Ta deg en runde i Stockholm skjærgård. Det er på 'andre siden' av Sverige. Ikke vært der? Det har jeg. Mer? Ta en runde rundt Nötholmen. Mer? Trafikkseparasjonssoner, jeg har mange flere av dem enn hva som er merket i kartene til iSailor. Enda mer? Gidder ikke. For meg er ikke disse kartene egnet til lokalnavigasjon. Har ikke sjekket hvordan det ligger an for Danmark og Tyskland. Mulig det er bedre. I hvert fall ser blant annet Hals til Aalborg ut til å være greit.

 

Popeye70: Regner med at det er på Ipad. Det jeg referer til gjelder kun hvordan det fungerte på Andorid. Grafikken jeg installerte etter er akkurat som Ipad, men det som kommer ned fra nettet er forskjellig.

 

Det kan se ut som iSailor er designet for Ipad, og så har man laget en 'billigfiks' for Android. Vil ikke anbefale kjøp av iSailor for Android. Navionics, CM og Garmin danker iSailor fullstendig ut når det gjelder Android. iSailor kommer vel etter etter hvert. Nå har jeg i allefall oppdaterte kart, slik sett i henhold til regelverket, ved forespørsel har jeg noe å vise frem.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som iSailor er designet for Ipad, og så har man laget en 'billigfiks' for Android.

 

Dette er det ganske mye hold i – har eksistert i mange år på iOS (bortimot så lenge det har eksistert iPader, om jeg ikke husker feil), mens første Android-versjon kom en eller annen gang i 2015. Ville nesten være rart om de hadde klart å få Android-varianten opp på samme nivå som iOS-versjonen på så kort tid. Men det virker merkelig at forskjellene skal ligge i kartgrunnlaget.

Link to post
Share on other sites

Nå skal vi ikke la dette bli en IQ-test inne dataverdene mellom Mulligan og Hulda.

 

Her er fra CM i samme området:

Høyde over havnivå 28 meter:

sam_3098.jpg

 

iSailor, med cursor på informasjon:

sam_3100.jpg

 

Med cursor på ledningsstrekket (her hopper cursoren en del, vanskelig å treffe):

sam_3101.jpg

Den vettuge informasjonen jeg får ut av dette er at det er 6 meter kartdybde på plassen. Igjen, dette er Samsung lesebrett med Android.

 

Mulig man kan handle ekstrapakker som gir mer/annen informasjon. Men dette er det jeg fikk lastet ned for ca. 800 spenn.

 

Og ikke bare det. I CM går det virkelig an å se at det går et strekk over fjorden. Hos iSailor går det hæren fløtte meg streker på kryss og tvers over det ganske kart, uten at jeg kan se noen sammenheng i hva de skal bety.

 

Det som ikke er greit, er at folk med Android kan kjøpe dette makkverket i den tro at de vil seile sikkert. Og det er veldig mange der ute som verken har Huldas erfaring eller utdanning innen navigasjon, eller for den slags skyld så mange vektall innen data. Etter husken kan jeg legge hele to vektall til CV'en innen programmering :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan noen med epleversjon av iSailor ta en sjekk på samme plassene for å se om det faktisk er plattformene som utgjør forskjellen på kartene? 

 

Har litt vanskelig for å tro det. Samtidig har jeg lest så mye stas om iSailor at jeg virkelig "hadde trua", godt å kunne bli satt på plass av erfarne folk her inne :-)

Link to post
Share on other sites

Næhhh, det visste jeg ikke. Så da kan vi gå ut fra at stiplede røde er luftspenn og heltrukne røde er ledstreker. Da har jeg diverse underlige greier, men det får være så.

 

Her er Kosterfjd.:

CM

bilde

 

Og iSailor:

bilde

 

Så får folk finne ut av om de ser noen forskjell. Men jeg gidder ikke mer av dette tøvet.

Link to post
Share on other sites

Sjekket med iPad + iSailor, og hvis man ikke er nøyaktig når man setter markøren ved luftspennet i Funtebukten, så får man info om området hvor man trykket (dvs dybde). Hvis man er nøyaktig nok så får man info om luftspennet. Det trenger ikke skille mer enn en Pixel eller to (føles det som) før man treffer det ene eller det andre.

 

Luftspenn:

bilde

 

Kartpunkt:

bilde

 

Forøvrig kan det være en god ide å skru av visning av kartbladenes kanter (Chart Boundaries - Off) for å fjerne endel forvirrende streker i kartet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

OK, en til. Funksjonen 'chart boundries off' er ikke inkludert i den pakken jeg kjøpte. Dessuten, man skal være klar over at funksjonen 'units' resetter seg til 'factory settings' hver gang man starter programmet. Funksjonen som på iPad viser luftspenn etc., er ikke i den pakken jeg kjøpte. Igjen, jeg har Android.

 

Egentlig, det som er greit, er at det er så få funksjoner at det er umulig å gå seg bort. Hele programmet er lært på et kvarters tid.

Link to post
Share on other sites

iOS er iOS. Man vet hva man har.

Android er ikke alltid Android.

 

Dette er devices som er supported under Android:

 

Compatible Tablets:

  • Google Nexus 7 (2013)
  • Samsung Galaxy Tab S
  • Samsung Galaxy Note 8.0
  • Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
  • Samsung Galaxy Note 3
  • Sony Xperia Z2 Tablet
Smartphones:
  • Samsung Galaxy S4
  • Lenovo S60
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...