Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.


KrisianS

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Pluss en haug til, den lista er ikke utfyllende.

 

I motsetning til å måtte spise Taco dag ut og dag inn så er det et godt utvalg av Androide enheter med ulike egenskaper, noe for ethvert behov i stedet for "one size fits all", som overraskende mange syns er greit ;-)

Link to post
Share on other sites

Nei, listen fra Mulligan er ikke helt komplett. På samme siden står det også:

bilde

Og:

bilde

 

Hulda har Android 4.4, så akkurat den biten skulle være i boks. Bare slik at de Androider som føler seg fristet, skepsis er på sin plass. For Android er ikke dette et fullt funksjonsdyktig navigasjonsprogram. Jeg har også tatt med bryet med å sjekke Tyskland, kartene ser bedre ut nedover der. Men funksjonsmenyen er like fattig. Nå gidder jeg ikke mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, en til. Var innom på siden til iSailor og sjekket kartet området Måseskär. Kartet som kjører på iPad har en helt annen detaljrikdom. Og programmenyen for iPad er langt bedre enn for Android. Jeg forstår at padde-brukere er godt fornøyd med produktet. For Andriod er det ikke en gang i nærheten av OpenCPN.

Link to post
Share on other sites

Pakken heter 'Batic Sea. Sweden'. Så kan det kjøpes masse detaljkart til kr. 87,50/stk. Men de er ikke mer detajerte, og er inkludert i hovedpakken. Gjelder også Måseskär. Det er ingen andre folios for Android. Det er først etter at man har betalt og lastet ned at man blir i formert om hva man egentlig har kjøpt. Som sådann villedende og lite profesjonelt fra iSailor.

 

Men som skrevet tidligere, Tyskland er bedre.

 

Vi har også iPad, men det er Samsung'en som skal være backup navigator. Padda har ikke GPS. Samsung'en kjører også OpenCPN med egne kart, fullstendig godt nok.

Link to post
Share on other sites

Sjekket med iPad + iSailor, og hvis man ikke er nøyaktig når man setter markøren ved luftspennet i Funtebukten, så får man info om området hvor man trykket (dvs dybde). Hvis man er nøyaktig nok så får man info om luftspennet. Det trenger ikke skille mer enn en Pixel eller to (føles det som) før man treffer det ene eller det andre.

 

Dette virker som en klønete løsning. Da har jeg mer sans for måten Navionics har lagt det opp – du klikker på et område, og får så opp en meny der du kan velge blant mange mulige punkter av interesse i nærheten av det punktet du valgete.

 

Er det ikke angrefrist på kjøp på Android? Høres ut som en anledning der det kunne være greit å benytte seg av – hvis Hulda stadig er innenfor fristen.

Link to post
Share on other sites

Da er klage sendt til iSailor på eget skjema. Og i det skjemaet innrømmer de rett ut at den versjonen for Android som de har lagt ut er versjon nr. 1, og at den er befengt med en rekke bugs. Så får vi se hva- eller om de svarer på e-mailen min. Det er som vanlig fra de fleste programvareleverandører, halvferdige programpakker blir solgt uten forvarsel om feil. Igjen, kjøp anbefales ikke for Android plattform. Og kartene over svenskekysten, hele veien, er ikke egnet for navigering uten kontinuerlig kontroll mot annet kartverk. Danmark og Tyskland ser bedre ut rent kartmessig. Men selve kartprogrammet er naturligvis like dårlig.

Link to post
Share on other sites

Ja vi prøver her:

Gjeldende versjon for Android er 2.3.

Fra høsten 2015 har den tverrplatform funksjonalitet.

Jeg tror fremdeles du har lastet ned feil kart.

Jeg fant de kartene til 70-80 kroner i chartstore. De er spesialkart fra Hydrographica over veldig små områder.

Link to post
Share on other sites

Flott, da vet du mer enn hva programprodusenten selv reklamerer med, se tidligere innlegg. Og, ja, jeg kan kjøpe kart fra Hydrographica til SEK 87,50. Skal jeg ha for Måseskär og Hermanö, så blir det to kart a SEK 87,50. Og de kjører til og med på OpenCPN. Før du fortsetter å male om igjen på samme tema, vennligst les det som er dokumentert tidligere i denne tråden. Eller send en e-mail til iSailor og spør. Så kan du legge ut svaret her, som vettug dokumentasjon. Slik jeg kommer til å gjøre om jeg får svar på henvendelsen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det påstås at en iPad uten sim-kort(kun wi-fi) ikke har GPS. Nå kjenner jeg ikke alle modeller og konfigurasjoner, men vi navigerer nå med en iPad mini med navionics. Nøyaktighet på noen meter - uten SIM-kort.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det påstås at en iPad uten sim-kort(kun wi-fi) ikke har GPS. Nå kjenner jeg ikke alle modeller og konfigurasjoner, men vi navigerer nå med en iPad mini med navionics. Nøyaktighet på noen meter - uten SIM-kort.

 

Man trenger ikke SIM-kort, men man må ha en iPad med 3G/4G/Cellular-funksjon, fordi GPSen ligger inkludert i denne chipen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nei. Alle epleting navigerer på et vis. Selv de uten modulen for cellular/GPS.

Det er slik jeg kan bruke Find My Mac for å se hvor de andre epletinga mine er.

Det være seg iMac, Macbook Air, Macbook Pro, iPad eller iPhone.

Men ute på sjøen vil det ikke virke.

 

Lokaliseringen på i-devices uten GPS-modul går på Wifi-lokalisering, og er ikke veldig nøyaktig. Basert på de trådløse nettene dingsen din kan se så kan den estimere hvor i verden du er.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hva definerer du som ikke veldig nøyaktig?

 

Med "ikke veldig nøyaktig" mener jeg dårligere enn med GPS, og det vil som du selv sier ikke fungere på sjøen (eller andre steder hvor man ikke plukker opp minst ett wlan som kan bistå i lokaliseringen. Det er WLAN beacons som benyttes, og basert på innholdet i disse beaconene vet man hvor langt unna et aksesspunkt man er. Problemet er at man ikke alltid vet akkurat hvor aksesspunktet er, så selv om man kan regne ut at jeg er 10-11 meter unna et aksesspunkt er ikke det presist nok hvis man ikke vet nøyaktig hvor aksesspunktet står.

 

Med WLAN kan man få ganske god posisjonering hvis man har flere trådløse nett innen rekkevidde og kan triangulere WLAN-signaler. Det kan blant annet brukes innendørs for å tracke PCer/nettbrett/telefoner osv).

 

For å komme med et eksempel med bygninger i stedet for WLAN: Hvis en kompis ringer deg og sier at han er 50 meter unna Nationaltheateret, så er det veldig ofte greit nok for deg fordi du vet hvor Nationaltheateret er, men for å peke ut posisjonen hans på et kart er det alt for dårlig. Hadde han sagt at han stod midt mellom Nationaltheateret og Theatercafeen så hadde du visst mer presist hvor han var, men fordi både Nathionalteateret og Theatercafeen er bygninger med litt utstrekning så er det fremdeles ikke presist nok for navigering.

 

WLAN-triangulering fungerer, men og det er selvfølgelig mer presist enn menneskelig synsing. Det er dog ikke like nøyaktig som GPS, og det er som sagt avhengig av å ha WLAN i nærheten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Siden dette er BP og man skal være forsiktig med å hevde noe som helst, så sier jeg at hos meg funker det slik:

Jeg kan se hvor i huset de forskjellige devicene befinner seg.

Er en av de i bruk på sommerhuset, kan jeg se hvor i huset brukeren er.

Tillegg:

Jeg kan varsle med lyd eller tekst.

Jeg kan låse iDevicer med eget passord.

Jeg kan gjøre en wipe på iDevicer.

 

Wi-Fi lokasjon og Celltower lokasjon er jo noen av beina i AGPS.

Link to post
Share on other sites

Siden dette er BP og man skal være forsiktig med å hevde noe som helst, så sier jeg at hos meg funker det slik:

Jeg kan se hvor i huset de forskjellige devicene befinner seg.

Er en av de i bruk på sommerhuset, kan jeg se hvor i huset brukeren er.

[...]

Wi-Fi lokasjon og Celltower lokasjon er jo noen av beina i AGPS.

 

De dingsene som ikke har GPS (eller GPS-fix) blir estimert vha triangulering via andre tjenester enn GPS. WLAN muliggjør dette for dingser uten cellular-chipen. Har dingsene cellular-chip hjelper celltowers til for de dingsene som ikke har GPS-fix.

 

Tillegg:

Jeg kan varsle med lyd eller tekst.

Jeg kan låse iDevicer med eget passord.

Jeg kan gjøre en wipe på iDevicer.

 

Wi-Fi lokasjon og Celltower lokasjon er jo noen av beina i AGPS.

 

Varsling, låsing og wipe er standard MDM (Mobile Device Management) og har ikke noe med lokaliseringstjenestene som sådann å gjøre. Man kan ha en proff MDM-løsning, bruke ParentKit eller andre tjenester som tilbyr disse funksjonene.

 

aGPS er jo GPS med tillegg av andre funksjoner som bidrar til å fastslå posisjon. WiFi og Celltower (hvis dingsen har cellular-chip) er med på å gi raskere og mer nøyaktig fix på lokasjon, det er korrekt. GPSen kan bruke 30-45 sekunder (noen ganger enda mer) på å få fix, mens det tar noen få sekunder å få omtrentlig fix fra WLAN og celltower.

 

Hvis du åpner f.eks. Google Maps på en iOS-dings så får du raskt opp en blå ring rundt det den anslår er din lokasjon. Det viser at lokasjonen ikke er sikker, og den blå ringen viser estimert usikkerhetsområde. Den mørkeblå prikken viser der den tror du er, og den lysere sirkelen rundt viser usikkerhetsområdet:

 

bilde

 

Etterhvert som man får bedre triangulering fra flere kilder og GPSen får fix så krymper den blå sirkelen og forsvinner normalt helt.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

kjøpte med ny i-pad air.  da jeg ikke kunne få lasta ner kart lengre til den gamle(orginale )i-pad,

Og har InavX  og navionics kart.

Ser at Navionics sine kart har blitt mye bedre en de jeg har fra før på den gamle padda. (2011)  er de fra.

Så må si at Isailor imponerer ikke.

 

Til InavX  får jeg navionics kart til 50% av prisen,

Har fått meg Syd amerika og Caribien,

nå må jeg også kjøpe Asia,Afrika,  bare for å få Cap Verde øyene.  :)  

Burde vært delt opp i litt mindre områder  :)

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Siden dette er BP og man skal være forsiktig med å hevde noe som helst, så sier jeg at hos meg funker det slik:

Jeg kan se hvor i huset de forskjellige devicene befinner seg.

Er en av de i bruk på sommerhuset, kan jeg se hvor i huset brukeren er.

Tillegg:

Jeg kan varsle med lyd eller tekst.

Jeg kan låse iDevicer med eget passord.

Jeg kan gjøre en wipe på iDevicer.

 

Wi-Fi lokasjon og Celltower lokasjon er jo noen av beina i AGPS.

 

Akkurat som alle androide enheter da med andre ord. Bare at alle androide (som jeg har fått med meg, finner sikkert noen uten om man leter) har hatt gps i gud vet hvor mange år. 

 

Men som det blir hevdet, gps ligger i simkretsen på ipad. Har begge deler og bruker den med gps på sjøen, men mest et androide brett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...