Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.


KrisianS

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har også det sonar greiene, kjekt til fiske men ellers alt for mye informasjon. Og den grunna midt inni der er fortsatt ikke til stede...

 

Så er dette "ekte" sonar eller bare en haug med striper basert på mer løslige loddskudd?

Link to post
Share on other sites

Aner ikke, bare zoomer inn. .

 

Det er vinduet som gir bakgrunninformasjon om kartet.

 

bilde

 

Viser horisontalt og vertikalt datum, hvor kartet kommer fra, når det er satt sammen, skala, projeksjon, merkesystem og en masse andre ting.

På Nintendoboksen kommer det opp ved å klikke i kartet og velge "chart info".

Link to post
Share on other sites

Det må være en mulighet for å lese bakgrunnsinformasjon.

Hvis ikke er det en alvorlig feil med systemet.

Hvis vår meddebattant i tråden hadde sett at han finmanøvrerte mellom steinene i et kart i 1:40000 hadde han ikke gått inn der.

Det var samme fella "VestasWind" gikk i.

De seilte på et overseilingskart med boundaries avslått og så derfor ikke at de seilte inn i et område som var dekket av et detaljkart.

Link to post
Share on other sites

Som Mulligan henviser til. Her er kartverket innkjøpt fra iSailor for Andorid:

 

Springet (på 'andre siden' av Kungshavn):

springet.png

Ettersom dette ble lagret i .png, så blir bildet veldig lite. Vi får se om skriften vises.

 

Kartet over Havstensund er tilsvarende:

havstensund.png

 

Så får jeg heller redigere...

 

For å ta Havstensund, så er detaljkartet 1:20 000 og rettet til 06.2015. Det er ikke så verst. Men litt lenger syd, innfelt i samme kartet, er en bukt der man kan tro man seiler på samme 1: 20 000, men kartet er 1:50 000. Ikke noe å bruke om man skal slippe dreggen.

 

Og i kanalen som går vestover fra Havstensund, så har jeg 3 meter i mitt kart der Mulliggans kart viser 2 meter. Lenger vestover, ved utløpet fra kanalen, grunner den opp til 2 meter i mitt kart.

 

Går vi syd til Springet (samme kartet for Smögen og Kungshavn), så er kartet 1:25 000 og er rettet til 04-2014. altså er man rett ved '2-årsgrensen' for oppdatering av kart. Nå kan man gå inn til hovedkaia på dette kartet. Det er uproblematisk. Men Hulda kan også gå videre inn til kaiene ved slippen, i området mellom 1- og 1,3-meteren. Der inne er det rundt 3 meter vann.

 

Det er altså meget viktig å vite hvilke kart man seiler på for å ta rede på avmerkede grunner og leder.

 

Nå har jeg, som nevnt tidligere i tråden, sendt inn en del informasjon til iSailor etter deres forespørsel. Regner med å få svar. Mitt primære ønske er å få pengene tilbake og slette kartverk og program.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg mente å si om Navionics  er dette. Kartinfo forteller bare om sted, dybder og hastighet i område.

hvilke Zomnivå en er på må en se på skalaen nede til høyre om den viser 0,5 nm eller 4nm

bilde

Men en kan flytte slette på staker. og visstnok legge til skjær en går på. 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

"Zoomnivå" sier ingenting om skalaen i kartet.

Har ikke greid å finne noe skala i  Navionics og detaljene kommer fram mer og flere fra "Zoomnivå" 0,9nm og flere på 0,2 nm og på fot nivå kommer det mer og havnekartene, ser ut som det ikke er "overzoom" i Navionics.

Som jeg sa er kjekt å ha det programmet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

[quote nam

 

Kartet over Havstensund er tilsvarende:

bilde

 

For å ta Havstensund, så er detaljkartet 1:20 000 og rettet til 06.2015. Det er ikke så verst. Men litt lenger syd, innfelt i samme kartet, er en bukt der man kan tro man seiler på samme 1: 20 000, men kartet er 1:50 000. Ikke noe å bruke om man skal slippe dreggen.

 

Og i kanalen som går vestover fra Havstensund, så har jeg 3 meter i mitt kart der Mulliggans kart viser 2 meter. Lenger vestover, ved utløpet fra kanalen, grunner den opp til 2 meter i mitt kart.

 

Det er altså meget viktig å vite hvilke kart man seiler på for å ta rede på avmerkede grunner og leder.

 

Navronic har 2 m i kartet og 2 til 3m i "Edit map" ?

Men når ble kanalen flyttet litt nord og mudret opp? Den var 1m før.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Både/og, vil jeg hevde. Det er bare det at man kan vansklig vite når. Det virker som kartene er bedre jo lenger syd man kommer. Men sannhet med modifikasjoner. For i obs-merker her og der ligger det ingen inforamsjon. Mens andre plasser får man utmerkede havnekart ned til 1:6 000. Noen kart er rettet til midt 2015, mens andre er rettet til tidlig 2014. Og når man kommer til en plass der seiling krever detaljkart, og kartet ikke er der, så vet man jo ikke det. Altså er det, i hvert fall teoretisk mulig, å gå fem på. Derfor er, etter min mening, iSailor for Android et uferdig produkt ikke egnet for sikker navigasjon. I strid med foretakets egen markedsføring.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å ta Havstensund, så er detaljkartet 1:20 000 og rettet til 06.2015. Det er ikke så verst. Men litt lenger syd, innfelt i samme kartet, er en bukt der man kan tro man seiler på samme 1: 20 000, men kartet er 1:50 000. Ikke noe å bruke om man skal slippe dreggen.

 

Nix. Kartet er 1:12000 og er rettet til 10-2015.

Det gjelder hele området innenfor boundary, også bukta i sør.

 

Transas er, sammen med C-Map, en av de største aktørene til proffbruk. Gjennom iSailor gir de fritidsbrukere adgang til sine kart til en veldig billig penge. Kartene oppdateres hele tiden, både for proffbrukere og fritidsbrukere.

Siden kartene som ligger i deres folio er offisielle sjøkart fremstilt til svært harde krav, inneholder de ikke spesialkart laget av ikke-offisielle aktører. For de som ønsker det ligger det spesialkart for kjøp i chartstore.

Igår var snøen sunket såpass at jeg kunne rusle rundt hushjørnet og klatre ombord. Slo strømmen på, og båten våknet til liv. Da kunne jeg kikke litt i C-Map på Nintendoboksen. Området rundt Koster, klart markert med boundaries, 4 kart, var kreditert Hydrographica. Disse er ikke der i en proffutgave av C-Map. Litt pussig. Det er et meget lite område i indre havn i Strømstad som er detaljert ned på nivå med planker i brygga. Det er kreditert, eeeeh, Havneboka.

Navionics lager ikke kartsystemer til godkjent bruk.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig du er spesielt treig i oppfattelsen, Mulligan. Det jeg hele tiden refererer til er Anroid. Transas iSailor leverer to forskjellige programmer og to versjoner av kartverk. Kan det være så komplett umulig å forstå. Altså, dette gjelder Android, altså- Andriod. Android er et operativsystem. Android er ikke det samme som iOs. Eller Appel sitt operativsystem. Hvis det ikke siger inn nå, så får du kjøpe deg en bok. Når man for iPad får levert kart over Havstensund i 1:12 000, så er ikke dette kartet tilgjengelig i Android. Ikke engang som ekstra kart mot ekstra betaling. Det beste man får for Android er 1: 20 000. Og inne i dette kartutsnittet ligger det et felt som er 1: 50 000. De fleste av oss er klar over at CM er kart for yrkesflåten. Når jeg kjøper lystbåtkart, forventer jeg å få noe på linje med Garmin for lystbåt eller Navionics for lystbåt.

Link to post
Share on other sites

Så du tror program og kartverk blir bedre fordi om chat-serveren er nede? Hva i himmelens navn skal jeg chatte med dem om? Jeg har sendt inn en klage i høflige former (Dear Sir) med spesifikke punkter som er til behandling et eller annet sted i Transas system. De har bekreftet mottak og jeg har vært i dialog med Egor Volkov (Transas iSailor Support Team). Og jeg skjønner at det må ta tid. Er ikke utålmodig i det hele tatt. Men hvis de ikke greier å fikse noe bedre enn hva de har levert, så har jeg subsidiært anmodet om at de betaler tilbake pengene for kjøpet. Rent bortsett fra det, så er jeg ikke interessert i å surre rundt i systemet til Transas iSailor. Jeg vil bare ha noe som funker på noe annet en epler. Hvilket de reklamerer med.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser det nå. Spiller for så vidt ingen rolle. De må uansett gjøre en stor jobb for å komme opp på nivå med konkurrentene både når det gjelder hva de lover, programvare og kartverk. Men det er mulig de jobber med den saken nå. Kanskje jeg har hatt stor 'impact' :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Derfor er, etter min mening, iSailor for Android et uferdig produkt ikke egnet for sikker navigasjon. I strid med foretakets egen markedsføring.

 

Mens de eksemplene jeg har vist alle er fra iSailor for iPad vs Navionics på iPad

Link to post
Share on other sites

Nå lurer jeg for så vidt også på muligheten for oppdatering av kart for Android i iSailor. Finner ikke annet enn spec. på operativsystem for iPad/iPhone.

 

Ellers så virker det helt greit system for Apple. Android ser ut til å ligge flere år etter sammenlignet med tilsvarende produkter. Ut fra hva de presenterer på hjemmesiden så føler jeg meg lurt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apropos appen fra NV Charts:

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45621/1458235127.jpg

Og bytter man til den amerikanske App Store:

Damned if you do, damned if you don't...

 

 

Linken  virker den lastet ned Appen i dag, 

bruk disse  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.plongo.nvchartsUS

https://itunes.apple.com/us/app/nv-charts-us/id1009373455

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...