Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.


KrisianS

Recommended Posts

Var ute med en fiskekompis her idag. Han brukte Ipad som kartplotter (selv om han har en stor Garmin 7412) 

Dette synes jeg var ganske kjekt, siden jeg slipper å nistirre med forstørrelsesglass på den lille jeg har... Er det noen som har erfaring med å bruke Garmin appen på Ipad med kun wifi, eller MacBook med ekstern GPS antenne?

 

Eller har Ipad med kun wifi og vanlig macbook air innebygd gps antenne?

 

Takk for svar.

Redigert av kristian stakvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hverken iPad med kun wifi eller MacBook Air har GPS-antenne. Du kan eventuelt kjøpe en ekstern GPS-antenne til iPaden din, eller en USB-antenne til laptopen. Utvalget av navigasjonsprogramvare er vel så godt på iPad som på Mac OS, så jeg ville kanskje gått for første variant – stort sett også greiere å bruke iPad i båt enn en laptop.

 

Jeg har så langt seilt Norge – New Zealand med Navionics på iPad som primær navigasjon. Har ikke erfaring med Garmins app.

Link to post
Share on other sites

Svarer like gjerne her, hvis andre har samme spørsmål: programmet jeg bruker er Navionics, uten at det trenger å bety at dette er beste valg. For min del var det et poeng at jeg kunne kjøpe gode kart for hele verden til en overkommelig pris, dette er formodnetlig ikke fullt så viktig for de fleste. Det finnes mange greier du kan koble til en iPad som gir deg GPS-signal, enten via Bluetooth eller Lightning-porten. Søk f.eks. på Bad Elf.

Link to post
Share on other sites

Som sagt så prøvde jeg det idag og jeg var meget fornøyd. Enkelt å legge opp track i stua dagen før. Istedet for å trykke på småe kartplottere, som helst liker å fremprovosere en lang remse med høylytte ord som ikke står oppnevnt i Landstads reviderte... Har Ipad (uten 3g desverre) Hvis noen har tips og erfaringer med ekstern gps antenne til Ipad så tar jeg imot dette med en STOR takk :))

Link to post
Share on other sites

Hmmm

Ikke helt sikker om jeg oppfattet spørsmålet ditt, men jeg har kartplotter med c-map kar og i-PAD (ca.4 år gamel) som jeg kjører ap og kar fra (http://www.navionics.com) og det virker 98% bra. I-PAD har innebygget GPS mottaket og så lenge du sitter i en delvis åpen båt så opplever jeg at denne appen er veldig bra. MEN kartplotter er fortsatt det beste valget dersom du velger å legge vekk draft.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg, Sahara...

 

Så til trådstarter:

 

Jeg bruker selv ipad som plotter, og er storfornøyd. Eneste utfordringen er at det kan bli litt varmt for den i solsteika til tider.

 

Bortsett fra det fungerer den helt topp, oversiktig, flere forskjellige kart-apper, den kan brukes til flere ting, og koster en brøkdel av en plotter av samme størrelse med samme muligheter.

 

Jeg har brukt Navionics, som alle av en eller annen grunn ender opp med i begynnelsen, men har nå gått over til iSailor. Anbefales!

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter:

 

Som Euklid også har sagt så må du ha en iPad med 3G/4G/Celluar-funksjonalitet for å få med innebygget GPS. Modellene som kun har WiFi har IKKE innebygget GPS.

 

Jeg har brukt iPad til navigering i 3-4 år nå, og er strålende fornøyd. Jeg veksler mellom Navionics og iSailor, litt på dagsform og tilfeldighet.

 

Da jeg hadde eldre navigasjonsutstyr i båten endte jeg med å bruke iPaden stort sett hele tiden i stedet for Raymarine-plotteren. Etter at jeg oppgraderte til ny elektronikk ombord bruker jeg den like mye som iPaden. Ikke minst fordi jeg kan kontrollere autopiloten med den nye plotteren.

 

iPaden er fremdeles raskere enn plotteren hvis jeg skal lete meg fram i et ukjent område (den zoomer og "sveiper" lynraskt!), men plotteren er integrert med resten av elektronikken og er både vann-/værsikker by design.

 

IPadens største to svakheter er at den lett blir for varm i sola, og da skrur den seg av når du ønsker det minst! I tillegg er den ikke vanntett. I tillegg må man være litt forsiktig med den hvis den ligger og slenger - den går i stykker hvis den går i bakken.

 

Det koster ikke så mye å kjøpe et etui som gjør den vanntett og støtsikker, men jeg vet ikke om et slikt også reduserer risikoen for at den skal overopphete og skru seg av. Jeg er også usikker på hvor lett det er å montere den fast i en holder når den ligger i et slikt etui.

 

Hvis jeg skulle kjøpt en ny iPad for å ha i båten i dag ville jeg kjøpt en hvit iPad (kanskje den ikke blir like varm?) og enten et godt etui som gør den vanntett og støtsikker, eller en løsning for å montere den fast et sted hvor den ikke blir utsatt for vann og for mye direkte sol.

 

At en iPad fungerer til navigering er hevet over enhver tvil, men du må ta dine forholdsregler når det gjelder sikring og beskyttelse.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Finnes divese kombinasjoner av etuier og fester. LifeProof lager gode etuier, men billigere varianter fungerer også helt ålreit. Et problem med mange av disse vil være at det ikke er plass til en ekstern GPS-antenne i lightning-porten.

 

Hvit er ikke noe særlig kaldere enn sort; jeg har begge deler ombord. Men en trenger da sjelden å konstant nistirre på skjermen, på varme dager legger jeg den bare på en plass med litt skygge når den ikke brukes. iPaden har blitt varm i uoppmerksomme øyeblikk, men aldri slått seg av – og det er ikke fordi det har vært mangel på varme eller sol.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sony nettbrett så slipper en å tenke på det med vann, og også om brettet har/har ikke gps, og forsåvidt også om en har nok minne til kartnedlastninger osv. 

Da kan en også bruke opencpn og få kart for hele verden, hvis man skal seile langt. (Finnes det for eple nå?). 

 

Men sånn ellers er ipad ok. Foretrekker også iSailor fremfor Navionics, liker kartene bedre og ordentlig nattmodus er et must. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i anbefalingen om Sony nettbrett. Skulle gjerne hatt et selv. Problemet mitt er at jeg har investert såpass mye i iOS-plattformen at det føles bittert å bytte. Vi har tre iPads og to iPhones, og begynner jeg på Google-plattformen nå må jeg kjøpe mye på nytt...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvordan ligger kartene til iSailor prismessig relatert til Navionics for Skandinavia, og hvordan er det med oppdateringer?

 

Betalte NOK 478 for Transas CE kart som dekker fra Øland, hele Kattegat og kysten rundt opp til Ålesund.

Oppdateres 2-3 ganger i året.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser lightning-porten ut? Har en ipad 2. Men den har kanskje ikke denne porten?

Lightning-porten er den nye, smale porten som overtok for den brede, klassiske ladeporten som var på de første iPhonene og iPadene. Hvis du har en iPad 2 antar jeg at du har den originale, brede porten for lading og tilkobling av ekstrautstyr.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...