Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.


KrisianS

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Men om de generelle kartene er like dårlige som ved Ursholmen... Leia fra gjestehav til gjestehavn går vel men de som liker å snike litt rundt og ligge i uthavner må ha gode kart. Og da må en vel kjøpe spesialkartene...

Link to post
Share on other sites

Eller med andre ord, skal man seile til Koster med iSailor så koster det 239,- for Western Baltic (grunnkartet), pluss 4x 95,- for de fire "spesialkartene" for Koster. Dvs 639,- bare for kartene over Koster, så må man også kjøpe "spesialkart" nedover kysten av Sverige. 

 

Vrøvl.

Link to post
Share on other sites

Ble nyskjerrig og lastet ned isailor på Ipad. Slik jeg forstår det må man ha 3kart dvs 239x3 nok hvis man skal ha detaljkart over Oslo-sørlandske-bohuslen-skagen.

 

Lastet ned Oslo-Ålesund for å kikke på kartene, synes det ble mye informajons-overflow med mindre man var veldig nøye med zoom. Mye unødvendig tekst med navn på skjær etc som forstyrrer mye, delvis ligger teksten dobbelt opp av en eller annen grunn? Er det mulig å skru av dette og "rense" kartet?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det må du selvfølgelig ikke.

Du kjøper kart for farvannet du skal besøke.

Et slags PAYS system.

 

Nå må du bestemme deg. Trenger man de ekstra kartene, eller trenger man ikke? Ursholmen er jo et bevis på at man trenger de ekstra kartene om man ikke følger lysløypa fra gjestehavn til gjestehavn da...

 

For Koster sin del er det da 4 stk a 95,-. Så som du sier så kjøper man kart for farvannet man skal besøke. Og når du ser på Isailor sin portiofolio nedover vestkysten så teller jeg til sammen 1 stk grunnkart (western baltic), de fire Kosterkartene, så går man gjennom "Sweden Harmano" 95,-, "Vallero-Salto" 95,-, "Kraksundsgap" 95,-, så enda ett rett etter et og til sist ett som går fra Ockebro til Gøteborg. Og går man innom Karingøn, eller noen av øyene nær så er det et kart til. Dette i følge portifolioen inne i Isalor appen på iPad. 

 

I følge iSailor sine hjemmesider så er det i tillegg en rekke mindre kart som vel er en eller annen form for havnekart. 

 

Så hva er vrøvl med iSailor, må man kjøpe kartene man trenger eller har du en metode der man slipper siden du mener dette er vrøvl. 

----------

 

Ramsø gjestehavn:bilde

 

Siden du er så bastant og skråsikker så tar jeg for gitt at du kommer med en elegant og kjekk forklaring på hvorfor det er feil å kjøpe kartene man trenger i følge iSailor hvis man feks skal ned til Gøteborg. 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan fint seile til Koster med folioen til 293 kroner. Det har jeg gjort drøssevis av ganger. (Jeg har forsåvidt seilt dit uten kart også).

Følg leia som står i kartet og følg med på sjømerker.

Bruk samme metode for å seile til Gbg.

Folioen Baltic sea western part inneholder hundrevis av kart. Offisielle sjøkart. Det er et røverkjøp siden de oppdateres gratis ofte.

Så kan man velge å kjøpe private oppmålinger hvor det ikke finnes statlige målinger.

Jeg har C-Map og Transas i båten. C-Map inneholder noe mer detaljkart, men ellers er de helt like. C-Map koster til sammenligning over 2000 kroner.

Som sagt, følg leia og hold styr på sjømerkene så går du garantert ikke på grunn.

Link to post
Share on other sites

Det minner meg om et "prof kartprogram" jeg kjøpte i ca. år 2002  med kart Skien /  Mandal

Programmet var topp og enkelt,  MEN alt uten for leia var Grått, selgeren var grei fikk pengene tilbake da jeg sa at det var

i de grå feltene at jeg ferdes og ville se hvor grunnene var. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du kan fint seile til Koster med folioen til 293 kroner. Det har jeg gjort drøssevis av ganger. (Jeg har forsåvidt seilt dit uten kart også).

Følg leia som står i kartet og følg med på sjømerker.

<klipp>

Som sagt, følg leia og hold styr på sjømerkene så går du garantert ikke på grunn.

 

Da er vi helt enige. Men for noen som ønsker å gå litt utenfor alfarvei og gjerne ligger i naturhavner så virker iSailor kartene å være litt i "groveste" laget. Eller i det minste krever mer av mannskapet. 

 

Jeg er liker mest mulig info før jeg skal inn i en ny havn/bukt og da er iSailor litt for snau syns jeg. 

Link to post
Share on other sites

Da er vi helt enige. Men for noen som ønsker å gå litt utenfor alfarvei og gjerne ligger i naturhavner så virker iSailor kartene å være litt i "groveste" laget. Eller i det minste krever mer av mannskapet. 

 

Jeg er liker mest mulig info før jeg skal inn i en ny havn/bukt og da er iSailor litt for snau syns jeg. 

Dette gjelder vel da i noen områder i Sverige? Har i alle fall ikke lagt merke til dette"fenomenet" hverken i Norge eller Danmark...

Og som "Mulligan" skriver så er det gratis oppdatering av kartene ganske ofte

Link to post
Share on other sites

Det stemmer for Andorid, kartene er bedre i Damark og Tyskland. Men det som mangler også i Danmark for Android er at det ikke linker informasjon i kartprogrammet til 'informasjonsmerker' i kartene. Tyskland er bedre også der, jeg ville kunne gå inn til Flensburg uten problemer med tilgjengelig nødvendig informasjon.

 

Og når kartene er grove og utelater detaljer, informasjonen ikke fungerer, så kan de oppgradere en gang om dagen hva gjelder meg.

Link to post
Share on other sites

Sliter med å skjønne hva det er som appellerer så voldsomt ved iSailor at det er verdt merkostnaden ved å måtte kjøpe alle disse tilleggskartene – eller ulempen ved å klare seg uten.

 

Angående grunna du viser til, Pinkvin: er begge kart oppdaterte? Godt mulig iSailor er bedre her, visste bare ikke at det fantes flere forskjellige kartgrunnlag.

 

Var og hentet båten her forleden. Det sto en Wayfinder bluetooth gps reciver i den. noen som har erfaring med denne? Får igjallefall ikke inn denne på bluetoothoversikten, verken på mac, vanlig pc, iphone eller ipad...

Rask googling tilsier at denne burde gjøre jobben om den fungerer, uten at jeg har noen erfaring med eller kunnskap on den.
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sliter med å skjønne hva det er som appellerer så voldsomt ved iSailor at det er verdt merkostnaden ved å måtte kjøpe alle disse tilleggskartene – eller ulempen ved å klare seg uten.

 

Angående grunna du viser til, Pinkvin: er begge kart oppdaterte? Godt mulig iSailor er bedre her, visste bare ikke at det fantes flere forskjellige kartgrunnlag.

 

Rask googling tilsier at denne burde gjøre jobben om den fungerer, uten at jeg har noen erfaring med eller kunnskap on den.

 

29.11.15 for det norske kartet, dvs Fredagshølet på bildet. Det svenske lastet jeg ned i går, men angrer litt på den investeringen ;-) Ser jo at Navionics i all hovedsak er bedre. Med mindre disse ekstrakartene til iSailor da helt fantastiske :-)

 

Og så er iSailor fryktelig treg på min iPad, mens Navionics suser avgårde. 

 

Jaja, ble litt penger ut...

Link to post
Share on other sites

Transaskartet du viste for Fredagshølet er 1:40000.

Det er altså ikke et havnekart.

Skalaen gir en indikasjon på hva som kan forventes av detaljer i kartet.

Det er derfor svært viktig å ha boundaries påslått, slik at du vet hva du kan forvente og ikke roter deg inn blandt steiner og skjær med et kart i 1:360000.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om det er "chart boundaries" under innstillinger du mener så står de på. Men jeg skjønner ikke. Dette er det vanlige Ålesund-Oslo (ellerhvadet nå het) kartet jeg akkurat lastet ned. 

 

Må jeg kjøpe et annet kart for å kunne gå inn i havner på Hvaler?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aner ikke, bare zoomer inn. Appen heter Denmark HD. Markerer kartområdet jeg skal bruke så laster det ned for offline bruk. 

 

iSailor er jo mer nøyaktig på den ene grunna "alle" går på innerst i hølet. En kunne vel seilt inn på begge kartene forsåvidt men selv ville jeg vel vært mer komfortabel med Navionics sitt ved innseilinga, helt til jeg gikk på grunn innerst i hølet da selvsagt :-))

 

Så jeg vet da pokker. Begge deler er kanskje det beste da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...