Jump to content

Macbook/ipad eller PC som kart.

KrisianS

Recommended Posts

Til InavX  får jeg navionics kart til 50% av prisen,

Har fått meg Syd amerika og Caribien,

nå må jeg også kjøpe Asia,Afrika,  bare for å få Cap Verde øyene.  :)  

Burde vært delt opp i litt mindre områder  :)

For min del er det nettopp det at områdene i Navionics er så store som gjør at jeg har gått for denne løsningen. For en hel jordomseiling kommer jeg unna med 8 soner.

Blir nok innkjøp av Bad elf sin lightning port ja. Er denne kompitabel med Macbook air, hvis man har de riktige overgangene?

Neppe. Men til laptopen kan du kjøpe en USB-basert GPS-puck til noen få hundrelapper.

Da har jeg vært i kontakt med Transas og iSailor for Android. Herr Egor Volkov ytrer undring over hva jeg kan være misfornøyd med når det gjelder kart og programvare. Som i følge samme skal kunne ivareta 'basic needs for navigation'. Han har bed om eksepler, og har fått oversendt en hel del. Blant annet Garmin fra Ursholmen:

sam_3117.jpg

Sammenliknet med iSailor fra Ursholmen:

sam_3132.jpg

Det som blant annet fremstår som underlig, er at det i kartet til iSailor kan virke som det er et par moloer vest på Ursholmen. Garantert, i dette området er det bare skær og holmer. Farlig område om det ikke er absolutt havblikk, inngående lokalkjennskap og liten båt.

I tillegg har jeg oversendt flere bilder fra vestkysten av Sverige, også kart rettet til april 2014 (annonsert som juli 2015 av Transas), østkysten av Sverige (Stockholm-området) og Danmark (Samsø Belt etc.)

Og så fikk jeg nettopp svar, som forventet:

Dear Sir,

Thank You for your information and pictures, but I need screenshots from iSailor which can be compared to Garmin and most important thing, the coordinates for this places, because it will be very difficult to find exact places of which we are talking about.

Thank You!

Best regards,

Egor Volkov

Transas iSailor

Support Team

www.iSailor.us

Såhh, når disse kartene ligger på forskjellige maskiner og han har fått koordinatene innenfor noen få meter, så kan man lure på kompetansen.

Artig, trodde jeg kommuniserte med en over there, men det ser ut som vi er omtrent i 'sanntid':

Кому: iSailor Support
   Тема: E-mail from Mr. Egor Volkov, iSailor support team
   Отправлено: 9 марта 2016 г. 7:40:10 (UTC) Монровия, Рейкьявик

прочитано 9 марта 2016 г. 7:50:19 (UTC) Монровия, Рейкьявик.

St. Petersburd eller der omkring :-)

Guest Avmønstret#

Takk for at du tar "oppdraget" Hulda. Blir helt svett når jeg ser forskjellen på bildene dine. 

Skjønner at jeg ikke bare kan "hoppe på" ut fra hva en leser på FB osv når det gjelder apper for navigering. 

Ikke at jeg tror vi kommer til å smelle på grunn pga dette men om ikke annet så hindrer det en veldig fra å feks gå inn i naturhavner. Skulle likt å sett en sammenligning på samme måte med Fredagshølet/Hvaler. 

bilde

Hej

Ni jämför inte samma saker, sjökortet i Garmin och iSailor är inte sjökort från svenska sjöfartsverket utan sjökort från Hydrographia som är köpta till. Jag har iSalor i en Ipad utan köpta Hydrographiakort över Koster och dessa är inte bättra än de som visas i Androidversionen ovan  Se bifogad bild på svenskt sjökort i bästa skalan över Ursholmen. I Seapilot får man köpa till Hydrographias kort, det är samma med iSailor. Garmin och Navionics har med dessa som standard.  

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)

Jeg kan jo legge til noe av det jeg har skrevet til iSailor support. Her er det referert til .jpg'er som er lagt ved e-mail, og som det ikke er noe poeng i å legge ut her, den forrige e-mailen til support omhandlet Sverige:

Moving to Denmark:

Samsoe Belt. CM93, Sam 3125. In these waters, named as ‘Inner Denmark Waters’ there are high speed ferries crossing ‘all over the place’, heavy commersial traffic and fisheries. As well as moving sand dunes. Some parts of Denmark can be compared to crossing between Calais (France) and Dover (UK). In picture there are warnings for traffic separation, wrecks, power cables on sea bed, pipes on sea beds, high speed ferry lines, gravel exstraction and so on. Your charts gives no- or very unsatisfactory information. Sam 3126, same story...

So to the navigation programme.

• The programme is so basic that I don’t know where the charts are located on my tablet
  • I cannot import or export, the functions are dead
  • Placing the information cross over an objet is something you can do sitting in the office, on a moving boat it would be impossible
  • Units are resetting themselves to factory settings at each start up
  • It is not possible to merge local charts to general charts. Like when one is comming in to the coast and shall enter a harbour, the charts dos not add up, and navigator is left with areas not charted

Amongst others.

Altså, det er en rekke funksjoner på det programmet jeg lastet ned der ikonet er til stede, men selve funksjonen er død. Programmet er etter min oppfatning langt under det man må forlange når det gjelder 'basic navigation'.

Guest Avmønstret#

Det kartet der er jo ikke noe å klage på, det er finere enn Garmin.

Nå heter begge iSailor, enten de er for iPad eller Android. Og, igjen, det er Android som er helt ubrukelig.

Ut fra resten av tråden så er lista for "ubrukelig" Isailor da foreløpig:

- Androide (alle enheter?)

- Iphone (alle modeller?)

- Ipad mini (alle modeller?)

Sitter å lurer på om Isailor er ok på alle Ipad også...? Eller faktisk kun på Ipad?

Ut fra resten av tråden så er lista for "ubrukelig" Isailor da foreløpig:

- Androide (alle enheter?)

- Iphone (alle modeller?)

- Ipad mini (alle modeller?)

Sitter å lurer på om Isailor er ok på alle Ipad også...? Eller faktisk kun på Ipad?

"Problemet" på iPhone og iPad Mini ser ut til å være at eierne ikke har kjøpt de detaljerte kartene for Koster, hvor kartutsnittet var fra. Kosterområdet består av 4 små kart som koster 95,- pr stk, og det gidder jeg ikke kjøpe kun for å teste. De områdene som ikke er dekket av egne detaljkart ser ut til å være helt OK.

Her er de områdene nedover Bästkusten hvor man må kjøpe egne detaljkart (det er et område til lenger sør - en liten øy utenfor Halmstad):

bilde

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Får ikke det til å stemme helt heller.... På min ipad mini er det veldig detaljert rundt Gøteborg, uten at jeg har kjøpt egne detaljerte kart?

Jeg måtte sjekke på iPaden, og det stemmer at kartene er gode rundt Göteborg selv om området er markert som eget kart. Det samme på iPhonen. Der røyk den teorien.

Uten at jeg skal være 100% sikker så mener jeg at kartene rundt Koster var helt OK sommeren 2015. Jeg tør ikke satse livet på det, fordi jeg pleier å bruke Navionics, men pleier å bytte til iSailor for å sammenligne mer eller mindre regelmessig når vi er utpå.

Er dette detaljkart som er lastet ned i tillegg til det "vanlige"?

Det viste kartet er ihvertfall mer detaljert enn det jeg ser på både iPhone og iPad. Jeg gidder ikke betale 95,- for å laste ned detaljkartet for å bekrefte at brikkene faller på plass med detaljkartet på plass...

Min erfaring med iPad og sjøkart:

Har prøvd mange kartløsninger de senere årene.

Jeg kjøpte iSailor og synes den er flott.

Sammenligner med min TelChart kartmaskin.

La opp rute fra Bergen til Trondheim, og syntes padda var super å navigere etter. OG sitte hjemme og legge opp ruter på!

(Hvorfor gjøre det dyrt og komplisert når det kan gjøres enkelt og rimelig??)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Guest Avmønstret#

Sliter med at iSailor er dødstreg på iPadden jeg bruker i båten. Tror den er generasjon 4.

---------------------- 

Isailor er altså ubrukelig på Ursholmen/Koster

- Når en ikke har kjøpt ekstrakart uansett om det er "i" eller androide

Eller med andre ord, skal man seile til Koster med iSailor så koster det 239,- for Western Baltic (grunnkartet), pluss 4x 95,- for de fire "spesialkartene" for Koster. Dvs 639,- bare for kartene over Koster, så må man også kjøpe "spesialkart" nedover kysten av Sverige. 

Om en seiler til Gøteborg og holder seg sånn noenlunde til melkeruta, med en avstikker til Koster så baller man på seg 9-10 spesialkart a 95,- . Og en kan vel knapt kalle det for "spesialkart" om forskjellen er som på Ursholmen. Man kjøper først et kart man tror man kan bruke, så ser man at det ikke går så må man kjøpe et kart til. 

Veldig rar forretningsmodell fra iSailor, i hvertfall hvis man tenker ørlite på sikkerheten til brukeren av denne appen. En kan jo tro at en har kart gode nok. 

----------------

Sjekket Gulesider sjøkart på PC og Gulesider appen på Androide (betalt for, mulig med offline kart). For å si det sånn så bør en ikke satse på å gå til Koster på den appen, eller det kartet på PC.

Gulesider "på sjøen" ubrukelig på PC når jeg ser på Ursholmen

- Og som app på Androide

- Og som app på iPad

- Også som appen "På sjøen" på iPad

- Og som appen "på sjøen" på Andriode

----------------

For egen del står jeg i praksis i gjen med Navionics som en noenlunde vettugt alternativ. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

For egen del står jeg i praksis i gjen med Navionics som en noenlunde vettugt alternativ.

Det er vel en grunn til at Navionics er så populært. Selv har jeg brukt Navionics i 3-4 år og er strålende fornøyd. Det er enkelt å bruke, oppleves som raskt selv på min iPad gen. 1, og kartgrunnlaget er det samme som f.eks. Raymarine bruker på sine plottere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...